Re-Introductie en het weer oppakken van de heli hobby! Waar te beginnen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Chloronium, 2 mrt 2019.

  1. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Beste allemaal!

    Ik ben Kevin, 23 jaar. Ooit begonnen met het R/C heli vliegen, zo ongeveer 10 jaar geleden. Mijn 1e helikopter was een E-Sky Lama V3 (heb ik nog steeds), vervolgens overgestapt naar een HoneyBee FP. Uiteindelijk deze verkocht en een Walkera V120D02S en Copterx 450 aangeschaft. Met de Walkera veel gevlogen, de Copterx... niet zoveel. Achteraf ook veel spijt van gehad (ik was te jong + onervaren, bovendien had ik geen budget voor een T-Rex 450). Ik heb wel wat hulp gehad echter ik snapte er zelf niet zo heel veel van. Ook zat ik niet bij een club. Kortom... een hobbelige voortgang samen met andere gebeurtenissen zorgden ervoor dat ik te nerveus werd bij het besturen van een heli. Uiteindelijk heb ik alles verkocht.

    Een jaar of 2 geleden begon het radiografische wereldje weer te jeuken echter, en ben ik naar de 'veiligere' keuze overgestapt, namelijk auto's. Ik ben bij een club gegaan en rijd regelmatig samen en wedstrijden. Dit doe ik nog steeds met veel plezier.

    Ik dacht dat ik alles wel had wat ik hebben wou... totdat ik op de modelbouwbeurs Modelvliegclub de Delta zag staan met helikopters. Ik ben er op af gestapt en gevraagd hoe het ging met de helikopterwereld, vooral nu drones erg 'in' zijn. Zelf vind ik drones overigens niet erg leuk om te vliegen, ze zijn te stabiel naar mijn mening. Na een lang en goed gesprek heb ik het besluit genomen om weer toe te treden tot de hobby. Echter dit keer wil ik het op de juiste manier doen!

    Ik heb al contact gezocht met de club, en binnenkort kan ik een keer komen proefvliegen met de leshelikopter, een T-Rex 550 Dominator . Echter ben ik zelf ook al gaan oriënteren wat ik zelf wil. 1 ding is zeker, en dat is dat voor kwaliteit ga. Betreft zender ben ik er al uit, dat zal hoogstwaarschijnlijk een Futaba worden, 8 of 10 kanaals weet ik nog niet. Echter de heli die ik in gedachten had was een T-Rex 550X Dominator. Deze is van een mooi formaat, en kan toch op 1 6s accu vliegen. Maar dan is het uiteraard nog wel leuk om een wat kleinere helikopter er e.v.t bij te hebben, wellicht voor het oefenen van manoeuvres ik nog niet per se op de 550 zou willen doen.

    Mijn vraag is wat zouden jullie aanraden (helikopters, fbl systems etc), en waarom? Ik ben natuurlijk net terug en weet nog lang niet zoveel als jullie! Al ben ik al wel druk bezig met mezelf in te lezen! Alvast bedankt!


    Kevin
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    Welkom terug en succes met het opnieuw oppakken van het heli vliegen.
    Je hebt zelf al een goed begin gemaakt, maar de vragen de je nu stelt kunnen tot eindeloze reacties leiden, iedereen heeft nl zijn eigen voorkeur.

    Ik denk dat het slimste en makkelijkste is iets te nemen waar ze bij jou in de club gebruik van maken.
    Als jij een BeastX koopt en op de club heeft iedereen een Vbar, dan sta je er alleen voor.

    Als je toch aan het oriënteren bent begin dan met de eerste vragen:
    Qua zender geef je aan Futaba, dat is natuurlijk een top merk maar wil je met of zonder telemetrie, wil je Fasst of FHSS?
    Qua FBL controller, wil je er 1 met reddingsfunctie, wil je instelbaar via je zender of via een computer?
    Ik heb Vbar FBL, maar ben geen fan van het instellen via een laptop.
    Mijn meeste helies hebben een BeastX, makkelijk in te stellen via de zender.

