Realisme van Freya & R90

Hallo,

Vorig jaar ben ik gestart met de RC heli hobby, and hell yes!!! It's great!
Nu ik vlieg momenteel met de raptor 30, een half jaar geleden stelde ik de heli in op 3D om eens inverted te gaan vliegen. Nu dit was geen impuls maar omdat het me al zeer aardig lukte op de sim, zonder daar te crashen.

Wat is nu het probleem? Wel, mijn R30 heeft te weinig power om sterke pich veranderingen op te vangen (dit ligt wel aan de TT motor). Flips duren ook veel te lang om uit te voeren. Kortom deze heli is wat te licht geworden voor mijn eisen. Niet dat ik het een slechte heli vind, maar als je wat sneller of figuren wilt gaan vliegen komt ie wat te kort. Heb overigens ook nog geen crashes gehad.

Dat er een nieuwe heli komt is een feit. Ik zou gaan voor een klasse 60/90.

Ik volg al tamelijk lang de forums en ik "weet" dat er een gevecht bestaat tussen de thunder tiger en hirobo eigenaars...

Zelf heb ik de REFLEX XTR simulator met daarin de freya (is toegevoegd bij de laatste reflex update) en de raptor 90 sab, deze is gedownload op www.rc-sim.de

De ultieme vraag:
Is er hier iemand die me kan vertellen of die freya en/of Raptor in het echt veel verschilt van de sim versie?

Als ik nl. de freya vlieg en daarna de R90 SAB dan is de R90 wel 2x wendbaarder dan de freya!? Dat kan toch niet? dus één van de 2 zit met een programmeerfout. Ok die R90 is de carbon uitvoering maar het betreft dan ook de freya sst eagle.

Ik weet dat elk merk/type zen sterke en minder goeie punten heeft dus ik stel niet de vraag welk is de beste. Ik maak wel voor mezelf uit welke heli mij het beste ligt. Want daar gaat het om de feeling.

Dus als er iemand kan helpen liefst iemand die de 2 heli in het echt én op de simulator vloog.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt :s

De Raptor 90 SAB is gemaakt door John Vughts.
Hij had eigenlijk niet op RC-SIM mogen staan. Hij hoort alleen verkrijgbaar te zijn via http://rchelicopterweb.com

Maar buiten dat vliegt die R90 ook zoals John zijn setup heeft,.... AGRESSIEF !!!
De uitslagen zijn VEEEEEL agressiever dan van de standaard R90
Standaard heeft de R90 minder uitslagen en veel zwaardere paddles.
Ik vlieg 3D met 20GR paddles, dus zo'n beetje de standaard 3D setup op mijn R90.
De R90 van John kwam niet overeen dus heb ik heb gevraagd hoe ik dit meer lijkend kan krijgen.

jvsjvs zei:
Dat is niet zo eenvoudig, de meeste parameters beinvloeden elkaar, en een parameter beinvloed verschillende aspecten van het vlieggedrag.
Echter, Als je niet te moeilijk wil doen, gewoon even de Maximum Hub Moment iets minder maken (main rotor tab), en dan wordt hij rustiger. De stabiliteit neemt hierdoor nog niet echt toe, terwijl dit wel gebeurt indien je zwaardere paddles zou toepassen. Maximum Hub Moment aanpassen komt eigenlijk overeen met zachtere dempers, maar ik denk dat dit is wat je zoekt.

Groeten,
John.

Mijn Hub moment staat nu op 7,8 terwijl John hem op 13 heeft staan.
Ook heb ik het motor vermogen iets teruggedraaid om het inkakken iets realistischer te krijgen. Standaard is hij een beetje te sterk in de SIM.
Zo lijkt hij best goed op mijn R90SE

Helaas heb ik geen Freya, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Heb dit vlug even geprobeerd en wat figuren gevlogen. Is best een pak minder agressief met deze 2 instellingen verandert :)

Nu nog hopen dat er iemand die freya kan vergelijken.

Alvast bedankt, ben al heel wat wijzer geworden nu.

op de sim scheelt het heel weinig,
maar in het echie scheelt het heel veel. :lol:
ik heb 2 freya,s. :wink:

Hoi Deathmeat,

Mijn naam is John Vugts. Het reflex model waar jij het over hebt zou niet van RC-Sim te downloaden moeten zijn. Ik heb zojuist zelf even gekeken, en ik kan hem er ook niet vinden. Als het goed is is het model enkel te downloaden van www.RcHelicopterWeb.com.

Ik zie wel dat zij in hun logo boven aan de pagina een afbeelding hebben zitten van mijn model :(

Zou je aan kunnen geven waar je precies de Raptor 90 SAB hebt gedownload?

