Rds aansturing en servo keuze

Arnold 85

Vriend van modelbouwforum.nl
Goedendag,

Ik wil rds systeem toepassen op een kist (Spitfire1/6).
De staart, als ik die ook rds wil, moeten eigenlijk de servos in de staart!

Vragen:

-Zouden de servos een slag lichter kunnen omdat de kracht ook deels op de stuurstang komt? (Ga er van uit dat de stang goed verkast zit!)

-Als de servos in de romp geplaatst worden moet de stang helemaal naar achteren lopen voor de aansturing.....dat is zwaar! Zou deels aluminium kunnen? Opties?

-Andere ideeën (evt.) voor een onzichtbare aansturing?

Bij voorbaat dank,
Arnold
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie überhaupt wel ervaring met rds aansturing?
Hoe lang bestaat het al?
Voor mij is het helemaal nieuw!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
 
RDS is al oud, wordt alleen niet veel toegepast.
vaak kun je met een beetje handigheid de boel net ff anders inrichten, waardoor je alsnog geen aansturing in het zicht hebt
denk aan hoe de aansturing van de ailerons vaak zit bij een houtbouw trainer.
servo in het midden van de vleugel, een stuk ijzer wat de beweging van de servo naar het roervlak zet.

zo zie je bij o.a. sommige quickie 500 toestellen zo'n zelfde constructie voor elevator.

het roer zelf heb ik dan eigenlijk nooit op gelet.
de kennis die ik er van heb is puur van jaren en jaren meelezen wat andere mensen bouwen:D

Qua aansturing met servo's in het midden van het toestel: opties te over.
ligt een beetje aan het formaat, 1/6 spreekt voor mij niet lekker.
wat wordt de vleugelspan?

Je hebt kunststof sullivans. Die zijn meestal 1 meter lang.
je hoort wel eens wat gerommel over dat kunststof in dat punt teveel uitzet met warm/koud, maar ik heb er persoonlijk nog nooit iets van gemerkt.
misschien ging dat over een ander merk, sullivan is nl een merk wat vaak wordt misbruikt om het ding zelf aan te geven.
zoals locktite.
iedereen weet wat je wilt. maar toch zijn er echt heel wat andere merken met hetzelfde spul.
maar, iig, de rode is een gele binnenbuis die beweegt, rode buitenbuis om vast te plakken tegen het toestel.
zo knikt de boel niet weg, en heb je toch een soepele spelingsvrije verbinding.

Je hebt ook kunststof geleidingsbuizen, waar je dan een dunner ijzerdraad doorheen doet.
eigenlijk is het doel van het kunststof dan puur om te zorgen dat het ijzerdraad niet weg knikt als er geduwd wordt.
vind ik persoonlijk niet prettig, als de boel wegknikt in de speling op de buis, gaat ook het roer een stuk heen en weer.
Vroegah gebruikte men nog wel eens balsa om de afstand te overbruggen. al zou ik dat in deze tijd niet meer zo snel doen.

eigenlijk maakt het geen fluit uit wat je gebruikt.
grootste gevaar is wegknikken bij druk.
dit gebeurt eerder dan je denkt... op mijn 600 heli zit er ook al een extra vasthoudertje op een stuurstang van +/- 50cm.
en natuurlijk, afbreken als je er aan trekt.
maar die hebben de meeste mensen nog wel in de peiling :D
oplossing: vaker verbinden met iets vasts.
tegelijk, ga je echt te dun, moet je zo vaak gaan geleiden, dat je beter gewoon wat dikker materiaal kunt pakken.
daarbij, iedere gram is beter natuurlijk.
maar soms moet je ook niet opnieuw het wiel uit gaan vinden voor 1 gram, terwijl je op het eind misschien 50 gram in de neus moet plakken om te balanceren.
pak iets wat in verhouding sterk genoeg is, je wilt met een mooie kist niet met geknepen billen vliegen omdat je de aansturing niet vertrouwd.

qua servokracht: ik verwacht gevoelsmatig niet dat het lichter kan.
de stang vangt wat op natuurlijk van het geklapper van het roer..
maar tegelijk heeft de servo ook meer kracht nodig om het stuurvlak aan te sturen.
er zit gewoon wat extra verlies in.
gevoelsmatig zou een servo eerder een tikkie meer vermogen nodig hebben, dan minder.

tegelijk, alles is tegenwoordig zo overbemeten..
maar om daar wat van te zeggen, is het gewicht en span van het toestel wel handig om te weten..

en heb je een specifiek rds systeem op het oog?
 
Ik heb niet heel veel ervaring met RDS maar ik heb het wel eens ingebouwd in de vleugel van een Piper Cub voor de aansturing van de rolroeren.

Ikzelf zou niet kiezen voor zwakkere servo's. De kracht voor het aansturen van de roeren moet nog steeds van de servo's komen ook al verander je de manier van kracht overbrengen. De kracht die je servo overbrengt op je roer is afhankelijk van kracht x arm. Nu is dat met een RDS aansturing was lastiger om de arm lengte te bepalen, maar als de uitslag niet wijzigd op de servo en de uitslag blijft gelijk, dan kan je ervan uitgaan dat de overbrengsverhouding ook niet is veranderd.

