Recht boren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door teun winkel, 11 aug 2019.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Lagerbussen trekker

    upload_2021-11-29_14-34-3.png upload_2021-11-29_14-33-55.png upload_2021-11-29_14-34-44.png
    © foto w.p. 11-2021

    Met een draadeind kom je een heel eind/ver.
    Nu moest de bus er in.
    Op deze manier kan je de bus er ook uit trekken.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JeroenDorr, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Elburg
    Deze manier gebruik ik ook wel eens om nieuwe bussen in de schokbrekers van mijn brommertjes te zetten.
    Werkt prima en zeer eenvoudig zonder al te veel dure middelen.
    Groet,
    Ruud.
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Lagerbussen trekker

    Ik doe het al jaren zo met alle mogelijke lagers, busjes en bussen in iedere grote.
    Persen zou ook kunnen.
    Slaan is heel zeker geen optie.

    Ik dacht,
    Zal het eens plaatsen.
    Je weet nooit wie het ooit kan gebruiken.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2021
    Potter, Jinny en R Groen vinden dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Dichtings rubbertjes

    Maken van een dichtingsringetje in twee stappen.
    Gaatje boren met holpons.
    Pons centreren in de eerste boring,
    Schijfje uitponsen.

    Het 3mm holponsje is verkeerd, deze maakt mooie rondjes,
    maar maakt tapse gaten.
    Nieuwe cilindrische holle boor 2 en 3 mm maken.
    De 14 mm pons komt uit een uitgebreide ponsset t/m 36mm.

    upload_2021-12-1_15-46-10.png upload_2021-12-1_15-46-21.png
    © foto w.p. 12-2021

    Beide stappen al borend doen geeft een nog beter resultaat.
    Alle maten zijn mogelijk.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2021
    Cnn en Potter vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren

    Koelkanaal hardmetaalboren
    Door koeling hoog toerental, 25000 t/pm.
    upload_2021-12-4_15-57-56.png upload_2021-12-4_15-58-8.png
    © foto w.p. 12-2021

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  6. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Elburg
    Willum, komt het koelmiddel dan door de boorkop en vervolgens door de boor?
    Groet,
    Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    door de boorkop en vervolgens door de boor?

    Via de boorhouder spuit snijolie/koelmiddel
    door de schacht van de boor
    en dan door het hele kanaal/de boorlengte
    en treed dan uit bij de snijkanten van de boor.
    Het koelmiddel is dan tevens spoelmiddel voor de spanen.
    Dit zijn/waren lange boren, ik heb ze ook in de normale proporties.

    Dit zijn dan boren, bij frezen is dit ook zo.

    De boor, de frees is van een slijtvaste en zeer hitte bestendige legering.
    Je ziet hier aan de breuk dat er veel wolfram in zit.
    Bij goed gebruik blijven deze gereedschappen lang scherp.

    Toegift,
    Kijk eens:

    VHM boor: optimale productiviteit en betrouwbare prestaties
    https://www.dormerpramet.nl › Kennisbank



    Ik gebruik ze alleen bij taaie en harde metalen en dan zonder koelmiddel.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2021
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitel
    upload_2021-12-5_13-53-20.png upload_2021-12-5_13-53-28.png
    upload_2021-12-5_13-53-39.png
    © foto w.p. 12-2021

    Gebruikelijk is dat een afsteekbeitel een vrijloop heeft
    in de hoogte van de beitelplaat
    maar ook de insteekdiepte van het mes moet deze hebben.
    En dan bovenop het mes aan de snijkant een spaanafvoer.
    De spaanafvoerhoek verbeterd tevens het snijden van het mes in het werkstuk.

    Op de onderste foto staat recht een gekocht mes, dit mes heeft al een vrijloop in de hoogte.
    De spaanafvoer is zeer flauw.
    De linkse op de foto is een sigment van een cirkelzaagblad.
    Alles heeft hier al een maximale vrijloop.
    De middelste drie messen zijn gemaakt van HSS Co5 metaalzaagbladen.
    Deze messen slijp ik zoals ik ze nodig heb. Hier slijp ik ook mijn draaisnijmessen van.

