Recordpoging... Was:microservo's.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 23 jun 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan iemand mij zeggen hoe goed of slecht dit soort servo's: https://hobbyin.nl/product/as-107-bb/
    tegen trillingen bestand zijn?

    Ik heb weer eens een "gek project" in gedachten en ik moet alles uit de kast halen qua gewichtsreductie...
    Daarnaast; zou dit sterk genoeg zijn voor het hoogteroer van een 80 cm kistje (geen speed/stuntkist, niet overmatig gemotoriseerd). De aanbeveling van de ontwerper is een 9 grams servo voor die toepassing, maar dat is gelijk 2 kg/cm trekkracht en dat lijkt me nogal overdreven.
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik gok dat dat wel gaat. Kennis vliegt met een dlg van 300g met op hoogte en richting een bluebird bms101, dat gaat ook (1.1 kg m)

    Geen idee van de trillingsbestendigheid.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ga je hem met een brandstofmotor gebruiken?
    Ik weet uit het verre verleden dat die plastic servootjes op een gegeven moment uit elkaar vallen.
    Ik heb nu om te testen wat TGY-1440 servootjes, technisch gelijk aan die van Hobbyin.
    Ben er niet heel erg van onder de indruk, heel weinig houdkracht, wel redelijk precies, dus geen 10 standenschakelaar.
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigytm-tgy-1440a-analog-servo-v2-0-8kg-0-10sec-4-4g.html
    Als je dit dan vergelijkt met de D-47 van Dymond dan is die Dymond echt heel veel beter.
    https://aerobertics.be/nl_be/dym001

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ooit een heel klein Pitts Specialtje gebouwd, was eigenlijk voor electro en heb daar een OS26 ingelepeld.
    Dat deed het goed met Hitec HS55 servootjes.
    We hebben ook eens een partijtje BlueBird servo's geprobeerd, die zijn allemaal in de kliko verdwenen.
    Ik ben niet zo van besparen op servo's, je kan ze toch altijd hergebruiken dus goedkoop kan wel eens je kist kosten.
    Als het electro was zou ik zeggen, probeer het maar maar met een trillende brandstofmotor.. ik zou het niet doen.

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke zijn dan wel goed, en heb je daar een linkje naar? Aangezien ik ÉCHT op de gram moet pielen, kan ik weinig met HS55 of metalen tandwielen of wat dan ook...
    Het moet natuurlijk ook weer niet schreeuwend duur worden.
    Maar ik denk dat de trillingen heel erg mee gaan vallen, want ik zit er aan te denken de motor (FP10) op rubbers te zetten...
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik gebruik de HXT900 (9 gram) voor het gas in mijn QB10 en voor de roeren metal gear Turnigy servo's van 10 gram. Ik weet niet wat voor vliegtuig je in gedachten hebt voor de benzine conversie, want je link bij RCGroups werkt voor mij niet.
    Kun je niet wat gewicht besparen met de snoeren, stekkers en accu?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik zei, de D47 is redelijk robuust en sterk.
    Weegt 4,7 gram.
    Maar is niet goedkoop.
    Als hmeijdam goede ervaringen heeft met de HXT900 zou ik die nemen.
    En dan inderdaad snoeren inkorten, huisje afschuren, dan pak je in totaal nog wat grammetjes.
    Misschien dat je bij die ontsteking ook nog wat kan winnen.
    Zo te zien zit het ingegoten in epoxy, dus daar kan je wel wat schuren lijkt me.


    GJ
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nog wat. Ik gebruik in de QB10 een kleine 2S lipo met een mini BEC. De HXT900 is helaas wat kieskeurig op zijn voedingsspanning en als ik hem direct op een 2S LiFe pakketje aansluit (mijn voorkeur), dan gaan ze trillen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je in dat draadje even twee posts omhoog gaan. Daar is het de laatste link.
    Uiteraard gaan we alles wegknippen wat er maar weg te knippen valt, maar 5 x 5 gram of 5 x 9 gram, is toch 20 gram.
    Nou... die ontsteking is al slechts 50 gram en dat is afschuwelijk licht. Daar ga ik niet mee klooien. Uiteraard komt daar wel een op maat gemaakte bougiekabel aan, en verder ook alles zo licht/kort mogelijk (zoals behuizing van de killswitch, vermoedelijk ook van de ontvanger, etc etc).
    Het gekozen toestelletje zou ontwerpgewicht 350 gram hebben, en dat ga ik niet halen, dat weet ik nu al, maar ik weet uit ervaring (hééééél vroeger, met een Graupner Citabria 1/2A) dat die maat met 500 gram nog wel kan vliegen, en dat was met een standaard Coxje...

    Met de moderne spullen ben ik er van overtuigd dat ik het ondanks de motor toch wel onder de 450 gram kan houden.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die kant moet ik ook op, vanwege de ontsteking. Die doet maar 6 volt max. Het gaat wel een hele krappe bedoening worden, maar ik ga sowiso nodig hebben dat ontvanger en staartservo's achterin de romp gaan komen want ik kan me geen balanceergewicht permitteren.
    Ik zat te denken aan 300 mAh 2S LiPo, daar moet ik veilig 30 minuten uit kunnen halen. 15 ml tankje (moet ik nog verzinnen hoe ik dat ga doen, maar daar verzin ik wel wat op) moet voldoende zijn voor een kwartiertje vliegen ongeveer.
    Solenoid moet er ook nog in, mogelijk zet ik een huisje in de draaibank om daar ook het laatste beetje gewicht af te krabben.

    We zien het wel... en mischien lukt het wel helemaal niet... :D

    Maar het kwam ter sprake op RCGroups, en hoewel dit helemaal geen practisch nut meer dient, alleen maar duurder is, en verder nergens op slaat, wil ik toch per sé weten of het überhaupt mogelijk is ja of nee...

    En als het WEL lukt, dan denk ik dat ik een wereldprimeur heb, die het guiness book of world records waardig is.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    D-power servo's ? Zou ik niet doen.
    Heb er zelf een paar in gebruik (AS218bb) en 2 liggen er al in de kliko. De potmeters gaan stuk door de trillingen van de motor. (Voor elektro aandrijving zijn ze wel geschikt)

    Zelf gebruik ik Savox hiervoor in de plaats. Die zijn heel veel beter en preciezer, maar voor jou toepassing te zwaar. (15 gram)
    Als je er lang plezier van wilt hebben zou ik gaan voor de D47 servo's die GJ aanraadt.

    Op gewicht letten is prima maar maak het niet te gek. (Mogelijk ten koste van kwaliteit)
    Een brandstofmotor met alles erbij weegt behoorlijk wat, die paar gram verschil van de servo's merk je dan niet meer. (Kist vliegt hooguit iets sneller)

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Voor een poging om de kleinst mogeliijke methanol>benzineconversie te maken doneer ik graag deze mini solenoid driver.

    solenoid driver V3 front.JPG
     
    Q Brand en AHoogendijk vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert, hoeveel servo's heb je nodig.
    Dan zal ik morgen eens in de koffer kijken wat ik nog heb, misschien heb ik wel iets bruikbaars liggen.
    Ik ben zaterdag toch aan de NL grens dus dan kan het gewoon in een envelopje.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard... daarom stel ik hier de vraag ook...
    En inderdaad, die motor weegt nogal wat (geloof 100 gram met uitlaat) en er komt nog eens een ontsteking van 50 gram bij ook.
    Het gaat gelukkig wel schelen dat ik het ding vrijwel zonder V-stelling kan bouwen (rolroeren) en tsja... we gaan het gewoon zien. Eventueel zou ik nog naar een kleinere motor kunnen omkijken (ik heb nog een 1 cc AP wasp liggen), maar ik ben bang dat ik dan ERG veel, mischien TE veel vermogen inlever, vanwege dat met een bougie daar in, er niks meer van de verbrandingskamervorm overblijft. En dan moet ik de carburateur van Pokkebootje weer terugvorderen.
    Oh, wauw! Dat lost in ieder geval wat ruimteproblemen op, en de gewichtsbesparing is ook welkom!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe minimaal 4 als ik het richtingsroer vastzet, 3 als ik een centrale rolroerservo zou gebruiken (doe ik liever niet i.v.m. geklooi met de aansturing, erg slechte ervaring mee op die schaal), maar het liefste 5, gewoon full function.
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat ding waar je naar linkt (Robbe) weegt 900g. dan is 40-50g aan servo's toch niet zo'n probleem, of heb ik het verkeerd begrepen?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan denk ik dat er iets fout gaat... want voor zover ik weet weegt ie in de electro uitvoering maar ongeveer 350 gram... Een brandstofuitvoering is er niet, die moet ik er zelf van maken.
    https://www.lindinger.at/de/Flugzeu...-CHARTER-XS-HOLZBAUSATZ-MADE-IN-GERMANY/74215
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Volgens de specificaties is het vlieggewicht vanaf 330 gram / 27 gram per dm2. Als je op 450 gram vlieggewicht uitkomt zit je op 37 gram per dm2.
    Moet geen probleem zijn, dat vliegt goed.

    Grt,

    Arnoud.
     
    <250 vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me wel... Vroeger vloog die Citabria (en die had een heel matig dun Clark-Y vleugelprofiel origineel) al met de, wat is het? 50 a 60 Watt die een standaard Coxje op de been brengt? Weliswaar vrij krap, ding vloog met twee standaardservo's, een AA cellen NiCd pakketje en woog 500 gram.
    Later opnieuw gebouwd, met een volledig ingedekte vleugel, 50 gram lichter en een TeeDee er op (70 watt???) en dat ging l een stuk beter.
    Ik verwacht uit die FP toch wel minimaal datzelfde vermogen te peuteren, eigenlijk...
    En volgens mij heeft die Charter meer vleugeloppervlak, maar dat zou ik na moeten meten, en dat gaat nu niet. Maar het vleugelprofiel is wel beter dan van die Citabria.
     

Deel Deze Pagina