RCmower

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 14 jun 2018.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Het is niet echt een auto, maar past hier toch best denk ik.
    Al langer dacht ik aan een opzetstuk of zo voor een van mijn bugdy's om het gras meteen wat af te rijden, gezien ik en mijn zoontje toch regelmatig racen in de tuin. Gras maaien vind ik een totaal saaie klus, die bovendien erg lastig is voor mij, heb een fysieke handicap.
    Lang geleden al eens gegrasduind op YouTube, proberen ideeën op te doen. De meeste RC grasmaaiers zijn benzinemaaiers die met rolstoelmotoren en enz aangepast zijn. Heel cool wel, maar niet mijn ding.
    Tot ik er ene zag die niet de klassieke grasmaaier gebruikt, maar een cilinder grasmaaier. Typisch een "duwertje", met cilindrische messen, die het gras echt afsnijden. Niet zo geschikt voor lang gras, maar veel interessanter om redelijk licht en eenvoudig gras te maaien RC gewijs.
    Ideetje naar de achtergrond gegaan, tot ik onlangs in een kringloopwinkel dit stukje nostalgie zag staan :) :
    [​IMG]

    Voor velen wellicht een roestbakje, maar na even te checken: in heel goeie staat en mechanisch perfect.
    Het een heel kleintje. Zonder na te meten, van wiel tot wiel iets van 40cm. Perfect voor wat ik wil doen.

    Even opgezocht hoe de messen te slijpen en wat zeker na te kijken zodat het tenminste een goeie basis was. Gezien de roest en goed gebruikt, was het slijpen wel een werkje (mooie techniek trouwens, zoek maar eens op YouTube), maar prima gelukt. Manueel werkt de mechaniek weer prima. Gras wordt netjes gemaaid.

    In andere topics vroeg ik naar oplossingen voor een tankbesturing (links-rechts aangedreven).
    Het plan is namelijk een groot kettingtandwiel op elk wiel te schroeven en elk wiel apart aan te drijven. De wielen drijven ook de messen aan. Met een heel simpel maar effectief one-way principe. Rijdt één wiel achteruit, dan drijft deze niet aan. Perfect eigenlijk voor een tankbesturing.

    Tandwielen en ketting ondertussen van conrad: een 45 en 10T overbrenging:
    [​IMG]
    Dat was het grootste en kleinste kettingtandwiel daar. Sinds mijn EnigmaTrike (http://www.modelbouwforum.nl/threads/enigmatrike.251739/), ben ik fan van kettingaandrijving, en hier heel goed van toepassing.
    Het grootste tandwiel is ongeveer 88mm diameter. De verhoudingen worden later wel duidelijker.

    De rol van de maaier vervang ik door een zwenkwiel zodat er goed gedraaid kan worden, zoals met een tank:
    [​IMG]
    De constructie voor dit zwenkwiel zou ik zetten op de bevestigingen van de oorspronkelijke rol, dan kan deze nog in hoogte versteld worden. Al wat origineel werkt, probeer ik te behouden zodat ik daar niets nieuws voor moet vinden.
     
    RCjeffrey vindt dit leuk.
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Maar nu: ik moet beslissen over de aandrijvingen. Ik heb momenteel "slechts" een vertraging van 4,5. Bij een buggy moet dit zeker hoger zijn, nog niet geteld. Bij mijn EnigmaTrike (waarbij ik de aandrijving beredeneerd gegokt heb) is het ongeveer 6.

    De RC mower mag goed vooruit gaan, al zal er redelijk wat vermogen nodig zijn ook om de messen te laten draaien. Indien echt nodig maak ik misschien nog een vertraging met tandwielen, maar als dat te vermijden valt, graag.
    Gezien de nadruk vooral op koppel ligt, en ook economischer, dacht ik mogelijk eerder aan oldschool brushed (zoals bij een crawler). Maar anderzijds: crawlen moet hij niet. Ik wil er een racemower van maken. Gras snijden doet het toch, ongeacht hoe snel hij gaat.
    Met deze vage info, wat lijkt een goeie combo?
    Leuk is van te kunnen upgraden dmv gewoon 2S, 3S of 4S bv te gebruiken. Dan van brushed weg wss.

    Ik neig nu naar 2 identieke setjes voor 1/10 auto's. Op welke waarde moet ik letten om een motor te hebben waarbij de nadruk op koppel ligt, niet op snelheid?

    In het geval van brushed denk ik dan zelfs aan een klassieke silver can (27turns of zo dacht ik, dus meer op koppel dan snelheid), met heel goedkope brushed esc's, maar dan enkel onder 2S te draaien. Zou wel super goedkoop zijn: https://hobbyking.com/en_us/mabuchi-rs-540sh-6527-brushed-motor-90w.html. 2 esc's van 10 euro elk erbij en klaar...