    PS wat de zender betreft, het aller belangrijkste is dat hij goed in de hand ligt.
    Ik heb een Futaba T8FG, perfect voor de iets kleinere handen.
    Ik heb ooit een Spektrum QQ18 willen kopen, maar die was voor mij gewoon te groot, dus niets voor mij.

    Wat betreft de heli zelf, tsja dat is een qwestie van smaak.
    Maar ook hier weer, altijd makkelijk iets te hebben waar je dicht bij onderdelen en ondersteuning kunt krijgen.
    Align heb ik ook, maar die wisselen nogal snel van uitvoering.
    Ik heb een aantal Mikado Logo's, je moet van het design houden, maar onderdelen zijn eindeloos beschikbaar, dat vind ik een groot voordeel.
    Een belangrijke vraag is mischien, wil je een torque tube of riem staart aandrijving?
    Ik heb voorkeur voor een riem, veel stiller, minder schade gevoelig en na een crash lagere reparatie kosten.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Antwerpen
    6 kanaals zender is trouwens voldoende, tenzij je schaal of brandstof gaat vliegen..

    Ik wil maar zeggen, je hoeft geen kapitaal uit te geven aan een zender, helivliegen is al duur genoeg ;)
     
  4. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Bedankt voor jullie reacties tot dusver!

    @Tbird2 Betreft de zender, op dit moment heb ik een Futaba 7PX als pistoolzender, en hiervoor had ik ook een Futaba 4PK, ik vind het topzenders (ben er ook terecht gekomen omdat deze het beste in de hand lagen voor mij). Betreft het systeem, dan kies ik voor fasst. Telemetrie hoeft zo zeer nog niet, maar het is fijn als ik een zender heb waarop ik kan uitbreiden.

    Ik moet nog langsgaan bij de club, echter ik had al begrepen dat er zowel vbar als beastx gevlogen word, maar volgens mij was er meer beastx. En liever stel ik ook niet in op een laptop. Ik weet nog niet precies wat een reddingsfunctie inhoud maar ik ga dat zo meteen opzoeken!

    @easy Dat klopt! Maar ik wil ooit nog eens uit kunnen breiden, en de ervaring leert dat ik beter meteen een goeie (hetzij een ietwat duurdere) zender koop. En een 2e hands exemplaar ben ik ook niet vies van hoor. Bovendien zijn we nog volop aan het sparen!
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    Reddings functie is gewoon een extra optie in sommige FBL controllers.
    BeastX heeft dat ook op de laatste controllers.
    Mocht je de oriëntatie van de heli kwijt zijn, haal je een schakelaar over en de FBL controller hangt de heli weer in stabiele positie terug.
    Kan een crash voorkomen.
     
  6. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Dankje! Dat is wel handig, ik zou dit inderdaad wel willen!
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    Dan word het dus een BeastX Plus Pro uitvoering (pro software heeft de reddingsfunctie).
    Kun je met Futaba verbinden via S-bus, dus maar 1 kabeltje van je FBL naar je ontvanger.
    Je wilde Fasst zonder telemetrie dus dat word de T8FG of T14SG.
    Kijk je bent er al bijna uit :)
    Nu nog de heli uitkiezen.

    Maar goed, hopelijk reageren er nog meer mensen, hoe meer meningen hoe beter jij je keuze kunt maken.
    Succes in ieder geval.
     
  8. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Dankje! Ik heb de T14SG bekeken, deze spreekt mij erg aan! De keuze betreft de zender staat al vast. Tevens spreekt de BeastX me ook aan, ik zie dat er een prijsverschil in zit vergeleken met de normale, maar als het een crash kan besparen speel ik het liever op safe! Kan ik beter iets langer doorsparen. Nogmaals dank voor de hulp, ik begin al een helder plaatje te krijgen!

