Realistische sound, in combi met rijregelaar

Discussie in 'Model truckers' gestart door marten77, 22 jun 2008.

?

Ben wel benieuwd, of er meer mensen zijn dit graag willen toepassen.

  1. ja

    90 stem(men)
    91,8%
  2. Nee

    8 stem(men)
    8,2%
  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo medebouwers,

    Hier maar even een apparte topic over mijn idee qua sound...

    Als soundmodule ga ik gebruik maken van de USM-RC van Beier-electronics
    Zie hier voor meer info: USM-RC
    Handleiding Engelstalig

    Met deze module zijn vele opties en uitbreidingen mogelijk.
    Waaronder dat jezelf de audio-files erin kunt uploaden.

    Al die sounds kun je op diverse manieren weer oproepen, om het te laten afspelen.
    Daar wil ik gebruik van gaan maken en dat in combi met een rij-regelaar.
    Als rij-regelaar heb ik nu deze in gedachten:
    [​IMG]
    Handleiding regelaar
    EDIT: Het gedeelte aan de rechterkant, zal voor een grootdeel worden verwijderd.
    Metname die vermogensweerstanden, die dienen als stroombegrenser/kortsluitbeveiliging.
    De eindtrap zal een andere print krijgen, samen met een ompool-relai en een 4066 ic.

    Deze regelaar voldoet met een paar aanpassingen aan mijn verwachtingen.
    Waaronder een instelbare aanloopsnelheid en een "trage en snelle" remfunctie.

    Verder is de snelheid opvoerbaar via een moment-schakelaar...
    Hoelanger ik hem gesloten houw, hoe sneller die zal gaan rijden.
    En ook het remmen gebeurt via een moment-schakelaar.

    Het idee is om het in combi te laten werken met de geluidsmodule...

    Bijv.:

    Als de regelaar niks uitstuurd, dan hoor je de motor stationair draaien...
    Zet ik hem in zijn 1e (electronische)versnelling, dan laat de soundmodule een oplopende motorsound horen...
    Zoals je normaal ook zou horen bij een 1:1, inclusief het overschakelen naar de 2e versnelling.

    Die oplopende sound duurt bijv. 3sec, dit betekent dat de aanloopsnelheid van de regelaar minimaal 3sec moet zijn...
    (per electronische versnelling)
    Tijdens het schakelen, blijft die even op een vaste snelheid van ongeveer 1 á 2 seconden.

    Zodra die weer in zijn versnelling zit (de 2e), dan hoor je weer die oplopende sound van 3sec enz... dit wordt maximaal 4x herhaald
    (totaal zijn er maar 4 electronische versnellingen)

    Als ik de 3-bak van tamiya in zijn 2e versnelling zet, dan wordt de snelheid op de regelaar verminderd.
    Zodat de truckhij niet ineens vooruit schiet.

    In mijn geval maak ik dus geen gebruik van die optie, dat de module parallel staat met een standaard regelaar...
    Waarbij het toerental van het motorgeluid automatisch meeloopt !
    Dit heeft 2 redenen...
    1- Het klinkt te digitaal
    2- Je mist daarbij die versnellings overgangs-effect.

    Op de geluidsmodule zitten ook nog 2 extra switch-kanalen...
    Deze ga ik o.a. gebruiken voor een motor-ompoolrelai.
    Het voordeel is, dat er een sound-file aan gecombineerd zit.
    (eigelijk andersom !)
    Als ik hem bijv. in zijn achteruit zet, dan hoor je ook de pieptoon voor het achteruit-rijden.

    Tijdens het (electronisch)remmen, wordt het remgeluid geactiveerd.
    Tijdens een noodstop, hoor je piepende banden ;)

    Verder hoop ik ooit eens de geluiden zelf op te kunnen nemen.
    Zodat het geluid zo optimaal mogelijk benut kan worden.
    Zeker het geluid tijdens het optrekken en schakelen... zijn van groot belang.

