Recordpoging... Was:microservo's.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 23 jun 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een Charter? Best lastig, hoor...
     
  2. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Is voor dit leuke projectje wat laat maar mocht je er inderdaad meer willen ik heb vorig jaar nog een Runtronic ontsteking laten komen vanuit duitsland http://www.l-jurisch.de koste mij toen 135 euro voor de ontstekking plus 8 euro verzendkosten. Scheelt toch aanzienlijk en zeker geen inklarings kosten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou… dat had ik niet durven schrijven… ‘dan verplaats je toch gewoon de vleugel?’ Whoehaha
    Haha… als in de reclame… ‘de boot verkopen’…

    Of maak er een dubbeldekkertje van…


    Maearwh… hoe zit het nu met de proporties. Hoe steekt alles als de prop op de plek zit waar ie zou moeten zitten? Ook dan is CG niet goed?

    Te zwaar…. Dan zou je bijna gaan denken aan spanwijdte vergroting voor een lagere vleugelbelasting?
    Ik zie je al knorrig reageren… maar kan een optie zijn. Dan kan er compromisloos een gewichtje in de staart, zwaarder staartwieltje etc???

    Maar blijft de zaak draagkrachtig en vliegerlijk?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Ik heb al een proef opstelling gemaakt waarbij ik de Runtronic ontstekking aanstuur vanuit een microcontroller. Zo uit mijn hoofd triggerde de ontstekking bij een spanning van 2.3v op zijn input. Hardware voor een microcontroller bordje met hall sensor is daarmee eigenlijk heel simpel de software met programmeerbare curve is het meeste werk.

    Het ontstekings punt word bij de inductie spoel bepaald door de stijg tijd van de opgaande flank van het sinus vormige signaal dat er gegenereerd word. Hoe sneller de verandering van het machnetische veld door de spoel des te hoger en steiler de opgaande flank. Bij een magneet in een prop meenemer met een kleine diameter zal het lastiger zijn om de magneet met voldoende snelheid te laten naderen om de ontsteking te triggeren bij het starten.

    Verder was ik in het begin ook behoorlijk aan het zoeken naar hoe de timing goed te krijgen heb toen via een proef opstelling en een oscilloscoop de ontstekkings curve bepaald bij een prop meenemer van 25mm diameter. Die curve moet ik nog ergens in een Excel bestandje hebben staan en de Duitse handleiding ligt hier eventueel ook.
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Aan de zijkant. Buitenkant romp.

    Screenshot_20210731-231453_Chrome.jpg Screenshot_20210731-231527_Chrome.jpg Screenshot_20210801-155713_Chrome.jpg
     
    Arnoud Snel en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Al verplaats je hem maar een mm of 6-7 dan word het allemaal al weer een stukje eenvoudiger
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dang... dat had ik eerder moeten weten. Raar, die site komt niet bovendrijven als ik google op "Runtronic ignitions"...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze waren al vanaf het allereerste begin van dit idee zo gepland:

    20210801_173841.jpg

    Verder dan dat kunnen ze niet (anders had ik dat gedaan) want dan zit het stabilo in de weg...

    Nogmaals: dat gaat bij een Charter niet, want om die vleugel naar voren te verplaatsen moet je de hele "cockpit" naar voren verplaatsen.

    20210715_164723.jpg
    Dat vleugelzadel legt de plaats van de vleugel vast.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De motor zit min of meer zodanig dat de prop uitkomt waar hij zou horen te zitten.
    20210801_174639.jpg

    Mischien nog een cm te ver naar voren, maar dat komt omdat ik een keuze moest maken. Ik wist toen nog niet waar de ontsteking zou komen te liggen, dus heb ik ruimte in het neuscompartiment gehouden.
    Of ik met die centimeter veel zou winnen weet ik niet. Altijd wat natuurlijk, maar achteraf gezien was ik dan in nog veel grotere problemen gekomen, want dan hadden landingsgestel en uitlaat echt onoverkomelijke meningsverschillen gekregen.
    Nu gaat dát nog net, op een milimeter of zo, alsnog goed.

    Ik heb de spanwijdte al met een kleine cm vergroot, EN de V-stelling er vrijwel volledig uitgehaald, wat ook een beetje extra lift zou moeten opleveren (hooguit 1% of zo...). Al heb ik wel sterk de indruk dat minder V-stelling de weerstand reduceert. Echt goed verklaren kan ik dat niet, maar Charters met vlakke vleugels en rolroeren lijken altijd veel beter uit te zweven en te "flaren" dan hun broeders met V-stelling en richtingsroer.
    Een staartwieltje heb ik ook aan gedacht, maar daar is helaas de constructie niet heel erg geschikt voor. Ik vind de achterkant van de romp sowiso erg fragiel.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ik heb de afgelopen minuten wat zitten schuiven en puzzelen:
    De onderstaande opstelling:
    20210801_180946.jpg
    moet werkbaar zijn:
    De tank komt net een haartje voor het zwaartepunt, de ontsteking direct achter de tank (wat me de gelegenheid geeft om de bougiekabel binnen de romp te houden terwijl er toch nog aan te werken valt)., de ontvanger komt in de staart, en de ontvangeraccu (die ik op 30 a 35 gram inschat) komt daar ook. Die accu wordt het "schuifstuk" waarmee ik de puntjes op de I kan zetten.
    Het neusdeksel en het deel van de romprug direct voor het kielvlak blijven demontabel.
    Op die manier kan ik goed bij de ontvanger voor de stekkertjes, en ligt de ontvanger net iets meer dan de minimaal vereiste (volgens Runtronic) 15 cm afstand.

    Het demontabele neusdeksel is nodig om:
    -de swingrubbers te kunnen vervangen.
    -het neuscompartiment gaat de solenoid herbergen, zodat de romp zo clean mogelijk blijft
    -daar komt de bougiekabel naar buiten.

    Ik ga twee dunne kunststof buisjes in de staart leggen, voorgebogen en aan weerszijden van het kielvlak naar buiten piepend, zodat als ik de ontvanger plaats, de antennes in die buisjes gaan, en dan automatisch goed onder 90 graden van elkaar komen. Daarmee zitten de antennes zo ver mogelijk van de ontsteking vandaan
    De solenoid driver en de ontstekingsschakelaar kunnen voor de ontvanger komen te liggen,

    Het motorschot is van 6 laagjes 0,4 mm triplex gemaakt, en daar ben ik wat mee doorgeschoten qua sterkte. Dat had wel wat minder gekund.

    Ik begin voorzichtig optimistisch te worden...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zou ik hevig in geïnteresseerd zijn, alsmede alles wat je me kunt vertellen over dingen als sensor passeer afstand en dergelijke.
    Want ik denk dat ik er niet aan ontkom op zijn minst een kunststof magneetring te fabrieken.

    Ik zie overigens op die site va Jurisch, dat er een gewone inductieve sensor is, en een sensor met een processor er in, Weet jij toevallig wat dat inhoud?
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kan je de motor niet 45 graden gekanteld monteren, zodat de uitlaat midden onder de romp uitkomt?
     
  13. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Even voor de beeldvorming ik heb gemeten de tijd tussen de vonk en de 0 doorgang van het sinusvormig signaal dat door de spoel opwekt word. Ben er hierbij vanuit gegaan dat dit het moment is dat de magneet voorbij het midden van de spoel gaat maar ik heb niet verder uitgezocht of dit ook theoretische helemaal correct is.
    induction.png

    Het lukte niet om een excel bestandje te uploaden dus hier dan maar een screenshot van de meetwaarden en de daaruit volgende vervroegde ontsteek hoek.

    Ignition_advance.png

    Dit alles is gedaan met een neodymium magneet van 4x3mm in een propmeenemer met 25mm diameter. De lucht spleet tussen magneet en spoel was 2mm. De handleiding die ik erbij kreeg geeft aan een lucht spleet tussen de 1.5 en 2.5 te gebruiken maar dit lijken niet de originele waarden te zijn want dit was weg gelakt en daarna met de hand overschreven. De metingen heb ik alleen met deze 2mm spleet gedaan dus durf zo niet te zeggen hoeveel invloed dit heeft. Maar de spoel reageert op veranderingen van het magneetveld in de tijd daarom verwacht ik dat vooral de diameter van invloed is. Des te sneller de magneet nadert des te groter de reactie van de spoel en daarmee zal het ontsteekpunt vervroegen.

    Ik ben een keer op rcgroups een post tegen gekomen van iemand die er een had maar kan die zo gauw niet terug vinden. Dit bordje werkte in ieder geval met een hall sensor en als ik het mij goed herriner kon er met een jumper gekozen worden tussen twee onstekings curves. Maar vraag mij af of deze nog wel leverbaar is op www.hab.se kan ik 'm namelijk niet vinden en Jurisch heeft ook meerdere varianten van de ontsteking op zijn site staan maar levert alleen nog maar de micro.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan, maar ik ben bang dat ik dan last krijg van hevelen tijdens stilstand...

    Intussen is het (bijna) opgelost...

    20210802_114521.jpg
    De pootjes een haartje naar achteren en het is volledig opgelost...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank! Dat is een hoop info waar ik even flink over na moet denken (kwartjes vallen soms langzaam bij mij).

    Wat ik zo al zie is dat de vervroeging toch wel héél erg "anders" is dan wat een RcExl doet...
    Ik zie ongeveer 4 graden verschil tussen 1000 toeren en 4000 in jouw set-up, wat maar extreem weinig is, maar dáárna komt er tot 10000 toeren nog eens 4 graden bij.
    Het grote verschil in vervroeging zit eigenlijk volledig beneden de 1000 toeren, en daar wil je het nu net niet hebben...

    Ik moet eens even goed in de theorie van magneten en spoelen duiken.

    Heb je toevallig screenshots van het scope beeld bij verschillende toerentallen, zodat ik kan zien hoe de vorm van de puls verandert?
     
