Rc zeilen? Dragon Force?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door KdK, 10 aug 2014.

  1. KdK

    KdK

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Hallo,

    Ben eigenlijk van de auto's heb wel een jet bootje erbij voor de fun en aangezien ik een open zeilbootje heb (7 meter) nooit nagedacht over rc zeilen. Totdat ik deze vakantie via toeval aan boord van de Brunel kwam. Ik ging eens online zoeken en zag een rc uitvoering van de Volvo 65 voor € 2.220,-. Leuk maar niet "voor erbij". Maar mijn aandacht voor RC zeilen is er nu wel...

    Dus ik twijfel of ik er een ga aanscahffen om eens te proberen. HK biedt wat boten maar ben bang dat die redelijk snel aan de max zitten of dat ik ze binnen no time aan het verbouwen ben.

    In mijn zoektocht kwam ik op de Dragon Force. Kent iemand die boot en is dat wat om mee te beginnen? Heb dus RC ervaring én zeil ervaring alleen de combi niet.

    Alvast dank voor jullie reacties.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat is er mis met zelf verbouwen van HK-zeilboot? Kan wel 's een leerrijke ervaring zijn.
     
  3. KdK

    KdK

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Helemaal niets! Ik verbouw continu auto's (3/4 maanden per project) maar dan start ik wel met een goede basis en heb ik na de nodige jaren de ervaring om te weten waar ik op moet letten. Aangezien ik geen idee heb of een HK een goede basis is en ik al helemaal geen ervaring met rc zeilen heb,dus mijn vraag...
     
  4. Sailor

    Sailor

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    23
    Bedoel je met een HK zeilboot een HongKong zeilboot?
     
  5. KdK

    KdK

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Ja; Hobby King. Zag trouwens dat ik de naam fout had gaat om een dragon force.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Beste KdK
    De Dragon Force is een tikje overbezeild. Tot windkracht 2 is het leuk, daarna is er geen houden meer aan.

    Een betere keuze is bijv de Seawind van Kyosho. Een model wat zich al jaren bewezen heeft en (gelukkig) opnieuw wordt uitgebracht.
     
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Dragon Force ? Dat bootje van 65 cm? Dat het pas bij 2 Bft en meer lekker gaat zeilen?
    Is van Joyswax btw ook uit het verre oosten.

    Of is er nog een boot die deze naam heeft?
     
  8. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi

    De Dragon Force wordt in NL geleverd door RCZeilen in Joure, die trouwens ook een hele grote is in de Micro Magic. De MM is ook een leuk beginners bootje met een grote schare liefhebbers. (MM-website)

    De RG65 klasse bestaat al langere tijd, maar sinds kort proberen ze een standaard boot binnen deze klasse te introduceren, dat is dus de Dragon Force.

    Zie link: Dragon Force kopen of de website van de RG65 in Nederland: RG65 website

    Hopelijk heb je iets aan deze informatie en kan je er achterkomen of dit wat voor je is.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als ik de MM vergelijk met de DragonForce zou ik al snel neigen richting DragonForce wegens net iets meer boot (MM: 50cm, DF: 65cm romplengte). Groter zeilt net wat lekkerder.
     
  10. Sailor

    Sailor

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    23
    De MM is mooier.....
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben benieuwd of in een directe confrontatie de RG65 standaard sneller is. De MM heeft een redelijk brede romp en gaat mogelijk daardoor voor de wind makkelijk planeren. Misschien dat de meer ervaren wedstrijdzeilers daar wat meer over kunnen vertellen?
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb met diverse "klein kaliber-boten" gezeild (formaat MM en iets groter) maar geen van allen kon de MM bijhouden.
    De een was te smal, bij de anders was het kielgewicht te licht, bij de derde was het tuig veel te groot of was er weer iets anders...

    De MM is gewoon heel goed ontworpen.
    Door diverse hobbyisten staan er zoveel tips op het MM-forum, dat je de boot een stuk sneller kan maken dan wanneer zij zó van de fabriek komt..

    Dat het een kleine donder is, merk je op het water niet meer. Dan heb je zoveel lol van dat ding dat je alleen maar met een brede grijns zit te varen...
     
