rcpowers f 35 v2

Hallo, heeft er hier iemand toevallig ervaring met het bouwen en vliegen van de rcpowers f 35 v2 . Ik heb de plannen al gedownload, en ben dus van plan om hem ineen te zetten. Tips, waarschuwingen, ervaringen, allemaal welkom!

Morgen ga ik langs bij het copycentrum om de plannen te laten printen.
Ik vraag me nog af waar ik (in belgië, liefst dicht bij Aarschot, Vlaams Brabant) Depron kan vinden.

Mvg Harald
 
Heb toch depron gekocht (had wat ervaringen op inet gelezen).
Het snijden is wel wat moeilijk (soms komt er een haakje is de snede)
Ik hoop maar dat het zal lukken! Welke lijm moet ik best gebruiken?

Mvg Harald
 
Voor veel stukken gebruik ik lijm pistool,voor belangrijke punten5min epoxy lijm. Al veeschillende vliegtuigen gemaakt van rc powers. Als je vragen hebt mail je me maar, er staat echter ook veel opkde forums van rowers!!
 
...
Het snijden is wel wat moeilijk (soms komt er een haakje is de snede)
...

Vaker een nieuw mesje erin zetten! Het toverwoord voor depron is: SCHERP mesje! (dat betekent dat je niet je hele model wat je aan het bouwen bent met één en hetzelfde mesje afkan!) (En natuurlijk de standaard techniek: je snijkant zo vlak mogelijk houden op het te snijden materiaal)

Lijmen met: foamsafe CA, (accelerator gebruiken dan hoef je geen spelden te prikken om de onderdelen in positie te houden), hotglue, UHU por.
 
Laatst bewerkt:
AAaqarggghhhh, wat een oude achterhaalde adviezen, alhoewel, martin en ron best wel goed zaten.

Posterboard of foamboard is depron met aan beide zijden een laag papier ter versterking. Dit maakt het depron onnodig zwaar voor onze doelen.
Lijmen met secondenlijm en niet met andere lijmen, Uhu por kan, maar dan wel heel dun gebruiken. Lijmpistool is iets van 10-15 jaar geleden toen we geen goede lijmen hadden voor depron. Epoxy heeft geen goede hechting op depron, laat los als je kracht zet, dit komt doordat depron ietsje vet is.

Depron krijg je bij de betere modelbouwzaak, de dames hobbywinkels, de parketboer (polypron).

En ja, wat het snijden betrefd, dat gaat alleen goed met een nieuwe scalpelmesje. zodra je daar iets anders mee gesneden hebt kun je het niet meer gebruiken voor depron. De mesjes moeten nieuwe en vlijmscherp zijn anders trek je krullen of blijft het haken.
 
Lijmpistool is zo lekker snel! Epoxy laat los? Dan doe je het niet goed. Gewoon lijm oppervlakken even voorschuren.

Depron is niet makkelijk te krijgen. Ik haal altijd groot verpakkingen uit duitsland van ebay. Kan eventueel adres geven.

Willem

AAaqarggghhhh, wat een oude achterhaalde adviezen, alhoewel, martin en ron best wel goed zaten.

Posterboard of foamboard is depron met aan beide zijden een laag papier ter versterking. Dit maakt het depron onnodig zwaar voor onze doelen.
Lijmen met secondenlijm en niet met andere lijmen, Uhu por kan, maar dan wel heel dun gebruiken. Lijmpistool is iets van 10-15 jaar geleden toen we geen goede lijmen hadden voor depron. Epoxy heeft geen goede hechting op depron, laat los als je kracht zet, dit komt doordat depron ietsje vet is.

Depron krijg je bij de betere modelbouwzaak, de dames hobbywinkels, de parketboer (polypron).

En ja, wat het snijden betrefd, dat gaat alleen goed met een nieuwe scalpelmesje. zodra je daar iets anders mee gesneden hebt kun je het niet meer gebruiken voor depron. De mesjes moeten nieuwe en vlijmscherp zijn anders trek je krullen of blijft het haken.
 
Hoe gaat het verder met de bouw? De bouw van de f35 is lekker om mee te beginnen!

Hier mijn F35

e9ejaser.jpg




Heb er al een paar rcpowers bouwtjes opzitten en was nu eigenlijk op dit forum eens aan het zoeken naar mede scratchbuilders.

