Recyclage plug

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 9 apr 2010.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Die was wel niet deelbaar nee. Maar dat lijkt mij niet echt moeilijk te zijn.... iets is de stijl van: extra carbon buisje dat dezelfde buitendiameter heeft als de binnendiameter van de mast.... dus aan 1 kant inlijmen en 10 cm laten uitsteken, kan je de tweede helft er zo over schuiven om 1 geheel te maken....
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kniktest 7.5 kg lood 16.5 kg accu 6 kg kielbulb

    [​IMG]
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Na de test een definitieve tekening van profiel gemaak, alle profieltjes worden met 2 X 200 gr carbon weefsel gemaakt. Gele U profiel word na het lijmen open gefreesd (zeilgroef)
    [​IMG]
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Carbon mastdoorsnede 16 X 11 X 1000 mm 60 gr, 2 U profieltjes met de opening naar voorzijde zie tekening vorige posting. Groef open zagen en afwerken gaat gebeuren als het bovendeel klaar is en met een verbindingsstuk aan onderdeel is gekoppeld .

    [​IMG]
     
  5. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    @René: dat ziet er al veelbelovend uit. Begrijp ik het goed dat over de lente het geelgekleurde profiel wordt opengezaagd? Om vervolgens de zeilen makkelijk te kunnen hijsen/ reven.

    Is 2x200gr (=400gr) niet aan de zware kant voor de mast?
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 lagen carbon 200 gr + hars is ~ 0.5 mm , dat is hetzelfde als carbon buizen die in de handel te koop zijn.

    Open zagen in de lengte zeilgroef foto op posting 74 5/11 op test profiel.
    Ter hoogte van de U profieltjes 4 lagen carbon in de zij, bij het afwerken ga ik hier nog een deel van wegschuren aan de achter zijde van de mast, beter profiel en minder gewicht .
    Mast sectie is smal voor een lengte van 2200 mm, moet ook buigen bij aut. spannen van achterstag bij te veel helling, afvlakken van het zeil
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Carbon mast

    Profiel is er al uit, zijn 3 afzonderlijke profielen die samen gelijmd zijn. Afgeronde U balsa plank 10 X 100 X 1000 mm een zijde rond geschaafd en geschuurd.
    2 X rechte u balsa plank 8 X 100 X 1000 mm
    Op werblad 8 mm MDF word een strook P.E. folie ( 100 X 1200 mm ) gelegd, hierop worden 2 lagen carbon 200 gr m² ( 50 X 1000 mm ) met hars geinprengneerd , hierop komt nog een strook P.E. folie. Met een rubber rolletje word van het midden uit de lucht en overtolligen hars uitgeperst.
    Op het midden van de strook carbon die tussen 2 lagen P.E. folie zit opgesloten, word de afgeronde kant van de balsa plank gezet en beide helften tegen de plank geplooid en met de buitenste folie strak aan getrokken. Heel het zaakje word dan geklemd tussen 2 latten MDF .
    Na een dag drogen met een temp van min 10°C kan het profieltje van de binnenmal genomen worden
    De 2 andere profielen op de zelfde manier op de plank van 8 mm.
    Als alles goed is uitgehard zaag ik de profieltjes op de juiste maat met de dremmel, de te lijmen vlakjes opschuren en met paar afstand blokjes in mekaar lijmen en klemmen tussen folie en MDF planjes.
    Het moelijkste is het inprengneren van de carbon matjes deze zijn los geweven en gebeurd met een penseel van 12 mm.
    Alles mooi recht houden tijdens het drogen is ook een noodzaak, doe dit op de volgende manier: in mijn bankschroef klem ik een recht balk 60 X 60 X 1500 mm, hierop mijn werplank om de binnenmal te klemmen tussen de opgeschroefde houten klossen en de 2 MDF latten
    [​IMG]
    Hoe je met de dremmel een zaagbank maakt ;)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2010
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Werkplaatst begint terug op een menselijke temperatuur te komen :)
    3 prtofielen klaar om van hoogte gezaagt te worden en in elkaar te lijmen, bovenste deel van de mast.
    [​IMG]
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Knap werk! Carbon-mat is niet het eenvoudigste om mee te werken. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de carbon voldoende verzadigd is met epoxy?
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Eric

    Werk tussen 2 lagen P.E. folie, leg een strip carbon op de folie breng overvloedig hars aan, dan de 2 de strip carbon, een laag folie en dan pers ik met een roller boven op de folie het te veel aan hars van het midden naar buiten. Vouw dan mijn laminaat rond de binnenmal, duw alles in de buitenmal en pers met lijm klemmen de binnen en buitenmal samen de overtollige hars word zo uit de carbon gedwongen en blijft achter tussen de 2 lagen folie die ruim genomen zijn om geen epoxy in de mal te krijgen.
    Voor ieder U profiel word telken 2 nieuwe stukken folie van 10 cm breet en aan beide zijden 10 cm langer genomen

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @René: bedankt voor de uitleg. Erg verhelderend en leerzaam! Ben erg benieuwd naar het vervolg.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zaling van maat gemaakt om op de mast gelijmd te worden

    Mal gemaakt (2 X 300 gr glasmet ) om verbindingsstuk mast te maken.
    Lichtblauw word 200 mm lang, door de kleine doorsneden 8 X 10 mm zal dit in het midden bijna masief carbon worden, verjongd naar het uiteinde.

    [​IMG]
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Houten kern (donker blauw ) koppelstuk ( lichtblauw ) met carbon mat en epoxy in de mal geinprengneerd.


    [​IMG]
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Moffel en zalingen op het bovenste deel van de mast gelijmd
    Verbindingstuk in het onderste deel mast gelijmd
    Samen 167 gr 232cm lang
    [​IMG]

    Verbinding in elkaar geschoven

    [​IMG]
     
  15. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    ziet er al mooi uit.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kabel inox 0.5 mm (breekkracht 26 kg ) bevestigen aan carbon mast.
    Door de wanddikte van minder dan 0.5 mm gebruik ik een dubbeling voor topwand en voorstag.
    De bochten in de kabel worden beschermd met een messing tube 3 mm deze vormen een lus waar het voorstag word ingehaakt.
    In de dubbeling zijn 2 gaatjes geboord voor de topwanten.
    De dubbeling word samen met de wanten op de mast gelijmd,
    [​IMG]
    De onderwanten worden rechtstreeks in de mast gelijm, door het ingelijmd verbindingstuk is de mast hier stevig genoeg om 2 schuine gaatjes te boren en direkt in de mast te lijmen.
    [​IMG]
     
  17. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Rene,

    Het wordt al een aardig mastje, zal zeker sterk zijn.
    Denk je dan 0.5mm voor de verstaging niet te dun si??
    Het zal dan wel sterk genoeg zijn, maar voor de verhouding misschien iets te dun.
    Zo als je weet is er in de hengelsporthandel staaldraad wat geplastificeerd is.
    Nu kun je dat zo laten als dat het is, maar met een spuitbus kun je die mooi zwartspuiten en lijkt het net op carbon verstaging.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De zelfde kabel al gebruikt bij mijn vorig schip een berekening geeft bij 45 ° helling 12.7 kg voor de beide kabels samen , voor de schaal mag deze wel dikker zijn hier werkt de schaal in het voordeel van een klein schip.
    Die zwarte verf gaat die niet gemakkelijk beschadigen bij het op/aftuigen ?
     
  19. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    als je een licht schuurpapiertje langs het kubstof haalt en dan souit met een goede zwarte spuitbus ( voor aouto's die is met een oplosmiddel) dan blijft het goed zitten.
    Het brand als het ware in het kunstof.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dacht dat je bedoelde de inox kabels spuiten, nu ben ik mee:)
     

Deel Deze Pagina