    Nu nog een helikopter inderdaad. Voor indoor/kleinschalig zat ik aan een T-Rex 150 te denken (is te binden met Futaba) en betreft de grotere dat ik bij de 550 blijf. Al weet ik nog niet hoeveel goede merken er zijn (die ook leverbare spares hebben). Ik ken er wel een paar maar ik hoop hier nog meer informatie te kunnen krijgen :). En uiteraard heb ik geen geldboompje staan dus er is nog tijd zat om te kiezen!
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik persoonlijk vind 550 een heel goede keuze.

    Hij heeft maar 2 nadelen:

    - groot genoeg om ernstig letsel te veroorzaken.

    - dure onderdelen na crash

    Voor de rest een zalig stabiele krachtige grote heli die je inderdaad nog op 6s kan vliegen.

    Ik ben volledig fan van de 550 size maar ben 1 van de zeldzame hier denk ik :)

    Ik vermoed dat een 500 size ook wel heel goed vliegt hoor ( en zeker goedkoper) maar heb zelf nooit die maat gevlogen. (En dan hou ik mijn mond liever dan dingen te zeggen die misschien niet kloppen ;) )
     
  10. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Ik denk dat een 450 ook best wel wat letsel kan veroorzaken, maar je hebt helemaal gelijk!
    Betreft de onderdelen, mijn Elcon MMX is 2 keer zo duur als een heli, dus voor mij valt het ergens nog wel mee! Maar we gaan er niet vanuit dat ie al heel snel de grond gaat knuffelen (hoop iko_O).

    500 is inderdaad wellicht ook wel goed om naar te kijken, ik wacht de testvlucht met de les heli af. Dat is ook een 550.
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    Absoluut niet de enige, ik ben het er 100% mee eens.
    Ideale maat, goed handelbaar, goed zichtbaar in de lucht en vooral 1x 6S lipo.
    Ik vlieg ook 600 op 6S, gaat nog prima, maar de 550 gaat het meest mee.
    En ja ik vlieg ook 12S maar altijd 2 lipo's per vlucht, heb ik niet altijd zin in.
    550 is top.

    Maar ik ben het ook met je eens dat een 550 iets meer respect (moet) afdwingen in vergelijk met een 450.
    550 is geen formaat om mee te gaan knoeien, dan is begeleiding wel belangrijk.

    Mbt indoor vliegen, dat doe ik vrijwel niet.
    Vroeger we eens gedaan met een 450, maar daar kan ik dus weinig advies over geven.
    Maar goed, het weer gaat de goede kant op dus waarom indoor?
    Koop een leuk ding voor buiten, vind ik persoonlijk veel leuker.
     
  12. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Dat is waar, ik zat de denken voor in de winter als het weer wat minder word is het wel leuk om door te gaan met vliegen. En in een sportzaal is een 550 weer zo groot :p.
     
  13. JaapDMC

    JaapDMC

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Friesland
    Ik raad je aan om telemetrie te gebruiken voor je 6S lipo. Goede lipos (50C of meer) voor een 550X zijn best prijzig. Dan kun je het te ver ontladen van je lipos voorkomen en gaan ze langer mee.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.582
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb wel enigszins indoor gevlogen. ik heb mezelf in een hal leren vliegen ;-)
    ook met de 450.

    punt is een beetje dat het afhangt van de omgeving.
    ik heb mezelf leren vliegen in een hal die ik voor mezelf had.
    ik heb ook wel eens met de club indoor gevlogen. maar omdat iedereen met vliegtuigen bezig was, en overal ronddwarrelde, vond ik dat niet echt prettig vliegen.
    voor de 450 niet, en voor de kleinere heli niet.

    heb je een hal die groot genoeg is, die je een beetje voor jezelf hebt, kun je best indoor vliegen met een 450.
    gewoon relaxt, vooral hooveroefeningen.
    is de hal heel groot, kun je eens een rondje doen.
    kleine heli is dat natuurlijk makkelijker.
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je wilt indoorvliegen met een heli, moet je dat doen met alleen maar andere heli's in de zaal. Vliegtuigen en heli's in één zaal, dat gaat niet samen.
     
