Reddingsboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Polite, 2 mei 2010.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo een ieder,

    Ik heb mij net aangemeld op dit forum. Zal mij daarom eerst ff voorstellen.

    Ik ben André 45 jaar oud en woon in het hoge noorden oftewel Groningen.

    Ik heb in het grijze verleden een jacht gehad, die mijn oom destijds op schaal heeft nagemaakt ook van ijzer. Mijn oom was jachtbouwer. Deze heb ik destijds voorzien van een elektromotor met accu, en voorzien van een Robbe zender. Zal voor de huidige tijd wel allemaal wat ouderwets zijn geworden. Maar heb er een fijne tijd aan/mee beleefd. Als jullie het op prijs stellen kan ik er wel een fotootje van maken.

    Maar goed, ik zag nu op Marktplaats een reddingsboot staan. Het modelletje spreekt me erg aan. Is voorzien van een Hectoperm. (wat dat ook moge zijn) Volgens mij de motor? Is het een beetje een goede?

    Verder (als ik de advertentie lees) is er geen zender e.d. bij.

    Het is een houten scheepje die via een tekening is gemaakt.

    Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Hebben jullie nog aanvullende tips? Want het is voor mij allemaal erg lang geleden.

    Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen in deze.

    Met vriendelijke groet,

    Polite.
     
  2. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Niemand???:(:(
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    He het staat er nog maar koud op he
    En waar moet ik zoeken op marktplaats
    Die hectoperm zijn heeeeeeel goede motoren dat wel
    Dus kom maar eens met wat MEEEEEEEr informatie
    mvg
    Frederik
     
  4. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo André

    Welkom op het MBF.
    Inderdaad is een Hectoperm een motor en een hele goeie van Marx.
    En behoorlijk aan de prijs ook.
    Google maar is met Hectoperm.
     
  5. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    Hallo André,

    welkom op het MBF.
    Ik ben momenteel bezig met de bouw van een opleidingsschip van het KOFS en ik wil ,als het zover is, een Hectoperm plaatsen voor de aandrijving dit in combinatie met een 5-blads schroef. In het verleden heb ik een sleepboot gebouwd en 2 kleinere zusjes (Decaperm) toen in gebouwd en dat waren hele goede motoren. De electromotoren van Marx zijn wel aan de dure kant (ongeveer 2 keer zo duur als een e-motor van Graupner of Robbe), maar zijn in mijn ogen hun geld dubbel en dwars waard.
    Bij de aankoop zou ik wel letten op het houtwerk en de totale staat van het model. Ik kan hier van afstand niet beoordelen of een model om door een ringetje te halen is of rijp is voor scheepssloperij "Kliko Bv" (de vuilnisbak).

    Mvg Janus
     
  6. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Laatst bewerkt: 4 mei 2010
  7. DirkPattje

    DirkPattje

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Zuidbroek
    Cornelia Clasina

    dit schip heeft goede vaareigenschappen is stabiel en snel en sterk,
    er zit LED verlichting in en op +werkende radar.
    hoe ik dit weet? ben eigenaar van deze boot.
    Dirk oet grunn.
     
  8. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    lol, de kans dat je de eigenaar tegenkomt als je dergelijke vragen hier gaat stellen is aanwezig. :)
     
  9. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Jah!! Dat is hem. Vanuit verschillende kanten hoor ik dat het een Hectoperm een goede motor is.

    Wat voor zender/ontvanger raden jullie hierbij aan?

    Tot dusver, bedankt voor jullie reacties.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Groot formaat tekeningen kan je laten kopieëren bij Wim Veenstra in Groningen. Zou je toch over de tekeningen kunnen/willen beschikken.
    Anders zijn ze vast via de reddingmaatschappij te verkrijgen, en sponsor je daarmee ook de goede zaak.

    De Hectoperm is een prima motor. Kogelgelagerd en joekels van koolborstels.
    Prima voor het schip. Mits netjes behandeld een bijna eeuwig leven.

    De modernere Mabuchi's zijn wat compacter, en hebben een een hogere efficiëntie. Meen rond de 72% voor een RS550 PF als je er een reductie aan schroeft. (1/4 van het formaat, 3/4 krachtiger... los uit de pols)
    In die zin zijn de Hecoperms een stuk bedaagder en zwaarder in massa.

