Receiver antenne lengte vragen

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 22 sep 2003.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    er is al heel wat geschreven over de lengte van de antenne van de ontvanger waarbij de gouden regel altijd is dat de lengte die de oorspronkelijke antenne heeft de juiste is (dus niet verlengen of inkorten).
    Nu denk ik dat wij als duikbooters toch een probleempje krijgen als we deze regel toepassen.......en dat DENK ik omdat ik er geen ervaring mee heb.
    Bij het testen van de RC van mijn U47 viel het mij op dat ik wel erg weinig ontvangst heb (met het antennedraadje dat voor slechts 25cm uit m'n WTC komt. Het grootste deel van de antenne ligt onder in het RC frame (ver van alle storingsbronnen) in horizontale positie, en straks wanneer we varen, fijn onder water (dus geen/nauwelijks ontvangst).
    Nu heeft het model van Robbe een sprietantenne als standaard bijgeleverd, die ongeveer even lang is als dat deel van mijn antenne dat uit de WTC komt, dus knippen en solderen en klaar is kees.
    Nu de echte vragen aan jullie:
    - Is de 'juiste lengte' van een antenne gebaseerd op dat deel van de 'draad' dat ook daadwerkelijk ontvangst krijgt?
    - Wat is het effect van 'onder water varen' op de ontvangst?
    - Is het misschien een optie om de oorspronkelijke antenne-bespanning van het U47 model te vervangen door koperdraad en deze ook daadwerkelijk als antenne te gebruiken?
    - Toch maar een sprietantenne monteren (staat van geen kanten, maar is wel functioneel)?

    Bedankt,

    Jos.
     
  2. KOEZE

    KOEZE Guest

    Hey toneburst,

    Allereerst, kijk eens op het marinerc forum http://www.marinerc.com/forums/forumdisplay.php?s=07602f9b3467dbd2021418348b5b0e2e&forumid=7
    . Daar is dit onderwerp al volledig uitgespit.

    Highlights.
    De antennelengte aan de ontvanger is de optimale lengte. De beste ontvangst is bij een verticale antenne. Een mogelijke oplossing is een coax kabel aan je ontvanger bakken, de mantel aan de aarde. Je antenne "begint" nu waar de afscherming ophoudt (buiten de WTC oid)

    Ontvangst wordt zeker in zoet water niet erg gehinderd door water. Signaal is te krijgen to ca 3 meter zonder al te veel problemen. Nu is het wel zo dat de frequentie van je signaal een belangrijke rol hierin speelt. Dat is het probleem waar veel u-booters met camera tegen aanlopen. Het zender signaal 27-40 MHz dringt redelijk door in water maar de video zenders 433MHz - 2,4GHz niet waarbij een 2,4 GHZ zender "wel" 2 a 3 cm water kan overbruggen.

    Van een aantal mensen weet ik dat ze een sprietantenne gebruiken. Een aantal anderen heeft een scope voor dit doel gereserveerd. Ik ga geen van deze zaken doen en leidt mijn rx antenne mijn wtc uit met een stuk coax en leidt de feitelijke antenne langs het bovendek tot boven in de toren.

    EJK
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo allemaal



    wat ik nog van vroeger in school weet is dat ge aan die antenne niet moogt knippen of er een stuk aan zetten

    het zit namelijk zo met die draad aan de ontvanger
    die is gesneden op maat DWZ de swr is daar mee afgeregeld
    ga je die draad nu vervangen door een ander stuk dan is die instelling niet meer juist en krijg je minder ontvangst
    vervang je nu die lengte door een staal draad inplaats van koper dan vergaat de weerstand van je antenne en daarmee ook je SWR
    met de wattage waar wij op werken gaat er niets stuk maar vroeger bij een 2 meter of een cb zender met een dikke sigaar dan kon de boel flink heet of doorbranden
    het tweede probleem is de zendfrequentie
    hoe lager hoe beter .een 27 gaat veel verder onderwater den een 35 of een 40 en zeker een 72
    water geleid het best lage frequenties .
    alleen maken ze geen 27 Mh zenders meer met 8 kanalen.

    ook een pcm zender is volgens mij vragen om moeilijkheden
    als een pcm ontvanger een paar bitjes mist van het signaal dan gaat de failsave direkt in werking treden
    het beste kun je dat vergelijken met een sateliet ontvanger
    een digitale valt uit als het flink sneeuwd of regend
    een analoge daar krijg je best wat sneeuw op je scherm maar je blijft een groot gedeelte van je signaal door krijgen

    mijn antenne die licht gewoon plat in mijn sub die begint in het midden gaat naar voor en dan weer naar achter
    ze komt niet in de buurt van motoren of regelaar en ik heb een mc-10 als zender op de 40 band
    ik had niet de keuze anders had ik een 35 gekocht.

    je antenne in het water laten hangen gaat volgens mij ook niet goed daar je dan eigenlijk een kortsluiting veroorzaakt met het water
    of je moet het puntje met siliconen of dergelijke dicht maken

    sportieve groeten raf
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    Mijn shark heeft een sprietantenne die zeker kontakt maakt mat het water, gaat nag altijd prima. :)

    Groeten Halmar
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    tja uitzonderingen bevestigen steeds de regel niet
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    RAF,

    Je verhaal met betrekking tot de SWR klopt maar voor ZENDantennes en niet helemaal voor ontvangst antennes!
    Het kan ook helemaal geen kwaad als je ontvangstantenne kontakt maakt met het water. Je zendantenne moet je wel uit het water houden!
    Dit komt doordat je zender een signaal uitzend. Via de antenne wordt er een klein beetje energie de ruimte in gestuurd. ALLE geleiders die zich binnen het zendbereik van de zender bevinden zullen een heel klein beetje van dit signaal oppikken.
    Het water zal ook signaal "ontvangen" en voor een deel "kortsluiten". Toch komt een deel van het signaal nog wel een eind door het water heen. Hoe lager de frequentie hoe verder. Als je ontvangstantenne kontakt maakt met het water zou in theorie de ontvangst wel eens beter kunnen zijn omdat het water ook een geleider is. Helaas is daar in de praktijk niets van te merken, het signaal wordt alleen maar zwakker als het verder door het water moet.
    Let wel op dat je ontvanger zelf wel goed droog blijft!!!! De elektronica daarin kan slecht tegen water.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi Ernst

    zoals ik al zei in een vorig bericht wat ik nog weet van op school vroeger

    dat is zo een 30 jaar geleden en op die tijd vergeet je veel

    je hebt gelijk die swr die gaat in hoofdzaak op je zendantenne en vermogen
    ik zat nogtans in de buurt maar wist het niet helemaal meer
    ik heb het proberen op te zoeken maar mijn boeken zijn ergens zoek geraakt
    gelukkig dat we met meer mensen over hetzelfde onderwerp kunnen na denken en ik heb weer een beetje terug bijgeleerd wvan wat ik vergeten was
    dus dank u wel Ernst om wat verloren is geweest te helpen terug vinden


    ik ga dus ook proberen om mijn achterste antennes die in roestvrije staalkabel zijn uitgevoerd te gebruiken als antenne eens kijken wat het geeft
    vandaag de automatische stabilisatie ingebouwd en straks om 16.00uur naar de vijver om de veranderingen uit te testen

    sportieve groeten Raf
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Nog even over 'verplaatsing van het ontvangstgedeelte' van de antenne door aansolderen van coax. Ik heb begrepen dat de mantel gekoppeld moet worden aan 'de massa' en volgens mij is dit dus de negatieven pool van 'de accu'. Maakt het in dit geval uit of ik de motor-accu's gebruik of de ontvanger-accu (geen BEC dus).

    Bedankt,

    Jos.
     
  9. KOEZE

    KOEZE Guest

    Toneburst,

    Als je met gescheiden systemen werkt (ontvanger accu en aandrijf accu) moet je naar mijn idee de mantel van de coax aan de aarde van de ontvanger aansluiten. Gebruik een een BEC systeem, dan maakt het waarschijnlijk niet uit. Ook dan zou ik de aarde van de ontvanger gebruiken.

    Hoe staat het met je boot. Misschien moeten we eens een keertje afspreken. Kunnen we eens even babbelen over subs, en eens even een blik werpen op de systemen die we willen gaan gebruiken.

    EJK
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi EJK,

    dat van de aarde is nu duidelijk.
    De bouw van m'n boot gaat gestaag. RC is ingebouwd en getest (inclusief aansturing voorste duikroeren, luchtdrukventiel etc. Ben alleen nog in afwachting van een magnetische aan/uit-schakelaar. Zaterdag nog wat kleine dingetjes halen bij de winkel, daarna hoop ik dit weekend de ballasttanks (luchttanks) in te bouwen en te gaan trimmen en testvaren. Zal nog wat nieuwe foto's maken en toevoegen aan m'n (niet echt veranderde) homepage. Voor wat betreft de afwerking moet ik wachten tot na m'n bezoek aan Dream-arts in oktober. Hierna wordt het weer even knutselen met het klinknagel en lasnadenset en de bouw van de VIIC toren. Verwacht de boot zo medio november 'show-gereed' te hebben. Heb al een afspraak gemaakt met een duikinstructeur dat ik in een zwembad mag testen tijdens een van z'n gehuurde uren. Wordt mogelijk Stiens o.i.d. Denk dat ik ook 'ns ga babbelen met de mannen van het duikteam van m'n werk. Zij hebben ook regelmatig gehuurde zwembad-uren. Geloof dat ze't meest in 't Keegsdijkje zijn, maar weet dat niet zeker.
    Misschien leuk moment voor een scramble?

    Jos.
     

Deel Deze Pagina