Depron of polypron gewoon met een hetelijm pistool, werkt absoluut het snelst en stevig zat, misschien iets zwaarder als alle andere maar voor vliegtuigen als deze maakt dat geen klap uit.


Mijn F-22

amure3ym.jpg


Mocht je verder nog vragen hebbenstel ze gerust!!
 
Hallo!

Ben blij dat ik een mede-bouwer heb gevonden! Ik heb nog niet echt verder gewerkt, mijn projectje staat even aan de kant. Ik heb nog niet alles uitgesneden. Het snijden lukt me niet zo goed en ik vind dat het geen mooi resultaat geeft! Ik heb nu al de 2 grootste stukken uitgesneden, de staart horizontaal en verticaal, maar ben nog niet aan de cockpit begonnen. Nog tips ofzo? Zou het snijden goed gaan met een scalpeltje uit doe het zelf zaak?

Gr Harald
Hoe gaat het verder met de bouw? De bouw van de f35 is lekker om mee te beginnen!

Hier mijn F35

e9ejaser.jpg




Heb er al een paar rcpowers bouwtjes opzitten en was nu eigenlijk op dit forum eens aan het zoeken naar mede scratchbuilders.

Depron of polypron gewoon met een hetelijm pistool, werkt absoluut het snelst en stevig zat, misschien iets zwaarder als alle andere maar voor vliegtuigen als deze maakt dat geen klap uit.


Mijn F-22

amure3ym.jpg


Mocht je verder nog vragen hebbenstel ze gerust!!
 
Harald,

Ik snij gewoon met een afbreekmesje, niet de meest goedkope maar gewoon een beetje stevig. ik heb gemerkt dat om te snijden je ondergrond waar je op snijd ook invloed heeft, ik kan vanuit mijn werk dekplaten meenemen welke een toplaag als laminaat hebben, heel strak en hard, dat werkt super en wat vaak mooier resultaat heeft is in twee halen erdoorheen, dus eerst bovenin langs je liniaal en daarna nog eens dieper langs je liniaal.

Mijn eerste bouw maakte ik me ook zorgen om ieder haaltje maar heb geleerd dat je daar echt haast niets meer van ziet als je klaar bent en al helemaal niet als je vliegt! Na twee keer landen heb je al snel een putje of deukje, maak je daar geen zorgen over.

Tips voor de F-35..

Ik hou ervan om in het eindresultaat geen carbon meer te zien zitten,in ieder geval zo min mogelijk, dus mijn carbon komt in de bovenkant van je vleugelplaat en in de kf doe ik er ook eentje voor extra stevigheid. wanneer de kf erop gelijmd wordt wordt 95% van de carbon afgedekt.
full
full
Hee



Verder eerst kf erop, de hinges voor je elevators en aelerons snijden nu je nog vlak bent.

Het middenschot, daar kan je nu nog eerst even een klein stukje extra van afsnijden zodat je dadelijk meer ruimte hebt je lipo naar voren te schuiven. Dus het achterste gedeelte van het middenschot wat bovenop in de cockpit komt snijd je aan de vleugelplaat zijde even 4 cm af en ongeveer lipo+velcro hoogte. ik zal nog een foto toevoegen..
full


Middenschot erin, dan de bodemplaat en zijkanten van de lucht inlaat.

full


full


Tips om de neus mooi te krijgen, neem afplaktape, gewoon goedkope en vouw de stukken naar elkaar toe, begin aan de achterzijde en werk naar voor toe, om de 3 a 4 cm met een tapeje vast zetten zodat de neus eigenlijk al in uiteindelijke vorm zit. dan lijmen met je hotglue, wanneer hard, tapejes verwijderen en ook die stukken lijmen. scheelt veel stress en drama.

Even tot zover... kan wel een heel boek type
full
n, als je nu nog niet in slaap gevallen bent dan hoop ik dat je er wat aan hebt.

full




Verder vragen stel ze gerust!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto's! Maar ik zie dat jij de vleugels in 1 deel hebt gemaakt, ik heb dit in 2 grote delen gemaakt, kan ik dat best opnieuw doen?

Gr Harald
Harald,

Ik snij gewoon met een afbreekmesje, niet de meest goedkope maar gewoon een beetje stevig. ik heb gemerkt dat om te snijden je ondergrond waar je op snijd ook invloed heeft, ik kan vanuit mijn werk dekplaten meenemen welke een toplaag als laminaat hebben, heel strak en hard, dat werkt super en wat vaak mooier resultaat heeft is in twee halen erdoorheen, dus eerst bovenin langs je liniaal en daarna nog eens dieper langs je liniaal.

