Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

Discussie in 'Beginners' gestart door WillydeWoofer, 21 jul 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De titel geeft al het nodige aan. Met hoogdekker-beginnerstoestellen kan ik redelijk omgaan, maar wat kun je van rechte vleugels verwachten?
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een beetje minder zelfstabiliserend maar de overgang is niet wereldschokkend.
    De overgang van profiel kan moeilijker zijn , maar ik vermoed dat je naar een rechte vleugel gaat met nog een redelijk dik profiel, dan valt het allemaal nog wel mee.

    Over welk toestel spreken we?
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Volgende week ben ik in Engeland. Op internet kwam ik modellen van Chris Fox tegen, zoals de WOT4. Een nederlandse winkelier raadde mij dit model af, hoewel hij hem op voorraad had!
    In Engeland is ook een merk dat Chris Fox weer imiteert.
    Ik vlieg nu met een Mentor.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    "rechte" vleugel.
    wat bedoel je daar mee?

    Recht, in de vorm van geen v stelling?
    V stelling geeft een iets stabiliserend karakter.

    Recht, in de vorm van vleugelvorm?
    Pijlvleugels, ronde vleugels (gee bee, mustang etc), driehoekvleugels.. Hebben allemaal hun eigen typen vlieggedrag.

    Recht, in de vorm van symmetrisch profiel?


    Daarnaast is het een misvatting dat hoogdekkers standaard beginnerskisten zijn.
    Vleugel en profiel bepalen gigantisch veel van de vliegeigenschappen.
    plaatsing van de vleugel (hoog, midden, onder) bepaalt natuurlijk ook nog een en ander, maar ook weer niet extreem.
    het algehele ontwerp, doel van het toestel bepaalt gewoon alles.
    al is een mentor inderdaad onder trainer in te schalen ;-)
    maar bijvoorbeeld een viper 500 (great planes) is een pylon racer.. absoluut zeker geen beginnerskist.. toch een hoogdekker.

    Als je nu met trainers vliegt, kan een meteen "gevorderd" toestel een stevige stap zijn.
    Al hoeft het niet zo extreem te zijn.
    Wees eerlijk in hoe je eigen toestelbeheersing is. een nieuw toestel heeft andere eigenschappen, andere nukken.
    vooral met landen belangrijk.
    Heb je een gevorderd piloot die je kan helpen om de maiden te doen, en je tips kan geven tijdens het vliegen, zal het allemaal niet zo'n probleem zijn.
    Maiden is vaak is meest spannend.. moet je alles in 1 keer uitvogelen.
    Is dat gedaan.. is het voor jou opeens veel makkelijker.

    maar.. Trainers vergeven veel. andere toestellen minder.
    jouw trainer gaat doorgaans redelijk uit zichzelf recht liggen in de lucht. kunstvlucht toestellen blijven gewoon staan zoals jij hem hangt.
    prettig als je dit wilt, maar voor een beginner ff wennen. vandaar dat een gevorderd vlieger achter je best ff handig kan zijn.


    Je hebt ook "tussenstappen"
    fourstar 40.
    laagdekker, maar nog wel een a symmetrisch profiel.
    afhankelijk van hoe je hem bouwt, kan hij vrij langzaam vliegen.
    indien (ik heb hem ook) goed gemotoriseerd, kun je er hele gekke fratsen mee uithalen :D
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord.
    De winkelier bedoelde met rechte vleugels, geen v-stelling.
    Ik begrijp nu dat het om het totaalplaatje gaat, dat door diverse factoren bepaald wordt. Overigens las ik ergens dat een trainer geen beginnerstoestel is!

    Een vriend is een ervaren vlieger en hij vliegt mijn toestellen altijd eerst in. Hoewel het soms toch fout gaat. Deze week ging mijn Fun Cub voor het eerst de lucht in. Het toestel werd aangevallen door roofvogels. Motor, prop en kap zijn verdwenen. Een noodlanding redde de rest van het vliegtuig.

    Ik zou een RTF houtbouw vliegtuig willen.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Die Wot4 vind ik wel goed geschikt als tweede toestel hoor, vliegt al een pakje assertiever als een fun cub bvb.

    Het hangt er echt wel een beetje vanaf hoe zelfzeker in je vliegen je zelf bent.
    Een Mentor is idd een beginnerstoestel maar kun je toch behoorlijk veel mee doen.
    Kan je er vlot zelfstandig mee vliegen (dus ook inclu start en landing), ook als er bvb wat meer of vervelende wind is (bvb crosswind). Heb je tijdens die vluchten nog stress of begeleiding nodig?
    Vlieg je dan enkel toertjes of kan je ook loopings en rollen vliegen?

    Dan kan een Wot 4 je wel veel bijbrengen.
    Ik dacht dat die wel schuim was?

    Als je hout wil, is een Calmato dé klassieker. Er bestaan nog veel van dergelijke hoogdekker trainers.
    Het hangt er een beetje vanaf: hoe goed kan je landen? Kan je al mooi landen of is het iedere keer een stuiterpartij. Houten vliegtuigen hebben toch graag een mooiere landing.
    En wees gerust: met een dergelijk toestel kun je ook al behoorlijk acrobatisch vliegen.

    Wees eerlijk voor jezelf, hoever sta ik, voel ik dat ik vooruit ga?

    Opstappen naar een volgend toestel KAN bevorderlijk zijn voor het verbeteren van je vliegkunsten maar is daar geen garantie voor.
    Veel vliegen en oefenen is dat wel!

    Dat een trainer geen beginnerstoestel is?
    Ik weet niet hoe of welke context er hiermee bedoeld wordt maar een trainer kan theoretisch idd meer betekenissen hebben: een turbine trainer bvb is een toestel om te leren turbine vliegen maar absoluut geen beginnerstoestel.
    Maar in de volksmond is een trainer toch een beginnerstoestel hoor.

