In een testopstelling heb ik een benzine moter met een Rcexl ontsteking. Om telemetrie uit te lezen gebruik ik een Spektrum TM1000. Na wat zoeken en lezen op o.a. rcuniverse kwam ik een topic tegen waarin omschreven is hoe rpm info via de CDI te krijgen. Dat werkt. Maar, ik heb toch wat twijfels of het wel verstandig is om het zo aan te sluiten. Dit omdat de - van zowel accu1 als van accu 2 aan de TM1000 hangen. Kan dat problemen geven als bv de CDI kapot gaat en daardoor de vonk spanning op de TM1000 zet. Om de aansluiting duidelijke te maken een tekening. Op de tekening is er geen voeding voor de CDI aangegeven maar die is er wel, deze krijgt voeding van de Kill Switch. De Kill Switch krijgt geen voeding via de aansluiting op de AR8000 ontvanger. Lijkt wel zo maar is niet zo.
Het is nagenoeg onmogelijk dat de CDI, als hij kapot gaat, de vonkspanning waar dan ook maar op zet volgens mij... Maar ik zie dat je het signaal voor je toerentalmeting rechtsstreeks van de Hall sensor af plukt? Waarom niet via de tacho-uitgang? Daar zitten als het goed is nog een paar weerstanden bij tussen (intern in de CDI, tussen Hall sensor en tacho uitgang).
Via de tacho uitgang werkt het niet. Het lijkt erop dat die te veel signaal spanning geeft of zo. Als de Hall sensor langs de magneet gaat dan licht er een led op op de TM1000 bij de huidige aansluiting. Als ik het aansluit via de tacho aansluiting dan brand de led constant en wordt feller als de magneet gezien wordt. Dat geeft geen rpm op de zender.
Heeft de killswitch een opto ingang of een "gewone" ingang? Als het een "gewone" ingang is dan is de + aansluiting van de ontvanger naar de killswitch niet nodig. Als je het niet vertrouwd kan je de rode draad uit het stekkeertje halen en met een stukje krimpkous isoleren. Maar zoals brutus al aan geeft is het feitelijk onmogelijk dat de hoogspanning van de CDI op de ene of andere manier bij de ontvanger komt. Behalve wanneer je zelf een verbinding maakt.
Als het een opto switch is zal de kans op hoogspanning naar de ontvanger nog kleiner zijn. Daar is juist die optocoupler voor bedoeld.
Oh, OK... dat is mogelijk, maar dat klinkt mij eerder als een probleempje met pull-up of pull down weerstanden o.i.d. Hoe dan ook, ik ben er vrij zeker van dat die ontstekingsspanning niet via je TM1000 terug kan komen bij je ontvanger ook al is er in principe een galvanische verbinding tussen ontsteking en ontvanger via die TM1000. Gewoon omdat voor zover ik weet het hoogspanningscircuit uitsluitend via de - verbonden is met de rest van het circuit, dus daar kan nooit een kring gesloten worden.
Bedankt alle. Vandaag de motor op de bok laten draaien. Het toerental komt goed over naar de zender, dus ik laat het zo. Heb nog wel een ander dingetje. Wanneer de killsw als eerste spanning krijgt en daarna de ontvanger dan gaat de ontsteking aan en de killsw reageert niet op de aan/uit schakelaar van de zender. Andersom werkt het wel goed.
Is dat niet een beveiliging zodat er niets mis kan gaan? Normaal gesproken zet je altijd eerst de ontvanger aan en daarna de rest.
Nee, want als het een beveiliging is, zou hij juist UIT moeten blijven. Ik herken dat ook niet, want normaal gesproken kun je de ontstekingsaccu gewoon aangesloten laten (de lekstroom is zo klein dat zelfs een Eneloopje na een jaar nog gewoon "vol" is).En dat betekent, dat de killswitch altijd spanning heeft voordat de ontvanger ingeschakeld wordt. Maar je hebt, hoe dan ook, door het verbinden van de Hall-sensor met de TM1000 een galvanische verbinding gemaakt op 3 draden, tussen de RC stroomkring en de ontstekingsstroomkring. Dan kunnen er wat vreemde dingen gebeuren, en ik denk dat dit een van die onbedoelde vreemde dingen is.... Om een voorbeeld te noemen: ik heb in mijn benzine heli, de voeding van de ontvanger via een BEC, vanaf een 2S LiPo. Diezelfde LiPo voedt rechtsstreeks, maar via de killswitch, de ontsteking. De governor maakt gebruik van de pulsdraad van de tach output. Als ik die tach output volledig aansluit (min-draad en pulsdraad) gaat de ontsteking niet meer uit. LEDje bljft branden en motor blijft lopen. Governor werkt gewoon. Verwijder ik de min-draad, dan functioneert alles gewoon (schakelaar reageert, motor gaat uit) maar blijft in de uit-positie het LEDje heeeel flauwtjes branden (je moet in de schaduw zitten om het te zien). De governor blijft ook gewoon werken, ondanks dat hij met maar EEN draad zijn signaal krijgt. Blijkbaar is de kring gesloten via de gewone voedingsspanning van de governor, die van dezelfde accu komt.
Oops, een beetje (veel) verkeerd gelezen. Ik dacht dat hij uit was en bleef! Het was al laat en dan moet ik eigenlijk op één oor liggen en niet meer reageren.
op de heli heb ik het ook wel eens.... de heli heeft een aparte bec met filter etc, sluit ik de boel aan gebeurt het af en toe wel eens dat de ontsteking (of beter, de kill switch) niet reageert op de zender. Lang leve het lampje.. en het is vast onderdeel van mijn startroutine geworden. Grappig genoeg heb ik het op mijn echte benzinetoestel nooit gehad. zijn stroomvoorziening zit anders in elkaar.. misschien dat de kill switch zelf daar gevoelig voor is..
Dat is vreemd... geen van mijn schakelaars heb ik ooit verder zoiets mee gezien. Al hebben de meesten tegenwoordig de voeding inwendig doorgeschakeld, dat bevalt me gewoon beter.