RCABS Duiksysteem??

• Topicstarter Topicstarter Kloppertjes
  • Startdatum Startdatum
K

Kloppertjes

Guest
Ik ben op een aantal forums opmerkingen tegen gekomen over het RCABS Duiksysteem, maar ik kan nergens iets vinden over hoe het nu precies in elkaar zit. Het enige wat ik er tot nu toe uit haal is dat er een manchet van een bloeddrukmeter wordt gebruikt :oops: .

Kan iemand mij uitleggen wat het precies inhoud en wat er het voordeel van is? Op de amerikaanse forums zijn ze er helemaal lyrisch over. :P

Bedankt,

Ivar

Bedankt, Ik ben dus kennelijk zo blind als een mol onder een bouwlamp :puppydogeyes:

Ik had gezocht op het forum van 'the SubCommittee" maar ik kon daar niets vinden. Naja het zal wel zijn dat ik te veel haast heb :oops:

tja, blijkt die site van art broder achter een MSN account te zitten..

dan toch maar even in vogelvlucht :

in je waterdichte gedeelte zit een luchtpomp.
die blaast een zak op (buiten de wtc, dus in het water).
zak wordt dus groter -> groter drijfvermogen
maar ook onderdruk in de WTC.
wil je duiken, dan laat je de zak leeglopen (ventiel openen) in de wtc.
wil je weer omhoog, dan blaas je hem weer op
enz.

de amerikanen gebruiken normaal gas, dat ze laten ontsnappen.
dat gas raakt dus op na een paar duiken.
bij Rcabs verplaats je alleen lucht (=gas) dus kan je duiken zolang je stroom hebt voor de pomp.

nadeel : de stabiele toestand van dit systeem is "ondergedoken",
niet "drijvend".

Er bestaat ook rcabs-reverse, die niet werkt met onderdruk maar met overdruk. Dan moeten de pomp en het leegloop ventiel net andersom werken.
ventiel open -> zak loopt vol
pomp zuigt de lucht weer naar de wtc, creert daar overdruk.

ik heb een dergelijk pompje en ventiel uit een lidl bloeddrukmeter
gesloopt (en ook de bloeddruk manchet is als zak te gebruiken).
kosten plm 18 euro. Naar ik heb berekend kan je velig tot 1,5 meter diep
gaan (in principe 3 meter, dus veilig is de helft)

Ik heb echter nog geen rcabs systeem gebouwd, dus ik weet niet hoe goed het allemaal in de praktijk werkt.
Voor kleine modellen is echt maar een minimaal verschil nodig voor duiken en drijven, dus zal het best werken.

Ok bedankt.

Ik heb een MSN Account en heb op de site van mnr. Broder het lidmaatschap van de groep aangevraagd. Kreeg net een mailtje met de vraag wat mijn interesse in duikboten is.

Ahoi,

klinkt niet slecht dat systeem, en het lijkt erg op wat ik in eerste instantie in mijn U96 had gebouwd. Ik haakte af bij het idee dat de boot in principe 'negatief drijfvermogen' had. Daarna omgebouwd met een serieuze ballasttank in de WTC (maar nog steeds op -beperkte- compressie-lucht van Robart).
De kostenpost bij een dergelijk systeem kan zeker laag zijn, als je b.v. doet wat Ronald heeft gepresteerd. Mocht je toch over willen gaan op serieuze gecomprimeerde-lucht systemen e.d. dan zou ik toch in overweging nemen om een systeem als dat van Raf Janssens of Lex Verkuijl te bouwen. De informatie daarover is hierover niet alleen op het forum te vinden, maar zeker ook na te vragen bij de 2 experts die ik hier aanhaalde. Maakt het waarschijnlijk wat makkelijker. Een groot voordeel is de 'simpel-tech' manier waarop dit systeem gebouwd is, en het feit dat een dergelijk systeem in ieder model is in te bouwen!!!
Jan Huizenga en ik gaan er in ieder geval voor bij de bouw van onze XI's...

Jos

Er zal zeker wel een "failsave" in moeten, als je complete powerloss hebt dan.... "daar gaat je boot", je zal maar in/op een plas varen met een metertje of 10 water........

@ Jos,

Dank voor de complimenten, maar het predicaat 'expert' zou ik mezelf niet op willen plakken. Ik doe gewoon mijn ding hier op het forum, zoals zo velen, en ben net als ieder ander door schade en schande wijs geworden. Ik leer hier ook nog steeds dingen bij, en dat is hartstikke leuk! :thumbsup:

@ Pjoeter,

Failsaves heb je met elk duiksysteem nodig. Als een zuiger- of ballast- tank net op negatief drijfvermogen zit als er iets fout gaat moet je ook zwemmen. Maar dit RCABS is denk ik zeker gevoelliger, ook wat het uittrimmen van je model aangaat met die toch flexibele 'zwemblaas'.

Back