    Het mes in de machine,
    Het mes moet absoluut star opgesloten zitten in haar houder.
    Het mes moet rechtop staan,
    Het mes moet exact 90 graden op het werkstuk wijzen.
    De snijpunt van het afsteekmes staat centerhoogte of een of twee tiende mm eronder.

    Het werkstuk in de klauw,
    Het werkstuk moet goed vast zitten.
    Het werkstuk moet zo kort al mogelijk ingespannen zijn.
    In pricipe geen tegencenter,
    deze geeft op het einde van het snijden druk op de afsteekbeitel.

    Het afsteken,
    Het toerental waarmee het werkstuk ronddraaid moet het juiste zijn.
    De insteeksnelheid moet de juiste zijn.

    Smering van de beitel.
    Koelwater, dikke smeerolie.
    Soms zelfs droog of met een weinig perslucht.

    Des te dieper de afsteek, des te exacter moet alles ingesteld zijn.
    Heb je weinig draaivermogen, gebruik dan zeker smalle messen.
    Heb je draaivermogen gebruik standaard dikke messen,
    deze voeren de wrijvingswarmte beter af. Zeker bij diepe insteek.
    Gebruik altijd scherpe messen.
    Bot worden deze vanzelf.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter, JeroenDorr en R Groen vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, dat je schrijft over het afvoeren van de wrijvingswarmte en de verwijzing naar dikkere messen.
    Buiten dat er veel warmte wordt afgevoerd door de spaan, loopt de temperatuur van de beitel op.

    Voor afvoeren van warmte kan je een beitel gebruiken met een breed snijvlak met kleine hoogte, of een beitel met smal snijvlak met grotere hoogte, afsteekmes.
    Ik gebruik alleen een afsteekmes 3/32"mm breed met een hoogte van 1/2".

    Dit relatief smalle mes met een redelijke hoogte heeft buiten het afvoeren van de warmte twee voordelen:
    1 Door de smalle vorm gaat er weinig materiaal verloren, messing is duur.
    2 Door de smalle vorm is het benodigde verspaningsvermogen ook lager.

    De standaard geleverde HSS afsteekbeitel schacht 12mm, breed ca. 4,5mm heb ik omgeslepen naar een rechtse mesbeitel, zodat ik dichtbij het meedraaiend center kleine diameters kan draaien.

    Mijn draaibank is geen vario, maar door het kiezen van de juiste snaarverhouding is het toerental van het werkstuk in te stellen.
    Het voordeel is, dat de motor efficiënt draait, gekoeld wordt, en dat altijd het volledige vermogen op het werkstuk aanwezig is, een lager toerental geeft ook een groter koppel voor de verspaning.
    Bij mijn draaibank heb ik nooit meegemaakt, dat de beitel vastsloeg, motor stopte, wel, dat door mijn te hoge verstelsnelheid van de steekbeitel het werkstuk verfrommeld werd tussen de beitel en de klauw of als een afgebroken stuk weg viel.
    SAM_2642 (2).JPG
    Groet. Henk.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitel

    De opspanning van mesbeitels is niet gemaakt voor zijdelings draaien.
    Maar het kan. Met draad snijden doe ik dat immers ook.

    Beitels op breedte slijpen (vermageren)
    is een goede oplossing
    om warmte af te voeren
    via de massa van de beitel.
    Hoge beitels hebben een voordeel hierbij.

    Voor de stabiliteit van de draaibeitel is een hoge beter dan een lage steekplaat.
    Om zo dikker de plaat, des te meer stabiliteit.

    Dit steek en draadsnijbeitel slijpen doe ik meestal op de draaibank.
    Geeft een voorspelbaar slijpresultaat.

    De ene kleine beitel met widia tand links op de foto is van een zaagblad.
    Deze voldoet al gelijk aan alle voorwaarden van vrijloop.
    Alleen bij deze beitel is de widiatip gelaten zoals deze oorspronkelijk was.
    Ik kan deze plaatje nog smalle slijpen als dat nodig mocht zijn.
    Verspanen doet het ding prima.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De opspanning van mesbeitels is niet gemaakt voor zijdelings draaien.

    Waarschijnlijk hebben wij nu een misverstand, daar ik geschreven had, dat ik een afsteekbeitel had omgeslepen tot rechtse mesbeitel.

    @willum heeft gelijk, dat een mesbeitel niet geschikt is, voor zijdelings afdraaien.
    In zijn bericht #488 heeft hij het over de vrijloophoek.

    Bij het herslijpen van de afsteekbeitel tot mesbeitel had ik dit reeds eerder toegepast.
    Onderstaand de foto met van links naar rechts, de rechtse mesbeitel, de hergeslepen afsteekbeitel en de linkse mesbeitel.
    Bij het bepalen van links of rechts moet je kijken naar de plaats van de snijkant met de schacht naar achter, dus niet zoals op de foto.

    SAM_3849verkleind.jpg

    Daar ik over het algemeen werk in non-ferro metalen heb ik een voorkeur voor HSS beitels.
    Op de foto aan de linkerkant de standaard mesbeitel, schacht 12mm.
    Deze stoot al bij een grote afdraaidiameter tegen het center, voor de foto even een vast center.
    Op de onderstaande foto de herslepen afsteekbeitel, die veel dichter bij de punt van het center komt.

    SAM_3851verkleind.jpg

    Maar blijft, zwaar voorwerk tussen de centers met de dikke beitel, en voorzichtig op kleine diameter draaien met de op vrijloop-, spaan-, beitel en snijhoek aangepaste steekbeitel.
    Ik kan nu kleine diameters tussen de centers draaien, maar?
    Wel telkens over kleine afstanden met een kleine aanzet, daar anders het werkstuk door de verspaningskrachten gaat doorbuigen.
    Verspanen is leuk. Groet. Henk.
     
    JeroenDorr, Potter, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitel

    Draaien van kleine diameters materiaal met tegencenter is vaak lastig.
    Vaak is de tegencenter dikker dan het werkstuk.
    Bij dit soort werk neem ik dan een meedraaiende tegencenter met lange spitse punt.

    Afsteekbeitels gebruiken voor langsdraaiwerk doe ik liever niet.
    Als ik dat wel wil doen,
    dan met een dikke afsteekbeitel
    in een afsteekhouder die de plaat over volle lengte klemt.
    En dan ook nog steekt de beitelplaat niet langer uit de houder dan nodig.

    Beitelmetaal
    Afsteekbeitels etc. HSS Co 5-8
    Draaibeitels opgesoldeerde widia plaatjes
    en deze slijp ik tot er niets meer te slijpen is.
    Of widia wisselplaatjes.

    Boren
    HSS, HSS Co5-8 of volhardmetaal.

    Frezen
    HSS Co5-8 meestal volhardmetaal.

    Dit over verspaan gereedschap

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Johannes59, Potter, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Kamertje draaien.

    upload_2021-12-7_18-24-4.png upload_2021-12-7_18-24-16.png upload_2021-12-7_18-25-9.png
    © foto w.p. 12-2021

    Het beiteltje was een 9,5mm HSS boor.
    Het kamertje is dan ook precies 9,5mm breed.
    Het beiteltje is recht in het aluminium gestoken.
    Het ronde van de boor/toolbit geeft de nodige vrijloop met draaien.
    Op deze manier kun je elke beitelmaat maken.

    Word de groef erg breed
    is het misschien verstandig
    met een smalle beitel te werken
    dat geeft minder weerstand.

