Recreatieve Hukkepak wedstrijd met Easyglider :oops:

Aloha,

ben ik gek of niet ... zondag is er een recreatieve Hukkepak wedstrijd op club.
Nog nooit op een Hukkepak gelegen maar vanmiddag met iemand er eens over gebabbeld met het verlaten van de club.
Als de easyglider geen problemen geeft op de Hukkepak doet deze gek mee met de Hukkepak wedstrijd zondag. (Heb voor de rest niks vliegklaar of het is zonder rolroeren en daar begin ik echt niet mee) (Tegen de volgende Hukkepak moet er wel iets competitie waardig klaar liggen)

Laat iedereen maar lachen... meedoen is nog steeds belangrijker als winnen. Wat kan ik het beste doen ... het is de motor versie ... alles eruit slopen om hem zo licht mogelijk te krijgen ??? Ik kan nog altijd de 6 mm ijzerstaaf in de vleugel leggen bij veel wind.

Maar hoe lichter hoe beter toch om een beetje thermiek te pakken, of zie ik dit verkeerd.
Of gaat hij dan niet lekker mee doorsteken van de ene plek naar de andere als ik die andere bakken zie omhoog draaien in de thermiek.

't zal waarschijnlijk een compromis zoeken zijn ... dit zal echter in de theorie moeten gebeuren aangezien ik morgen niet in de mogelijkheid ben om nog een testvlucht te maken

Maar 6 a 7 min vliegen moet misschien toch haalbaar zijn met een beetje thermiek ... de doellanding met de botsbal van een easyglider gaat meer problemen opbrengen. Mijns inziens.

Greetz

Tim

P.S. Er volgt zeker een fotoverslagje van het hele gebeuren.
 
Gewoon zo laten als hij is en meedoen. Hooguit de prop eraf. Als je een beetje kan zweven dan moet het toch zeker mogelijk zijn om een kleine 30 minuten vol te maken voordat je moet landen en met een beetje goeie thermiek moet langer ook makkelijk kunnen.
 
is er een bepaalde hoogte dat je eraf moet ?

want ik denk wel dat je met eender welke zwever 6 à 7 minuten in de lucht kunt blijven eens je hoog genoeg begint.
 
Zoals Theo schreef, de prop eraf en voor de rest goed thermiek snuffelen. Ik heb afgelopen maandag 2 x bijna 2 uren gevlogen op 1 lipo en in totaal maximum 6 minuten motorlooptijd. Ondanks de stevige wind was er heel wat thermiek! Op een gegeven ogenblik kwam ik met vol up en vol rudder nog niet lager en vreesde ik dat ik hem kwijt was.... Toen toch maar down gegeven en hem dwarsgelegd met de rolroeren. Die thermiekkollom had precies een basis van enkele honderden meters.

Om efficienter te vliegen kan je de overgangen tussen spinner en neus en tussen vleugels en romp "flush" maken dmv tape. Met de EG is het heel gemakkelijk om "vlakke" bochten te draaien dus dat is ook weer gewonnen.
Veel succes!
 
Ik vermoed dat er wel een vaste starthoogte zal zijn ...
hoe dit bepaald wordt en hoe hoog dit juist zal ik zondag te weten komen.
Maar blijkbaar zien jullie de vliegtijd dus niet als een onoverkomelijk probleem. :D
Ik doe ook wel een vluchtje van een 45 min. maar weet niet hoelang mijn motorlooptijd dan geweest is. Heb nog nooit echt een zweefvlucht getimed.
Het zal eens een nieuwe ervaring zijn op de klok vliegen.

Dat van die tape ga ik zeker doen. Alle kleine beetjes helpen.

Greetz en alvast bedankt voor alle tips. Als er nog zijn laat maar komen.

Tim
 
de starthoogte is niet vastgesteld, je moet ong 1 min. op de hukkepak liggen die je naar boven brengt.
( met JUMPERKE is da heel HOOG) en dan moet je 9 minuten zweven, en de doellanding doen .
spijtig kan ik morgen niet komen, en er doen nog gewone zwevers mee hoor.
verleden jaar was ik 4e op 43, niet door mijn kunnen hoor., maar door regelmatig te vliegen.
 
