Reactie op de De Eendracht

Graag wil ik jullie reactie hebben over de Eendracht die je kunt bouwen door delen te kopen met naslagwerk.

Deel 1 heb ik gekocht. Model ziet er leuk uit. Het zijn 100 delen. Duurt 2 jaar. Als je een abo neemt betaal je 6,20 per deel.

Een paar plus punten. Model is aan de ene kant open gewerkt. De maten zijn mooi. 78 cm lang bij 66 cm hoog. De handleiding is overzichtelijk.

Min punten. De prijs, het model met de 100 delen bladen kost je als je het compleet wil hebben 620 euro over 2 jaar. Per maand kost je het +- 25 euro.

Ik heb nog een paar vragen. Klopt de model van de Eendracht met de "echte" Eendracht uit de 17 eeuw? Ik zie namelijk bv. Spaanse vlaggen op het model in plaats van Nederlandse vlaggen.

Dit is de internet link http://www.deagostini.nl/galjoen

Ik heb toch besloten om een abo. te nemen :)

Vincent

Ik vind het persoonlijk een heleboel geld. En of de continuiteit gewaarborgd is, moet je ook maar afwachten.....

E620,- voor een model waarvan de autenticiteit al voor aanvang vragen oproept???? Vind ik wel een beetje duur. :(

Kijk eens bij de modelbouwzaak bij Artisania of een van de andere merken die modellen aanbieden. Daar vind je vast een mooier, beter gedocumenteerd schip bij voor minder geld. Daarnaast heb je dan gelijk alles en kun je als je met een bepaalde bouwfase niet verder kunt met iets anders beginnen.

DeAgostini voor mij in geen 620 jaar. :roll:

EJK

Ik weet het het is veel geld. Ik ben ook niet van plan om 620 euro voor te betalen. Ik wacht net zo lang tot dat ik de romp compleet heb en dan maak ik van een ander schip van.

Vincent

Vinze, één tip:
BEGIN ER NIET AAN!!!!!
Niet om de modelbouwtechnische kant van de zaak; ik weet niet of het model goed is of schroot, maar:
Dit soort aanbiedingen/abonnementen eindigt meestal na een jaar en twee maanden, net nadat jij je nieuwe abonnementsgeld hebt overgemaakt, met de doodleuke mededeling van de uitgever: "Geachte abonnee. Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat wij deze serie niet meer voortzetten. Dit wegens....bladiebladiebla... met vriendelijke groet, uw uitgever." :sniper:
En dan zit je met een paar spantjes en/of rondhout van meer dan 100 Euro....
Voorbeelden van deze praktijken zijn er legio: bladen met delen van een model Spitfire of de Space Shuttle, tot en met een electrische figuurzaagtafel aan toe.
Nogmaals het advies: niet doen! Weggegooid geld; de enige lacher is de uitgeverij. ""Weer een stel modelbouwsukkels wat geld lichter gemaakt! Wat is de volgende actie?"
Koop voor dat geld een goede tekening van de NVM. Moet je weliswaar zelf zagen, maar de kwaliteit daarvan heb je zelf in de hand....

Roel

Heb net even de site van de betrokken firma doorgenomen:
Het model in kwestie is een zo te zien (zeer grof) model van een Spaanse bewapende koopvaarder. Een galjoen is het zeker niet.
Hoe ze aan de naam "Eendracht" komen, mag Joost weten; dit schip heeft die naam waarschijnlijk nooit gedragen.
Als je kijkt naar de andere aanbiedingen van deze uitgever, is het allemaal dezelfde constructie:
Een of ander hobbyproject, gekoppeld aan een abonnement.
Niet doen, niet doen, niet doen!!!
Consumentenbond, Ook dat nog en Kassa besteden elke keer weer aandacht aan dit soort misselijke praktijken.
Sorry Vinze, probeer je Abo nog op te zeggen.....

Roel
(Die het niet leuker kan maken.... Goedkoper wél)

Ik ben het ook volledig met de bovenstaande reacties eens.
Ikzelf zou ook heel zeker het risico niet durven nemen om daar mijn zuurverdiende centjes in te steken.
Voor zo'n som koop je al helemaal iets anders hoor :wink:

Groetjes,

Droopy

Heb gisteren even de catalogus van Hobby Klok erbij gepakt, daar is het duurste model ongeveer 300 euro.

Modellen van Billing Boats, Artesania Latina, Corel etc zullen ongeveer ook op deze prijs komen.

Dan heb je nog 320 euro over om documentatie over je model te verzamelen.

Wil je een mooi model en goede documentatie, denk dan eens aan de Wasa. Er is veel over geschreven, en als je twijfelt, neem dan je fototoestel en een ticket naar Stockholm, daar ligt hij inmiddels opgeknapt in een droogdok / museum.

