Reddingboot Alida KNRM

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 7 dec 2020.

  1. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Inderdaad wat Hans zegt, dit model heeft wel wat aanpassingen: de uitlaatpijpen zitten niet bij de kit, het orgineel heeft 2 zoeklichten ipv 1 en de brandstof vulopeningen aan bb zeide zitten er niet in.

    Het zijn maar kleine puntje dus dat moet wel lukken om haar naar het origineel te maken.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  2. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo lezers

    Bij het gedeeld Electronica heb ik de vraag neergelegd over wat voor accus ik zou moeten bestellen etc. Hieruit blijkt dat ik te zware motoren in de Alida heb staan.

    Er werdt voor gesteld om andere/lichtere motoren er in te zetten namelijk met 1500-1700 kv, dit in combinatie met mijn regelaars die ik al heb kunnen 3s lipo accu's gebruikt worden.

    Ook werdt er een vraag gesteld over de uitlijnen en de overbrenging zoals ik hem nu heb
    IMG_20201223_111612.jpeg

    Normaal worden de motoren direct op de waterjets gezet. Iemand zei alleen dat hij dacht zoals ze nu staan dat de lagers in de jet er waarschijnlijk aan gaan. Iemand hier die daar ervaring mee heeft of zegt zoals het nu is kan het prima?

    Ondanks ben ik wel rustig bezig geweest met een kartonnen versie van de bucket te maken. Die ik later in rvs ga maken, athans dat is het idee
    IMG_20210301_162101.jpeg
    IMG_20210301_162046.jpeg
    IMG_20210301_162058_1.jpeg

    Ideeën of opmerkingen laat het weten!
     
    MicropropSport en Guy Fleury vinden dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Als ik het goed zie kunnen die Y pijpen over de uitstroom zakken om te remmen of te sturen.
    De uitlaat pijp kan ook draaien zo te zien. Dit is ook uit te printen met een 3d printer.
    Grt Peter
     
  4. Guy Fleury

    Guy Fleury

    Lid geworden:
    9 mrt 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Leeuwarden
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  5. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Bedankt voor de reacties. Met de 3d printer zou inderdaad ook kunnen, zou deze de kracht kunnen houden?
    Het lijkt er inderdaad op, eens kijken of ik hier verder mee kan.

    Groeten Arjen
     
  6. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Buckets kunnen best in 3D. Ik vaar er al jaren mee en de NH1816 is schaal 1:20.
     
    Arjen vindt dit leuk.
  7. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Dat is inderdaad het idee Peter. In Y pijp moet nog een gat komen zodat de nozzel daar zijn waterstraal in kwijt kan. In het midden zit nog een schot zodat de waterstraal de juiste kant op geblazen worden (bij nozzel stand bb of sb uit) of gelijk verdeeld wordt (bij rehct achteruit)
     
  8. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Was weer even geleden met een update, dit kwam ivm werk en andere belangrijke zaken.

    Ik wacht nog steeds op de accus etc uit China. Vandaar dat ik even in wat detail getreden ben van het stuurhuis.

    Ik ben nu bezig met de spanten op aan de binnenkant van het stuurhuis te maken. Een redelijk prigel werkje maar ik denk dat het wal aardig vorm begint te krijgen.

    Eerst een lijnen plan gemaakt aan bb zijde binnenkant.
    IMG_20210411_105236.jpeg
    Hieruit kwam ook dat de fabriek gemaakte loosgaten te klein zijn. Deze ga ik straks dus nog aanpassen. Deze moeten in de lengte grooter worden en de spijlen gaan er uit.

    Voor bb's kant ben ik al bezig geweest geweest met het rooster IMG_20210411_164859.jpeg IMG_20210411_164904.jpeg



    Tot zover vandaag

    Opmerkingen suggesties zijn altijd welkom
     
  9. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo lezers

    De bouw heeft wat ups en downs kwa tijd die ik aan de Alida kan besteden. Ik ben lange dagen aan het werk en ben afgelopen tijd gefeld door corona. Hierdoor kond ik dus niet bouwen.

    Nu voel ik mee weer goed, conditie is wel weg maarja... Als dat het enige is teken ik er voor.