    Hoe het netwerk qua communicatie tussen regelaar en geluidsmodule gaat worden...
    Daar ben ik nog mee bezig.

    Ik hoop dat mijn uitleg een duidelijk beeld geeft, wat ik ermee wil berijken.
    Anders hoor ik graag jullie op- en aanmerkingen.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2008
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    .
    Hallo Maarten,

    Ik ben erg benieuwd om de geluidsmodule in het echt te horen !!!

    Want als ik het zo kan bekijken en begrijpen uit jou tekst zijn de mogelijkhedem legio en uitgebreider dan de Servonaut geluidsmodule, die 2x zo duur is !!!

    Ik ben erg benieuwd, als dit daadwerkelijk goed en mooi werkt, ga ik ook over op dit merk en type geluidsmodule !!
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Piet,

    Inderdaad zijn er met deze module veel opties voor eigen keuze...
    Nou heb ik geen ervaring met die van servonaut, maar prijstechnisch krijg je met de USM-RC een prima produkt.

    I.p.v. een regelaar, zitten er in deze module alle lichtschakel opties.

    De software die bij de USM-RC wordt geleverd, is ook goed te overzien.

    De geluiden die ze erbij leveren zijn goed als basis, maar naar mijn mening niet perfect.
    Zeker niet in combi als de module parallel is met de regelaar.

    Hetgeen waar ik nog mee zit, is als het bijv. in de 3e electronische versnelling staat...
    en ik blijf in die versnelling doorrijden, hoe ik dan het geluid zo goed mogelijk kan omzetten in het juiste toerental.

    De belangrijkste geluiden voor de opnamens zullen zijn:

    Motor starten,
    Stationair draaien,
    Kwart-vermogen
    Half-vermogen,
    DrieKwart-vermogen,
    Vol-vermogen,
    Oplopend plus schakelen
    Oplopend zonder het schakelen, tot een gemiddeld toerental,
    Motor afzetten,
    Diverse remgeluiden,
    Hoorn,
    Claxon,
    Achteruitrij toon.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2008
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Kleine aanpassing...

    Zoals ik eerder beschreef over:
    "Verder is de snelheid opvoerbaar via een moment-schakelaar...
    Hoelanger ik hem gesloten houw, hoe sneller die zal gaan rijden.
    En ook het remmen gebeurt via een moment-schakelaar...."

    Dit deel wil ik met meer zekerheid en een makkelijker instel-optie gaan uitvoeren.

    De electronische versnellingen zullen worden geschakeld via een 4066 ic...
    Deze ic heeft 4 onafhankelijke schakel-kanalen ter beschikking.
    De 4066 ic wordt uiteindelijk aangstuurd door mijn 4-kanaals zelfbouw switch.

    De ic 4066 schakeld 4 onafhankelijke instelbare DC spanningen naar de regelaar...
    Dit doormiddel van 4 instelpots, waarmee de max snelheid per electronische versnelling wordt ingesteld.
    De regelaar zet dit weer om naar een PWM-signaal, die de eindtrap aanstuurd.

    Door deze aanpassing wordt het ook makkelijker communiceren met de soundmodule ;)
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Schema electronische versnellingen

    Hierbij een basis schema voor de electronische versnellingen:

    [​IMG]

    Links onderin zie je J1... deze functioneerd nu even voor mijn 4-kanaals switch !
    Kanaal-1 = 1e versnelling = P1
    Kanaal-2 = 2e versnelling = P2
    kanaal-3 = 3e versnelling = P3
    Kanaal-4 = 4e versnelling = P4

    Met P1 t/m P4 (10Kohm) stel je de max snelheid in per versnelling.
    Met P5 (10Kohm) stel je de aanloopsnelheid mee in...
    Hoe groter de weerstand van P5 is, hoe langzamer de truck zal wegrijden per versnelling.
    P5 staat overigens in combi met C1...
    Zodra C1 is opgeladen tot de presset-voltage (van bijv. de 1e versnelling), dan zal de snelheid daarna constant blijven.

