Rcgf 10 cc benzine motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door marcivo, 31 okt 2023.

  1. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoi benzine snuivers wie kan mij helpen een collega piloot heeft deze motor maar er komt geen leven in ik heb de carburator al in de benzine laten weken omdat de motor geen benzine aanzuigt dit is opgelost de ontsteking getest als de bougie uit de motor is en aan de propeller draai vonkt de bougie wel en dat is het er komt gewoon geen ontploffing en ook heeft deze motor weinig compressie
    Help aub
    Grtjs marc
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.878
    Locatie:
    Rotterdam
    het stukje weinig compressie kan wel wat te maken hebben met niet aanzuigen
    Deze motor heeft een "ringed" zuiger, dus met zuigerveren (lang leve internet)
    dan is de bus recht, en heb je dus een stuk minder het methanol motor effect (dat ie bovenin echt vast loopt.)

    Kan zijn dat de zuigerveren op het moment een tik los zitten, geen goede afsluiting maken.
    Goede kans dat als je extra benzine via het bougiegat erin gooit, hij beter gaat afsluiten.
    deze actie zou er ook voor moeten zorgen dat hij een paar klappen gaat geven.

    Kijk ook ff naar de naalden van de carb.
    Alles ff 100% dicht, en het correcte aantal slagen open.
    ik heb ooit s heel lang zitten klooien met een motor, bleek de hoofdnaald vrij ver dicht te zitten. sindsdien check ik dat als eerste:D

    Check ook je choke.
    als je die niet gebruikt, kan het ook lang duren
    zit de klep open, of dicht?

    Qua random andere vragen:
    - hoe oud is de motor ?
    - heeft de motor al een leven achter de rug?
    - Het schijnt een dingetje te zijn, dat na een jaar of 3 a 5 de flappertjes in de carb hun werking wat verliezen.
    meestal heb je daar revisie setjes voor.
     
  3. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Deze motor is nieuw en benzine in de bougie opening heb ik ook al geprobeerd zoals we in het verleden deden met methanol motoren en met de starter geeft hij ook geen kik
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.878
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoeveel volt heb je op de ontsteking staan?
    tegenwoordig heb je meerdere ontstekingen, sommige willen 5 volt hebben, je hebt ze ook al die een stuk hoger voltage willen
    toevallig zit ik een rcgf 10 advertentie te lezen, daarin staat dat je ergens tussen de 7 en 14 volt moet zitten qua voltage
    met speciale vermelding dat er geen bec tussen mag, en zelf raden ze 2 cel lipo aan (iets meer dan 8 volt)

    Aangezien nieuw (vertrouw niets alleen omdat het nieuw is!!), staan de naalden op de carb wel ver genoeg open?

    gebruik je de choke klep?

    als je de vragen een beetje wazig vind, ik ken je verder niet, dus ik weet ook niet wat voor ervaring je hebt :D
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk éérst maar eens WAAR hij vonkt...

    Ik ken die motor niet uit mijn hoofd, maar bij bijvoorbeeld de NGH 9 kan de propmeenemer 180 graden verdraaid gemonteerd worden met als gevolg dat de vonk vlak voor onderste dode punt valt i.p.v. vlak voor bovenste dode punt.

    Daarvoor hoef je niks echt te demonteren, even kijken waar de magneet staat t.o.v. de sensor als de zuiger in top staat.

    Want als hij zelfs met de starter geen kik geeft, vonkt hij verkeerd, OF de bougie is niet goed (dan vonkt hij wel buiten de cylinder, maar NIET in de cylinder als er compressiedruk is (de weerstand van de vonk neemt dan toe door de druk, en als er dan bijvoorbeeld een barst in de isolator zit, slaat de vonk langs die barst binnendoor, in plaats van tussen de electroden).

    Weinig compressie is normaal (of op zijn minst niet heel erg ongebruikelijk) voor een zuigerveermotor die nog nooit gelopen heeft.
    Kun je tijdelijk even oplossen door een slokje olie in de luchtinlaat te gieten en de motor een aantal keer met d starter kort door te draaien. Vaak komt er dan in ieder geval "iets van compressie" tevoorschijn.

    Die compressie moet je je niet al te veel zorgen over maken, ook niet als het na een paar uur lopen niet lijkt te verbeteren: De zuigerveer werkt op verbrandingsdruk, en die is er niet bij stilstaande motor. Als hij loopt, gaat die veer echt wel afdichten.
     
  6. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Ik gebruik al 20 jaar benzine motoren meeste zenoah 20 tot 80 cc en dle 35 en rcgf twin 40 cc dus wel een beetje ervaring en zoals schreef zelfs met de starter gene kik mijn dle en rcgf was na 3 slagen met de hand al aan het pruttelen de voeding is een 5 cellen NMH 5000 mah ik zal morgen eens een lipo aanhangen
     
  7. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Volgens mij staat de censor op de juiste plaats en als ik de bougie kop verwijder en aan de propeller draai dan vonk het alle richtingen uit met bougie zie je de vonken tussen de elektroden gaan en ik heb de bougie al vervangen met 1 van de rcgf 40 twinn ook niets
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben Nederlander, jij bent (volgens mij) Belg, en deze uitdrukking ken ik niet, of in elk geval weet ik niet hoe ik dat moet interpreteren.
    Ik ben een beetje autistisch, ik kan daardoor weinig met onprecieze informatie op uitdrukkingen die ik niet ken. Daarvoor vraag ik geduld, want niets van wat ik nu schrijf bedoel ik neerbuigend of anderszins negatief,


    Die sensor zal ongetwijfeld op de juiste plek zitten, maar waar zit de magneet als de zuiger in top staat? Gewoon even om alle mogelijkheden uit te sluiten, want met "volgens mij" kan ik niks... Als de zuiger in top staat, moet de magneet NÉT de sensor gepasseerd zijn, een mm of 3 a 4 of zo. Als dat niet zo is, staat de boel ook niet op tijd.

    Je hebt 3 dingen nodig om die motor op zijn minst tekenen van leven te laten geven, en dat zijn
    -vonk
    -timing
    -ontsteekbaar brandstofmengsel.

    Je zegt dat je vonk hebt, en volgens jou komt die op tijd.
    ALS dat zo is (ik geloof zoiets eigenlijk alleen als ik het zelf zie, want ik ben al vaker daarmee de mist in gegaan) dan kan het alleen nog maar dat mengsel zijn. Dat is OF niet ontsteekbaar (Het mengsel kan te arm zijn, of te te rijk, en in beide gevallen brandt het domweg niet), OF de motor krijgt om een of andere reden helemaal geen mengsel. Bijvoorbeeld omdat bij een motor met membraankleppen die kleppen niet goed zijn.

    In je eerste post zeg je

    Daar kan ik ook weinig mee, want ik heb nog nooit "geen brandstof aanzuigen" opgelost zien worden door "de carburateur in de benzine te laten weken".
    Je carburateur heeft een pomp. Ook al doet die pomp het, als er geen mengsel vanuit de carburateur via het carter naar de cylinder gepompt wordt, komt die brandstof niet verder dan tot aan de brandstofdruk regelaar en houdt de boel daar verder op.
    Je zult al die dingen 1 voor 1 na moeten gaan, en ik kan je alleen helpen als je zo exact mogelijk vertelt wat je ziet, want de duivel zit vaak iin de details.
     
  9. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoi Brutus yep ik ben belg(Antwerpen)en ik kan volledig volgen dat er woorden zijn die niet de juiste betekenis hebben die ik bedoel en die jullie Nederlanders die woorden niet verstaan niets verkeerd mee bedoeld hoor.
    Volgens ik en nog andere gebruikers van benzine motor is er als een nieuwe of lang stil gestane carburator zijn de membranen volledig opgedroogd door die in de benzine te laten rusten worden deze membranen terug soepel en zoals ik schreef komt nu de brandstof in de carburator de andere zaken zoals de censor,de voltage voor de ontsteking wordt morgen uitgezocht
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.490
    Locatie:
    Ede
    Wat ook kan is een missende of gebroken spie van de propmeenemer waardoor de timing mist .
    Meestal bij deze motoren kunnen ook de inlaat ventielen niet goed afdichten die zitten op het kunstof blokje tussen carburateur en motor .
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.878
    Locatie:
    Rotterdam
    is de carb eraf geweest?
    zo ja, is deze op dezelfde manier terug gemonteerd?
    Soms zit er ergens een klein gaatje in het blok wat overeen moet komen met de carb
    is dat niet zo, krijgt de carb geen pulsdruk van het carter, gaan de membramen niet pompen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D gelukkig... Ik heb in mijn werk wel eens wat communicatie=problemen gehad met collega's uit België, en daar schiet niemand wat mee op.

    Als de motor nieuw was, dan is het niet gebruikelijk dat de membranen moeilijk gaan doen. Nieuw en droog blijven ze min of meer "oneindig" goed, dat probleem ontstaat pas als ze zeg maar, langduring met benzine in aanraking geweest zijn en DAN uitdrogen.
    Het is wel zo dat een droge carburateur inderdaad slecht aanzuigt, maar het is bij een nieuwe motor normaliter voldoende om dan even de vinger op de inlaat te houden en de motor 2 a 3 slagen door te draaien met de hand.
    En dáár zit een dingetje, want Serge ook al zegt:

    . Als die inlaatventielen niet goed werken, werkt die truuk met de vinger op de inlaat ook niet goed.

    Op dit moment hou ik dit als mogelijke oorzaak aan, maar het kan gerust ook een combinatie van alle hierboven genoemde problemen zijn. Het is en blijft Chinees, tenslotte.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.878
    Locatie:
    Rotterdam
    uit de eerdere posts wordt gezegd dat het aanzuigen nu wel werkt
    Ook is er al een paar keer benzine via de bougiekant erin gegooid
    de theorie zou zeggen dat er dan peut in zit.

    In theorie zou aanzuigen dan niet het probleem moeten zijn
    of de naalden moeten nog (ver) van de goede afstelling staan..

    In theorie zou je dan naar problemen met tijd (ontsteking) denken
    Of vermogen van de vonk
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zit wat ingewikkelder dan dat: De pomp werkt... Die pomp werkt (in tegenstelling tot de aanzuiging van een goeiplugger) onafhankelijk van de spoeling.
    Werkt de spoeling niet, dan is er vanaf de drukregelaar geen afname, en komt die brandstof niet verder dan die drukregelaar.

    Benzine in het bougiegat doen, dan is hij met 100% zekerheid "verzopen" want een 10 cc benzinemotor heeft per omwenteling ongeveer 0,00086 gram benzine nodig, bij pak hem beet 0,001 gram is het mengsel al niet meer te ontsteken. Zo onbrandbaar als water.
    0,001 gram benzine is... nou ja, dat druppeltje is onzichtbaar klein.

    Mijn advies is voor nu even hetzelfde als het advies wat ik geef als je een omgebouwde gloeiplugger voor het eerst start: twee mans klusje. Begin met DICHTE naalden, en een "droge" maar voorgesmeerde motor (dus géén benzine, maar wel een beetje olie). Één man houdt de starter tegen de prop en BLIJFT doorstarten, de tweede man draait, met het gas op verhoogd stationair, de relevante sproeier (in dit geval de L sproeier) LANGZAAM open tot er leven in komt. Dat is eigenlijk de enige manier om te voorkomen dat je gefopt wordt door een verzopen motor.
    Benzine moet namelijk met lucht gemengd worden in de verhouding 1:14, en alles vetter dan 1:13, maar ook alles schraler dan ongeveer 1:15, verdomt het gewoon om te ontsteken. Begin je met een verzopen motor, dan duurt het een tijdje voordat de mengverhouding binnen de ontsteekbare grenzen valt, en hij is er dan ook in een oogwenk doorheen te mager en dan ontsteekt ie ook niet.
    Begin je met droge motor, en voeg je geleidelijk meer brandstof toe, dan blijft de motor véél langer binnen die ontsteekbare grenzen en merk je veel duidelijker wanneer je in de buurt komt.
    Komt er op die manier niet binnen 15 tot 20 seconden leven in de motor, dan kun je even héél kort een vinger op de inlaat leggen. Helpt dat ook niet, DAN moet je verder zoeken naar vonk of andere problemen.

    Voorbeeldje van wat ik bedoel:
     
    MicropropSport en HansH vinden dit leuk.
  15. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Brutus nogmaals bedankt voor het filmpje en de behandeling van de motor ik heb vandaag nogmaals geprobeerd zelfde benzine maar met lipo 3 s ipv 5 cellen NMH weer niks ik ga morgen nog eens proberen zoals je schrijft met al de naalden dicht op hoop van zegen dat er nu beweging in komt
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je nog even kan testen, is het volgende: Zorg dat de motor geprimed is (brandstofslang vol, gas op verhoogd stationair etc etc) en dan haal je de slang los, terwijl een helper de electrische starter op de motor zet. Nu moet je de brandstof met ongeveer een halve cm per seconde de motor in zien gaan. Het mag er NIET als een dolle in vliegen, maar het MOET bewegen.
    Je weet nu in elk geval of de motor daadwerkelijk brandstof krijgt, en ongeveer hoeveel.

    Dit is even een "diagnostische test", dus het maakt niet uit of je de ontsteking aanzet of niet.
    Je kan die test dus doen zonder de buren te storen.
    Want systematisch en een voor een alle punten nagaan, werkt meestal het beste.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.719
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik lees dit als;
    "zonder bougie in de dop, zie ik vonken in de dop alle kanten op springen."
    Bedoel je dit zo?
    Nooit zo een ontsteking testen, grote kans dat je bougiedop, of de ontsteking inwendig doorslaat (stuk gaat)
    Kan je geen ontsteking van één van je andere motoren proberen?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die kans bestaat inderdaad... en dan IS het mogelijk dat je wel met een bougie in de dop een vonk ziet, maar onder compressie die vonk inwendig in de ontstekingskast overspringt...
     
  19. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Berendrecht
    Vandaag nogmaals geprobeerd om deze kl…. Motor te starten weer niks ik heb gedaan zoals Brutus schreef eerst de motor volledig laten drogen bougie eruit demper eraf carburator eraf 5 dagen laten rusten dan nagezien waar de magneet is als de piston op het bovenste punt is dan is de magneet ongeveer 5/6 mm voorbij de censor andere benzine die ik gebruik bij mijn zenoah motoren en nog niets ik kan spijtig genoeg geen andere ontsteking kunnen testen omdat deze motor kleine bougie heeft dus ik geef het op de motor zal ik terug geven aan de collega vlieger.
    Aan iedereen bedankt voor de info en de hulp en hopelijk komt er nog positieve reactie van de verkoper
    Grtjs marc
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.569
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dit een maand geleden gemeld had, had ik gezegd, stuur maar op, dan kijk ik hem even na, maar helaas moet ik alweer binnen zeer afzienbare tijd naar zee.
     

Deel Deze Pagina