    Goed vandaag weer wat kunnen doen. Aan BB en SB zitten de openingen voor de loos gaten van het stuurhuis.
    IMG_20210426_110745.jpeg

    Ondertussen wordt aan de achter bunker aansluiting nog gewerkt.

    Aan de BB's kant is het loosrooster als geplaatst.
    IMG_20210521_170215.jpeg
    Samen met de spanten binnenin het stuurhuis.
    IMG_20210521_170157.jpeg

    Ben opzich wel trost op het resultaat. Binnenkort SB kant het loosrooster, bunker aansluiting en de spanten.

    Deze wou ik jullie ook niet onthouden: foto van de Alida in de werkplaats/hoofdkantoor IJmuiden voor een refit. Datum medio 20072008

    IMG_20210513_225758.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
    k-k en Peter58 vinden dit leuk.
  10. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Even een kleine foto update:

    De spanten zitten nu ook aan Bb's kant in het stuurhuis. Ook is het gedeelte van het dashboard aangepast en alvast los geplaatst.

    De bunker opening wou nog niet vlotten maar er komt nu wel shot in.
    IMG_20210525_110956.jpeg
     
    Unusual RC, Jaap Smith en jankraak vinden dit leuk.
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Nu eindelijk de bestelling uit China er is ben ik begonnen om de romp vaarklaar te kunnen maken. Het stuurhuis heb ik eerst dus even aan de kant gezet.

    De wateropnemer zitten nu los in de romp naast de jet. Deze ga ik als ik weer met epoxy aan de slag ga vast zetten.

    Toen een begin gemaakt voor de "spant" die de stuurservo en de twee bucket servos in komen te staan.
    IMG_20210610_143711.jpeg

    Ik was ook nog bezig met de bucket..... Dit project valt echter enorm tegen en denk dat ik toch iemand zijn hulp hierbij nodig heb.

    Hoe ik het eerst bedacht had (om het uit plaat materiaal te maken) wordt het te complex en gaat mij boven mijn pet. Dus eigenlijk zoek ik iemand die mij kan helpen om 2 buckets te maken/printen. Dus als iemand iets weet, de link van Guy zou daarbij volstaan als idee.
    Mocht iemand mij kunnen en willen helpen stuur dan een pb of reageer in het verslag.
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Arjen vindt dit leuk.
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er zijn hier meerdere bouwverslagen geweest van de Valentijn klasse inclusief 2x 28mm Kehrer Modellbau jet-aandrijvingen.
    Via de website van KMB kun je ook motorflenzen kopen, waar de meeste brushless motoren direct oppassen.
    Zodoende kun je ze gewoon zoals bedoelt aan de jet monteren. Deze inmiddels behoorlijk oude (maar nog prima functionerende) jet aandrijving was ooit ontwikkeld voor de speed 700 klasse borstelmotoren. Vandaar dat de steek van de bevestigingsbouten niet meer klopt met de brushless motoren.

    Bij o.a. HobbyKing zijn er buitenlopers te koop die erg goed werken met deze drive. Maximaal toerental mag niet boven de 20.000rpm zijn, anders gaat het stroomverbruik enorm omhoog zonder toename van snelheid. o.a. de Panther Watercar van Lex Verkuijl hier op het forum. op 3S 20.000rpm onbelast is dus ongeveer 1800kV.

    KMB levert niets wat op Hamilton lijkt helaas, welke zover ik mij kan herinneren op de Valentijn klasse zitten (edit, zag je mooie foto zojuist van de achterkant, idd. Hamilton uit NZ)
    Die is er zover ik weet ook nooit geweest. Alleen de Graupner mini-jet (19mm) heeft die buckets, echter passen niet op jou model.

    Evt. kan ik je wel helpen met de buckets.Maar dat betekent een herontwerp ook van de reducer en stuur nozzle.
    Alleen mijn 3D printer is onderweg nog (lange wachttijden door de toename van interesse door de pandemie)
    Helaas heb ik geen 3D model van de reducer en steering nozzle van de KMB 28mm jet. Die zal ik eerst in 3D moeten hebben om er een werkende bucket naar het model van Hamilton (212?) te modeleren.
    Die moest ik toch ooit eens gaan tekenen, dus wellicht gelijk nu doen.