De easyglider is echt geen probleem.
Vorig jaar heb ik ook meegedaan aan een fun wedstrijdje met de easyglider. 2 van de 5 rondes had ik 1000 punten (lees, beste vlucht van de ronde).
 
wat nog een valstrik kan zijn is dat je de tijd niet mag timen.

dus dat je zelf moet proberen 2 minuten in te schatten.

de zweefwedstrijd in onze club is op eender welke manier omhoog (electro / sleep / huckepack) zo hoog je zelf wil en dan 6 minuten getimed vliegen.

landen op een stip.

het is zo dat wie niet binnen een halve meter land en binnen de paar seconden van de 6 minuten maakt geen kans om bij de eerste 5 te eindigen. altijd even leuk en spannend.
 
Simendewulf kan waarschijnlijk over de valstrikken uitsluitsel geven. Hij heeft al verschillende malen deelgenomen.

Ik denk echter niet dat er van zulke valstrikken sprake gaat zijn ... en anders tellen maar. (De tijd vliegt altijd als ik aan het vliegen ben. Pff wat een zin)

Ik krijg er meer en meer zin in. Ook het weer gaat zalig goed zijn vermoed ik. Er zal wel wat thermiek te vinden zijn bij deze temperaturen.

Maar nu bijna tijd voor de BBQ. :D

Aan allen die dit weekend ook nog de BBQ aansteken smakelijk en natuurlijk ook aan alle andere Smakelijk.

Greetz

Tim

P.S. Al moet ik na elke ronde mijn neus beginnen lijmen ik zal met alle moeite van de wereld zo dicht mogelijk in de buurt van de stip liggen.
 
niet bang zijn, er zitten geen valstrikken in .
je bent met 2 man , nl de PILOOT en de HELPER met de cronometer, je moet juist zeggen aan de motorpiloot wanner de 1 min om is en dan lost hij U, en dan moet u nog de rest ( 9 min ) zweven .
en 1000 punten zal je mischien toch niet halen, want er doen wel F3J piloten mee, maar meedoen is de max.
spijtig zijn er maar 4 hukkepaks in het jaar.
2 X Herentals, St.Truiden en Lommel.
 
en hoe was het gisteren , al een aankoop(of in orde stellen ) van echte zwever in zicht .
kris en johan weer , eerste - tweede zeker
 
Ik heb niet deelgenomen. Door een lichte kater van de BBQ die veel te plezant was. En een grote mate
van koudwatervrees of hoe noemen ze zoiets.

Aangekomen rond 9u30 lagen er niets dan mooie bakken te glimmen F3-J of schaal.
Dus alles maar in de auto gelaten. Toen de wedstrijd begonnen was had ik al gauw spijt van mijn beslissing. De sfeer was echter zeer gemoedelijk

In de eerste ronde al direct top tijden gevlogen ....

9min59s XX en spot 1-2 Op naam van Staf Hufkens
De rest zat ook goed met tijden boven de 9min50 door +/- 70% van de piloten, er mocht niet gepikeerd wordt omdat anders de F3-J specialisten te veel in het voordeel waren maar dan nog waren de landingen redelijk tot zeer goed ( te noemen door het overgrote deel van de piloten.) In de loop van de 2de ronde wat meer verkoeling gaan zoeken als het vliegveld dus ik kan geen uitsluitsel geven over de uitslag.

Heb wel mijn ogen zeer de kost gegeven. ... Ben begonnen aan rompje maar daar is nog heel veel werk ... Heb net ze net de eerste maal redelijk gladgeschuurd ... de grond laag er deze week eens opzetten of zo.Zou leuk als er tegen deze zomer een mooi zwevertje in huis is. Of eens rondkijken in Dortmund (/of eender waar) wat daar van leuke zwevertjes te koop is.

Zal strak nog wel een aantal filmpjes uploaden van een aantal Hukkepak starts.

Greetz
 
Dit is een Hukkepak.
Het motorvliegtuig brengt je zwever op hoogte. Eenmaal boven wordt een ontkoppelingsmechanisme losgeklikt en zweef je verder.

IMG_0109.jpg


Greetz
 
Zoiets, maar dan een zwever bovenop een motorvliegtuig. Zo wordt de zwever omhoog gebracht en daarna losgelaten.

Ec01-0129-17.jpg


EDIT: Te lang het topic open gehad zie ik ...

Mark
 
Back
Top