Rebound schokbrekers.

Als ik de shocks van mijn Xray NT-1 voorzie van verse olie, gaat het afstellen van de rebound bij 1 van de shocks, niet geheel zonder problemen. Deze krijg ik niet gelijk met de overige 3.

Ik heb de aluminium shocks (2 o-ringen onderin) en mijn methode wijkt af van hoe Xray het beschrijft.
Ik vul de shocks helemaal tot aan de rand en stop deze dan in een "beker" om deze dan vervolgens vacuüm te trekken om de luchtbellen uit de olie te halen.

Hierna doe ik een spacer van 4mm om de shaft en druk deze helemaal naar boven.
Als ik het membraan op zijn plaats druk, drukt ik deze enigszins in elkaar om de olie die er te veel in zit, eruit te halen. Dit voorzichtig zodat er geen lucht onder het membraan komt.

Hierna draai ik de hele shock in elkaar en heb ik de rebound die ik wil hebben.

Ik heb bij de shock, de shaft, piston, membraan en dat schuimrubberen dingetje bovenop het membraan allemaal vervangen, maar bij deze gaat de rebound naar ruim 50%.

Ook op de manier die Xray voorschrijft, krijg ik het niet voor elkaar.

Heeft iemand een ander manier die ik eens kan proberen?

En wat zorg dat een shock rebound heeft? Dus wat druk de piston weer naar beneden?

alvst bedankt
 
Je manier klinkt best goed. Controleer eens je plastic shock cap (die je vast schroeft aan je demper toren) of daar geen bobbel, of scheurtje in zit.

Verder vraag ik me af of je die zelfde plastic shock cap voorzien hebt van een gaatje (van ong. 1 ~ 1,5 mm) om nog makkelijker je rebound weg te halen? Daarnaast is het zo dat het "schuimrubberen dingetje" wel zorgt voor een hogere druk op je membraam (bladder), en daarmee het moeilijker maakt om rebound in te stellen. Maar goed als elektro rijder weet ik neit of je die zomaar weg kan halen, ik weet dat er bij de 1:8 brandstof weer een veertje boven het bladder zit.

Verder doe ik alles wel het zelfde, alleen duw ik eerst mijn membraam er op, en duw dan zachtjes half op het membraam met mijn duim, terwijl ik langzaam de shock shaft omhoog duw om zo de olie er uit te "bleeden"... Maar het is volgens mij om het even...

Overigens komt de rebound door dat de shockshaft zelf in de cilinder kamer komt. Even schematisch stel je hebt 10ml olie in de schock kamer onder normaal druk en daar doe je dan een ijzeren staaf bij. Dan is het in de zelfde ruimte dus 10ml olie plus nog eens het volume van de shaft, wat een "overdruk" maakt. Deze overdruk zorgt er voor dat er een opening gezocht wordt om "naar buiten te duwen" en zal de shock shaft dus naar buiten geduwd worden.


Groet Robert
 
Back
Top