    J2 is verbonden met de regelaar...
    De regelaar heeft een Vref output, een 'in' en een GND aansluiting.

    De waardes van C1 en P5 zijn nu een gokje...
    Moet eerst even zien, hoe de regelaar reageerd.

    De regelaar verwacht ik overigens aankomende week binnen te krijgen :)
     
  6. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    708
    Locatie:
    nieuwveen
    abra kadabra! haha

    ik snap het geloof ik. een beetje... haha

    in grote lijnen heb ik aardig door wat je bedoelingen zijn! wanneer dit werkt zou het wel super zijn hoor! we moesten maar weer eens bij elkaar komen geloof ik!

    enne...:lol: die cd.... denk je dat je daar nog iets aan hebt? of moet ik nu met iets beters over de brug komen?(is geloof ik al 2 weken geleden dat ik m zou branden voor je.......)
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hahaha, die CD komt wel goed :)

    Ik heb voor nu voldoende samples om te proberen.

    Zag vandaag dat er een update is voor die USM-RC...
    Hierdoor zijn er diverse dingen aangepast.

    Zal die update vanavond eens proberen en zien wat voor mogelijkheden ik erbij krijg :)
    Er zat in elk geval één belangrijke aanpassing bij... (waar ik hopelijk beter mee uit de voeten kom)
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2008
  8. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    264
    Locatie:
    poortugaal
    hallo marten

    zit er ook een turbo bij?

    m vr gr jan
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Jan,

    De standaard samples die erbij worden geleverd zijn helaas zonder turbo !

    Maar... indien er audio-opnamens bestaan met het turbogeluid erbij.
    Dan zijn deze te gebruiken met de UMC-RC :)

    Doordat de samples maar 22.050Hz en 8Bit mogen zijn, ontstaat er aardig wat ruis...
    (normaal is het 44.100Hz en 16Bit)
    Maar eens zien, of ik die ruis kan verminderen.
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Versnellings print

    Zo hier een update...

    Heb het printontwerp alvast gemaakt voor de schakeling.
    [​IMG]

    Hierop zie je nu ook de ATtiny-45, die ervoor zorgt dat ik de 4-kanalen kan switchen.
    Kijk hier voor meer info betreft die ATtiny :)

    Nu nog iets verzinnen, om de juiste info te geven naar de soundmodule :)
    Ik heb er wel deels rekening mee gehouden, op deze print...

    Er komt nog een print voor het omschakelen van de motor (via een relai).
    Misschien wordt het dadelijk één print, even zien hoe de afmetingen zullen zijn.
     
  11. hoi een gekke vraag maar wat is het verschil tusse de mfu van tamyia en degene die jij gebruikt want eerlijk gezegt is het allemaal een beetje verwarrend als ik het goed snap moet je bij de set die jij gebruikt ook de printplaten doen en zo
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi King of the Road,

    Zoals ik het nu ga gebruiken, is niet de standaard opstelling !
    Maar ik wil gaan proberen, om het meer realistisch te maken ;)

    De MFU beschikt over een licht-, geluid- en motorcontrolfunctie in één.

    De UMS-RC beschikt enkelt over een licht- en een geluidsfunctie.
    Vandaar nu die extra printjes... die dienen als motorregelaar !

    De motorregelaar die ik ga toepassen, daar heb ik nu 4 electronische versnellingen aan toegepast.
    Dit houd in dat als ik hem in de 1e electronische versnelling zet...
    Dat dan de truck in ongeveer 3 á 4 seconden langzaam optrekt...
    Tot de max ingestelde snelheid van de 1e versnelling (dit stel ik in met P1)
    Zodra die dat berijkt heeft, blijft hij die snelheid constant rijden...
    Tot dat ik de 2e versnelling activeer en dan weer in 3 á 4 seconden langzaam sneller gaat rijden...
    Ook dit weer tot de max ingestelde snelheid van de 2e versnelling (P2)
    Enz...
    (ik hoop dit snel te kunnen opnemen op video, dat zal meer zeggen dan mijn uitleg)

    Als je mijn idee even buiten beschouwing houd... en een normale motorregelaar toepast...
    Dan heeft de UMS-RC dezelfde geluidsfuncties die de MFU ook heeft.
    Enkelt met meer opties en beter naar je eigen smaak te maken.
    (lees hiervoor even goed de handleiding door !)
    Daar wordt alles zeer goed beschreven.

