Rechts/links draaiende schroef

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door glaerox, 12 mrt 2010.

  1. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Schippers,

    Donderdag moet ik voor mijn (klein)vaarbewijs. Ze hebben het in het boek veel over een rechtsdraaiende en linksdraaiende schoef en hoe dit te controleren. Echter gaat het hier mis. Controleer je nou de draairichting als je van achter op het schip kijkt, of wanneer je op het schip naar achter op de schroef neer kijkt.

    Kan iemand me wat advies geven?
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
  2. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Volgens mij kan ik een ding bijna zeker zeggen.
    Dat veelal het schip van achter(spiegel) naar de voren(boeg) word gekeken.
    Dit zie ook terug in een spantenplan.

    Succes donderdag met je vaarbewijs alvast!!!
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vanaf achter kijkend langs de schroef naar voren.
    Rechts draaiend is dan met de wijzers van de klok mee.

    De draai richting die wordt genoemd is bij voorwaarts.
    Koop je een rechtse schroef, dan draait ie rechtsom als je vooruit gaat.

    Achteruit draait ie dan linksom en trekt je kont naar BB (links) .

    Let op dat als je vooruit vaart langs de SB wal en je slaat achteruit om af te remmen dan gaat je kop en dus het hele schip wel eerst naar SB.
    Zou je dus niet eerst een beetje afsturen als je parallel dicht langs de kant vaart, dan zit met achteruit slaan meteen je kop in de kant voordat je stil ligt.
    Die ervaring heb ik met een zeilboot met een korte diepe vin kiel, weet niet of motorboten ook zo extreem reageren op schroef (wiel) effect.

    Kortste manier om rond te gaan bij vooruit/achteruit steken is dan rechtsom (over SB)

    Probeer daarom NOOIT verkeerd om rond te gaan als het water maar net iets breder is dan de scheepslengte, want dat gaat niet!!

    Kortste bocht enkel bij vooruit varen is linksom (over BB)

    Bij linkse schroef is dat andersom.

    De richting die het schroefblad boven de schroefas maakt wil ook het achterschip naar toe. En achteruit heeft meer dwars effect dan vooruit.

    Veel plezier met examen.
     
  4. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit wiel effect is bij alle enkelschroef schepen.
    alleen dubbelschroef schepen of schepen met een enkele as met daarop schroef en contra-schroef hebben hier geen last van.
    ik hen zelf een oude langkiel zeilboot, en door het wiel-effect wordt het achterschip zo'n halve meter opzij gezet.
    iets om mee rekening te houden, danwel te benutten.
    succes met je examen
     
  5. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    Wieleffect

    "ik heb zelf een oude langkiel zeilboot, en door het wiel-effect wordt het achterschip zo'n halve meter opzij gezet." :eek:

    Het komt een beetje vreemd over, een zeilboot met wieleffect.
    Maar we gaan er maar vanuit dat er een binnenboord motor in de zeilboot zit en dat dit effect pas optreed bij het achteruit slaan van de schroef.
    Want als dit niet het geval zou zijn is er denk ik iets heel erg mis met de rechtheid van de kiel.;)
    Dit wiel effect is een perfect hulpmiddel om bij het afmeren te gebruiken. Daarom is het handig om van te voren op een vreemd schip te vragen wat voor een schroef er onder ligt.
    Al je wilt afmeren kom je heel zachtjes onder een kleine hoek tov. de kade aanvaren. Op het laatste moment als de boeg tegen de kant aan dreigt te komen sla je voldoende hard achteruit, waardoor de boeg weer van de kant trekt en de kont juist naar de kant toe trekt. Hierdoor kom je exakt recht langs de kant te liggen.
    Dit wiel effect bepaalt dus de voorkeurs zijde van de boot om af te meren.
    Helaas is het niet altijd mogelijk om op die voorkeurs manier af te meren.
    Dan geld het tegenover gestelde als hierboven. Dan moet je er voor zorgen dat de boeg tijdens het afmeren juist wat van de kant af dreigt te draaien en de kont juist naar de kant toe trekt. Bij het achteruitslaan trekt de kont weer van de kant weg en de boeg juist naar de kant toe.
    Zeker in kombinatie met wind en stroom kan dit een knap lastige uitdaging zijn. Deze eigenschap is bij elk enkelschroefsschip weer anders.
    Dit geld ook voor modelboten.
    Succes met je theorie, nu de praktijk nog.

    mvg Paul
     
  6. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad Paul
    vergeten te melden, maar het wiel-effect is het meest merkbaar met achteruitslaan uit stilstand.
    De Stella trekt dan naar Stuurboord (rechts), voor mij leg ik dan ook liefst stuurboord wal aan.
    totdat de boot snelheid krijgt wordt het minder, vooral achteruit, maar dan komen er andere factoren waar je rekening mee moet houden.
    De Stella is 8,5 mtr moermankruiser (kruiser is dus niet alleen voor marineschepen of motorboten), S spant, staal, geklonken met een kubota 20 pk 3 cylinder diesel
    tot slot mijn schroef draait linksom, oftewel tegen de klok in.
     
  7. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Heeft iemand een voorbeeld/plaatje van de verschillende schroeven?

    Bedankt voor alle tips!
     
  8. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi Glaerox

    Het is heel simpel. Als je achter de schroef staat. Dus met je gezicht naar het voorschip. Je steek dan de biede armen uit. Je pakt het bovenste blad vast aan de beide kanten van het blad. En dan zul je zien dat de ene arm langer is dan de andere. En als je linker arm langer is dan andere dan heb je te maken met een linkse schroef. En bij een rechts draaiende is het tegenover gestelde.

    En nog een tip:Scheepsschroef - Wikipedia

    Maar even wat anders. Als jij op moet voor het vaarbewijs. Dan moet je dat gehad hebben in je lessen. Of gaat het om een kleinvaarbewijs voor een jachtje of speedboot.
     
  9. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    beste huub,

    Dat is een duidelijke uitleg, nu snap ik hem helemaal!

    Het gaat inderdaad om het Klein vaarbewijs. Ben nu in bezit van een 3 meter rubberboot met 5pk suzuki. En wil graag overstappen naar een consoleboot met een pk of 15. Hier heb ik dus het klein vaarbewijs voor nodig.
     
  10. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Fijn dat ik je geholpen hebt. En sucses met je klein vaarbewijs.
     
  11. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Vandaag examen gedaan, geslaagd!

    Vond het vrij makkelijk, had weinig fout.

    Nu uitkijken naar een leuk bootje:)
     
  12. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    van harte
     
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Weggehaald door mezelf
     

Deel Deze Pagina