Als je de hoogte en richtingsroeren ook met RDS wil aansturen en je wil je servo's verder naar voren plaatsen dan moet je dus een langere as gebruiken. Als dit een massieve as word dan is het gewicht redelijk hoog. Een optie zou zijn om gebruik te maken van een buis ipv een starre as. Door de grotere diameter kan hij meer kracht overbrengen met minder gewicht. Je zou voor een dunwandige koolstofbuis kunnen kiezen.
 

En mijn Snow Boot:

Even maar een plaatje van de servo's met het eigenbouw rds-systeem:
Bekijk bijlage 361656

Want straks zie je ze niet meer:
Bekijk bijlage 361658

Alleen een klein beetje vanaf de bovenkant:
Bekijk bijlage 361660

Het is allemaal niet zo uitgekomen als hoe ik het oorspronkelijk bedacht had. De servo-positie had één rib verder naar buiten gemoeten, dan had ik (misschien) de servo plus torsiestang er als één geheel in kunnen schuiven. En ik had eerst een ander soort koppeling bedacht, zoals ik vroeger al eens in een electro-jet ingebouwd heb:
Bekijk bijlage 361661

Die constructie kreeg ik er bij de Snowboot niet ingebouwd, waarna ik mijn toevlucht heb gezocht tot de methode die je nu ziet, klembusjes op een stukje messingplaat gesoldeerd en met twee schroefjes aan een ingekort servo-armpje gemonteerd. Nadeel is dat e.e.a. meer ruimte nodig heeft, vandaar de gaten in de beplanking (ook om de stelschroeven te kunnen bereiken, zodat ik de torsiestangen er op een later moment van buitenaf in kan schuiven).

Je moet inderdaad oppassen met te lange aandrijfassen, ze gaan al gauw teveel (torsie)veren, wat een oorzaak van flutter op de roeren kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Handige excel sheet. Hier https://oberflugmodellbau.de/downloads is meer informatie over de inbouw te vinden en verkopen ze onderdelen.
Ik pas RDS regelmatig toe in de aansturing van de rolroeren. Als de wiper netjes in de pocket past, heb je een mooie spelingsvrije roer aansturing zonder uitstekende delen. Het inbouwen is wel wat meer werk, maar dat is onze hobby nietwaar.
De krachten op de servo zijn vergelijkbaar als bij een conventionele aansturing. Servo's zijn tegenwoordig overigens meestal sterk genoeg. De mks6100 die ik gebruik zijn slechts 10 mm dik en hebben geen probleem met 100 cm lange rolroeren.
 
Laatst bewerkt:
misschien een hele gekke vraag: maar hier kun je toch eigenlijk je hevelwerking niet instellen?
dan zou het er op neerkomen dat je maar een heel klein deel van je servoweg gebruikt..

of zit er meer achter?
 
Als de wiper netjes in de pocket past, heb je een mooie spelingsvrije roer aansturing zonder uitstekende delen.
Dat klopt. Ik wil daaraan toevoegen dat de nauwkeurigheid van de lagering van de aandrijfas bij het roer NIET van invloed is, het is alleen de verdraaiing van de aandrijfas die de stand van het roer bepaald. Ik heb zelfs een ruim gat op die plaats, zolang de hevel niet uit de pocket dreigt te lopen is er geen probleem. Wel moet de knik enigszins ter hoogte van de scharnierlijn zitten, maar ook dat is niet erg kritisch.
 
heb je nog de uitdaging dat het staal in het balsa gat de boel uitlubbert?
of verhard je dit op voorhand met sec lijm of zoiets?
 
heb je nog de uitdaging dat het staal in het balsa gat de boel uitlubbert?
of verhard je dit op voorhand met sec lijm of zoiets?

Je moet de pockets van messing maken, dat heeft een smerende werking en het blijft jaren goed.
Berrie heeft in veel modellen zelf RDS gemaakt en vliegt daar al jaren mee, hij weet hoe het moet.

GJ
 
heb je nog de uitdaging dat het staal in het balsa gat de boel uitlubbert?
of verhard je dit op voorhand met sec lijm of zoiets?
Nee, verharden is niet nodig, de starre verbinding tussen servo en staaldraad houdt de laatste op z'n plaats, alleen beweegt het eind een beetje op en neer. Als je het geometrisch uitzet zie je dat alles alleen maar op z'n plaats blijft als de (theoretische)knik precies op de scharnierlijn valt, wat meestal niet het geval is, en zeker niet bij mijn zwevertje waar de rolroeren met tape aan de onderkant aangeslagen zijn.
 
