Rc Zeilers in het echt

Hallo allemaal,

RC zeilen is een leuke hobby van mij, al ben ik er nog maar net mee begonnen om een boot te restaureren.
Maar ik ben nieuwschierig of RC zeilers ook in het echt zeilen ?

Ikzelf heb een stalen knikspant type "Friesland" zeg maar de grote broer van een "Snekermeer" voor de kenners, van de firma Moedt te Sneek.
Afgelopen jaar jaar ben ik bezig geweest om deze op te knappen, van binnen en buiten. Het interieur heb ik volledig omgegooid en ben bezig met de laatste loodjes. wel zijn we dit jaar er mee op vakantie geweest. De mast moet hier en daar nog bijgewerkt worden, daarom staat hij er nog niet op (zie foto)

fryan.JPG

Ik ben benieuwd naar de reacties
Groeten René

Ook ik zeil in het echt ja. Heb wel geen eigen boot, maar heb altijd gezeild met de boten van mijn vader. Dat is begonnen rond mijn 8 jaar, op een handgebouwde Sanderling van 30 voet, vervolgens een Beneteau First 32 en nu een 47 voet waarvan de naam mij eeuwig blijft ontsnappen.....

ik zeil ook, heb momenteel nog een splash en optimist, waar ik nu te oud voor ben(zeker de opti) dus beide in de stalling en te koop. verder heb ik nog een waarschip 570, welke waarschijnlijk gesloopt moet worden zo slecht is die. voor de rest vermaak ik me ook wel met de beenhakkervletjes van de zeekadetten hier, en ook een paar keer per jaar met de marinesloepen.

Ik zeil met een stalen twee master van 12 meter en met een micro magic. Als ik de afgelopen zomer in div. jachthaven met mijn MM voer kwam er regel matig nog een ander bootje bij. Zeilen is zeilen en groot of klein het blijft leuk.

Bart S

Ik zeil al bijna mijn hele leven. (zo oud ben ik nog niet, maar waar;))
Ook vaar ik veel wedstrijden met mijn vader en broer.

Vorrig jaar heb ik een seizoen met dit bootje (een splinter) gevaren:
DSC_5166kopie%20-%20kopie.jpg

Hier vertrok ik samen met een vriend voor een vakantie waarin het maar bleef waaien. Bijna iedere dag windje 6 en dat was nog wel eens spannend met afmeren, want we hadden als aandrijving alleen zeilen en een wrikriem.

En met deze boot (een j-35) varen we nu:
IMG_2725%20ps%20-%20kopie.jpg

Gr, Daan

Wat een mooie actiefoto’s allemaal !:p

Nu heb ik zelf deze topic gestart maar zelf niet een verteld wat ik in het verleden allemaal gezeild heb ! Het begon met mijn ouders die een pampus hadden
Zelf begon ik met een Flying Junior opgevolgd door een Vaurien toen een tijdje niets .
Meer waterskien ed. maar toch weer een houten kajuitzeilboot gekocht merk en type tot op de dag van vandaag onbekend. Deze maar weer snel weggedaan ivm onderhoud. Later nog een polyester open bootje gehad (merk ben ik vergeten) een paar jaar geleden een Aloa 23 (polyester kajuitzeiljachtje) opgeknapt maar dit was toch wat te krap voor ons En ook maar weer verkocht en nu dus een Friesland. Ik heb ook nog een schouwtje van 4 meter gehad met zwaardjes en gaffeltuig en ook nog een spriettuigje er bij, maar daar heb ik nooit mee gezeild, Veel te wankel.

Zoals je ziet dus heel wat af gezeild maar ook geklust

Daan, dan heet jouw vader Jan. ;)
Je was laatst bij ons op kantoor in St Annaland :cool: Mooi J-35 (maar dat zijn we van jullie wel gewend)

Ja ik zeil ook (naast MM) in het echt...... is deels mijn werk.

Ja, dat is mijn vader.
Maar ik ben al een hele tijd niet in St Anneland geweest. Dat was mijn broer die toen mee was.;)
En bedankt voor het compliment.

