Rebuild Schlüter Bell222/Heliboy

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door WimBlommaert, 22 mrt 2010.

  1. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Hey,

    Ik heb hier voor de geïnteresseerden een stukje geschiedenis van de RC-heli's, nl de rebuild van een Schlüter Heli-boy/Bell 222. Dit is een van de eerste 'pod and boom' heli's die in productie gegaan is, rond 1977. eerst in een uitvoering zonder collective pitch, later met een 'kunstflug'rotor, en een 4-bladsrotor. Deze heli vormt het basisprincipe van het "System 80" van Schlüter, waartoe de Super Heli-baby (.40 size), de SX 81, Superior, Heli-star en in zekere mate de Champion behoren. Vanaf 1988 volgde dan het "System 88", met als wezenlijk verschil de 45° aansturing, en collective via de tuimelschijf.
    Bij alle heli's van het "System 80" gebeurt de pichtaansturing via een stang die in een sleuf in de hoofdas loopt. De tuimelschijf zit vast op de as, en stuurt enkel de cyclic.

    nu, hier de foto's:
    [​IMG]
    Zo kreeg ik'm in de post: een hoopje schroot! Zoals je kan zien is de fan kapot,
    gekunstelde aansturing van de throttle, niet origineel hoofdtandwiel, en nog erger, de aftakking naar de staartrotor is ook al niet ok! hoe heeft iemand ook kunnen hopen dat dit zo zou vliegen!

    [​IMG]
    een kijkje aan de voorkant: stokoude Robbe RS 250 servo's.....
    [​IMG]

    Staartrotor, of wat daar moet voor doorgaan, staartvin uit gewone triplex.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    nog foto's....

    [​IMG]

    hoofdframe, vuil, maar bruikbaar...

    [​IMG]
    Ziet er al beter uit!

    [​IMG]
    Terug gemonteerd.......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    het gaat verder...

    De hoofdrotor:

    [​IMG]

    Bell 222 en Helistar kop naast elkaar. (zijn onderling perfect uitwisselbaar)
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kop terug gemonteerd, enkel de korte stuurstangen tussen de tuimelschijf en de mixhendels mankeren nog.(en de flybar natuurlijk)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leuk!

    Hoewel ik zelf nooit een Schlueter heb gehad (ik hoorde bij het "Graupner-kamp"), is het wel volledig vergelijkbaar met de "meuk" waar ik zelf noodgedwongen mee heb leren vliegen. Brings back bittersweet memories.

    Succes met de restauratie!

    Groet, Bert

    PS: vergeet niet die veer tussen tuimelschijf en meenemer: Die is origineel en diende om de speling weg te drukken.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  5. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    nog....

    [​IMG]
    Ziet er al veel beter uit!! Wat is toegevoegd: basisplaten origineel landingsstel, originele gefreesde koelfan, nieuwe voorbouw, originele (grote) startkop. (allemaal uit m'n onderdelencollectie)

    [​IMG]
    detail van de aandrijving. De motor is herbouwd met nieuwe lagers, en een gebruikte loopgarnituur. zal wel zien wat er nog inzit, veel meer dan wat hoveren en rondvliegen doe je toch nie met zo'n oldie, als 'ie maar blijkt lopen.

    [​IMG]
    Staartrotor met de juiste onderdelen, en originele bladhouders.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    en meer...........

    [​IMG]
    Zijaanzicht met tank en staartsteun gemonteerd. Origineel is de Bell 222 voorzien om gevlogen te worden met 4 servo's, met een mechanische mixer voor throttle/pitch, en staartrotor/pitch. Ik krijg de hendels hiervoor binnenkort binnen, hoewel ik'm zal vliegen met electronische mixing. 't zou wel een uitdaging zijn om 'm mechanisch gemixt te vliegen...
    [​IMG]

    Zijaanzicht met de tank erin, en de staartsteun.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    wat nu nog?

    Om 'm verder helemaal af te krijgen moet ik nog een aantal stukken vinden en/of zelf maken: de canopy en fan-housing vind ik nog via helioldie.de, en eventueel ook de struts voor't landingsstel en houten bladen. tailfeathers maak ik zelf nog uit aluplaat.
    ik heb ook nog de originele JR gyro om terug in te bouwen, en dan zien we wel of dit ding nog in de lucht te krijgen is....

    Wim
     
  8. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Bert,
    thx voor de input. Ik heb de veer nog, maar doordat ik een andere meenemer gebruik, kan ik die niet echt opnieuw gebruiken, en ze lijkt me trouwens redelijk "spelingsvrij". Ik vermoed dat dit niet de originele tuimeschijf van de 222 is, ze lijkt perfect op die van m'n helistar. (die heeft in de koperen kogel een rubber O-ring zitten, dat is het enige onderscheid). Zal wel zien wat't geeft..... Ben wel van plan een paar kleine aanpassingen te doen in de kop om'm stabieler en betrouwbaarder te maken (bladspoor was héél moeilijk goed te krijgen naar't schijnt, en volgens mij ligt dit aan de labiele pitchbrug, hier in dun staal, op de helistar en andere is die uit alu)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan goed zijn dat je niet de originele tuimelschijf hebt, en dan zou het maar zo kunnen dat die veer nu overbodig is. Van de oudere Schlueters, was het kogelgewricht verre van spelingvrij, en aangezien de tuimelschijf op hoogte gefixeerd werd door de kogel vast te zetten op de as was de veer nodig om de tuimelschijf naar beneden te drukken.

    Wat ik me er van herrinner, werden inderdaad die koppen vroeger nogal eens gemodificeerd naar een aansturing vergelijkbaar met wat Vario vroeger had: een vorkvormige pitchcompensator op de fly-bar en pitchsturing via de tuimelschijf. Nogmaals: ik heb er zelf nooit mee gevlogen dus wat ik zeg, zeg ik uit het geheugen en van lang geleden....

    Hoe dan ook, succes met afbouwen en vliegen...

    Groet, Bert
     
  10. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Wat gaaf! bij deze een abo'tje!

    Blijf dit wel ff volgen tot hij airborne is :)
     
  11. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    nog niet zover....

    hey guys,

    Alvast dank voor de input!!

    vliegen zal'ie alvast nog niet morgen doen, moet de budgetten ook wat in balans houden, en heb de laatste tijd al niet onaardig gekocht (zou eigenlijk van Ebay moeten blijven, lol!)

    Moet, zoals gezegd, nog wel wat specifieke spulletjes op de kop tikken, en dat kan nog effe duren, maar ik zal de tread alvast aanvullen als ik er verder aan doe! Heb dit weekend verder gewerkt aan m'n Champion, maar zal voor die foto's een nieuwe tread beginnen. Mijn uiteindelijk doel is de hele lijn van "Pod en boom"-heli's van Schlüter te hebben, van de Mini-boy tem de Magic, en waarschijnlijk ook wel de originele Futura (Gold). van de "grote" machines mis ik nog de SX81, Superior en Futura. De laatste twee duiken wel geregeld op, de SX is een ander verhaal......Momenteel zijn er naast m'n 3 complete Magics, nog twee + een pak onderdelen uit de VS onderweg.... Ik ga er trouwens ook eentje ombouwen met een futura-Nova kop, zeg maar een Magic-Nova, lol. Dat is eigenlijk 't leuke aan die ouwe Schlüters: Tussen System 80 en 88 resp. kan je eigenlijk bijna ongelimiteerd onderdelen uitwisselen. De kop van een Nova zet je zonder één aanpassing op een magic (zelfs stangen zijn gelijk)

    [​IMG]

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heel leuk dit topic! Ik heb zelf leren vliegen met een FP Heli-baby zonder gyro (alleen mech staartrotormix) en inderdaad zo'n veer op de tuimelschijf-kogel.

    'k Blijf 't volgen!:D
     
  13. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Wim,

    voor mij is dit verslag echt smullen:pprima foto's,uitleg over de bebruikte techniek(en) en op de koop toe wat historische info,"keep up the good work"
    zou ik zeggen,grtz Dimitri.;)
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Wim,

    Ik wil niet je draadje vervuilen maar vroegah ben ik ooit eens begonnen met het helivliegen met een helistar van Schluter.

    [​IMG]

    Dit was ergens in 1986, frame was van alu. en als je een beetje te hard neerkwam was dit het gevolg:

    [​IMG]

    Leuk om te zien dat er toch mensen zijn die deze helis weer willen opbouwen. Succes en ik blijf het draadje volgen.
     
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    hey,

    Leuk om te zien die foto's!

    Ik heb een vliegwaardige HeliStar staan, is eigenlijk een 'evolutie' van de Heliboy: frame is bijna identiek (draagt't zelfde onderdeelnummer, maar er zijn verschillen, zal er eens foto's van maken...), grote verschillen zitten 'm eigenlijk in de kop: Die van de Helistar is in feite bijna identiek aan die van de Superior, enige verschil is't aantal lagers (één plus druklager in de Helistar, twee plus druklager in Superior).

    Hierbij een foto van m'n Helistar:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    foto

    nog eentje......:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    update

    Via een collega modelbouwer ben ik aan een tweede Bell 222 gekomen. Wilfred Brouwer heeft me deze 'zolderverblijver' cadeau gedaan, (waarvoor trouwens nogmaals mijn dank!!) en dit zal me toelaten om dit project verder te zetten. Op zich zal dit frame gebruikt worden voor onderdelen, hoewel't me zou toelaten om een tweede machine helemaal op te bouwen. De jaren op zolder hebben wel hun sporen nagelaten in de vorm van véél roest:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Op zich is dit niet echt een probleem, vie Helioldi.de ben ik aan de tip gekomen om de onderdelen terug te "zwarten":

    voor:
    [​IMG]

    en na:

    [​IMG]
    zelfde voor de stangen:

    [​IMG]
    belangrijkste aanwinst is het originele landingsstel:

    [​IMG]

    Oppoetsen, nieuwe schroeven, en klaar!

    Strikt genomen moet ik enkel nog een uitlaat en rotorbladen te pakken krijgen, en alles inbouwen voor een eerste test...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Leuk hoor, heli58 waar zit je nu ? ;)

    Hoe staat het hiermee Wim?
     
  19. stratuskit

    stratuskit

    Lid geworden:
    5 jan 2009
    Berichten:
    2
     
  20. stratuskit

    stratuskit

    Lid geworden:
    5 jan 2009
    Berichten:
    2
    Beste.
    Ik zoek nog canopy en koelhuis van schluter bell 222 syst.80.
    Mvg
     

Deel Deze Pagina