  16. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Zal vanavond even proberen of ik mijn proef opstelling weer opgebouwd krijg dan kan ik wat plaatjes maken bij verschillende toerentallen. Heb dat rcgroups draadje met wat info over het controller bordje ook terug gevonden zag dat jij daar ook al aangesloten was post 15 bevat wat details. Rcgroups.com
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat zou willen doen ben ik superdankbaar. Als je dan ook nog met twee passeerafstanden (zeg, 2 en 3 mm) zou kunnen doen, ben ik de koning te rijk.
    2 of 3 toerentallen bij elke afstand zou genoeg moeten zijn, dan krijg ik een idee van welke verandering precies wat doet, en waar ik mee moet klooien om het goed te krijgen...

    De horizontale schaal in jouw scope beeld is, neem ik aan microsecondes?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen... hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik niet, maar "schaal 1 op het oog", natte vinger, gebaseerd op dat ik ongeveer weet hoe 28 graden voor top er uit ziet, heb ik min of meer, ruwweg, en in de buurt van, 28 graden voor top bij vol gas, en ergens in de buurt van de 10 a 15 graden bij stationair.
    Hoe ik dat voor elkaar gekregen heb weet ik niet, maar het is gelukt zonder een magneetring van 25 mm te maken.
    Het was in elk geval een hoop werk, met de stroboscoop, starten, kijken, stoppen, sensorbeugel een beetje verbuigen, etc etc.
    En het is op zijn best "ongeveer" goed, want zo'n inimienie motortje, het lukt me met geen mogelijkheid om daar met enige nauwkeurigheid afleesbare timing merkjes op te zetten.

    Handstarten is pertinent onmogelijk (geen vonk bij hele lage toeren), maar ik ben er ook nog lang niet qua carburatie. De carb heeft namelijk bruut last van heatsoaking dus het mengsel goedkrijgen is een beetje lastig, het mengsel is niet helemaal stabiel vanwege de warmte die soms doortrekt, en het is een airbleed carburateurtje. Dus stationair is het mengsel voorlopig nog volledig all over the place. Dat hoop ik straks toch te verbeteren met het solenoid klepje.
    Als de motor gelopen heeft, is de carburateur een paar minuten lang te warm om fatsoenlijk te starten, dus dan vergt het lang aandringen met de startmotor om de boel weer gaande te krijgen, en dan zijn die swingrubbers opeens behoorlijk lastig.
    Allemaal erg lastig...

    Verder heb ik eens wat beter gekeken, en het LIJKT er op, dat beide aansluitingen (batterij en sensor) iedentiek zijn, en het dus geen fluit uitmaakt welke stekker je aan welke kant zet, zolang je de polariteit maar goed hebt. Daaruit volgt ook dat het ding het met een Hall sensor gewoon zou moeten doen, rechtsstreeks, maar dan ben je de vervroeging kwijt, dan vonkt ie gewoon op een vast tijdstip. Ook niet de bedoeling. Prima voor motoren met een vast toerental, maar niet voor iets wat ook een beetje regelbaar moet zijn.
     
    serge pot, verfbrander en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Ik geloof niet dat dat zou gaan werken. De hall sensoren worden met een pull up weerstand aangesloten dus dit signaal is normaal hoog en word dan kort laag getrokken door de hall sensor wanneer hij een magnetische veld ziet. Verder zijn inderdaad beide aansluitingen gelijk en maakt het dus niks uit waar je de batterij of de sensor aansluit. Ook kun je door de sensor andersom aan te sluiten corrigeren voor een magneet die met de verkeerde pool langs komt.

    Hier wat eerste plaatjes beide bij 1020rpm eerst met een lucht spleet van 0.6mm gele lijn in het plaatje is een rcexl sensor die ik er bij geplakt heb ter referentie. 1000rpm_0.6gap.png

    hier met lucht spleet van 3mm
    1000rpm_3.0gap.png

    Belangrijkste verschil is hier de hoogte van de opgewekte spanning hoe groter de afstand des te lager de spanning. Ik zag dit ook sterk terug in het laagst mogelijke toerental waarbij er nog vonken kwamen. Bij de 0.6 gap kon ik tot 300rpm zakken bij de 3mm gap was 600rpm het minimale toerental. Dichter bij zou dus zeker helpen bij je start problemen.
     
  20. PH-HAN

    PH-HAN

    Lid geworden:
    20 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Keldonk
    Hier nog wat plaatjes bij verschillende toerentallen. Wat betreft schaal elk vakje op het raster is 1ms lang 1v hoog.

    2000rmp 1.8mm gap
    2000rpm_1.8gap.png
    2000rpm 3mm gap
    2000rpm_3.0gap.png
    4000rpm 1.8mm gap
    4000rpm_1.8gap.png
    4000rpm 3mm gap
    4000rpm_3.0gap.png
    6000rpm 1.8mm gap
    6000rpm_1.8gap.png
    6000rpm 3mm gap
    6000rpm_3.0gap.png

    Wat betreft timing zie ik hier geen noemenswaardige verschillen tussen de twee lucht spleten. Het verschil zit 'm vooral in de amplitude van het signaal.
     

Deel Deze Pagina