    De beitel, zeker de kleine maten zijn beter af in een passende houder.
    Hier bij deze 9,5mm klemt het beiteltje onder twee spanschroeven in de beitelhouder.
    Het beiteltje is ooit op de draaibank geslepen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    R Groen, Jinny, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Had ik niet geschreven, maar ik had ook een rechte kamerbeitel gemaakt, maar uit een schacht van een standaard ø8mm boor, geen hooggelegeerde boor.
    SAM_3859verkleind.jpg
    De schacht 8mm afgedraaid naar 5mm en mooi een snijkant er aan geslepen met een wighoek van ca, 75°.
    Nu in het hardere messing?
    Soms lukt iets niet wat bedacht, daar het te verspanende materiaal te hard is.
    In elk geval, het is mij niet gelukt.
    Vandaar maar weer met de frees.
    Groet. Henk.
     
    Potter en Jinny vinden dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Kamerboor

    Als jij dat boortje kunt afdraaien is het te zacht om messing te verspanen.
    Maar ik zie je hebt het kontje van de boor afgedraaid.
    Het kontje is de zachte kant van de boor.
    Net onder de spiraal is de boor nog hard,
    dan begint snel het zachte deel.

    Maar,
    het idee is super.
    Je kunt ook gewoon rond toolbit gebruiken.
    Toolbit bestaat voor de hobby in volle mm maten.
    Toolbit 5% kun je met een witte steen in vorm slijpen.
    Die houder is een aardige hulp bij het goed inspannen van het beiteltje.

    Ik maak deze houders op de draaibank.
    Ik gebruik in eerste instantie de houder om het beiteltje te slijpen.
    En op de tweede plaats als houder bij het draaien.
    De toolbit/boor past precies in de boring.

    upload_2021-12-7_19-35-34.png upload_2021-12-7_19-35-44.png
    © foto w.p. 12-2021


    Veel is mogelijk.
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler, R Groen, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Vandaar maar weer met de frees.

    Dat zag er toch erg strak uit Henk.
    Het is voor mij te veel werk om de verdeelplaat netjes op de draaibank te zetten.
    Sneller is voor mij op de getoonde manier.
    Frezen kan ik nog even alleen op de draaibank.

    Buiten staan nog twee knotsen van kolomboormachines onder zijl.
    Ze hadden al lang naar binnen gemoeten.
    Helaas, het is nog even niet niet.
    Dat gaat mijn frees worden.
    Dan kan ik het ook op jouw manier.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je hebt het over een kolomboor om deze als freesmachine te gebruiken.
    Het grote manco van een kolomboor is de MC houder.
    Bij boren wordt deze in de schacht gedrukt, geen/weinig dwarskrachten.
    Bij fresen weinig druk- , maar veel dwarskrachten, ergo de MC houder kan loskomen, de frees in het materiaal vallen.
    Geen grapje onlangs ondervonden bij een clublid, die met de kolomboor ging fresen.
    Bij een freesmachine wordt de MC/freeshouder met een draadstang vast aangetrokken in de spindel.
    Hoe ga jij dit oplossen?
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat is erg vervelend voor de pechvogel.

    Ik heb op dit moment geen idee/beeld of de boorspindel bij bijde kolomboren hol is of niet.
    Komt tijd komt raad. We gaan het zien.

    Bij beide kolomboren is alles zo lomp zwaar gebouwd dat dat al stabiliteit geeft.
    Kan zo maar zijn dat het frees-boormachines waren in hun gouden tijd.
    Ze zijn zo verdomd zwaar dat ik ze niet kan tillen.
    Ze zijn beide drie fasen daar ben ik wel blij mee.

    Bedankt voor je bezorgdheid

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Potter vindt dit leuk.
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    noord-limburg
    Spijkertjes

    upload_2021-12-13_18-18-43.png
    © foto w.p. 12-2021

    Vandaag een paar spijkertjes naar huis gehaald.
    9mm zijn de kleinste, 16mm de langste.
    Vreemde vorm,
    afgeplatte, vierkante en driehoekige spijkertjes.
    Het lijken op de foto wel handgemaakte nagels.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina