Ready to fly modellen

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Joost je noemt zelf al een aardig lijstje van scenario's waar je op het gevolg zelf inderdaad geen invloed op kan uitoefenen.
De vraag is alleen of je geen situatie hebt gecreeërd waarin het aannemelijk is dat deze scenario's zich zullen gaan afspelen.

En zodra je opzettelijk al dan niet een situatie creeërd waarin de kans dat dergelijke scenario's zich zullen gaan afspelen groter is dan redelijkerwijs kan worden aangenomen, vindt ik dat je verkeerd bezig bent en dan zelf ook maar de consequenties moet accepteren.

Als jij bijvoorbeeld, omdat het mooier oogt, de antenne van je ontvanger eraf knipt en zodoende er een storing aan overhoudt, vindt ik best dat je zelf voor de kosten mag opdraaien, aangezien er ook nog steeds zoiets bestaat als gezond verstand.

Andere voorbeelden:
- Wildvliegen in de buurt van mensen/winkels/auto's/electriciteitsmasten/etc
- Ondeugdelijke apparatuur
- Vooraf bekende (grove) constructie-fouten
- nachtvliegen zonder wettelijke toestemming en aangepaste apparatuur

En Paul, ook in het verkeer is het niet het geval dat de verzekering de schade zal vergoeden als je bijvoorbeeld:
-aanpassingen aan het voertuig hebt verricht welke niet meer in het wettelijk toegestaan kader vallen
- Je als bestuurder niet voldoet aan de wettelijke eisen voor een automobilist (rijbewijs/alcohol e.d.)
- Het ongeluk het gevolg is van een duidelijk onacceptabele en niet toegestane rijstijl.

Maar we raken inderdaad way off topic, dus laten we het maar weer over Ready to fly modellen gaan hebben. :D

Zal ik dit verzekerings gedoe eens in een nieuw draadje puzzelen?

Dit gaat niet meer over 'ready to fly modellen' ......

Laat maar even lopen de discussie.
Er is toch een verband.
Vroeger moest je voor modelvliegen bouwen en was je veel meer op een club aangewezen voor begeleiding. Alleen via een club kwam je in contact met modelvliegen.

Met ARFs, info van internet en smulators lijkt het makkelijker om onafhankelijk te vliegen.

Ik vind het mooi dat die dingen er zijn, maar je moet er wel verantwoord mee omgaan.

Gebeurt dat niet dan leidt de veiligheid en ook het imago van de modelvliegerij.
Zo kom je dus op het verhaal van aansprakelijkheid en verzekeringen.

Ik heb deze discusie nu eens zo aangekeken maar ik wil toch ff een aantal zaken kwijt. Wild vliegen mag dat ja of nee. Ik heb het indertijd na gevraagt aan mijn verzekerings agent en deze bevestigde dat het niet illegaal was zolang je toesteming van de eigenaar van het terein hebt. Als de omgeving niet klaagt heb je zelfs geen hinderwet vergunning nodig. Wij hebben een aantal jaren gevolgen bij een boer in een weiland omdat de clubs hier in de omgeving op dat moment of een leden stop haden of de club ons door een aantal mensen totaal niet aanstond (probeerde geld aan de leden van de club te verdienen door bijvoorbeeld geld te vragen voor lessen en dit naast de contributie). De dichtste club was eibergen en dat is ruim 40 km enkele reis. Zo hebben we jaren (jaar of 5 zeker) gevlogen. Ik denk dat als er geen club op 20 km in de buurt zit dit als het goed en veilig gebeurd (we haden alles inclusief wasknijper bord) geen kwaad kan. We hebben zelfs een aantal keren politie controle gehad die na wat navraag bevestigde dat wij niks illegaals deden. Wat wil ik hier mee zeggen: Wild vliegen is geen probleem zolang er geen officele club in de buurt (zeg maar staal van min 20 km) zit. En zoek een terein ruim buiten de bebouwde kom. Ga dus niet ergens in een woonwijk vliegen. (en hierbij bedoel ik niet ff proefdraaien in je achtertuin maar echt vliegen). Zoek een terein met 1 ingang zodat het publiek (en die trek je) niet van alle kanten het terein op kan. Spreek met mekaar goed af wat wel en niet kan. En gebruik een of andere vorm van zenderbewaking. Het gaat goed tot iemand een keer een gast meeneemt en dat denk je normaal kan het ook maar dan net niet. Verwen de eigenaar van het terein met minstens een kerst paket en overleg met de omgeving of ze last van je hebben. Vlieg niet boven eventuele huizen in de omgeving. Als je je aan deze regels of tips houd is wild vliegen niet illegaal.
Maar ik blijf er bij als je in almere woont en er zijn twee clubs in de omgeving moet je NIET gaan wild vliegen.

Ik weet dat dit betoog tegen alle ideen van dit forum gaat maar het is wel volgen de regels.

Gr Remco

Als ik me niet vergis is wild vliegen toch echt verboden.
Een vliegtuig onder de 500 gr valt onder de categorie speel goed en dan mag je overal vliegen en ben je tevens verzekerd. Maar boven de 500 gr ben je niet meer verzekerd behalve als je bij een officiele club gaat vliegen. En als je niet verzekerd bent ben je illegaal bezig. ( of niet soms)

Die 500 gr en officele club zou toch in je polis moeten staan maar de enige beperking is max 20 kg ook het na vragen van de politie en het dan goedkeuren is voor mij een bevestiging dat het niet illegaal is.

gr Remco

Btw ik vlieg nu ook bij een officele club en blijf zeggen als er een club in de buurt is ga er dan bij en ga NIET wild vliegen. Maar als het niet anders kan dan op de voorwaarden zoals ik al eerder zei.

Remco,

Wat jullie lange tijd gedaan hebben WAS toen inderdaat niet illegaal. Dat kwam doordat de regeling modelvliegen UIT de luchtvaartwet was geschrapt en er niets nieuws voor in de plaats was gekomen. Jarenlang is er toen middels een soort van gedoogbeleid vliegen op jullie manier toegestaan. Gelukkig ging dit meestal goed en was er niets aan de hand. Helaas is het ook wel eens (bijna) mis gegaan.
Vorig jaar (of is het al weer twee jaar terug?) is de nieuwe regeling modelvliegen in werking gesteld. NU is het modelvliegen dus bij wet geregeld en in die regeling staat wat wel en niet mag. Een modelvliegveld MOET als zodanig door de gemeente aangewezen worden. De gemeente moet regels opstellen voor het (veilig) gebruik van dat veld. Voor de gemeente is het veel makkelijker om dat te regelen met een officiele club dan met een hand vol individuen. De regels die de gemeene opsteld zijn bindend en kunnen soms belachelijk zijn. De meeste verenigingen kunnen het basis veligheids regelement van de KNVvL als basis voor hun regels nemen. Met een beetje moeite en de juiste argumenten moet het lukken de gemeente over te halen die regels ook te gebruiken.
Je moet dus een officiele toestemming hebben en kunnen bewijzen dat je veilig bezig bent.
Al met al is het haast verplicht om je aan te sluiten bij een club. Ik schreef al, de gemeente zal zelden of nooit met een paar individuele mensen iets gaan regelen omdat er dan niemand is die ze verantwoordelijk kunnen houden voor de afspraken. Doet een gemeente dat wel dan gefeliciteerd en zorg er voor dat je het niet verpest.

dutchhelipilot zei:
Die 500 gr en officele club zou toch in je polis moeten staan maar de enige beperking is max 20 kg ook het na vragen van de politie en het dan goedkeuren is voor mij een bevestiging dat het niet illegaal is.
In de polis staat daarentegen wel dat je je aan de wet moet houden, of één of ander kapstokregel.

Dat de boer het goed vindt is logisch, hij kent de luchtvaartwet niet. Politie idem. De gemeente gaat zich pas in de wettelijke materie verdiepen bij een vergunningaanvraag of bij reeds gerezen problemen.

Een WA verzekering dekt fouten. Geen stompzinnige verwaarlozing van techniek of veiligheid en ook geen roekeloosheid. Een WA verzekering is er niet voor om alle verantwoordelijkheid over te dragen aan een financiële instelling, normaal, sociaal, verantwoordelijk en veilig gedrag wordt voorondersteld. Dus als iemand laag over de pits of een persoon scheert, effe lachuh jó, denk ik (weet het welhaast zeker), dat een verzekering niet uitkeert, net zo min wanneer ik links op de rijbaan ga rijden om een tegenligger te laten schrikken. Verzekeringen verzekeren geen brandende huizen.

Back