    Zelf ben ik bezig met eigen ontwerp 3D geprinte jet-drives, waar er al een aantal van rondvaren in de impellermaat 35 en 45mm.
    Binnenkort meer daarover.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021
  14. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Heel toevallig sprak ik een eilander die vertelde dat hij een 3d printer had. Dus samen met hem ben ik om de tafel gaan zitten om een proef bucket te maken. Dus iedereen bedankt voor het meedenken!

    Unusual RC ik las u reactie over mijn aandrijflijn. De motoren worden straks nog met assen met dubbele cardannen.
    IMG_20201223_111612.jpeg

    Op de foto nog met oude motor.

    Ik dacht dat dit wel zou moeten kunnen. De motoren zijn zo goed mogelijk uitgelijnd. En de eventuele mislijning zouden dan de cardannen opmeten vangen. Iemand hier enig ervaaring mee?
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Mooi dat je een 3D printer in de buurt hebt gevonden!
    De mijne is weer vertraagd, dit maal door de pakketbezorgers. Tja, speelgoed...daar is het niet makkelijk op wachten. ;)

    Heb je ook wat specificaties van die motoren? Binnenlopers, kV? Afmetingen?

    Wat betreft die cardankoppingen, die gebruik ik ook bij gebrek aan starre koppeling (5x6mm in mijn geval). Ze zouden met mijn 2kW motor (4092) snel breken, maar zijn nog steeds heel. Wel druppeltje lock-tide op de inbus tonnetjes doen. Ze gaan zeker los anders.

    Enige nadeel van deze koppeling in cardan (dubbel dus, zoals jij ze toepast) is toename van bijgeluiden. Juist jet-drives kunnen heerlijk rustig lopen. Een optie is om er siliconenslang omheen te doen. Op de website van RC point kun je er meer info over vinden, als je zoekt op de koppeling. Zelf heb ik passende krimpkous gebruikt, werkt ook.

    Voor de rest zou het prima moeten werken, zolang de impeller as maar goed in zijn lagers blijft zitten. Ik weet dat de eerste generaties van de KMB 28 een lager miste in de stator, waardoor ze niet goed tegen verkeerd uitlijnen konden. Als het goed is zit er bij dit type, versie 3 als ik het goed heb, een lager in de stator.
     
  16. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ja ben ik ook blij mee. Is allemaal net wat makkelijker met overleggen en passen etc. Wordt vervolgd.

    Over de motoren dit is er er een van. Ze worden nog voorzien van een koelmantel (die had ik zo niet bi jde hand) Bekijk bijlage 445346

    Je schreef over een slang. Bedoel je dat die dan om de cardannen heen gaat? Of bedoel je de slang op de motor en jetas?

    De mijne heeft alleen een lager aan het begin. Dus de stator is verder leeg.
     
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een 3674 1600kv inrunner zal power genoeg hebben voor de 28mm drive!

    Inderdaad de siliconen slang over de koppelingen schuiven: https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...23mm-lang-robbe-1481-envelop/a-71716-10000257

    Ik zou de aandrijving dan met de hand controleren of alles netjes loopt. De motor is dan nl. onderdeel van de uitlijning, en die is er bij jou nu niet.
    Je kunt als het goed is een lager kwijt in de stator. Moet je even opmeten hoeveel ruimte je hebt.
     
  18. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ja oké zal ik binnenkort bekijken. Er was dacht ik wel plaats voor een lager alleen steekt de impelleras niet door. Dus al zou ik daar een lager in stoppen kan hij niet aan de as vast.

    IMG-20201228-WA0000.jpeg
    Dit is de impeller as.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Op RC Groups forum heb je een gedeelte speciaal voor waterjet aangedreven modellen. Kan het zo snel niet vinden, maar de modificatie van een kehrer 28 is daar te vinden.
    Echter wellicht niet nodig. Zou het in elkaar zetten en testen met de hand. Kijk of er dan vanwege ontbreken motor op flens radiale speling op de as zit. Daardoor zou de impeller de wand kunnen raken nl.

    Anders kun je deze mod uitvoeren.
    Ik meen dat de as voorzichtig door te tikken is. Maar zou het even navragen.

    Anders kan ik je wel in contact brengen met iemand die het daar uitgevoerd heeft.
     
  20. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Lijkt me eerst handig om zo even te testen. Maar ik hou me altijd aanbevolen voor contact me iemand die er meer vanaf weet.
     

Deel Deze Pagina