Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

Voor mij gold tot nu toe het dilemma van nieuw of tweedehands.
De meeste les-vliegtuigen vind ik lelijk, slap en veel te licht. Ik heb vaak met dweilen gevlogen, zeker als er iets aan mankeerde. Toen deze week roofvogels de FunCub uit de lucht haalden, de motor van de nieuwe tweedehands Mentor net na de start al begaf en de Apprentice weer eens geheel onbestuurbaar was, ging het licht bij mij even uit.
Volgens de mensen om mij heen, heb ik wel heel veel pech. Joh....echt waar? Toestellen waar toch iets mee bleek te zijn. Goed bedoelende begeleiders die zich vergisten. Belabberde weersomstandigheden en natuurlijk maak ik zelf ook wel eens een fout. Voor alle duidelijkheid, dit is mijn tweede jaar.
Wat heb ik nu nog staan;
1 Een Mentor waarvoor ik een nieuwe motor heb besteld.
2 Een splinternieuwe Carbon Z Cub, die ik nog even heel wil houden.
3 Materiaal om zelf een vliegtuig te gaan bouwen.
 
Hallo Willy.

Heb je dat vaker dat je vliegtuig niet meer te besturen is ?.
Had dit namelijk ook diverse keren met de bij geleverde zender.
Ben overgestapt op een ander merk sindsdien geen enkele storing meer gehad.

Groetjes Rene
 
Dag Rene,
Nee het ligt niet aan de zender.
Op een gegeven moment ben je uit-gerepareerd met een vliegtuig. Ik heb best lang met de Apprentice gedaan.
gr.
Wil
 
Even in het algemeen;
Ik heb een leerling gekend welke elke X maanden met iets anders af kwam. Bijna allemaal nét niet.
Naar mijn mening werkt het het beste als je echt leert vliegen met 1 en hetzelfde model tot op het punt dat je het model 'grijs hebt gevlogen' bij allerhande weersomstandigheden en er weinig tot geen verrassingen resteren. Het afvliegen voor het brevet gaat dan altijd probleemloos.
En pas dan 'kan' een persoon door naar het volgende.
Klinkt vast heel conservatief en kan vast heel saai zijn voor een leerling maar welbeschouwd werkt dit m.i. per saldo altijd nog het snelste.
In ieder geval vermijdt je het 'iedere keer een beetje' leren vliegen met iets anders.
Wat is op dit moment het doel? Een brevet halen? Haal je brevet en wat je daarna doet moet je lekker zelf weten (binnen een bepaalde marge uiteraard).
Natuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk iets 'gaafs of stoerders' vliegen maar juist dan is het wijs om gewoon even door de zure appel heen te bijten en daarna is het aan jou.
Je instructeur kan dan ook weer verder met een nieuwe leerling of gewoon weer zelf lekker gaan vliegen.
Maar dan nog is het zo dat je bijv. het opvolgende toestel goed moet leren vliegen en kennen wil je echt 'succesvol' worden.
Anders eindig je vaak in het 'van alles een beetje' maar eigenlijk in niets goed.
En wisseling van vlieglocatie is ook een onderdeel, ga ergens anders vliegen zodat je ook het ook leert buiten het bekende rondje rond de kerk.
 
Bij ons in België moet je daar (in theorie althans) al je B-Brevet (gevorderd) behaald hebben.

Ik ben niet helemaal bekend met hoe het in België verloopt maar ik kan me ergens best voorstellen waarom dit zo is gedaan.
Als je gewend bent aan enkel 1 en hetzelfde veld dan kan het op een ander veld ineens heel anders verlopen dan je bent gewend.
Geen verschil tussen dag en nacht maar ik denk niet dat ik lieg wanneer ik zeg dat elk veld zijn eigen merites wel heeft (en daar moet je dan wel op de juiste wijze op kunnen reageren).
 
Ene veld is wat meer bekend met turbulentie als het andere.
Sommige velden hebben obstakels in de landingsroute.