  13. Sailor

    Sailor

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    23
    [​IMG]
    Ik vaar een 1:1 Zeeschouw...maar als we in de haven liggen vaar ik graag even met de MM.
    Het is een kleine boot maar een volwassen zeilertje. Het reageert op wijzigingen in de trim zoals een groot jacht. Ik heb het bootje al meer dan tien jaar en vaar er geen wedstrijden mee hoewel er een actief circuit is. Het gaat mij om de lol van het zeilen zelf en daar is de MM heel geschikt voor. Eventjes een paar rakken varen.....
    Een ander voordeel is dat ik hem zo in het vooronder leg en altijd zeilklaar is.
    Je kan de lol nog vergroten door zelf zeiltjes te maken en aanpassingen aan de boot te doen.
    Ben nu weliswaar een " Phoenix" van Beili aan het aanpassen maar ik vraag me af of dat die grotere boot de zeileigenschappen van die kleine donder gaat overtreffen...
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zijn hele fraaie zeiltjes, op die gele MM. Zelfgemaakt of zo gekocht?
     
  15. Sailor

    Sailor

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    23
    Zelf gemaakt.
    Begonnen met zeiltjes uit spinnakerdoek die ik bolling gaf door ze in banen op een mal te plakken. Een vrij ingewikkelde manier dat zeiltjes opleverde met een "geforceerde" bolling. Deze zeiltjes moeten in theorie dus meer voortstuwing geven dan de zeiltjes uit 1 stuk; zeker bij weinig wind. Dat bleek echter niet het geval.
    Een zeiltje uit 1 stuk waarbij je het voorlijk iets rond snijdt geeft op deze schaal voldoende bolling om het ideale profiel te benaderen...en is veel makkelijker te maken.
    Met de neerhouder onder de giek kun je varieren met de "twist" in het zeil waardoor je het zeil prima kunt aanpassen aan de windsterkte.
    Je koopt dus een rol transparante inpakfolie (een tijdje geleden gooiden ze je er mee dood bij de Blokker en bij boekwinkels) en een rolletje spinnakertape voor de verstevigingen van de hoeken en hier en daar wat verfraaiingen (watervaste viltstift)en je zeilmakerij is geopend....
    [​IMG]
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Netjes gedaan, die paneellijnen met stift maken het een stuk realistischer.
     
  17. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Wat mooier is, MM of DF, is voor ieder een persoonlijke keus en voorkeur afhankelijk.
    De getunde rMM is gemiddeld sneller dan een DF out of de box.
    Getunde DF echter weer sneller dan de rMM

    De vaar/zeil eigenschappen van MM en DF zijn verschillend, heeft mede te maken met de Klasse voorschriften. Hiervoor zul je bij wedstrijden dan ook je wedstrijd en zeiltaktiek een beetje moeten aanpassen.
     
  18. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook is het belangrijk om te weten dat de MM al een tijd niet meer wordt geproduceerd omdat Graupner de leverancier failliet is gegaan. Er zijn vrijwel geen bouwpakketten meer te koop alleen nog maar kant en klaar gebouwde boten. Ook is het moeilijk om aan reserve onderdelen te komen.

    Heb zelf een klassieke Micro Magix en vind het leuk om er mee te zeilen. Gaat dit weekend mee naar mijn boot om in de haven te zeilen.
     
  19. Sailor

    Sailor

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    23
    " 1) Onderdelen zijn weer beperkt beschikbaar (Graupner Online-Shop - Produktinformation Ersatzteile)
    2) De productie van de nieuwe Micro Magic is gedraaid en staat in containers te wachten op verscheping

    Ten aanzien van dit laatste onderwerp luidt de letterlijke tekst

    Hi Frank,

    The models should be send out in a few days so all work is done and now only the shippment by sea is the time it will take till we have stock again.

    Sebastian Vees (Technik Produktmanager Schiffsmodellbau Graupner)

    Aangezien de leverdatum van de nieuwe Micro Magic al een aantal keren is uitgesteld kan de vlag nog niet definitief uit, maar reden voor voorzichtig optimisme is er wel ! Hieronder nog wat detail foto's die we ontvangen hebben van Graupner."

    Tot zo ver het citaat op de Micro Magic site....
     
  20. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Deze tekst en vergelijkbare alsmede fotoondersteuning om dit te bevestigen heb ik al genoeg in mijn mailbox gehad van hun zijde.
    Mijn optimisme is gedaald tot een erg lange tunnel.

    Dit citaat op de MM site is van 2 juli, in 6 weken is zo'n containerboot hier, maar nog niets gezien, vast en zeker ook ten onder gegaan, net als de vorige serie.
     

Deel Deze Pagina