RC vrachtwagen schaal 1 op 16

Mijn modelvrachtwagen schaal 1 op 16 heeft 4 aangedreven assen. Voor de aandrijving gebuik ik 2 E- motoren van Gamma 14,4 Volt boormachines met een 12 volt 10Ah loodaccu die ik nog moet aanschaffen. Ik wil graag de RC besturing voorbereiden en wil de 3-versnellingsbak met een servo sturen met een pook en dus ook een achteruit stand. In Neutraal moet ik een servo kunnen bedienen die een wisslbak bediend waarmee dan niet de vesnellingsbak aangedreven wordt maar een lier.
Verder is er natuurlijk de besturing van de beide voorassen en de snelheidsregelaar van de beide motoren.
In de toekomst wil ik er een trailer achter bouwen met een electrisch startende benzinemotortje die een wisselstroomdynamo van een gewone personenauto aandrijft zodat ik een beetje het idee krijg dat het allemaal nog echt is.
Als de trailer afgekoppeld is moet alles ook kunnen draaien,
ik wil ook een hydraulisch syteem om de poten in en uit te schuiven.

WIe kan mij adviseren over de keus van de zender/ ontvanger? Ik weet al dat ik een 4 kanaalls zender nodig heb waarvan een wordt gebruikt voor een multiplier van 4 evt 8.
Is een computerzender nodig, het is toch geen vliegtuig of heli?
Zijn er straks twee ontvangers nodig? Een op de truck en een op de trailer?

Hoe zou een schema eruit moeten zien?
Ik wil graag zonder kwartsen werken.
Vast bedankt.............

Dieseldick

Je hebt inderdaad twee ontvangers nodig, 1op de truck en 1 op de aanhanger anders kun je ze nooit los van elkaar "besturen".

Ja en met 2 ontvangers ben je er ook nog niet ,want de kanalen die je
gebruikt in de truck ,kun je niet meer gebruiken in de oplegger ,Ik bedoel hier mee dat als je de kanalen 1 2 3 4 in de truck gebruikt ,zul je in de oplegger de kanalen 5 6 moeten gebruiken anders werkt alles dubbel
En weet u wel hoe groot een groot een dynamo van een personen wagen
is ??
sterkte Motormuis

een motortje in de oplegger om stroom te maken???
op een loodaccu van 12v en 7ah. moet al alle electronica verzwaard worden om het te overleven.
en daar is een dag op te rijden zonder te stoppen.
om het een beetje echt te laten klinken kan er beter een motorgeluid ingebouwd worden.
maar wie weet werkt een generatoroplegger. ik geloof dat het nog nooit geprobeerd is.

succes Peter

Dank voor de reacties, als werktuigbouwer was het me inderdaad ontgaan dat ik de kanalen van de zender die voor de ontvanger op de truck bedoeld zijn, niet nog een keer kan gebruiken voor de ontvanger op de trailer.
De truck krijgt vanzelfsprekend een geluidsmodule.

Voor de RC denk ik aan een kwartsloze Graupner, met een kanaal voor een Multimoduul.
om de servos aan te sturen. Voor de snelheidsregelaar denk ik aan Servonaut Telematik

Er komt inderdaad een 7Ah loodaccu op de ballastbak op de truck, die past goed mte een breedte van 150 mm. Ook al kan ik daar een dag op rijden, ik wil toch een trailer met 4- tact bezinemotor die de wisselstroomgenerator van een personenauto aan gaat drijven.
Dus die die heeft een diameter van 150 mm. en past dus goed op de dieplader met dire assen waarvan de laatste twee gestuurd zullen worden.

Die benzinemotor zou dus liefst electrisch gestart moeten worden op commando van de RC. Natuurlijk zou een en ander eenvoudiger gemaakt kunnen worden, dat zal best wel, maar ik wil vooral plezier hebben in het bedenken en maken van iets dat er niet alleen technisch mooi en goed uitziet maar dat uiteindelijk ook naar tevredenheid werkt...

Dieseldick

Hallo
En als ik het goed begrijp moet dat alles in een model 1:16 ?
U bedoeld toch niet 1:6 ?? ben zeer benieuwd hoe u dat voor elkaar
gaat boksen ?
Graag bouwbeschrijving hier in het forum :oops: :oops:
Mvg motormuis

12 october, na de installatie van internet +bellen bleek de KPN-monteur alles weggeprogrammeerd te hebben.
Motormuis, ik kan de oplegger toch als een ander/ tweede model beschouwen?
De diameter van een 12 Volt wisselstroomdynamo valt ruim binnen de breedte van 164 mm. van de oplegger.
De beide boormachinemotoren hebben een netto diameter van 38 mm. de planetaire reductie van 1 op 6 en 1 op 6 is 42 mm. rond. Aan weerskanten van een 3 versnellingsbak van Tamiya past alles net binnen een uitgeholde MAN TGA cabine van Bruder die voor 30 euro te koop is. Ik was namelijk eerst van plan om een Franse Unic van 1950 na te bouwen omdat ik daar fabriekstekeningen van heb.
Maar dat duurde me te lang.

Ik heb een 15 tal ontwerpen van differentielen gemaakt en ontdekt dat ze allemaal een diameter van ongeveer 40 mm. nodig hebben. ook al valt dat binnen de chassisbreedte van 60 mm min twee keer een flensbreedte van 7 mm. , ik heb toch voor Ruest assen gekozen omdat ze zo mooi zijn om te zien...
De tussenbak met diff. heb ik wel zelf gebouwd. Achteraf had ik met vier aangedreven assen de chassislengte wat langer moeten maken dan de 480 mm. die toen al afgezaagd waren.
Van alle electra heb ik een houten mal gemaakt om te zien waar het spul kwijt kan, passen en meten maar het zal lukken.
Moet ook wle want ik heb een weddenschap met een stoomfanaat die ik op wagon achter zijn stoomlocomotief schaal 5 (dus met spprnreedte van 127 mm) de verkeerde kant op zal trekken. Een en ander zal aangemeld worden bij het Guinness Book of Records met mediaspektakel dus adviezen zijn welkom......

Peter, als ik de beide boormachinemotoren laat lopen op mijn loodacculader dan geeft dit onbelast 5 ampere dus op een 7,2 Ah accu kan ik ongeveer 1, 4 uur draaien. Maar dan rij ik niet op brandstof... en dat lijkt me nu net zo leuk om te maken, leuker dan alleen een oplegger met ballast.

Wij zullen winnen....

Hoi,
je hebt aan een vierkanaals zender niet genoeg een acht kanaals komt eerder. daarbij zou ik ook in de truck een multi-switch gebruiken zodat je op 1 kanaal meerdere functies aan en uit kunt zetten.
Een computer zender is volgens mij niet nodg. Ik bouw zelf een Kenworth T950 in de uitvoering als road-train. ik gebruik ook ontvangers in de opleggers.

groetjes erik

Back