Red Scholefield over "next generation Lithium cells&quo

ron van sommeren

Forum veteraan
Red Scholefield is bekend van de RC Battery Clinic:
http://www.rcbatteryclinic.com/

Hij postte dit bericht in news:rec.models.rc.air.

Red Scholefield zei:
I'm presently testing samples of 2300 mAh packs from A123 Systems, flying them in a 4S2P configuration in a Telemaster Electro w/ AXI 2826-12 swinging APC 13 X 6.5. If these things come anywhere close to the 1000 cycle life they are advertising, they will bring a whole new era to electric flight.

For information see http://www.a123systems.com/html/home.html


--
Red S.
Red's R/C Battery Clinic
http://www.rcbatteryclinic.com
Check us out for "revolting" information.
 
Wow!

Nominal voltage: 3.3V
Nominal capacity: 2.3Ah
Core cell weight: 70 grams
Internal impedance: (1kHz AC) 8 mΩ
Typical fast charge current: 10A to 3.6V CCCV
70A continuous discharge
120A, 10 sec pulse discharge:
Cycle life at 10C discharge, 100% DOD: over 1,000 cycles

Oftwel 30C continu en met ruim 4C te laden, en ze zijn ook niet te zwaar......
 
Ion technologie zit altijd iets voor op polymeer, en dan komt de polymeer versie met de zelfde specificaties en blijken ze nog lichter te zijn.
Nu in elk geval zou ik deze al best kunnen gebruiken. 8)
 
ron van sommeren zei:
Merkwaardig dat de nominale spanning 3,3Volt is.

Heb je de ontlaad karakteristieken bekeken? op 40A zitten ze al ver onder de 3V. ze hebben ook een extra draadje zal een temperatuur sonde zijn zeker?
 
Vergeleken naar Volts onder belasting kom je wel hoger in gewicht uit dan met de huidige generatie 20c lipo's...
Maar deze kunnen ook 30C continu, zitten in een stevige behuizing en je kan ze in een kwartiertje laden ;)
Zeer interessant!!!

Edit, even wat gelezen in bovengenoemd linkje:

Hmmm, ongeveer $20 voor een 3,3V/2200mA cel, voor vliegen zal een 4s pack hiervan mooi een 3slipo kunnen vervangen, onder belasting dan ook iets meer volts....

Bij 20C ongeveer 2,7V onder belasting, een 20C lipo ongeveer 3,35V onder belasting, dus 4s van deze cellen:10,8V en 3slipo:10,1V


En $80 voor 4s zou een mooie prijs zijn vergeleken met 3slipo....

Nadeel is dat een 4spakket 280gram weegt, dus de helft meer als een vergelijkbaar 3slipo pakket (180 gr), voordelen zijn dan weer het snelle laden en de veiligheid...

Mooiste is dat je deze cellen NIET stuk krijgt met diepontladen, ze fikken niet als je er een spijker doorheen slaat en je laadt ze dus in 15 minuten vol, nog sneller dus als NiMH!!!
En ze zijn al in produktie, worden al gebruikt in DeWalt powertools.....

In het kort: 50% (4s van deze vergeleken met 3slipo) zwaarder, veiliger, zeer snel te laden waardoor de behoefte aan een tweede pakket afneemt, 15 minuten pauze om te laden tussen twee vluchtjes lijkt me geen probleem.
Voor sportvliegen wanneer het niet op een paar gram aankomt een betere en vergeleken met de aankoop van twee lipopakketen goedkopere oplossing.

Specs in PDFje: http://www.a123systems.com/html/products/ANR26650M1specs.pdf

Ben benieuwd hoeveel Volts onder belasting er over blijven bij 30C continu...Dan wordt het meergewicht naar verhouding dus ook minder t.o.v. lipo, 3s3300lipo is ongeveer 260 gram en dus bij 66A belasting niet veel lichter dan een 4s2200 pakket van deze cellen bij 30C/66A :D
Wat zou het mooi zijn als dit 4spakket dan ook nog rond de 10V levert bij 30C continu, natuurlijk wel een derde minder capaciteit en vliegduur....
Maar wel tot 5 maal sneller te laden ;)
 
Deze cellen worden dus al gebruikt in de 36V powertools van DeWalt (Black&Decker):

http://www.dewalt.com/us/articles/press_release.asp?Site=service&ID=1411

Quote uit draadje op: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=542551

