Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo modelbouwers,

    Even een korte introductie.
    Mijn zwager kwam een keer met de opmerking dat het toch leuk zou zijn om een varend model van een reddingboot te hebben.
    Met name voor de shows/open dagen van de KNRM.
    Hij is nl. zelf opstapper bij de KNRM in Lemmer.
    Aangezien ik vroeger aan modelbouw heb gedaan (voornamelijk zeilboten) en er nu weer wat vrije tijd was hebben we besloten hier een start mee te maken.
    In eeste instansie wilde hij de anna dorathea bouwen, maar ik vond de arie visser een mooier model.
    Dus uiteindelijk is het dan ook een arie visser geworden schaal 1:13,8 d.w.z. 1,40 meter lang en 0,45 meter breed en +/- 11 kg.
    Geheel van polyester en moet eigenlijk ook zelfrichtend zijn
    De boot zal aangedreven worden door een watergekoeldebenzine motor aangesloten op 2 jets.

    De tekeningen heeft hij geregeld via IJmuiden en ik heb deze gecopyeerd naar de juiste schaal.
    Daarna een romp, kajuit van hout gemaakt en hiervan een polyesteren mal gemaakt.
    Hieruit de uiteindelijke romp, dek, kajuit getrokken.
    We zullen proberen de boot zo “echt” mogelijk te maken, maar ik ben bang dat we enige concessies moeten doen aangezien we wel met windkracht 4/5 willen varen, en de boot dan ook zelfrichtend moet zijn.

    We denken dat de boot een topsnelheid van +/- 60 km/uur moet kunnen halen, en ik hoef niet te vertellen van de dan gebeurt als deze op de kop gaat en wat er dan overblijft van de tierlantijntjes die er dan eventueel op zitten.

    Tevens heb ik contact met een opstapper van het KNRM station hindelopen die bij aluboot werkt waar deze schepen gebouwd worden.
    Dus aan tech. info geen gebrek.

    Ik ben in november 2007 begonnen met bouwen dus zal even een inhaalslag moeten doen op dit forum om bij te komen.

    Zal de mooiste foto's op dit forum plaatsen.
    Het is ook nog de bedoeling om alle foto's incl. bouwverslag op de KNRM side te plaatsen onder station Lemmer.

    Nu genoeg geschreven en zal de eerste foto's hieronder plaatsen.

    gr.
    Leo

    [​IMG]


    [​IMG]

















    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  2. Botter

    Botter Guest

    je meot je foto's eerst bij imageshack.us uploaden :wink: Zonder www. Want je hebt nu links binnen jou computer geplaatst.. en wij kunnen niet in jou computer kijken :wink: Als ze de foto's 'gehost' zijn.. Dan helemaal naar onder.. en dan direct link to image kopieren :wink: En dan plakken zoals je gedaan hebt..
     
  3. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Leo,
    Fotos direct plaatsen vanuit je documentmap op de pc werkt niet.

    Je zult ze moeten uploaden op een site als deze:
    ImageShack® - Image Hosting

    Ben benieuwd klinkt al goed ;-).

    Gr robin
     
  4. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  5. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
  6. Botter

    Botter Guest

    Ik zei toch al dat je het moest doen zoals in je eerste post:wink: de link plakken tussen [​IMG] Dan krijg je dus dit:

    [​IMG]

    De links zijn dus de goede.. Alleen plakken tussen [​IMG].. Hou overigens rekening met het formaat :wink:
     
  7. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    OK, bedankt

    gr.
    leo
     
  8. hezik

    hezik Guest

    En zet je foto's niet op imageshack, maar gewoon op het forum:
    Foto.modelbouwforum.nl - Beginpagina.

    Reden: imageshack is traag, gebruikt popups als je op een foto klikt en foto's worden na verloop van tijd weer verwijderd..
     
  9. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Om een strak model te krijgen ga ik eerst een model (jig) maken van hout, deze wordt in de polyester gezet waarna we een mal overhouden.
    Uit deze mal halen we de definitieve romp.
    Hetzelfde geldt natuurlijk voor het dek en de opbouw.

    Eerst de tekeningen van de KNRM vergroot gecopieert en de spanten op muntieplex van 9 MM overgetrokken.
    Daarna de contour van de spanten met de bovenfrees terruggebracht naar een dikte van 4 MM.
    Dit zodat de beplaating de ronding van het model beter kan volgen.
    De beplaating gemaakt van 3 MM triplex.
    Het buigen gaat vrij gemakkelijk, voor de voorkant het triplex eerst even in heet water gedaan waarna het een stuk gemakkelijker buigt.
    Alles eerst vastgezet met kleine spijkertjes zodat je later nog wat kunt corrigeren.
    Later het geheel verlijmt met constructielijm.
    Het model verstevigd d.m.v. M10 draadeind dit om torderen te voorkomen.

    De achterkant is lastig te maken vanaf tekening deze loopt naar binnen en omhoog.
    Dus achterstevoren gewerkt, eerst de tube van PP-buis gemaakt en daarna toe gewerkt.

    De holling waar later de tube in komt heb ik voor het rechte stuk uit PVC buis gemaakt, het voorste gedeelte uit PP-buis want dit buigt gemakkelijker (met gasbrander) in de juiste ronding.



    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    hier zie je de draadeinden zitten, en wordt de opstaande rand eromheen geplakt.
    Het stuk PVC waarin de tube later komt is al op de rechte stukken geplakt.

    Bij Kerher 40 MM powerjets besteld om deze alvast te passen.
    Want als de mal eenmaal klaar is is deze lastig aan te passen.
    Probleem gelijk al zichtbaar, de buckets kunnen maar een klein stukje open
    en komen dat tegen het achterdek aan.
    Dit opgelost door een extra uitspaaring in het onderdek te maken.


    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
     
  11. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Helaas waren de uitspaaringen in het achterdek niet voldoende.
    Om toch de buckets helmaal open te laten gaan, moesten we concessies aan het model doen.
    De dekronding is groter gemaakt ( het gehele achterdek is gelift tot max 6 MM in het midden) ook zijn er 2 zg. "luiken" in het achterdek gezet hierdoor kregen we nog een 3 MM hoogte erbij.
    Resultaat de buckets gaan in z'n geheel open.

    Om geen water binnen te krijgen komt er op het dek een opstaande rand van 3 cm.
    Tevens komt er natuurlijk en rubberen afdichting onder de kajuit.
    Aangezien de boot zelfrichtend moet worden moet de afdichting 100% zijn.
    Hierna de romp geplamuurd en geschuurd en de sprayrails erop aangebracht.
    Wat een kleine @#$$# dingen.
    Daarna kon het model in de 2K verf.


    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    hier zie je het model dat nu 2x in de 2K verf staat.
    Om je even een idee te geven, ik ben nu 2 maanden aan het bouwen
    en heb nu alleen nog maar de houten romp (jig) klaar.
    En geloof me ik knutsel niet een paar uurtjes per week !!!!





    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]
     
  13. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er goed uit!
     
  14. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wou dat ik al zo'n houten romp had.....:(
    Denk dat ik de Arie Visser ook op die schaal ga bouwen, niet te klein maar ook niet te groot.
     
  15. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat dacht ik ook.
    Is nog handelbaar (+/- 11 kg) past nog in een auto, maar dan moet de achterbank wel plat en de kajuit eraf.
    Vergeet niet dat het model incl lange antennes (even naar de garage om te meten) bijna 90 cm hoog is.

    gr.
    leo
     
  16. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    De romp is nu klaar om er een mal van te trekken.
    Eerst romp en dek 3x in de lossingswax gezet,dit bleek achteraf niet voldoende had ook nog PVA moeten gebruiken.

    Als eerste het dek gedaan, 2 lagen gelcoat aangebracht, toen die nog net plakte de glasvezel matten met hars erop.
    Aangezien het een lastig model is met veel hoeken en schuine gedeeltes
    lukte het de volgende dag nog maar net om de polyesteren mal eraf te krijgen zonder de romp the beschadigen.
    s'middags gelijk de romp gedaan.

    Aangezien de sprayrails aan de romp niet zelflossend zijn in de mal, en de mal al erg moeilijk los wilde komen, en ik de mal niet gelijk door de midden wilde snijden, heb ik de houten romp uit de polyestermal gesloopt.

    Daarna de 2 mallen (dek en romp) met houten balkjes verstevigd.
    Op de foto zie je nog de restjes van de houten romp.


    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]
     
  17. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Mallen heb ik bijgewerkt waar nodig (paar luchtbelletjes in de scherpe randen), gepolijst, in de 2x in de wax gezet en 2x in de PVA (lossingsmiddel dat in water oplost).

    Daarna net zoals bij de houten romp eerst gelcoat waarna de glasvezel matten met hars.
    De sprayrails heb ik eerst ingevuld met lange draden van glasvezel zodat deze vlak liggen met de romp.

    De volgende dag konde romp van de mal worden gescheiden.
    Dit gaf nog steeds veel problem aangezien het een lastge mal is, maar naar 2 uur met water en wigjes in de weer kwam de romp los van de mal.
    Dek ging redelijk gemakkelijk los.

    En dan zie je dat een mal maken veel werk is maar het eindresultaat is er dan ook naar.




    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]
     
  18. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    vervolgens waren de jets aan de beurt, reeds op dit forum gelezen dat een nadeel van jets is dat ze ingelamineerd moeten worden in de romp.
    Dus als ze er ooit eens uit moeten i.v.m. b.v. schade je de romp kapot moet zagen om ze eruit te halen.

    IK heb een ander oplossing die voor mijn jets ( 40 MM power jet van Kerher) perfect werkte.

    De jets zijn nl. bijna zelflossend op het gedeelte waar het voorste lager in zit na.
    Dit heb ik even opgevult met polyester plamuur (eerste de jet natuurlijk in de PVA gezet want de plamuur moet er weer af).
    Daarna het gat in de romp nauwkeurig afgetekend en uitgezaagd.
    Jet aan de buitenkant vastgezet en aan de binnenkant van de romp geheel in de polyester gezet.

    Het deelbare stuk (flens) van de jet is rond dus als je die 3 MM in de spiegel van de romp verzinkt kan hij geen kan meer op.
    Voorzijde van de jets met 2 schroevjes vastzetten en je heb 2 demontabele jets.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  19. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Resultaat mag er zeker zijn 8)

    Complimenten Arie, ziet er super uit :thumbsup: en tempo zit er goed in :yes:
     
  20. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Dat is zeker mooi gedaan.
     

Deel Deze Pagina