    De Mabuchi 'can' motoren zijn niet slecht. (can = blik) Japanners hebben destijds alles wat van een motor af te slopen is afgesloopt, en zo ingedeeld dat het ook nog eens in massaproductie te vervaardigens was... efficient, slijtvast en verschrikelijk bestendig tegen misbruik... de wereld er mee veroverd... en zijn dus de derivaten ervan in iedere hoek van de aarde terug te vinden.. tot in onze telefoons, auto's, servo's etc.. aan toe. Ik meen dat er tegen de miljard 'çan' motoren per jaar op de markt worden gezet... Is toch wat!

    Mooi aan de Hectoperm is het vijf voudige anker, geeft een rustige stille loop.
    Rendementen rond de 65%, voor de 12v, bij overspanning 24v 70% haalbaar.
    De 6v kan tot 12v overspanning aan. Daarboven gaat het mis. Maximale rendement tegen de op 6v 60%, op 12v tegen de 65. voor als je echt in de electriek wilt duiken..

    Een hectoperm vind het niet reuze fijn om constant vooruit/achteruit omgepoold te worden. Ook Monoperms vinden dat helmaal niet prettig. De collector kan losraken... die je dan weer vast moet solderen... en omdat de motor prachtig demontabel is... is dat dus ook geen probleem!

    Je hebt ze als 6v en 12v uitvoering. De 12v is terug te vinden in oude Graupner startmotoren, zit er een Pile vertraging op (niet uitwisselbaar met de wat lawaaierige Marx Maxi-Pile, planetaire vertraging).

    De 12v zijn gebruikt nog wel voor een habbekrats te vinden, in tegenstelling tot de geliefde Mono- en Decaperms.

    Polite... Fraai bootje. Volgens mij moet je je zelf er gewoon snel mee gaan verwennen, deze zomer heerlijk gaan varen.
    Hg Bas

    Zenderset? Ach daar gaat een wereld van nieuwe ontwikkelingen open.
    F14 Futaba? Of een moderne 2.4 Ghz. Futaba, Hitec, Graupner of Multiplex.
    Nieuw of gebruikt.
    Voordeel van de 2.4Ghz zijn de twee kleine goed weg te werken antennes van de compacte ontvanger. Multiplex of een ombouw naar Jeti... zijn al heel ver in de ontwikkeling. Heb je een bidirectioneel systeem. Jeti ombouw kan in zowat iedere moderne computerzender geschieden. Jeti heeft een waar arsenaal aan sensortjes. Je kan je portemonnee er wel stuk op bijten.

    Bidirectioneel... Ofwel kan je sensoren in de boot aanleggen waarbij je het toerental, stroomverbruik, themperatuur van de motor... jawel... straks ook via GPS je snelheid kan aflezen op je zender. (Telemetrie heet zo iets)... zo maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2010
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Busking,

    Bedankt voor je reactie.

    de motor is i.d. de 12 volt uitvoering.

    De tekening is er niet bij. Weet niet wat precies hier de reden van is, maar kan ik ter zijne tijd de verkoper wel eens vragen. En wellicht mag ik er een kopie van maken. Tja ik stel zoveel vragen, omdat het mijn eerste " houten" boot kan gaan worden. Zoals omschreven in de advertentie, is er geen zender/ ontvanger bij.

    Wat is vandaag de dag een goede?? En kan voorlopig mee voorruit??
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb nog even m'n relaas bijgeschaaft... was nog niet geheel tevree.

    Hg Bas
     
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Zenderset? Ach daar gaat een wereld van nieuwe ontwikkelingen open.
    F14 Futaba? Of een moderne 2.4 Ghz. Futaba, Hitec, Graupner of Multiplex.
    Nieuw of gebruikt.
    Voordeel van de 2.4Ghz zijn de twee kleine goed weg te werken antennes van de compacte ontvanger. Multiplex of een ombouw naar Jeti... zijn al heel ver in de ontwikkeling. Heb je een bidirectioneel systeem. Jeti ombouw kan in zowat iedere moderne computerzender geschieden. Jeti heeft een waar arsenaal aan sensortjes. Je kan je portemonnee er wel stuk op bijten.