Maar hoe dan ook. Net als met de auto: piloot moet dat zien voor het vliegen, en er al rekening mee houden.
Desnoods even een keer of 500 de landingsvlucht oefenen, zodat je geen schade vliegt bij landen. Als je ff niet zeker bent van jezelf.



En roofvogels.
Hoe moet je die ontwijken dan?
Respect voor de natuur gaat die niet weg houden.
Je moet ze ook niet opzoeken, en als ze je lastig vallen ff weg gaan.. Maar verder kun je daar m.i. Weinig mee..
 
Maar hoe dan ook. Net als met de auto: piloot moet dat zien voor het vliegen, en er al rekening mee houden.
Desnoods even een keer of 500 de landingsvlucht oefenen, zodat je geen schade vliegt bij landen. Als je ff niet zeker bent van jezelf.

Precies, maar als je nooit ergens anders komt of alleen gaat vliegen bij windstil weer ga je sommige zaken nooit ervaren.

En roofvogels.
Hoe moet je die ontwijken dan?
Respect voor de natuur gaat die niet weg houden.
Je moet ze ook niet opzoeken, en als ze je lastig vallen ff weg gaan.. Maar verder kun je daar m.i. Weinig mee..

Zoals je schrijft, je moet ze niet gaan opzoeken of denken dat het leuk is en ze daarom maar gaan volgen. "Kijk eens wat leuk! Een buizerd, laat ik die eens gaan volgen omdat het er zo leuk uitziet." Dan duurt het bijvoorbeeld niet lang voordat hij zijn territorium gaat afbakenen zeg maar.
Veelal is een modelzwever in hun optiek gewoon een andere rare vogel.
Als zijn nest in de buurt is dan zijn ze zonder meer feller.
Maar waar ik vloog zaten ook met regelmaat buizerds, alleen een enkele keer meegemaakt dat er 1 iets geïrriteerd reageerde en van een afstand zijn aanval inzette maar simpel wegsturen en ergens anders gaan vliegen was afdoende.
Het was duidelijk te merken aan de buizerd. Als je dan geen pas op de plaats maakt dan sloopt hij je vliegtuig gewoon :D
 
Al doende leert men! Laat de moed niet zakken Willy! Veel oefenen op de sim, lekker vliegen met kalm weer, rustig aan opbouwen, dan breekt het lijntje niet......succes met vliegen!

Groeten, Arnold
 
Even in het algemeen;
Ik heb een leerling gekend welke elke X maanden met iets anders af kwam. Bijna allemaal nét niet.
Naar mijn mening werkt het het beste als je echt leert vliegen met 1 en hetzelfde model tot op het punt dat je het model 'grijs hebt gevlogen' bij allerhande weersomstandigheden en er weinig tot geen verrassingen resteren. Het afvliegen voor het brevet gaat dan altijd probleemloos.
En pas dan 'kan' een persoon door naar het volgende.
Klinkt vast heel conservatief en kan vast heel saai zijn voor een leerling maar welbeschouwd werkt dit m.i. per saldo altijd nog het snelste.
In ieder geval vermijdt je het 'iedere keer een beetje' leren vliegen met iets anders.
Wat is op dit moment het doel? Een brevet halen? Haal je brevet en wat je daarna doet moet je lekker zelf weten (binnen een bepaalde marge uiteraard).
Natuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk iets 'gaafs of stoerders' vliegen maar juist dan is het wijs om gewoon even door de zure appel heen te bijten en daarna is het aan jou.
Je instructeur kan dan ook weer verder met een nieuwe leerling of gewoon weer zelf lekker gaan vliegen.
Maar dan nog is het zo dat je bijv. het opvolgende toestel goed moet leren vliegen en kennen wil je echt 'succesvol' worden.
Anders eindig je vaak in het 'van alles een beetje' maar eigenlijk in niets goed.
En wisseling van vlieglocatie is ook een onderdeel, ga ergens anders vliegen zodat je ook het ook leert buiten het bekende rondje rond de kerk.

