Reactietijd en bereik van een variometer

ik ben op het punt gekomen de variometer in mijn telemetriesysteempje te programmeren. Aangezien hier geen aparte sensor voor is voorzien moet ik de hoogte gaan differentiëren.. deze schommelt echter met zo'n + - 1m. Ik moet dus voor de vario een gemiddelde gaan nemen van een aantal opeenvolgende waarden. Hoe meer tijd ik hiervoor neem, hoe nauwkeuriger de uitlezing.
De vraag is nu natuurlijk: hoe lang mag het duren vooraleer je merkt dat je bvb een thermiekbel bent ingevlogen?

Verder zou ik ook graag weten hoe snel het model kan stijgen in een sterke thermiekbel. Ik dacht zo'n +-5m/s te voorzien, lijkt me ruim voldoende.

Alvast bedankt,
Maarten

uiteindelijk is het bereik geen beperking, ik zat even fout. Ik kan eigenlijk zonder problemen +- 128m/s laten berekenen... :-)

http://www.student.groept.be/th/1999/9910019/RC/index.htm
> electronics (is wel engelstalig, sorry)

ik stuur een beetje electronica mee omhoog en meet daarmee de hoogte, batterijspanning en later snelheid, RPM, temperatuur,... Dit wordt dan met een UHF zender naar onder gestraald alwaar ik alles op een LCD kan uitlezen of kan bewaren op een PC.

Ik heb het moeilijk om aan mijn zwever te zien of ie in thermiek zit. Ik hoopte dat hiermee aan te leren om achteraf ook zonder vario goed te kunnen zweven.

Voor ik mijn vario had dacht ik dat er in de polder geen thermiek zat.

Zeer herkenbaar....... :D

wel merkte ik dat boven de 250 meter de thermiek echt lekker wordt.

Ook zeer herkenbaar. De functie van de vario wordt in dergelijke gevallen voor mij meer een verzekering dat ik op momenten zeker weet dat hij omlaag komt, anders zou ik niet zo hoog durven. :D :oops:

Mooi mooi mooi, inderdaad nooit meer zonder. Of het nu een 2-as of X-Euro klappen/flappen-zwever is. Nooit meer zweven zonder vario. :D

Welke reactietijd (vertraging) je kiest hangt natuurlijk een beetje af van het model. Een groot model wil niet in ieder klein belletje mee omhoog, dus kies je een iets grotere vertraging dan met een klein model. Moet je voor je eigen model eigenlijk een beetje uitproberen.

Mijn Skymelody (alweer een paar jaartjes oud kun je vertragen van 0,5 tot en met 2 sekonden en heeft stijglimiet instellingen van 2 tot 8 m/s en daallimiet instellingen van 1,5 tot 6 m/s. Dit zijn de maximum waarden die bij een instelling horen, de gevoeligheid is veel beter ik meende 0,05 m/s. (Dat is dus 20x gevoeliger als de goedkope Vario´s die op de markt zijn ! (Bron Aufwind 3/2003)

In mijn Last Down XXL (Billigsegler met uitstekende vliegeigenschappen) gebruik ik 1,0 Sekonde vertraging en 4 m/s maximaal stijgen en 3 m/s maximaal dalen. Ik heb het idee dat hij hier goed mee vliegt en het is een wat gemiddelde instelling denk ik (laat me echter graag verbeteren als het toch anders kan :wink: ). 4m/s is bijna 15km per uur verticaal omhoog, daar moet je behoorlijk voor rennen om dat bij te houden, daarmee ben je binnen 1 minuut op 250 meter, dat gebeurt mij eigenlijk nooit, maar ja ik vlieg ook in de polder hè :wink: .

Hoop dat je hier iets aan hebt om een idee te krijgen. :D

B.Groeneveld zei:
wel merkte ik dat boven de 250 meter de thermiek echt lekker wordt. Een zwever van 2 meter zie je dan bijna niet meer.
Bert

Dat geeft niets, je hebt toch nog maar 50meter om van die echt lekkere thermiek te genieten. :wink:

@Eelco: van harte bedankt! Zeer waardevolle informatie... Het zal dus vooral experimenteren worden maar nu weet ik toch al in welke richting ik moet denken. Ik hoop maar dat ik voldoende nauwkeurigheid eruit krijg...

@Bert: ik denk dat ie het wettelijke maximum bedoelt. Een snippertje uit ons clubreglement:
Code:
2.3  De wettelijk toegestane vlieghoogte is maximaal 120 meter.
Nuja... :D

MZanders heeft gelijk, kijk maar eens naar dit stukje uit de regeling modelvliegen (Als die nog steeds zo geldig is):
Artikel 6
1. Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig mag niet hoger vliegen dan 300 meter boven de grond of het water.

:lol: Maar het is als een grapje bedoeld, dus laten we nu straks niet gaan verzanden in een discussie over dit regelement. Daar is op dit forum al een threadje over.
Bert

Back