    Ik begrijp halverwege het verhaal er al helemaal niets meer van. Ik ben echt een leek op dit gebied. Help!!
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee! Geen paniekie! Helegaar niet nodig. Het is een leuk deel van je hobby.

    Rustig gaan kleppen met een ieder. Hier op het forum, inlezen en zoeken op termen. Ga eens bij de diverse vaargroepen en clubs langs of maak een afspraak met een ervaren rot, of je in de keuken mag komen kijken.
    Leg je oor te luister. Modelbouw is ook een sociaal gebeuren. Dat maakt het nog vele malen leuker.

    En... Modelbouwbladen kopen. Bij de vleet! Zo ga je al doende je verlanglijstje laten ontstaan.
    De nieuwste technieken zijn je grootste vriend. Maar... Dat is mijn persoonlijke mening. Maar geven vaak ook een duizelende overdaad aan mogelijkheden....

    Maar het het kan ook met een eenvoudig setje. Zo gaat dat al sinds vele jaren meer dan goed.
    Gevaren wordt op de 40 Mhz band, groene band gekenmerkt. Gevlogen wordt op 35 Mhz rode band. Wettelijk geregeld!

    Velen maken nog gebruik van kristallen in hun oude zenders. Daarmee had je een vaste frequentie op je band. Door een ander kristal in zender en ontvanger te steken kon je op een andere frequentie gaan zitten. (Twee... of meer... op de zelfde frequentie geeft ellende)
    Bij een club maakt men dan ook afspraken hierover. Prik je een frequentiebordje van de club op je zender, die dan een ander niet meer kan en mag gebruiken.

    Medio 2004/2005 kwam Multiplex met een synthesizer zender op de markt. Een kristal aan boord. De zendfrequentie werd door een chip berekend en uitgezonden. De frequentie kon je met een knoppie instellen via een bedieningsmenu op een displaytje. Daarmee had je de volle bandbreedte van de groene of de rode band binnen je bereik. De zender was uniform, door middel van een losse in de zender te steken module kon je rood of groen kiezen. Ontvangers waren niet uniform. Of groen of rood.
    De ontvanger kon je eenvoudig programmeren, de frequentie gelijk te stellen met je zender. Ook daarmee moest je niet in het vaarwater van je buurman gaan zitten.
    Dus nog beter de afspraken volgen in de club.

    Nog weer nieuwere techniek is op basis van bestaande local aerea network technologie, de 2,4 Ghz band zend- en ontvangtechnologie ontwikkeld. LAN. Dat knuppeltje van het draadloze netwerk.
    Dat heeft als voordeel nu dat je nu met zeer velen kan gaan varen en vliegen, zonder dat je nog een bordje ergens op hoeft te prikken. Vrijheid blijheid. Nu zit er aan dat velen ook nog een restrictie... mar het zijn er aanzielijk meer dan vroeger.
    Dankzij intelligente zend en ontvangsttechnologie. Zender en ontvanger volgen elkaar nauwgezet en verliezen elkaar niet of nauwelijks uit het oog via een gecodeerd protocol.
    Graupner had met de technologie flink aanloopproblemen, die voornamelijk voor de vliegers desastreuze gevolgen kon hebben. Hebben zich hersteld en bieden nu een goed systeem. Futaba had het direct al goed op de rails. Multiplex en Jeti zijn weer een stap verder gegaan dmv de telemetrie en wat later in de markt gestapt.
    Straks hebben alle zenders dat ook.

    Dus zijn er thans goede systemen op de markt gekomen. Is er bijzonder veel keuze in allerlei prijsklassen. Gaat 2.4Ghz het mogelijk volledig overnemen, maar zullen de rode en groene band nog een flink aantal jaren mee gaan.

    Je hoeft de technologie niet van binnen en buiten te kennen om er mee om te gaan. Wel belangrijk is of het je toepassingsgebied gaat dekken als je strak functionaliteit in de boot wil gaan aanbrengen. Dan moet je wel huiswerk gaan maken.