Nieuwsgierig geworden n.a.v. bovenstaande berichten, ben ik vandaag eens de boekhandel van binnen gaan bekijken. En jawel, daar lagen grote plakkaten met daarop een plastic zakje met wat houten onderdeeltjes.
Even uit m'n hoofd: één spantje, een boegdeel, 2 ankers van welgeteld 3 hele onderdelen, een paar latjes, een tube houtlijm en een kwastje. Het spantje was krom en verhoudingsgewijs te dik, de latjes krom en het hout was van een uiterst twijfelachtige kwaliteit, evenals de 'bouw-instructies'.
Daarbij een soort 'tijdschrift' met informatie over zeilschepen uit de 17e eeuw waarvan ik een deel op z'n zachtst gezegd twijfelachtig vond en zeer oppervlakkig op de koop toe. En een beetje achtergrondkennis heb ik wel (sprak hij bescheiden :oops: ) want ik heb gedurende 12 jaar 1 x in de maand als rondleider op de Bataviawerf rondgelopen. Dan weet je ondertussen aardig wat over schepen uit die tijd, bouwmethoden en benamingen. Even recht voor z'n raap: ik blijf bij mijn mening. Dit soort praktijken zijn gedoemd een snelle dood te sterven. Helaas pindakaas. Mijn advies: spaar elke week/maand een paar Euro en je hebt over een jaar genoeg geld opzij gelegd voor een goed houten model van Billing Boats of een andere firma. Voordelen: Je weet wat je koopt, je hebt het compleet in huis en je hoeft niet te wachten op een volgende zending onderdelen. Ook bij de bouw van een houten schip zullen de onderdelen tijdens de bouw een zekere samenhang moeten hebben. bijvoorbeeld: je kan een spant niet ongelimiteerd lang in z'n uppie op een kielbalk laten staan. Kortom: trap er niet in!

Roel

Goed advies Roel! Ik snap eigenlijk niet dat dit soort dingen op de markt gebracht mogen worden! Voor mij is het een vorm van oplichting. Hopelijk kunnen we via dit medium nog een hoop mensen bereiken en hen weerhouden hier in te stappen.

Zijn er wettelijk gezien geen stapen die iemand zou kunnen ondernemen naar een verspreider van dit soort ongein? Ik bedoel, er zullen vast weer legio mensen in trappen.

Indien er eenmaal 1 keer een uitspraak is geweest in een zaak als deze, waarbij de consument int gelijk wordt gesteld, en er gezegd wordt dat dit wanpraktijken/oplichting is, zal een uitgever wel 2 keer nadenken voordat hij met een volgend project komt denk ik....

Marco.

Ik denk dat hier vooraf juridisch weinig tegen te doen is.
Zo'n uitgever kan vol zijn met goede bedoelingen. "Maar ja, de recessie hé? die deed ons de das om..." :blowup:
Indien je je oor goed te luisteren legt en zo af en toe eens kritisch naar de bekende en minder bekende consumentenprogramma's kijkt, leer je heel wat.
En ja, laten we eerlijk zijn:
Reken voor de aanschaf van zoiets eens nuchter uit wat de deal nu precies inhoudt...
Dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Roel

allemaal bedankt en zeker Roel voor de reactie's. Dat dat spul uit 100 delen bestaat, stond niet op de verpakking in de dagbladhandel.

Dus:

1) Ik begin er niet aan.
2) Weer een bewijs waarvoor een forum soms heel nuttig kan zijn.

die zelfde uitgever had een paar jaar geleden ook een poppenhuis uit, koste in totaal iets van 1000 gulden. ze beloofden dat het helemaal compleet was inclusief het electrische gebeuren..

het electrische gedeelte hebben we nooit ontvangen, veel van de stukjes hout zijn krom e.d, handleiding klopt van geen kanten en het lijkt bovendien totaal niet op de poppenhuis die ze in het begin lieten zien.

Hoi,

Ik weet dat dit een oud topic is maar wilde dit wel even kwijt.
Mijn vader en ik hebben dit ship wel gekocht.

Het is wel kompleet en de kwaliteit is echt niet zo slecht.

Ik heb het niet zelf betaatd. Kado van mijn ouders. Met het idee dat ik een Nederlands aandenken zou hebben. Ik woon namelijk in the USA.

Ik ben er nog niet aan begonnen maar ik heb alle 100 delen.

Dat je meestal niet alle delen krijg moet ik dus tegen spreken.

Goedemorgen.
Ook ik zal moeten reageren op dit oude topic.
Hier hebben we ook continue zoiets ik herinner me de Titanic.
Totaal kosten £550,00 200 onderdelen.
Helaas na 50 onderdelen .........u raad het al.
wegen niet genoeg afname was de reden.
Maar wedt er gezegt u kunt tegen zoveel pond de rest van het schip bestellen.
vele mensen en een paar of mijn vrienden hebben dat gedaan,
en raad eens........
Berichtje van de uitgever helaas zijn de door u bestelde onderdelen
wegens stoppen van het magazien niet meer beschikbaar.
Ook het geld was nooit terug gezonden.
( UITGEVER FALLIET )
Dus met andere woorden NOOIT AANBEGINNEN.

Groetjes Nick

ik wil even zeggen, bij de uitgever hachette heb ik de titanic ( die ontworpen is door amati ( bouwdoos dan he)) besteld 2 en een half jaar terug en ik heb wel alles gehad, en het schip is heel mooi ( ook al kloppen niet alle kleuren en is de boeg te spits) en ik heb er 590 euro voor betaald voor een 1:250 titanic, geen seconde spijt van gehad ( behalve die keer dat ik in dortmund een mooi toestel zag en ik geen geld had vanwege mijn abo :lol: ).

Back