Rcexl ontsteking

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Timo Montagne, 31 mrt 2022.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK...
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het is een cdi ontsteking. CDI staat voor Capacitor Discharge Ignition.
    Met behulp van een "schakelende voeding" wordt een condensator opgeladen, meestal tot ongeveer 400V. Wanneer het triggersignaal komt wordt die condensator met een thyristor heel snel ontladen door de primaire wikkeling van de bobine. De heel hoge inductiepiek die daardoor wordt veroorzaakt wekt een heel hoge spanning op in de secundaire wikkeling. De bougie is met die wikkeling verbonden en zal een vonk produceren.
    De "schakelende voeding" past de frequentie van schakelen aan aan de belasting. Is de condensator leeg dan is de belasting hoog en de frequentie ook. Is de condensator vol dan is de belasting laag en de frequentie ook. Als de voedingsspanning hoger wordt zal de condensator ietsje sneller worden geladen. De uiteindelijke spanning waarmee de condensator wordt opgeladen wordt nauwelijks hoger. Het enige voordeel zou kunnen zijn is dat de motor met een iets hoger toerental kan draaien omdat de condensator iets sneller oplaad. Dit speelt in de praktijk geen echte rol want dat zal meestal pas merkbaar zijn bij toerentallen hoger dan iets van 300000 omw/min. :rolleyes:
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... er moet toch iets ánders aan de hand zijn, want de vroegere RcExl ontstekingen lieten hun magische rook los boven de 6V, en de huidige werken niet meer goed ONDER de 6V... En dan was er nog paar jaar een tussen-serie die goed werkte van 4,8 tot 8,4 volt nominaal (wat in de praktijk inhield dat ze er mee ophielden rond de 4V).
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn veel schakelingen die voor deze toepassing bruikbaar zijn.
    De meest simpele bestaat uit 1 transistor, 1 of 2 weerstanden, 1 condensator en 1 transformator. Deze schakeling is wel behoorlijk spanningsgevoelig want bij een (te) hoge voedingsspanning kan er te veel stroom door de transistor gaan lopen en laat die zijn magische rook ontsnappen. Deze schakeling is ook niet erg efficiënt en wordt daardoor nogal warm. Deze schakeling werd in de oudere ontstekingsunits gebruikt, ik heb er misschien nog wel ergens één liggen uit de 90tiger jaren dacht ik.
    Er zijn betere schakelingen maar die hebben meer onderdelen nodig. Ze zullen dus duurder zijn maar wel beter bestand tegen hogere spanningen en de "zelfregulering" van de spanning werkt ook beter. Het rendement is ook hoger dus wordt de boel ook duidelijk minder warm. Eén van deze schakelingen wordt waarschijnlijk in de huidige ontstekingsunits gebruikt.
     
  5. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Voor de goede orde heb ik een mail gestuurd naar Rcexl.com Ik kreeg het volgende antwoord. Het beste zou een 2 cell lipo moeten zijn en de minimale spanning 5,5 volt


    best 8.4v 2cell lipo

    发自PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 40


    -------- 原始邮件 --------
    发件人: rccdi@163.com
    日期: 2022年4月5日周二 23:11
    收件人: Timo Montagne <tmontagne@ziggo.nl>
    主 题: 回复:

    Voltage range ignition
    min 5.5v
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt wel ongeveer... Een 4 cel NiMH, knettervers van de lader, doet het een minuut of 2 a 3 voordat de motor begint te hikken.
     
  7. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Klopt inderdaad. Vorig jaar bijna mijn nieuwe Piper Cub naar de kl... gevlogen doordat de motor afsloeg tijden de start/klim. Had een 4.8 volt eneloop gebruikt ipv een 6 volt. Dom dom dom:mad:
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    een 2s 1000mAh lipo (7,4v) of een 2s LiFepo4 (6,6v) 1400 mAh pakketje voor de ontsteking is dus beste optie
    Ik vind de eneloopjes zowieso ver inkakken zodra ze leeg raken en een beetje belast worden
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb de ervaring met eneloopjes van 1900mAh dat de ontsteking met gemak de 3 uur haalt, verbruikt gemiddeld 550mAh en de andere accu voor de servo's.
    Ook eneloopjes van 1900mA met 5xFutaba 3001 en normaal rustig rondfladderen, met gemak de 5 uur haalt.

    Wat ik wel doe en dat zou het verschil kunnen maken, dat zo'n type accu met dezelfde laadstroom wordt geladen als wat er aan ontlaad stroom uit gaat.
    Dus die van de ontsteking wordt met 550mA geladen en die van de ontvanger/servo's met zo'n 250mA.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    ik ben dus niet de enige die dat bijhoud :rolleyes: ik kom op 84 mAh verbruik per vlucht van 8 minuten (met starten enzo erbij 9 minuten) uit een 2100 mAh Lifepo4 pakket
    komt bij mij dus neer op max 3uur nonstop oftewel 19 vluchten ......
    dit in combinatie met een (aftellende) flightcounter die na elke laadcyclus van de rx accu reset dan kan je eigenlijk niet meer met een lege accu opstijgen... .. beetje overkill misschien maar nadat ik een nieuw toestel de grond in boorde door een lege RX accu zorg ik er voor dat me dit geen tweede keer overkomt :)
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb vrij lang 1 van mijn benzinekisten in de peiling gehouden..
    Ik heb mijn timer op 8 minuten staan. dus met starten, warmlopen, landingsaanvlucht erbij, misschien 12 minuten motorlooptijd?
    Als ik de hoge waardes pak, zit ik rond de 77 ma per vlucht.

    Nu is deze waarde 100% schaalbaar naar hoeveel toeren je gemiddeld draait.
    die kist is een 3d kist, moet het vooral van het middengebied hebben.
    volgas gebruik je wel, maar zeker geen significant deel van de vlucht.
    iig, ik niet :D

    Maar, dat zijn de hoge waardes..
    ik heb ook getallen van 55 ma per zo'n vlucht.. waarschijnlijk rustig vluchtje gedraait, of veel flat spins geoefend (veel stationair):D

    In die kist zit een 2s 1300 mah..
    vlieg je niet vlot leeg
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt niet uit... Bij de oude 4,8V versie van de ontsteking heb ik wel eens een bewezen goed 4 cellen eneloop pakketje leeg getrokken, de ontsteking hield pas bij 4 volt op, en had volgens de Imax B5 nog een restcapaciteit van 50 mAh of zo, en pikte ook weer goed 2000 mAh weer op, dus ECHT leeg.
    Met de huidige ontstekingen zal er vanwege de ondergrens van 5,5 volt iets meer in blijven zitten, maar trek je er minstens 70~75% uit, en dat is een kleine 4 uur bedrijfstijd. Méér dan genoeg.

    Een éénpitter ontsteking trekt zo rond de 400 mA en daar kakt een eneloop echt niet van in.
     
  13. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Een andere vraag. Wat zou een ontvanger accu bij de volgende configuratie gemiddeld verbruiken.: 1 futaba ontvanger R 617 fs en 4 servo's Futaba S 3152 en normaal / rustig vliegen a 10 minuten
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    meten is weten :)
    ligt aan de belasting van de servo's en hoe rustig of wild je vliegt.... ik vermoed dat je verbruik per vlucht zal liggen rond de 100-125 mA

    gewoon het aantal vluchten bijhouden en wat je bijlaad in je ontvangeraccu delen door het aantal vluchten, dat doe je een aantal dagen en je weet het...... daarna weet je precies wat de lader gaat aangeven na een vliegdag, als het op een gegeven moment afwijkt dan weet je dat een servo zwaar loopt of iets anders aan de hand is
     
  15. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Nog een andere. Ik gebruik een simpele Powerbox met 2 batterijen/accu's. Als ik bv 200Mah nodig heb gaat er dan uit iedere batterij 200Mah of uit ieder 100 Mah?
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat hangt voor een groot deel af van de powerbox. Als die box intern de accu's simpel parallel schakelt via twee diodes dan zal er uit beide ongeveer even veel energie worden gebruikt.
    Wordt er maar één accu tegelijk gebruikt en als die accu dan te ver leeg raakt schakelt hij over naar de tweede accu. In dat geval zal de hoofdaccu de meeste energie leveren.

    Energie wordt uitgedruikt in Wh wat voor Watt hour staat. In de accu wereld wordt veel gebruik gemaakt van de term mAh of Ah. Let op, het is niet Mah, dat zou Mega ampere uur betekenen, dat komt uit elektriciteitscentrales. ;)
    Als je twee 12V/5Ah accu's hebt en die zet je parallel dan wordt het in principe één accu van 12V 10Ah. De energie die in die accu zit is 120Wh. Gebruik je b.v. 12W dan kan je in principe 10 uur lang energie uit die accu halen.
    Zet je de accu's in serie dan wordt het een 24V/5Ah accu maar de energie die er in zit is nog steeds 120 Wh! Als je er 12W uit haalt kan je dus nog steeds 10 uur energie verkrijgen.
    Het verschil zit alleen in de stroom. Bij parallel schakelen loopt er een stroom van 1A maar bij serie schakelen is dat 0,5A. Het voordeel van een lagere stroom is dat de verliezen kleiner zullen zijn. Daarom is een hoge spanning en een lage stroom beter dan een lage spanning en een hoge stroom, ook al is het vermogen hetzelfde.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2022
  17. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Duidelijk, dank je
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ikzelf heb gemerkt dat Powerboxen 1 accu ongeveer 10% meer belast dan de andere. iig, in de ene laad ik 10% meer bij dan de andere
    zal wel een reden hebben.
    maar mijn simpele powerbox doet dit, en mijn uitgebreide doet dit ook.
    ze worden wel duidelijk samen gebruikt.. en ook ontladen.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    wat is nou eigenlijk "Powerbox"..... vor mij is het een zend apparatuur merk, net als multiplex, jeti etc.
    met een powerbox word ook vaak een "Power (servo) distribution board" bedoeld
     
  20. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik bedoel ook eigenlijk een "Power (servo) distribution board" . Powerbox ( systems) is de Duitse fabrikant van ondermeer RC systemen ons allen wel bekend.
     

Deel Deze Pagina