    Algemeen gesteld... de botenbouwers zijn dan ook wat conservatiever in de benadering van hun RC-sets (functies en tientallen schakelingen voor alles en nog wat... en die jongens gaan soms heel ver) de vliegers wat geavanceerder in hun keuze ... denk aan heli aansturing, de reactiesnelheid van de aparatuur... vlieggemak, gewicht, kracht van servo's en vooral... storingsgevoeligheid.
    Zja... ik zit daar tussen... met mijn sythesizer en 2.4Ghz sets... bootjes en vliegtuigjes... dus

    Bootje blijft wel drijven bij een hikje of een tikje... een kistje gaat de grond in of erger...

    Tijd nemen. Vragen stellen. En niet direct kopen. Want je setje gaat vaak zeer lang mee.

    Loopt wel los dus.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2010
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Busking,

    Pfff, je laatste antwoord lucht alweer weer wat op!! Haha
    Zoals gezegd. in het grijze verleden heb ik een robbe zender gekocht. Allemaal heel eenvoudig voorruit/achteruit/stuur en bakboord. destijds samen met mijn neef een snelheidsregelaar gemaakt. Je zou je dood lachen als je het ziet waarschijnlijk. Maar het functioneerde. Heb er erg veel plezier aan beleefd.

    Maar de techniek staat niet stil, en ik denk dat dit dus ook zo is met zenders/ontvangers/snelheidsregelaars. De verkoper van de reddingsboot gaf aan dat ik voldoende had aan een robbe Futaba 2211 , Attack ER 2/2/2 40 Mhz. (leuk prijsje trouwens) Maar ben dus bang dat ik in de toekomst wel iets meer wil (wellicht extra bediening op de boot??) En dan kom ik tekort aan de Futuba 2211. Mede gezien de ontwikkeling van de zenders, lijkt het mij persoonlijk beter om voor de nieuwste ontwikkeling te gaan en dus een zender met 2,4 Ghz technologie. Wellicht helemaal niet nodig maar toch. Nou zag ik de FF7-2.4 Ghz staan. Lijkt me wel wat. Maar wellicht dat dit allemaal wat overkill is. Met name mijn ervaring in het verleden met robbe, doet mij weer kiezen voor dit merk. Ook ben ik bereid wat meer uit te geven aangezien je al aangeeft dat een setje zeer lang mee kan. Ik ga binnenkort maar eens langs een modelbouwzaak en laat mij eens uitvoerig uitleggen wat het beste te doen. En uiteraard vragen stellen op dit forum.

    Groet,

    Polite




     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt een PB-tje van me gestuurd gekregen.
    gr Bas
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    En je hebt een PB-tje terug. Gr André
     
  18. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Ben vandaag eens bij een modelbouwzaak langs geweest, en wat onderzoek verricht naar een zender. Mijn voorkeur ging uit naar de Robbe Futuba FF7-2.4 Ghz. Nu kwam de verkoper met een alternatief, de Graupner MX-16 IFS. Nou lag de Graupner (aldus verkoper in een iets duurder segment. Maar waar zou jullie voorkeur naar uit gaan??

    Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

    Groet,

    Polite
     
  19. geert57

    geert57

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    diepenbeek
    zender

    hoi,

    goed opletten welke generatie ifs je krijgt toegestopt,grauner heeft al enkele keren zijn ifs aangepast.de eerste gereraties werken niet 100procent.
    mijn broer heeft in januari een mx 16ifs gekocht en dit bleek er nog eentje te zijn van de eerste.na een crash zendertje opgestuurd en werd dit "gratis" aangepast door het graupner servicecenter maarja ....heli heeft wel nog wat gekost om te repareren.

    hiermee wil ik niet zeggen dat graupner slechter is hoor,enkel goed opletten.



    gr geert
     
  20. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Het wordt zo langzamerhand wel een puzzel. Zoals gezegd gisteren bij een modelbouw zaak geweest. De man bood de Robbe Futuba FF7 aan voor 299 Euro aan. Heeft duidelijk op zijn site staan van 238,50. Vond dit een beetje vreemd. Dit is zijn antwoord:

    Wegens verandering van samen stelling bij Robbe Futaba is de prijs ook veranderd,

    Het gaat om een nieuwe type ontvanger voor heen was het de R 607 FS Fasst

    De nieuwe ontvanger is de R 617FS deze wordt al en de nieuwe set geleverd.

    Wie kan dit bevestigen???? En kan er kwa prijs zoveel verschil in ontvangers zitten? Of is dit een klassieke verkoop praat?!
     

Deel Deze Pagina