Dat zijn wijze woorden en daardoor het overwegen waard.
 
Al doende leert men! Laat de moed niet zakken Willy! Veel oefenen op de sim, lekker vliegen met kalm weer, rustig aan opbouwen, dan breekt het lijntje niet......succes met vliegen!

Groeten, Arnold

Dank je, ik zat net in zak en as :D.

Nee hoor, het zijn allemaal slechts luxe problemen.
En ik weet zeker, dat ik het onder (of eigenlijk boven) de knie krijg.
Ik versta de kunst om na 1-3 dagen weer met frisse moed opnieuw te beginnen.
Voor ik het Bejaardenhuis in geschoven wordt, heb ik mijn brevet.
 
Dat is waar, een luxe.... maar toch geeft het een goed gevoel om vooruitgang te boeken, dat is ook met minder luxe zaken zo, goed om te horen dat je de moed niet verliest, ik meende een vleugje teleurstelling te bespeuren....

De meeste bejaardentehuizen hebben plat dak......[emoji14] ideaal als start en landingsbaan.....
 
Dat is waar, een luxe.... maar toch geeft het een goed gevoel om vooruitgang te boeken, dat is ook met minder luxe zaken zo, goed om te horen dat je de moed niet verliest, ik meende een vleugje teleurstelling te bespeuren....

De meeste bejaardentehuizen hebben plat dak......[emoji14] ideaal als start en landingsbaan.....

Klopt (emotioneel musicus heh), maar ik weet zeker dat ik het geleerd ga krijgen.
 
The story go's on;
Zojuist teruggekomen van een weekje Engeland met ......... een Ripmax Chris Foss WOT 4 Wood Model 2016.
Vermoedelijke setup;
Motor Turnigy 4250/650kv
ESC Turnigy Plush 60
Lipo D-Power 4s 4000
Servo's ...........

Question: Welke servo's zouden jullie kiezen?
 
Het plan;
Inmiddels is ook de vervangende Turnigy motor voor de Mentor binnengekomen. Ik wil de komende weken veel gaan vliegen en wel met de Mentor. In de tussentijd de Wot 4 in elkaar gaan zetten. Daarna beslissen, of ik met de Carbon Z Cub, of met de Wot 4 ga vliegen.
 
Question: Welke servo's zouden jullie kiezen?

Gewoon standaard formaat servo's met iets van 4 kg stelkracht.
In de manual zie ik op hoogte en richting de Futaba S3003 en in meen de digitale S3050 te herkennen in de vleugel.

Dus bijv. zoiets:
http://www.derkum-modellbau.com/ind...1-show-d-power_ds-570bb_mg_digital-servo.html
Of zoiets:
http://www.derkum-modellbau.com/ind...155481-1-show-d-power_as-5100bb_mg_servo.html

Of een willekeurige vergelijkbare is meeeeer dan genoeg. Bovenstaande zijn zelfs zwaar qua gewicht en qua trekkracht al aan de (absurd) overdreven kant.
Het is maar een kistje van nog geen 1.40 span en net over de 2 kilo.
Zie vaker verschillende (simpele) kistjes voorbij komen met genoeg trekkracht in de servo's om het hele vliegtuig mee uit elkaar te trekken.

Wat je na de Mentor moet gaan vliegen?
Een Cub is een Cub, vliegt makkelijk eenmaal in de lucht. Opstijgen en landen is Cub. Kan langzamer.
Wot4, nagenoeg symmetrisch profiel, rapper.
Ik denk dat je met de Cub iets sneller op pad bent (en op uitgekeken bent) maar het is een linksom of rechtsom verhaal.
Vlieg eerst maar gewoon met je Mentor en wellicht vindt je het antwoord tzt zelf wel ;)
 
Back
Top