    2 setjes voor 1/8 auto's, lijkt me hier enorme overkill, nooit op topsnelheid te rijden en nogal agressief wellicht. En wegens de eerder lage vertraging, mss zelfs te lastig voor de motor/esc. Tenzij er ook crawler achtige combo's bestaan? Sensored is wellicht nog duurder.

    Bv deze combo, wel enkel op 2S: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-trackstar-waterproof-1-10-brushless-power-system-3520kv-80a.html
    Of 1/8 versie, begint wel wat duur te worden gezien ik telkens dubbel nodig heb: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-trackstar-waterproof-1-8-brushless-power-system-2100kv-120a.html

    Als ik 2 opties bekijk die verder gelijk zijn, kies ik dan voor een hogere of lagere kV waarde? Ik dacht: hoe hoger, hoe meer koppel, maar lagere topsnelheid. Ideaal voor mij dus. Klopt dit of is het omgekeerd?

    Bij de 1/10 combo's, zie ik dat het meestal max voor 2S batterijen is.
    Deze ook voor 3S, lijkt me wel mooie compromis, zelfs sensored om traag te kunnen starten: https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-x-car-brushless-power-system-3000kv-45a.html
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Deze: https://www.conrad.nl/p/brushless-a...gster-sport-aantal-windingen-turns-14-1326033
    is er ok met minder turns, maar ik meen dat ik zo hoog mogelijk aantal turns moet hebben? Ook crawler modus instelbaar, maar kan dat zonder programming card? Er is nergens sprake van...

    Dit is ook een optie mss, met al een vertraging erop nog:
    Gewoon brushed. Specs van 12V komt gewoon overeen met een klassieke silver can denk ik? Dan kan ik hier gewoon 3S ook bij kwijt, tenzij de esc dat niet aan kan. Klopt dat?
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Iemand wat bij te brengen aan mijn beperkte kennis? Dan kan ik een beetje gemotiveerd het juiste aanschaffen.
     
  5. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Spannend, draaiende messen in RC... klinkt een beetje als robot wars. Ik zou ook in die hoek eens zoeken naar info.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Op zich kom ik niet aan dat mechanisme. En hoe straf het ook klinkt, het is "gewoon" een draaiende cilinder van messen die enkel onderaan knippen.
    Op zich heb ik geen robot wars link, maar ik begrijp je wel :) Hij zal niet gepantserd zijn en zelfs wat afgeschermd voor als r bv tegen en tafelpoot of kinderbeen gereden zou worden.

    Geen motor ideeën?
     
  7. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Nee, niet echt. In ieder geval voldoende koppel om alles in gang te krijgen.
    Eigenlijk is de makkelijkste methode gewoon twee standaard 540 silvercans gebruiken en dan kijken hoe snelheid, koppel en temperatuur bevallen. Die kosten niet zo veel. ;)
    Te snel: meer wikkelingen (> 27)
    Te weinig koppel / te heet: vertraging of ander type motor (bijv. Traxxas Titan 550 hoeft ook niet duur te zijn). Anders een vertraging of nog dikkere motor.

    Ik vrees dat zoiets veel trial and error wordt.

    Je kunt in robot wars stijl ook meteen naar 12V overschakelen. ;)
     
  8. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Mamba Monster er in misschien? :hammer:
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja ik volg je wel, maar ik wil geen 3 sets kopen om eens uit te proberen. Te weinig koppel of te snel zou ik dan met een mechanische vertanding oplossen.
    En als een brushless te snel start, zou ik meteen kijken voor een sensored setje ipv onnodig een silvercan dubbele set dan te liggen hebben.
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Aandrijving met ruitenwisser motoren?
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Geen ervaring mee. Maar klinkt aannemelijk. Wss op 12V. Is ongeveer 3s lipo denk ik dan. Dacht ook aan accuboormachinemotortjes. Met mss meteen vertraging aan. Maar je moet er 2 vinden dan nog... Nu, mogen rc motortjes zijn hé. Maar recup is nog leuker natuurlijk.
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb wel eens een robot gebouwd met ruitenwisser motoren voor de aandrijving. Met steekwapen wieltjes rechtstreekse op de uitgaande as een mooie snelheid voor een grasmaaier.

    Ik heb waarschijnlijk nog wel een mogelijkheid om twee vd motoren voor jou te regelen.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja? Alvast leuk om te proberen mss. Welke regelaar is er dan geschikt voor?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Op marktplaats kan je vast wel voor een prikkie accuboormachines met een rotte accu vinden.....
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zouden 2 dezelfde moeten zijn op bv 12v. Niet veel hoger. Beschouw ik ook.
     

Deel Deze Pagina