Gr, Daan.

Ik zeil niet meer...

Heb eerst Optimist gezeild. Heb er daar 3 van gehad.

Daarna FJ. Heb er daar ook 3 van gehad, waarvan de laatste 2 zelfgebouwd.

Vervolgens een Boss. Leuk zeilen, veel lol gehad, maar het skiff gebeuren kwam niet los in NL. Verder werd ik knetter van de beroerde bouwkwaliteit van het ding. Heb op het punt gestaan een mal te trekken en een nieuwe romp te bouwen.
De Boss klasse organisatie raakte echter de weg kwijt, waardoor ik destijds ongeveer 10.000 gulden moest investeren. Ik heb echter geinvesteerd in een "te koop" bord...

Dat was tevens het einde van mijn zeilcarriere. Ergens wel jammer, ik heb leuke successen gehaald. (Nederlands jeugd kampioen, Europees jeugd kampioen, Duits kampioen, op de Belgische kampioenschappen steevast 2e, bij EKs en WKs altijd bij de eerste 10%. Zeker met het "trainings-schema" wat de destijds aanhielden een opmerkelijke prestatie. (Trainen? Daar doen wij niet aan!)

Ik heb een RC Helikopter type bell222. Ik ga nu beginnen aan een schaalmodel van een vrijheid kielbootje, vanwege mijn eerste hobby: zeilen.
Hij zal ongeveer dezelfde afmetingen(108x33) gaan krijgen als die van Arie Evers(misschien bekend hier? van minisail), alleen wordt die dan wel een copie van de 866.
Ik zeil met een draak en een vrijheid in mijn vrije tijd. Ik zeil dan ook nog met mijn ouders op hun lemsteraak de Allewaer VA112 waar we op ten duur wedstrijden mee gaan zeilen. Ja het zeilen zit in het bloed :p

Hierbij 2foto's van de draak en de vrijheid:

De draak: Het is een Draak in wedstrijdstaat uit 1965 genaamd Skidbladnir(naam van een zweedse god) en is gebouwd bij een van de bekendste en beste bouwers van draken: Borresen.

photo.php
photo.php

De Vrijheid: Het is een de vrijheid 866 in wedstrijdstaat uit bouwjaar 1963:

photo.php

photo.php
photo.php
Voor de draak en de vrijheid, heb ik nog een vrijheid naar wedstrijdstaat gerestaureerd maar toen uiteindelijk toch weer verkocht.

groetjes

Robbert.

P.S. De foto's doe ik nog wat het lukt werkelijk niet gewoon, ookal doe ik het goed met bijbehorende tags...

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke topic,

Ik heb mijn hele leven gezeild. Ik ben begonnen in de piraat. en zeilde alle vakantie mee met mijn ouders. Mijn vrouw komt ook uit een "boten" familie.
Samen zijn wij begonnen met een Spanker, toen een waarschip 730 die ik helemaal gerenoveerd heb. (oa teak dek gelegd). Deze hebben wij 4 jaar geleden ingeruild voor een Bavaria 350 Caribic. Hier maken wij veelvuldig gebruik van met ons gezin.
In RC vaar ik met de MM en met een Draak.

Overigens gaat de MM elke vakantie mee. Leuk tijdverdrijf in de haven.

Groeten,

Martin

Mijn zeil C.V. 10 jaar met Stern open zeilboot op westerschelde, 12 j met Golif ISOLA2 polyester s-spant 22 voet bouwjaar 1964 ,tussen Ramsgate en Terschelle. Nu sinds 95 met hout epoxy Isola 700 zelfbouw meer op weblog:D

ISOLA2

Ik zeil nu met een swan 39 cr met de familie. Daarvoor hadden we een omgebouwde oister (of hoe je dat ook schrijft) 41 met een vlak dek. Een grote gele. Miss heeft iemand ons is gezien op het ijsselmeer / markermeer / waddenzee. Verder ben ik begonnen in een optimist en nu zeil ik nog wel is in een vlet

Back