Ja, mijn Raptor 90 vliegt zo als dit model. Dit is alles behalve standaard. Je kunt op een simulator echt niet vergelijken hoe een Raptor vliegt t.o.v. een Hirobo. Het is ook zo dat je dit zelf bepaalt door het kiezen van de juiste bladen, paddles, dempers, bell - hiller mix verhoudingen, toerental en eventueel het gewicht verminderen etc. Je kunt dus een Raptor en een Hirobo in principe net zo aggressief krijgen, dat maakt niets uit.

P.S. Het simulatiemodel in Reflex is niet helemaal goed met betrekking tot het modelleren van de hoeveelheid energie die nodig is voor snel vliegen en grote uitslagen maken. Als ik het vermogen van de motor zo zet dat het realistisch is voor het flippen, dan heb je weer veel te weinig vermogen voor snel vooruit vliegen. Om deze reden heb ik het vermogen wat verder opgeschroefd, zodat ik rustig met 10 graden pitch maximaal kan wegklimmen etc (zoals in het echt). Het effect is dat het vermogen bij bijvoorbeeld het flippen inderdaad te groot is.

Groeten,

John.

Hallo John Vugts,

blijkbaar heb ik me vergist, toen ik de link zag kwam de lay-out en info me weer bekend voor, dáár komt mijn par file dus zeker vandaan, en dus niet van rc-sim.de, vele andere modellen dus wel. Blijkbaar liet ik je wat schrikken door te zeggen dat ik em van rc-sim had.

Alleszinds, als je raptor in het echt zo vliegt... TOP MAN!!!!
En ik moet zeggen heb zelf eens zitten klikken in de model editor van reflex... met deze heli heb je wel één van de mooiste zo niet "dé mooiste" heli neergezet in Reflex. Echt knap werk.

Nu, het blijft een moeilijke keuze welke ik zou nemen. Ik weet dat je niet echt mag vergelijken op een sim, mijn R30 vliegt in het echt ook wel een tikkeltje anders maar toch is de R30 in de sim het dichts in de buurt.

Om eerlijk te zijn denk ik dat ik gewoon de mooiste ga kopen. Je kan zoals je zegt veel gaan veranderen aan de standaard parts. Ik zou natuurlijk ook kunnen gaan veranderen aan mijn R30, maar als ik die in éé stuk wil houden :)

Langszamerhand krijg ik alvast zekerheid welke het wordt.

En John Vugts, nogmaals men excuses om de verkeerde link mee te delen. (de heli staat trouwens al geruime tijd op pc, ik had een sterk vermoeden dat hij van ..-....de kwam ;))

Groeten Deathmeat, en hopelijk binnenkort dan de 2e heli.

Het zijn beiden prachtige heli's 8)
Houdt wel rekening met een aantal zaken:
- Hoe goed en snel kun je er voor aan onderdelen komen
- Een 90'er zuipt !!
- Neem een goede motor
- Het oog wil ook wat :lol:
- Vliegen er op de club met dat model (voor tips)
- Ze zijn duur in aanschaf en crashkosten

Ben je krapper bij kas?
Een 50'er heeft ongeveer dezelfde power o weight ratio als een 90 :wink:

Dag John

Ik heb hier onlangs op het forum mijn raptor 50 V2 gepost.(TOPIC Bevindingen van Raptor 50 V2 in reflex).Blijkbaar hebben hierop,nog maar weinig mensen gereageerd.
Ik oefen enorm veel op de reflex sim.

Qwa vliegeigenschappen vind ik hem zeer realistisch vliegen,maar zou graag weten of autorotaties een beetje overeenkomen.Vooral de inverted zou ik graag oefenen in real en had graag geweten van een ervaren piloot of deze vergelijkbaar zijn.Mijn eindpunten in mijn FF9 staan op 140 voor ailereon en elevator en pitch staat op 100.

Ik zou het erg op prijs stellen als u hem eens zou wil testen.

Alvast bedankt

Groetjes

Davy

Hoi,

In Reflex heb ik ook de Raptor 90 van John geprobeerd,maar ik persoonlijk vind die veel te fel qua sturen.
Nu vlieg ik hoofdzakelijk met de Raptor 90 die Jonas(zit ook hier op forum)"aangepast" heeft en die komt erg dicht in de buurt van hoe mijn Raptor 90 in het echt vliegt.
Behoorlijk fel,maar toch ook nog lekker stabiel.

De Freya in Reflex XTR komt ook aardig overeen met de Freya waarmee ik in het echt vlieg.

Groeten,
Marcel

Back