    En idd niet alle hoogdekkers zijn beginnerskisten, maar de meeste beginnerskisten zijn wel hoogdekkers.
    Als een landing wat schuin is gaan bij een hoogdekker de vleugels niet zo snel het gras raken als bij een laagdekker. Dat is alvast 1 van de voordelen.
    Maar een flink gemotoriseerde Decathlon bvb is een typische hoogdekker maar echt geen beginnerskist.

    In het kort: voel je je zelfzeker met die Mentor om onder gelijk welke (normale) omstandigheden ermee te vliegen en dit ook succesvol te doen dan is die Wot 4 voor jou op zijn plaats!
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Schitterende uitleg, waarvoor zeer veel dank. Ik ga daar in het weekend eens rustig over nadenken.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De overgang van schuim naar hout is zeker net zo belangrijk/groot als van een vleugel met een clark-Y profiel (Mentor) naar een vleugel met een (half) symmetrisch profiel (WOT4).
    De Wot4 zal wat minder eigenstabiel zijn, maar zeker zo belangrijk ook wat sneller. Voldoende ervaring helpt om snel genoeg beslissingen te kunnen nemen tijdens het vliegen.

    Dries geeft eigenlijk de perfecte voorwaarde: als je nu zelfverzekerd en in alle omstandigheden je Mentor goed onder controle hebt, mag de overgang met een beetje begeleiding geen probleem zijn.
    Daar horen vliegen in harde wind, fatsoenlijke landingen, een redelijke looping en rol etc ook bij.

    Groet en success,
    Gerben
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt dus nog niet met rolroeren gevlogen/gestuurd Willy?
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Juist wel met rolroeren.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Starten en vliegen is geen probleem. Landen nog wel, maar daar heb ik hulp bij.

    Het toestel waar mijn oog op valt is: Wood Wot 4 Mark 2 EP/GP ARTF Model New in on 22/7.
    Ik kan echter niet ontdekken hoeveel de electrische versie in totaal kost.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Vraag op de club waar je lid bent een advies. Daar kennen ze je vliegkunsten en voorkomt een miskoop.
    B.v. Evert of Henk kunnen je daar goed bij helpen.
    Mijn idee is eerst goed leren landen en dan b.v. een Calamto Sport 40
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Chris Foss bedoel je...

    En Ripmax imiteert Chris Foss niet, Ripmax brengt de modellen die Chris Foss ontwerpt op de markt.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Inderdaad Chris Foss, maar Ripmax bedoel ik niet, maar Max Trust.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Verstandig advies van je. Het valt niet valt niet altijd mee voor mij om verstandig te zijn.
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    :) Doe ze de groeten van mij.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Twee leden adviseerden vandaag een Stick vanwege de fijne vliegeigenschappen.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Komt best goed.
    Gewoon op het gemakkie.

    Je kan jezelf alvast wat voorbereiden..
    1 van de eigenschappen die een trainer een trainer maakt, is de mogelijkheid om makkelijk langzaam te vliegen zonder rottige nukken.
    En langzaam te landen.

    Wat mij als eerste opviel bij mn 2e kist, die kwam dus 2x zo hard binnen als mn trainer.
    Kreeg (en krijg) je slecht afgeremt.
    Ik heb dus moeten leren om een vlot binnenkomend toestel te landen..
    En het blijkt dat de andere toestellen ook vlot binnen willen komen

    Probeer dus voor de grap om je trainer niet helemaal uit melken, beetje wennen aan wat vlottere landingen.

    Met het volgende toestel.
    Schaam je nergens voor.
    Als jij het ding nog niet lekker in de vingers hebt, ga je gewoon rondjes vliegen, en landingsaanvluchten maken.
    Doe ik ook. Desnoods 10 minuten ( een tank) achter elkaar.
    Leer hem kennen..landing is immers nogal dicht bij de grond.
    En de grond sloopt toestellen.

    Zeker in het begin, aftasten hoe langzaam het ding wil. Te langzaam, plof.
    Hoog uitproberen.
    Bij de landing onthouden..
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt Student.

    Ik ga stoppen met tweedehands vliegtuigen kopen. Het brengt veel pech en als er iets niet goed werkt, komt het toestel meteen naar beneden. Waarschijnlijk koop ik in Engeland een nieuw toestel.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Tweedehands kan wel. Maar je moet eigenlijk zelf de ervaring hebben om temzien wat goed zit, en wat niet.
    Bij tweedehands weet je niets..

    Of je moet in de kostenopstelling meenemen dat je hem kaal maakt, en een nieuw huidje geeft. Alles wat rommelt, komt dan vanzelf naar voren.
    Electronica, servo's wordt bij vliegtuigen altijd toch een beetje makkelijk over gedaan.
    Iig, zeker bij de arf's en rtf's zie ik bij ons op het veld toch wel een hoop mis gaan.
    2e hands wordt best regelmatig de oude meuk servo's even erin gezet..

    Nieuw is daarin beter.
    Moet je de nieuwe alleen wel goed opzetten natuurlijk..
    Niet alleen vertrouwen op "het is rtf, dus moet goed zijn"
    Zelf voelen, zelf bepalen.
    Twijfel? Aanpassen.

    Zo hebben een hoop van die schuimtrainertjes een stabilo als een dweil.
    Hadden we laatst ook een uitdaging mee, tuigje kreeg zo'n windvlaag voor zijn achterwerk dat het stabilo vervormde, en dat sturen vrij lastig werd..
    Daarom.. Twijfel, aanpassen.
    Jij hebt de schade. En vooraf is het beter te doen als schade repareren
     

Deel Deze Pagina