Receiver en ECS/Servo compatibility

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en heb een vraag. Ik heb geprobeerd uit te vogelen hoe het zit met de elektrische onderdelen die je nodig hebt voor een heli/vliegtuigje. Ik wil namelijk eens beginnen met wat aan te klooien.

Ik heb toevallig nog een Walkera transmitter/receiver (2601 en 2605a) en als ik het goed begrijp sluit je op die receiver een aantal servo's aan voor de stuurvlakken, een zgn. ecs die de motor aanstuurt en op die ecs dus de motor. En dan nog een batterij naar de ecs en de receiver? Klopt dat?

Mijn vraag is eigenlijk of ik nu ben gebonden aan de rest van de onderdelen om die ook van walkera te nemen, of kan daar dan elke ecs/motor en servo op? Want cheap spul uit China is dan toch stukken voordeliger. Via diverse sites (helipal bijv) kom ik er niet uit.
Het enige wat ik heb ontdekt is dat transmitter en receiver gebonden zijn, en dat er verschillende spanningen zijn waarop het draait, deze receiver is 3,7 volt geloof ik.

Hartelijk dank!

Ten eerste; Met die zender ben je gebonden aan Walkera ontvangers.
Ten tweede; Die ontvanger is niet alleen een ontvanger maar ook esc en gyro, niet echt bruikbaar voor grotere heli's. Tevens zijn de aansluiting micro servo aansluitingen, niet de standaard servo stekker dus.
Check:
Parallax%20Standard%20Servo.jpg

In feite heb je een aantal grote merken waaronder Futaba, Spektrum en bijv. Walkera. Allen met hun eigen zend- en ontvangertechniek. JR heeft ook Spektrum technologie maar die zijn wat lastiger in NL te verkrijgen. Ja, de ontvanger is gebonden aan de zender, maar je kunt de ontvanger makkelijk binden aan een andere zender (van hetzelfde merk)

Wat je dan op de ontvanger aansluit maakt niets uit! De Lipo sluit je aan op de ESC, de ESC voed de motor en de ontvanger.
Bij veel grote toestellen zit er vaak een aparte ESC (BEC) om je ontvanger te voeden, met een aparte ontvanger lipo. Stel nou dat je hoofd-ESC ermee kapt dan kun je nog sturen ;).

Wil je serieus verder in de modelbouw dan raad ik je een Futaba zender aan (minstens een 8FG, ga je lang plezier van hebben). Wil je budget, ga dan voor een Spektrum DX6i of DX7se (eventueel 2e hands).

en die 2601 KAN je alleen met een heli gebruiken, dit omdat er mixers actief zijn in de (zender of ontvanger). als je rechts (aileron) geeft bewegen er 2 servo's. als je voorwaards stuurt en achterwaards, gaan er zelfs 3 servo's bewegen. Dat is in een vliegtuig niet handig heb ik me laten vertellen. Daarnaast kan je in de goedkopere zenders van Walkera (2601/2602/2603) geen subtrim instellen (heel lastig eigenlijk) en moet je je curves instellen via een heel lastig systeem met de 2 draaiknoppen.
Wat Maarten al vertelde zou ik zeer ter harte nemen. Ook ik vlieg Walkera met een 2602, en neem de minpunten voor lief. Voor mijn 450 en 250 gebruik ik een (KDS) computerzender. Ook niet geweldig, maar goed genoeg qua curves en subtrim instellen. Wil je echter verder .... (ook ik moet eens om)

Voor meer uitleg/inzicht

Forumtipje:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Laatst bewerkt:
Wat je dan op de ontvanger aansluit maakt niets uit! De Lipo sluit je aan op de ESC, de ESC voed de motor en de ontvanger.
Bij veel grote toestellen zit er vaak een aparte ESC (BEC) om je ontvanger te voeden, met een aparte ontvanger lipo. Stel nou dat je hoofd-ESC ermee kapt dan kun je nog sturen ;).

Niet bij elk merk ontvanger heb je een BEC nodig om je ontvanger te voeden:D

gr,
DD

Back