RDS is al oud, wordt alleen niet veel toegepast.
vaak kun je met een beetje handigheid de boel net ff anders inrichten, waardoor je alsnog geen aansturing in het zicht hebt
denk aan hoe de aansturing van de ailerons vaak zit bij een houtbouw trainer.
servo in het midden van de vleugel, een stuk ijzer wat de beweging van de servo naar het roervlak zet.
zo zie je bij o.a. sommige quickie 500 toestellen zo'n zelfde constructie voor elevator.
het roer zelf heb ik dan eigenlijk nooit op gelet.
de kennis die ik er van heb is puur van jaren en jaren meelezen wat andere mensen bouwen
Qua aansturing met servo's in het midden van het toestel: opties te over.
ligt een beetje aan het formaat, 1/6 spreekt voor mij niet lekker.
wat wordt de vleugelspan?
Je hebt kunststof sullivans. Die zijn meestal 1 meter lang.
je hoort wel eens wat gerommel over dat kunststof in dat punt teveel uitzet met warm/koud, maar ik heb er persoonlijk nog nooit iets van gemerkt.
misschien ging dat over een ander merk, sullivan is nl een merk wat vaak wordt misbruikt om het ding zelf aan te geven.
zoals locktite.
iedereen weet wat je wilt. maar toch zijn er echt heel wat andere merken met hetzelfde spul.
maar, iig, de rode is een gele binnenbuis die beweegt, rode buitenbuis om vast te plakken tegen het toestel.
zo knikt de boel niet weg, en heb je toch een soepele spelingsvrije verbinding.
Je hebt ook kunststof geleidingsbuizen, waar je dan een dunner ijzerdraad doorheen doet.
eigenlijk is het doel van het kunststof dan puur om te zorgen dat het ijzerdraad niet weg knikt als er geduwd wordt.
vind ik persoonlijk niet prettig, als de boel wegknikt in de speling op de buis, gaat ook het roer een stuk heen en weer.
Vroegah gebruikte men nog wel eens balsa om de afstand te overbruggen. al zou ik dat in deze tijd niet meer zo snel doen.
eigenlijk maakt het geen fluit uit wat je gebruikt.
grootste gevaar is wegknikken bij druk.
dit gebeurt eerder dan je denkt... op mijn 600 heli zit er ook al een extra vasthoudertje op een stuurstang van +/- 50cm.
en natuurlijk, afbreken als je er aan trekt.
maar die hebben de meeste mensen nog wel in de peiling

oplossing: vaker verbinden met iets vasts.
tegelijk, ga je echt te dun, moet je zo vaak gaan geleiden, dat je beter gewoon wat dikker materiaal kunt pakken.
daarbij, iedere gram is beter natuurlijk.
maar soms moet je ook niet opnieuw het wiel uit gaan vinden voor 1 gram, terwijl je op het eind misschien 50 gram in de neus moet plakken om te balanceren.
pak iets wat in verhouding sterk genoeg is, je wilt met een mooie kist niet met geknepen billen vliegen omdat je de aansturing niet vertrouwd.
qua servokracht: ik verwacht gevoelsmatig niet dat het lichter kan.
de stang vangt wat op natuurlijk van het geklapper van het roer..
maar tegelijk heeft de servo ook meer kracht nodig om het stuurvlak aan te sturen.
er zit gewoon wat extra verlies in.
gevoelsmatig zou een servo eerder een tikkie meer vermogen nodig hebben, dan minder.
tegelijk, alles is tegenwoordig zo overbemeten..
maar om daar wat van te zeggen, is het gewicht en span van het toestel wel handig om te weten..
en heb je een specifiek rds systeem op het oog?