  16. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Er is volgens mij wel afwisseling tussen heli's en vliegtuigen. Maar in principe zou ik ook met een 450 kunnen beginnen, evt ook met het outdoorvliegen toch? Echter ik weet dat hoe groter de heli des te stabieler ze zijn. Bovendien zijn ze ook een stuk windbestendiger. Vandaar mijn 500/550 idee.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.582
    Locatie:
    Rotterdam
    450 gaat best goed tot windkracht 5. maar dan ben je wel aan het vechten met de heli.
    windkracht 3 is beter. is ook nog leuk vliegen.

    600 maat (en de 550 zit daar klem tegenaan) gaan gewoon goed tot windkracht 6.
    rustiger om te vliegen, toch een bak meer vermogen.

    en niet bij gebouwen of naar een bos oid vliegen.
    veel turbulentie, en hele rare windstromen...
     
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    450 gaat prima buiten.
    Voor mij is het grote voordeel van 450 vliegen dat er veel minder stress (of angst zo je wilt) bij komt kijken.
    De crash kosten van een 450 zijn heel veel lager vergeleken met een 550.
    Ik heb mijn eerste seizoen alleen maar 450 buiten gevlogen, ook met wind, mischien word het vliegen dan wat minder, maar juist het werken tegen (of met) de wind leer je echt van sturen.
    Het nadeel van een 450 is dat als je wat gaat rond vliegen (zeker op snelheid) dan heb je heel weinig tijd voor rust, als je even niet stuurt is hij ver weg en word orientatie al moeilijker (ivm het kleine formaat).
    Hetzelfde geld voor hoogte, op hoogte kun je wat proberen, je hebt dan ruimte (tijd) om te corrigeren, maar met een 450 op hoogte ben je snel de orientatie kwijt.

    Dus mijn advies, als je het kunt betalen en je gaat vliegen (lessen) onder begeleiding pak dan een 550.
    Als je wild gaat vliegen en het jezelf gaat proberen te leren, pak dan zeker een 450 (niet alleen voor de crash kosten maar ook voor de veiligheid).
     
  19. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Dank allen voor het advies! Omdat het plan is om eerst een aantal lessen te nemen (welke ook met een 550 gaan plaatsvinden) is mijn doel ook een 550 nu ik alles zo hoor (en ik het financieel rond krijg, maar geduld is een schone zaak). Ik zou, mocht ik wat problemen krijgen, of bijv. een heel goed aanbod krijgen altijd nog voor een 450 kunnen gaan en daarop uitbreiden uiteraard. Wellicht kan dat ook andersom. Maar nu weet ik ieder geval wel wat meer verschillen tussen de 2, en waar ik rekening mee moet houden.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.582
    Locatie:
    Rotterdam
    het handigste is om een heli door een ervaren piloot in te laten vliegen..
    bij de 550 gebeurt dat al omdat je gaat lessen.
    voor de 450 zou je tegen die tijd ff iemand op moeten zoeken.

    of als je jezelf sterk voelt, doe je het zelf ;-)
    alleen is een afstelling tegenwoordig met al die electronica niet meer met het oog te controleren.
    richtingen en correctierichtingen wel natuurlijk, maar uitslagen niet.
    bij invliegen door een gevorderd persoon weet je in ieder geval zeker dat vliegkunsten geen rol spelen..
    bij sommige "oeps"dingetjes krijgt zo iemand hem nog netjes naar de grond, waar een minder gevorderd vlieger meteen een crash heeft.

    ik hoor je veel over financien. valt me ff op.
    wat voor budget zit in je achterhoofd?
    voor de 450 en 550?
    ga je voor nieuw, of tweedehands?
     
    lama2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina