Realflight - besturing heli

Hallo,

Sinds korte tijd ben ik aan het leren heli-vliegen met de simulator.
Hierbij heb ik gekozen voor RealFlight wat tot nu toe behoorlijk goed gaat.

Toch heb ik een vraagje ivm. de besturing van de heli.

Is het normaal dat de hellingshoek van mijn heli blijft staan na het maken van een rolbeweging?

Dus:
- ik hover
- ik breng mijn x2-stick (maak niet uit welke) naar rechts
- heli rold naar rechts tot een bepaalde inclinatie hoek
- de X2-stick plaats ik terug in neutrale stand
- de inclinatie hoek blijft gelijk

Ik had verwacht dat de inclinatie terug naar een neutrale stand zou komen.

is er ergens een goede manual hoe te leren vliegen met een heli (de fimpjes van MickysRC heb ik reeds gezien)

Yep, dat klopt. In werkelijkheid klopt dit ook, min of meer, al zal dan in de praktijk de heli (heel langzaam) doorrollen in verband met de zijdlingse verplaatsing en de rompweerstand.

Alleen dit begrijp ik niet: je zegt "ik beweeg mijn stick (maakt niet uit welke) naar rechts en de heli rolt naar rechts". Dat zou niet moeten kloppen. Een stick (welke, dat hangt van je stick-mode af) moet de heli naar echts rollen, de andere moet de neus naar rechts draaien. Is dit niet het geval, dan staat je Sim verkeerd ingesteld, en zou ik onmiddelijk stoppen met leren vliegen op de Sim tot je dit gecorrigeerd hebt. Anders zit je straks met het levensgrote probleem dat je hebt leren vliegen met een stick-confguratie die in de praktijk helemaal niet voorkomt.

Maar om even duidelijk te zijn: hoewel meningen hierover verschillen, denk ik dat het niet echt verstandig is om al te veel te simmen, als je tenminste ook in werkelijkheid RC-heli wilt leren vliegen. Het kan wel, maar zorg ook bij een sim, dat er iemand is die je op je fouten kan wijzen, anders leer je jezelf bijna 100% gegarandeerd foute gewoontes aan. Het s beter, vliegles te nemen (waar dan ook en van wie dan ook, als het maar een "ervaren" vlieger is) en wat je bij deze lessen leert, op de Sim verder te perfectioneren. Als je hem op die manier toepast, is de Sim een zeer nuttig hulpmiddel. Als je zonder hulp of begeleiding aan het simmen slaat, werk je jezelf meestal alleen maar tegen. Mensen die beweren van niet, omdat ze het zelf ook zo geleerd hebben, zeggen dat bij gebrek aan kennis van hoe het zou zijn gegaan als ze wel een paar lesjes genomen hadden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
He Bert,

Thanks! Ik had enkel ervaring met het vliegen van een co-axiaal heli.

Ik was niet duidelijk in mijn uitleg van eender welke stick! Hiermee bedoelde ik dat een soortgelijk gedrag ook voorkomt als ik mijn neus naar voor kantel. (Ik vlieg mode2 en mijn rol staat op mijn rechter stick).

Ik zou ook graag les volgen om te heli-vliegen maar weet niet zo goed hoe en waar ik dit kan doen... in de geburen van Antwerpen.
Heb eens gehoord bij antwerp helicenter frontpage maar daar hebben we mij de simulator aangeraden...

moest iemand ideen/tips hebben..

Ik ben dan weer zo iemand die het allemaal puur met de simulator (toevallig ook Real Flight) heeft geleerd. Wel even advies aan ervaren vliegers gevraagd m.b.t stickmode en wat te oefenen. Ben op de sim begonnen met tail-in hover op ooghoogte, kleine correcties met de sticks maken (less is more! niet roeren). Al snel kon ik hoveren in alle orientaties (ook inverted) en begon de rondvlucht. Dat had ik vrij snel onder de knie. Toen een Trex450 gekocht, laten nakijken door een ervaren vlieger en vliegen maar, verrassend genoeg vloog het net als op de sim.

Nu wilt mijn vader ook gaan vliegen, die heb ik dus ook uren/dagen achter de sim gezet, maar óók had ik voor hem een lesje bij Flycam.nl geregeld. De instructeur was onder de indruk, het hoveren ging vanzelf, wel merk ik dat mijn vader het minder snel onder de knie heeft (heeft misschien ook met de leeftijd/generatie te maken)? Hij blijft in ieder geval simmen én lessen. Eigenlijk precies zoals Brutus beschrijft, ik heb er vertrouwen in dat hij van het voorjaar ook lekker zelfstandig rond vliegt.

Ik denk dat het hele les/geen les ook een beetje met de leeftijd / generatie te maken heeft. Starten met alleen een simulator kan in mijn ogen wel, maar de begeleiding op een club/van een ervaren piloot is in mijn ogen onmisbaar.

Hoi Vin,

Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Verre van dat. Sterker nog, ik heb destijds zelf leren vliegen, zonder sim, dus zelfs dat is mogelijk.

Echter: toen ik mezelf leerde vliegen waren de heli's nog niet wat ze nu zijn qua vermogen/gewichtverhouding, stuureigenschappen en bijvoorbeeld kwaliteit van gyro en snelheid van sevo's.

