rechtuit rijden TT01E Chassis

• Topicstarter Topicstarter arnoe1980
  • Startdatum Startdatum
A

arnoe1980

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw in de RC wereld en heb een TT01E chassis (golf gti cup car) van Tamiya aangeschaft. Hierbij heb ik een zender-beginnersset van Conrad gekocht (modelcraft) Nu heb ik alles in elkaar gebouwd en tot mijn spijt kan ik het niet voor elkaar krijgen om de auto in 1 rechte lijn vooruit te laten rijden. De servo had ik wel op de neutrale stand gezet en ingebouw. Wanneer ik rechtdoor probeer te rijden gaat de auto naarmate je iets harder gaat steeds meer afwijken naar links/rechts. Hierbij is het ook net alsof de servostand verplaatst is. Tevens bromt de servo redelijk vaak volgens mij... Kan iemand mij alsjeblieft helpen!!

Gr arno

P.S. ik rijd op 40Mhz (53)

Servo even 'uitlijnen' en eventueel met steering trim (als je dat hebt) bijwerken. Het gezoem van de servo betekend dat hij niet helemaal neutraal staat.

Is de weg wel perfect recht? Wanneer dit niet zo is loopt de wagen ook een beetje scheef natuurlijk.

Servo uitlijnen moet toch met de trimmer op de afstandsbediening? Dit heb ik meerdere malen gedaan en als ik hem daar een tikje geef dan loopt hij de andere kant weer op. Krijg hem dus nooit zuiver recht... De weg is wel recht...

Of het schroefje (of een verkeerd schroefje) is te diep in de servo gedraaid. Dan wil zo'n ding ook wel eens brommen.

Wat betreft het monteren/trimmen van je servo hier een citaat van Somerwil:

Voor het afstellen van de servo:

1) Zender aanzetten en stuurtrims in neutraal (subtrim, endpoint adjustment, exponentieel ed)
2) auto aanzetten
3) servo hoorn eraf
4) servo hoorn zo precies als mogelijk 90 graden op de servo zetten
5) subtrimmen tot de servo hoorn 90 graden op de servo staat
6) lengte van het stuurarmpje verlengen/ verkorten totdat de wielen recht staan
7) rechtdoor rijden en de normale stuurtrim gebruiken om het laatste kleine beetje eruit te halen

Als dit goed gedaan wordt is de servo goed ingesteld en zou deze naar beide kanten voldoende uitslag moeten hebben.

Als de auto dan nog steeds beter de ene kant op stuurt dan de andere kant is er waarschijnlijk een mechanisch probleem. Iets wat aanloopt, diff niet soepel, banden die aanlopen, dat soort dingen. einde citaat..

Volgens mij hebben meer Tamiya's dit probleem. De TT01 die hier staat blijft ook nooit rechtuit rijden. Heeft zo te zien te maken met spelling in het stuurmechanisme. Hierdoor moet je de auto contineu corrigeren. Dit is op te lossen door hop ups te bruiken, of eens te experimenten met ringentjes.

Je zou ook de Tamiya TT01 topic eens kunnen lezen. Wie weet vind je daar meer info.

Sommige servo's komen niet helemaal goed terug op het nulpunt (het midden). Dan kan je blijven afstellen..... ;)

Hallo,

Ik ben nieuw in de RC wereld en heb een TT01E chassis (golf gti cup car) van Tamiya aangeschaft. Hierbij heb ik een zender-beginnersset van Conrad gekocht (modelcraft) Nu heb ik alles in elkaar gebouwd en tot mijn spijt kan ik het niet voor elkaar krijgen om de auto in 1 rechte lijn vooruit te laten rijden. De servo had ik wel op de neutrale stand gezet en ingebouw. Wanneer ik rechtdoor probeer te rijden gaat de auto naarmate je iets harder gaat steeds meer afwijken naar links/rechts. Hierbij is het ook net alsof de servostand verplaatst is. Tevens bromt de servo redelijk vaak volgens mij... Kan iemand mij alsjeblieft helpen!!

Gr arno

P.S. ik rijd op 40Mhz (53)

Even iets heel anders; heb je je banden goed op de velg gelijmd? Dit lijkt mij typisch een geval van slecht gelijmde banden. Op lagere snelheid valt het probleem mee, maar naarmate je harder gaat wordt het erger. Kijk even of de bandjes rondom overal gelijmd zijn, zonder ongelijmde stukken dus.

Succes.

Hoi arno,

Ik heb ook een modelcraft servo in mijn boot liggen alleen heb ik ook zo´n soort probleem gehad en is nu gelukkig over. ik had als ik mijn servo in het midden had gesteld en dan ging die na ong 15 sec. iets naar links of rechts trekken. Ik heb er gelukkig geen last van. Als ik jouw was zou ik de servo er even in houden en als het na ong 3 maanden nog niet weg is zou ik een robbe of graupner servo nemen.

tim

Volgens mij hebben meer Tamiya's dit probleem. De TT01 die hier staat blijft ook nooit rechtuit rijden. Heeft zo te zien te maken met spelling in het stuurmechanisme. Hierdoor moet je de auto contineu corrigeren. Dit is op te lossen door hop ups te bruiken, of eens te experimenten met ringentjes.

Koop een servosaver van Kimbrough en vervang de standaard Tamiya servosaver. Daar zit nl. nogal wat speling in.

Zo! het probleem is opgelost! Ik heb een Robbe/Futaba Attack zenderset besteld inclusief dus een Robbe/Futaba servo en nu rijdt ie als een tiet! Heb de golf gelijk ook maar op 20" wielen gezet. zal zsm wat foto's posten!

Back