RC zeilen wat een mooie tak van sport

oke niet nieuw op deze site maar altijd bij de vrije vlucht.
maar na een vakantie aan zee druk aan het zoeken om een scheepje te bouwen.
en ja dan maar spitten op het net en kom dit tegen.
wat mooi maar even een paar beginners vragen.
-hoeveel kanalen heb je nodig
-starters model niet kopen maar via tekening bouwen mogelijk?
-waar kan ik de tekening vinden?
-wat kost zo'n bootje dan?
-mag ik er overal mee varen of heb je een bewijs nodig ofzo?
-zijn er nog clubs in mijn omgeving (Doornenburg bij Nijmegen)?

Ja ik hoop dat er mensen zijn die mij ermee kunnen helpen om te starten
-

Welkom in deze inderdaad mooie tak van RC. Een paar vragen kan ik wel voor je beantwoorden.

Voor zeilen zijn 2 kanalen (bij Graupner 4, want zij tellen elk kanaal dubbel) voldoende. Met het ene kanaal bedien je het roer, met het andere de zeilen. Je kan de bediening van fok en grootzeil apart doen, dan heb je een 3e kanaal nodig, maar met 2 kan het ook prima.

Een mooi model zelf te bouwen is de Basic Jolle, zie ook dit topic: bouwverslag-basic-jolle

Er zijn meer opties, of een kit. Geen idee hoe groot je de boot in gedachten had, zelf heb ik goede ervaringen met de Micro Magic, een goed zeilende, en toch compacte zeilboot.

Voor RC zeilen heb je geen vaarbewijs nodig, het is wel handig om iemand in de buurt te hebben die je wat tips kan geven of je kan helpen bij de eerste proefvaarten. In principe mag je overal varen, tenzij het een privé water is, of je door te varen een gevaar bent voor de 1:1 scheepvaart, etc. Het is ook aan te raden om zeker de eerste keren niet te varen op een plek waar je boot zo vast kan komen te zitten, en een plek te kiezen waarbij de wind naar je toe blaast. Bij een probleem met je boot zal hij dan naar jou toedrijven, en niet verder van de kant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even ter aanvulling;

Ben je van plan de boot op zout water te gebruiken, zorg er dan voor dat alle metaal messing of RVS is, want zout water maakt korte metten met alle ander metalen.

De elektronica waterdicht inpakken, uiteraard om dezelfde reden.

Nat het zeilen op zout water de hele zaak goed naspoelen met zoet water, zout dat achterblijft zal blijven vreten.

Het probleem van een startersbootje, is dat die er, op een paar uitzonderingen na, niet zijn...
De goedkope boten uit China zien er gelikt uit, maar hebben de nodige aanpassingen nodig om niet gelijk bij de maiden trip vol te lopen en te zinken.
Ter lering ende vermaeck:
HobbyKing Phantom - RC Groups

Heb je een ervaren RC zeiler bij de hand, dan is zo'n Chinees zeker een optie, want van de meeste is wel iets fatsoenlijk zeilends te maken.
Negatieve uitzondering is de Phantom/ETNZ/Voyager 2/Naulantia (allemaal dezelfde romp) waarbij de kiel domweg te ver naar voren zit voor de tuigage; zonder ingrijpende verherbouwing krijg je dat niet goed.

De Focus van Joysway is ook een goede beginnersboot, maar ook hier moet een ervaren RC botelaar z'n oog over laten gaan, om catastrofale eerste trips te vermijden.

Sowieso is een ervaren zeiler handig, om de grofste afstelfouten te vermijden, een boot die een goede balans heeft, is ook door een onervaren knuppelaar fatsoenlijk te zeilen.

Je hebt er dan gelijk lol in, in plaats door een foute afstelling een onvaarbare boot te moeten besturen...

Groeten, Jan.

Back