Mijn eerste bouw maakte ik me ook zorgen om ieder haaltje maar heb geleerd dat je daar echt haast niets meer van ziet als je klaar bent en al helemaal niet als je vliegt! Na twee keer landen heb je al snel een putje of deukje, maak je daar geen zorgen over.

Tips voor de F-35..

Ik hou ervan om in het eindresultaat geen carbon meer te zien zitten,in ieder geval zo min mogelijk, dus mijn carbon komt in de bovenkant van je vleugelplaat en in de kf doe ik er ook eentje voor extra stevigheid. wanneer de kf erop gelijmd wordt wordt 95% van de carbon afgedekt.
full
full
Hee



Verder eerst kf erop, de hinges voor je elevators en aelerons snijden nu je nog vlak bent.

Het middenschot, daar kan je nu nog eerst even een klein stukje extra van afsnijden zodat je dadelijk meer ruimte hebt je lipo naar voren te schuiven. Dus het achterste gedeelte van het middenschot wat bovenop in de cockpit komt snijd je aan de vleugelplaat zijde even 4 cm af en ongeveer lipo+velcro hoogte. ik zal nog een foto toevoegen..
full


Middenschot erin, dan de bodemplaat en zijkanten van de lucht inlaat.

full


full


Tips om de neus mooi te krijgen, neem afplaktape, gewoon goedkope en vouw de stukken naar elkaar toe, begin aan de achterzijde en werk naar voor toe, om de 3 a 4 cm met een tapeje vast zetten zodat de neus eigenlijk al in uiteindelijke vorm zit. dan lijmen met je hotglue, wanneer hard, tapejes verwijderen en ook die stukken lijmen. scheelt veel stress en drama.

Even tot zover... kan wel een heel boek type
full
n, als je nu nog niet in slaap gevallen bent dan hoop ik dat je er wat aan hebt.

full




Verder vragen stel ze gerust!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto's! Maar ik zie dat jij de vleugels in 1 deel hebt gemaakt, ik heb dit in 2 grote delen gemaakt, kan ik dat best opnieuw doen?

Gr Harald

Nee hoor dat hoeft niet perse. Ik vind het prettig/mooier/makkelijker als je die las naad in het midden niet hebt of hoeft te lijmen.

Qua stevigheid maakt het niet veel verschil, je gaat er nog carbon in/op doen en een hele kap.

De twee delen tegen elkaar aanleggen zoals ze moeten worden. Tape over de gehele lengte. Omdraaien openvouwen. Lijm staafjes bij de hand en en hele strook hotglue erop en dan weer open vouwen zodat de twee helften keurig tegen elkaar aan zitten. Teveel hotglue wegvegen met een afval stukje depron en klaar is harald.

Deze stap zou je evt. Makkelijker met wat bruislijm kunnen doen. Dat vereist minder snel handelen en je kan de twee delen dan even goed vlak leggen en iets erop leggen om het mooi vlak te houden. De overtollige bruis dan later wegsnijden..

Groeten
 
Nee hoor dat hoeft niet perse. Ik vind het prettig/mooier/makkelijker als je die las naad in het midden niet hebt of hoeft te lijmen.

Qua stevigheid maakt het niet veel verschil, je gaat er nog carbon in/op doen en een hele kap.

De twee delen tegen elkaar aanleggen zoals ze moeten worden. Tape over de gehele lengte. Omdraaien openvouwen. Lijm staafjes bij de hand en en hele strook hotglue erop en dan weer open vouwen zodat de twee helften keurig tegen elkaar aan zitten. Teveel hotglue wegvegen met een afval stukje depron en klaar is harald.

Deze stap zou je evt. Makkelijker met wat bruislijm kunnen doen. Dat vereist minder snel handelen en je kan de twee delen dan even goed vlak leggen en iets erop leggen om het mooi vlak te houden. De overtollige bruis dan later wegsnijden..

Groeten

bedankt voor al je tips! Zodra mijn examens afgelopen zijn ga ik er weer in vliegen! ik houd jullie op de hoogte!
 
Ntm prop drive 2700 kv
Turnigy 50a esc
6x4 EMP prop
2200 20c lipo.(20c zou meer moeten zijn voor meer punch!)

Mijn F-35 is enkel elevons
 
Back
Top