Als je de richting 3D uit wilt, niks aan de hand. Maar als je bijvoorbeeld schaal wilt vliegen, dan bestaat de kans goed, dat je jezelf bepaalde manouvres aanleert (en wat je als basis aanleert, grijp je later in "reflex-situaties" bijna automatisch op terug) die je in dat geval gewoon domweg je heli kosten. Ik heb al eens een leerling getroffen, bij wie het mij niet lukte hem een fatsoenlijke landingsaanvlucht te leren. Hij kwam onveranderlijk op 10 meter hoogte in hoover, en hooverder dan achteruit, met de wind mee en dalend terug naar zijn gewone hooverpositie. Dit deed hij vooral als hij even "de kluts kwijt raakte". Maar hij wilde wel per sé een grote zware schaalheli gaan vliegen. Deze manouvre kost je met vrij grote zekerheid je schaalheli zodra je niet heel voorzichtig en heel langzaam binnen komt. De grens waarbij het fout gaat, valt ook bijna niet in te schatten. Een schaalheli MOET een normale landingsaanvlucht uitvoeren (uitgaande van een normale motorisering), anders loop je forse risico's. maar dan moet je je die wel aangeleerd hebben. Verder zijn dingen als hooveren met de staart in de wind met zulke dingen nooit echt verstandig, en ook dat zijn manouvres die je met een krachtige trainer zonder al te veel moeite kunt doen, en met een sim zul je meestal niet eens merken dat je dat doet vanwege het gebrek aan ruimtelijke oriëntatie.

Nogmaals, leren vliegen gaat prima, ook met de sim, maar zorg er voor dat je jezelf geen foute gewoontes aan leert. Op de Sim kan er namelijk meer als in werkelijkheid.... (ik kan ook van alles op de sim :), wat ik in het echt niet kan :mad: )

Groet, Bert

Hoi Vin,

Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Verre van dat. Sterker nog, ik heb destijds zelf leren vliegen, zonder sim, dus zelfs dat is mogelijk.

Echter: toen ik mezelf leerde vliegen waren de heli's nog niet wat ze nu zijn qua vermogen/gewichtverhouding, stuureigenschappen en bijvoorbeeld kwaliteit van gyro en snelheid van sevo's.

Als je de richting 3D uit wilt, niks aan de hand. Maar als je bijvoorbeeld schaal wilt vliegen, dan bestaat de kans goed, dat je jezelf bepaalde manouvres aanleert (en wat je als basis aanleert, grijp je later in "reflex-situaties" bijna automatisch op terug) die je in dat geval gewoon domweg je heli kosten. Ik heb al eens een leerling getroffen, bij wie het mij niet lukte hem een fatsoenlijke landingsaanvlucht te leren. Hij kwam onveranderlijk op 10 meter hoogte in hoover, en hooverder dan achteruit, met de wind mee en dalend terug naar zijn gewone hooverpositie. Dit deed hij vooral als hij even "de kluts kwijt raakte". Maar hij wilde wel per sé een grote zware schaalheli gaan vliegen. Deze manouvre kost je met vrij grote zekerheid je schaalheli zodra je niet heel voorzichtig en heel langzaam binnen komt. De grens waarbij het fout gaat, valt ook bijna niet in te schatten. Een schaalheli MOET een normale landingsaanvlucht uitvoeren (uitgaande van een normale motorisering), anders loop je forse risico's. maar dan moet je je die wel aangeleerd hebben. Verder zijn dingen als hooveren met de staart in de wind met zulke dingen nooit echt verstandig, en ook dat zijn manouvres die je met een krachtige trainer zonder al te veel moeite kunt doen, en met een sim zul je meestal niet eens merken dat je dat doet vanwege het gebrek aan ruimtelijke oriëntatie.

Nogmaals, leren vliegen gaat prima, ook met de sim, maar zorg er voor dat je jezelf geen foute gewoontes aan leert. Op de Sim kan er namelijk meer als in werkelijkheid.... (ik kan ook van alles op de sim :), wat ik in het echt niet kan :mad: )

Groet, Bert

Dat er zo'n groot verschil zat tussen een schaalheli en een '3D' heli, dat wist ik niet! Als ik het even kwijt ben zet ik ook gewoon de staart naar mij toe en hover rustig terug. Ook van de windrichting hoef ik mij weinig aan te trekken (corrigeer onbewust en de gyro houdt de staart mooi strak).

Groet, Bert

Heel herkenbaar, op de sim lukt inderdaad bijna alles! In het echt heb je helaas geen 'reset' knop..

Dat er zo'n groot verschil zat tussen een schaalheli en een '3D' heli, dat wist ik niet! Als ik het even kwijt ben zet ik ook gewoon de staart naar mij toe en hover rustig terug. Ook van de windrichting hoef ik mij weinig aan te trekken (corrigeer onbewust en de gyro houdt de staart mooi strak).

Ga zelf maar na: een (bijvoorbeeld) Raptor 90 van 5 kilo en met ruim 2.5 pk, heading hold gyro, klein canopy'tje, open staartvlakken, carbon rotorbladen etc etc, tegenover een 12 kilo schaalheli met ook maar 2.5 pk, vierbladsrotor, geen stabilisering, geen heading hold (niet verstandig in een schaal heli), dikke windvangende romp, grote geprofleerde staartvlakken etc etc.

Ja, dat is écht een wereld van verschil, daarvoor moet je echt wel iets anders sturen, iets meer vooruit denken (want je kunt je er niet altijd met vermogen en wendbaarheid uit redden), en in zijn algemeenheid wat soepeler vliegen.

Groet, Bert

Back