Je moet wel een 'pocket' in het roer maken waar de wiper in draait. Die kun je kopen of zelf maken. GJ jij maakt ze van messing, soldeer je ze dan tot een pocket, of hoe krijg je dat stevig aan elkaar? Zelf maak ik ze van 1 mm dik hard melamine (Ooit als sampel een plaatje besteld van de hardste, krasvaste soort die een leverancier had, voldoende voor vele pockets,). Zo'n pocket bestaat uit twee plaatjes, net iets groter dan de uitslagen van de wiper. Deze worden op precies de dikte van de wiper van elkaar gelijmd. De lagerbus in de rand van de vleugel ontlast de pocket bij zware belastingen. Bij grotere vliegtuigen aan te bevelen
 
Gevoel voor roerkrachten is leuk maar zegt niets.
Roerkrachten kun je heel simpel uitrekenen met diverse online calculators, bijvoorbeeld : https://www.radiocontrolinfo.com/information/rc-calculators/rc-airplane-calculator/#Torque
Het struktureert je gedachten, je hebt meestal veel minder sterke servo's nodig dan dat je op het eerste moment zou denken.

RDS ? Best een mooi systeem, zelf heb ik het echter nooit toegepast.

Aansturing met bowden (Sullivan) kabels niet doen !
Als je in de winter vliegt moet je behoorlijk veel trimmen om de roeren weer recht te zetten. (De stuurstangen zijn zeer temeperatuur gevoelig, ik heb het zelf aangetoond)
Vlieg je alleen in het voorjaar / zomer dan zul je niet veel last hebben van de temperatuur verschillen. Een bijkomend nadeel is dat bowden kabels relatief heel zwaar zijn. Je moet behoorlijk wat gewicht in de neus brengen om dat te compenseren.
Gebruik liever closed loop draad, kost bijna niks, is sterk, licht en volledig spelingsvrij. (Verkrijgbaar bij o.a. Hobbyin)

Grt,

Arnoud.
 
GJ jij maakt ze van messing, soldeer je ze dan tot een pocket, of hoe krijg je dat stevig aan elkaar

Ik heb het zelf 1x gedaan om te testen.
Heb toen een messing koker van K&S gebruikt.
Maar je kan ook een sleuf frezen in het balsa of vuren en dan messing strip daarin verlijmen.
Dan heb je een hard, slijtvast oppervlak waartegen de stalen pen kan drukken.
Maar Berrie is wat mij betreft de specialist van zelfbouw RDS.

En wat betreft kunststof bowdenkabels, dat is echt ellende als de romp wat langer is.
Het verlijmen kan lastig zijn maar als je dan eindelijk begin van het seizoen je model klaar hebt en uitgetrimd, en dan op een warme zomerdag weer gaat vliegen kan je alle trims in de hoek zetten want dan klopt er niets meer van.
Ik gebruik altijd carbon staf en buis.
De buis kan ik aan de romp verlijmen, als die lang is.
En de staf loopt door de buis met aan het einde soldeerhulsen erop gelijmd met kwiklinks.
Als de afstand niet zo groot is, 40cm of zo, dan gebruik ik alleen de staf zonder buis.
Carbon is zo stijf dat het niet zo makkelijk buigt als er kracht op komt te staan.

GJ
 
Voor die tweede variant waar het scharnier en knikpunt niet overeenkomen wordt wel eens een verschuivende servobevestiging gebruikt. Mij te complex. In praktijk werkt het ook zonder goed als ze niet te ver uitelkaar liggen.
Hieronder een foto van de pockets zoals ik ze maak. Het HPL/melamine/formica heb ik hiervandaan https://www.formica.com/nl-nl/search#q=F7912 AR+ Het is knalhard, glad en goed te lijmen met seconde lijm. De HPL plaatjes worden op afstand gehouden met twee vuren latjes, precies op de dikte van de wiper staaldraad geschuurd. De voor- en achterkant is open
upload_2021-1-29_19-31-54.png
 
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Zeer leerzaam dit!
Ik neig meer naar een laminaat van 3 mm vliegtuigtriplex en dan een laagje plaatmessing erover. Zink heb ik ook nog liggen. Messing moet ik even zoeken.

Messing naar elkaar toe met 3mm triplex aan de randen als afstandhouder.
3mm verenstaal.....dik genoeg?

Kist word een Spitfire met een span 1870mm.

Standaard kwaliteitsservos moeten wel volstaan denk ik.
 
Voor die tweede variant waar het scharnier en knikpunt niet overeenkomen wordt wel eens een verschuivende servobevestiging gebruikt. Mij te complex.
Maar juist daarom moet je geen beperking opleggen door de as secuur te lageren, hoogstens een (verticaal georiënteerd)ovaal gat om de zijdelingse beweging in toom te houden.
 
De pocket moet wel stevig in elkaar zitten, want de wiper drukt hem uit elkaar als er kracht op het roer komt te staan. Messing lijmt lastiger, dus wellicht de pocket omwikkelen met kevlar o.i.d.
3mm verenstaal is sterk genoeg. Je pocket wordt met 3 mm triplex en messing wel ca 10 mm dik. Dat past nog wel in je roeren?
 
Back
Top