    Indien je nog vragen hebt... dan hoor ik het wel :)
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Regelaar is binnen :)

    Zo, vandaag is de regelaar binnen gekomen...
    Gelijk maar even in elkaar gezet, om te zien hoe die reageerd.
    (wel nog zonder mijn eigen versnellings-schakeling)

    Eerste indruk is oké :)

    De regelaar heeft ook een eigen softstart functie en die werkt enkelt zodra je de hoofd-voeding erop zet.
    Wellicht kan ik die ook nog gaan toepassen.

    Het is prettig dat de puls-frequentie instelbaar is. (elke motor reageerd weer anders)
    Hetzelfde geld ook voor de minimum snelheid...
    Deze staat nu zodanig afgesteld, dat de regelaar direkt reageerd op RV2.

    [​IMG]
    Alles met een rode kruis, heb ik niet opgebouwd.
    En die BLAUWE lijn, is een draadbrug.
    Dit was nodig, om T2 alsnog met de GND te verbinden !

    Wordt vervolgd...
     
  14. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Ik doe het je niet na Marten, haha.

    Mocht je ''klaar'' zijn met jouw systeem dan zou ik heeeeeel graag een geluidje willen horen die je hebt gemaakt.
     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Frank,

    Dat zal zeker gaan gebeuren :)
    Zodra het functioneerd, dan zal ik het opnemen en online plaatsen...

    ------------------------------------------------------------
    Update van het versnellings schema:

    In de praktijk reageerd het eenmaal anders dan tijdens een simulatieprog.
    Vandaar nu een update van het schema.
    [​IMG]
    (ook zijn er diverse dingen aangepast bij de regelaar zelf)

    Tijdens het testen bleek dat de condensator te snel geladen werd...
    Hierdoor liep ook de aanloopsnelheid te snel op.

    Doordat een condensator beter reageerd tijdens het ontladen...
    Heb ik er een transistor (Q1) tussen geplaatst, zodat nu het uitgangs-signal "omgekeerd" reageerd.

    Nu heeft het een mooie aanloopsnelheid...
    De kans is wel aanwezig, dat ik maar 3 versnellingen ga toe passen i.p.v. 4...
    Dit om een beter ballans te krijgen met de aanloopsnelheid/reaktie motor !

    Wordt vervolgd.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    .
    Hallo Marten,

    Ga jij deze vaartregelaar annex geluidsmodule in productie nemen en verkopen aan collega bouwers ???

    Zo ja, dan houd ik me graag aanbevolen voor tenminste 3 stuks !
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Piet,

    Zodra het goed functioneerd, ben ik zeker bereid om mensen met interesse te helpen.
    Dit zou dan bijv. een complete print gaan worden, waar die USM-RC direkt op aan te sluiten is.
    Plus daarop gelijk alle aansluitingen voor het licht.

    Maargoed voolopig is alles nog in testfase :)
    Eerst maar even zien, hoe dit gaat verlopen.

    Tevens zit ik er ook aan te denken, om het via een normale vaartregelaar te gaan doen.
    Dit maakt het wat makkelijker tijdens manufreren...
    Zeker met trucks die beladen zijn, of op een ruw terrein moeten rijden.
    Waardoor het meer vermogen kost voor de motor en dus anders zal reageren op de regelaar met 4 instelbare snelheden !

    Als ik de normale regelaar ga gebruiken, dan kan ik op de zender kiezen voor...
    3 á 4 vooringestelde versnellingen, of via de stick.
    Waarbij de stick dan voor het manufreren is.