I bought a Dewalt 36v battery pack which uses the A123 cells. Took it apart and made a 4s and a 6s pack. Have been using them both in 40+ amp RC planes. 4S weighs in at 312 grams an 6S weighs in at 469 grams with heat shrink and wire. By the way, don't butt solder these cells end to end, you'll seal off the vent hole on the negative (-) end and ruin the cell. After a hard run the packs are only slightly warm and I have recharged them almost immediately at 3-4C with my Astro 109 charger with no problems. You have to attend the charging keeping an eye on the peak voltage of 3.6V per cell. That's 14.4 on 4S and 21.6V on 6S. Don't let the 109 go over and it will! The 109 peaks at 4.2V per cell and that will cook the A123's reducing the cyclic life. So far everything that A123 says about their cells is true. Use Google and type in A123 cells and you will be directed to their web site. They show discharge curves which are amazingly flat at whatever discharge rate you hit them with. I hope they will come out with a cell greater than the 2300mh rating currently. I'm please so far and will probably buy another Dewalt pack. Try em, you'll like em!

Meer leesvoer:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=524498&highlight=dewalt

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=525664&highlight=dewalt

"My friend is testing these under a NDA so he won'y get real specific on voltage... but he felt they acted very very similar to (3) good GP or IB sib "C" Nimh cells under the same 30C load."

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=537340&highlight=dewalt

'Great work RD! You answered my question in that warm off the charger they seem to hold voltage across the complete discharge. About 2000 mah of useable capacity at 2.65v pulling 37 amps .......... with a 15 minute recharge!'




Via Ebay zijn deze DeWalt packs (10 van deze nieuwe cellen) al voor een kleine 150 dollar te koop....

Geschikte laders met 3,6V afslag (Lipolaadprogramma met 4,2 V is niet geschikt):

Powercube http://www.lomcovak.cz/charger/powercube1.html

En de Schulze Lipocard2 (LiFe 3,65V programma)

Orbit Pocketlader met laatste firmware

Schulze 330 met LiFe programma (firmware V8.41 en hoger)
 
Te zwaar voor mij. 20C continu haal je nu al niet in 99% van de gevallen. 3C laden wil met de huidige cellen ook al probleemloos. 1000 cycles is wel 10x zoveel als we nu halen :) Dus per vlucht vallen de cellen een stuk goedkoper uit... helaas is het vermogen per gram veel te weinig om er serieus over na te denken :(
 
Voor wedstrijdtoepassingen in pylonracers, powerboating etc. op 30 C wellicht interessante cellen, de toekomst zal ons natuurlijk lichtere cellen gaan brengen ;)
Wellicht verstandig om bij de aanschaf van een nieuwe lader hier rekening mee te houden.
Ook schaalkisten vanaf de 1.60 meter span electrificeren met deze cellen is een goedkope optie...(10s70A continu voor 120 euro)
Wat betreft de levensduur bij het laden van de laatste generatie 20C lipo's op 3C heb ik zo mijn twijfels.
 
They show discharge curves which are amazingly flat at whatever discharge rate you hit them with.

Is dus idd handig in een pylonracer of powerboat ofzo. Je kan ze in 1 run leeg trekken :D.

Maar voor mijn huidige modellen heb ik er niet veel aan denk ik. Ik heb ook alleen goedkope lipoladers... Voor een T-Rex bv zou een 2300mah lipo niet slecht zijn. Alleen is zo'n pack dan wel erg zwaar in verhouding tot wat je nu kan kopen.

Nu is er altijd wel een leuek toepassing voor te vinden, maar voor echt grootverbruik in de modelbouw zullen me denk ik de ontwikkelingen nog ff moeten afwachten.
Maar toch... Ik sta er nog steeds verstelt van wat er in de laatste ±3jaar allemaal verandert is!!! Gaat goed met innovaties en ook wel tof dat ze bij elektrische apparaten eindelijk eens wat verder gaan kijken ipv van die oude nicads. Bosch was er al mee bezig, maar als ze de nicads helemaal gaan verbieden komt er misschien helemaal schot in de zaak :D. Dan MOETEN de andere fabrikanten ook verder kijken :D
 
ook in powerboten zullen deze toch afvallen denk,

ze halen nog niet wat de nimhs halen en kosten zijn ze duurder, en dan komt het bij de kleine bootjes aan op gewicht waarop deze cellen toch hun keerpunt hebben.

ik hou het wle bij lipo zit al te wachten op de nieuwe generatie van toshiba.
 
Prachtig wat er zo allemaal gemaakt word :D
Alleen denk ik dat we beter nog even af kunnen wachten, ik denk dat ze binnen een jaar deze technologie geperfectioneerd hebben en dat we dan packs krijgen die goedkoper en lichter zijn als lipo's, meer voltage en voor de rest dezelfde specs.
Althans, hoop ik :D

Staat ook een artikel op die site dat ze al met hybride voertuigen bezig zijn. Dat gaat dus ook de goeie kant op met deze accu's :)
 
Back
Top