    Moet alleen nog even zien, hoe ik die aanloopsnelheid op een normale regelaar kan toepassen.
    Maar heb er wel al ideeén over en kom er zeker op terug.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    .
    Hallo Marten,

    Bedankt voor je snelle antwoord !

    Ik blijf dit onderwerp volgen, ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden !!

    Succes !!!
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Piet,

    Bedankt voor je intresse :)

    ------------------------------

    Aangezien het de bedoeling is, om het makkelijk van truck te kunnen wisselen op een demodag...
    Maak ik gebruik van mijn standaard lichtgroep-indeling:
    [​IMG]
    (in groep-4, zou ook de Bullbar-verstralers er nog bij kunnen)

    Naar mijn inzien, lijkt mij dit een complete indeling voor alle soorten trucks.
    Of ben ik nog iets vergeten ? :)

    -------------------------------

    Doordat ik al in bezit ben van deze regelaar, ben ik ermee aan de haal gegaan :)
    Door één van de condensators (C1) te vergroten, dan ontstaat er een langzame aanloop.
    Maarrr...
    De uitloop verloopt mooier en zal eens zien, of ik de boel kan omdraaien...
    Zodat het een mooie aanloop krijgt :)

    In de zender komt er dan voor dat kanaal een keuze tussen de stick, of 3 á 4 schakelaars.
    Waarbij dan met de schakelaars een voor-ingestelde snelheid is aangemaakt.

    De print had ik destijds al een keer aangepast en verkleint:
    [​IMG]

    Dus betreft de regelaar komt het wel goed :)

    Nu nog het samengaan met de geluiden...

    Wordt vervolgd...
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Ben nu bezig met het samenvoegen van de USM-RC en de zenderindeling...

    Voor de versnellingen kom ik tot nu toe uit op 4x dubbele aan/uit/aan schakelaars voor de zender.
    [​IMG]
    Die 4 schakelaars sturen dan met deel-1 de versnellingsprint-kanaal aan...
    En met deel-2 sturen ze dan Kanaal-3 (Zusatzsound-1) van de USM-RC aan.

    Met deze opstelling kost het wel een extra kanaal voor het rijden met versnelling.
    Maar hierdoor is wel alles direkt aanspreekbaar.
    (ben nog aan het bedenken, of het ook met één kanaal gaat lukken)

    Met een extra schakelaar in de zender, kan ik switchen tussen het bedienen met of de Stick, of met de schakelaars.

    Zodra de Stick geactiveerd is, zal de USM-RC in zijn normale modus werken.
    Waardoor het motorgeluid weer meeloopt met de snelheid van de motor.
    Dit zal enkelt maar nodig zijn tijdens manufreren...
    Zodra ik weer ga rijden, dan switch ik weer over naar de 4 schakelaars.

    Even terugkomend op Zusatzsound-1...
    Dit maakt het mogelijk, om 3 geluiden in één-opvolgende volgorde af te spelen.
    Als ik dit kanaal activeer hoor je eerst het optrekkende geluid van de motor en vervolgens direkt erachteraan het vol-vermogen geluid...
    Als dit kanaal actief blijft, dan blijft het vol-vermogen geluid zich herhaald afspelen...
    Totdat het kanaal weer gedeactiveerd wordt, dan hoor je het afremmende geluid van de motor.

    Als ik maar een korte puls geef naar dat kanaal...
    Dan hoor je alle 3 de geluiden direkt achter elkaar, wat neer komt op een eenmalige versnelling, daarna ga ik over naar een hoger versnelling.

    (Overigens is er toch nog kans, dat ik die Velleman regelaar ga gebruiken...
    Dit wegens een zeer goede werking, waardoor de motor op een laag toerental...
    Een zeer hoog koppel behoud !
    Hier kom ik zeker op terug, eerst maar eens een paar test-ritten maken)

    Wordt vervolgd...
     

Deel Deze Pagina