Reddingsboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Polite, 2 mei 2010.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb hier een spuitbus WD 40 en laat die nou tot en met de spuitmond 19 cm zijn. Heb hier ook een stuurwieltje dat met 47 mm diameter precies in de bodem van de WD 40 spuitbus past.
    Als die jouw bootje past Polite moet je me maar eventjes mailen. Groninger Steilstevenmannetjes onder elkaar moet je maar denken! Niks mis met de Drenten hoor Bas. Bedankt voor het meedenken. Zat qua maat dus dicht in de buurt. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2016
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kaik, dah's nou een patent stuurtje :yes:
    Gr Bas
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Grunnen's patent uut Oostwold. Smid Bakker veul op vingers keek'n. Als je met een kapotte fiets bij hem kwam waren z'n gevleugelde woorden: Hou krrriggst het kepot!
    Toen was het leven nog simpel en strekte je wereld zich uit van Leek tot Hoogkerk. Ook wel wat verder hoor Bas! We gingen met het steilsteventje ook naar de Weerdinger Mond om turf te halen. 60+ jaar geleden. Gr. Klaas
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @H.B.Busking , enorm bedankt voor het meedenken en voor de photoshop!! Krijg zo inderdaad een beter beeld van hoe groot het stuurwiel nu zou moeten zijn. Mijn ring is uitwendig 52 mm en inwendig iets meer dan 45 mm. Wanneer ik hem in de kajuit van de Cornelia hou, kan ik de ring ook 3 keer over de breedte doen, plus wat extra ruimte. Dus denk dat ik deze maat ring maar aanhoud.

    @k-k , heb je het stuurwiel gisteravond nog even gemaakt Klaas?? Ziet er goed uit!! Maar ben ook wel een beetje eigenwijs!! (Kwart Fries) hahaha. En heb me voorgenomen om zelf een stuurwiel te maken. Het (stuur)wiel opnieuw uitvinden noemen ze zoiets toch?? Wil zeker niet ondankbaar overkomen en vindt het een super aardig gebaar!!

    Nogmaals, bedankt voor het meedenken en het vervaardigen!!

    Gr. Polite
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... Hij zou er toe in staat zijn ;)

    Graag gedaan Polite! Voor mij secondenwerk hoor...
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Groot gelijk dat je hem zelf wilt maken. Opa Derk was met een Friezin getrouwd, dus qua samenstelling komen we wel overeen. Wilde alleen maar even kijken of de manier die ik voor ogen had zou werken. Uurtje klooien en het was gepiept. Je hebt nu een idee hoe het ding is gemaakt. De spaken aan de naaf gesoldeerd en pas op maat gebracht nadat ze iets naar achteren waren gebogen. Een beetje soldeervet op de soldeerpunten en de las vloeit mooi vol tin. De zwarte mantel heb ik in de lengte open gesneden en weer om de draad geschoven. De kopse einden aan elkaar gelijmd met sec. lijm. Bij de spaken nog een beetje mantel weggesneden. Makkelijk als je een rommelbak hebt met onbegrepen stukken. Succes en pas op dat je niet in je vingers prikt of snijdt. Mocht het niet lukken dan weet je waar er eentje ligt. gr. Klaas.
     
    DirkPattje vindt dit leuk.
  7. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Vandaag ff wat tijd gevonden om het stuurwiel te maken. Solderen werkte niet echt, blijkbaar is het stuurwiel ook van aluminium. Daarom gebruik gemaakt van secondenlijm . Betwijfel of dat sterk genoeg is. image.jpeg
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Sterk weet ik niet maar netjes is het wel en de vraag is of er straks krachten op komen te staan.
    Zo niet dan gewoon met enige voorzichtigheid behandelen:cool:.
     
  9. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Krachten zullen er niet echt op komen. Het is een probeersel. Was liever voor solderen gegaan. Maar dat lukte niet echt!!
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Polite. Er moet wel iets zijn om aluminium mee te solderen, maan dan zul je op de soldeerplekken de geanodiseerde laag moeten verwijderen. Zou het lekker zo laten. Ze merkt vanzelf hoe lang het heel blijft. En af en toe een reparatie moet toch ook kunnen? Vorige week stootte ik de opbouw van mijn scheepje van de kast. Viel een dikke meter naar beneden. Gelukkig ving de RVS vlaggenstok de klap op en een paar stutjes van de davits los. Was in een paar minuten weer gefikst. Gr. Klaas.
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo Klaas,

    Dank voor je compliment!!

    Had al ff gegoogeld, en alluminium is inderdaad wel te solderen maar niet heel erg eenvoudig. Secondenlijm doet zijn werk en stuurwieltje houdt zich tot dusver goed! Af en toe wat repareren is inderdaad geen ramp. Aangezien ik niet veel vrije tijd heb of ik moet andere prioriteiten stellen:D, viel alweer het een en ander figuurlijk in het water. Stuurwiel gelijmd, ontvet, en gespoten. Garen waar ik het stuurwieltje tijdelijk aan opgehangen had kleefde in de verf, uiteindelijk viel het stuurwieltje op de grond, hierdoor wat stof in het geheel en verf op een plek waar je het niet wil hebben! :mad:. Dus wordt weer schuren en opnieuw beginnen. Hoe noemen ze dat ook?? Haastige spoed is zelden goed?? :D
     
  12. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Zag op de geplaatste foto, dat er ook een stuurpen ( juiste benaming?) is geplaatst. Deze ook maar geplaatst. Nu moet het stuurwiel nog een "bruine" kleur krijgen. Als ik de foto goed bekijk, lijkt het me wel een hard houten "hoepel" welke kleur zou ik het beste voor kunnen gaan?? Zat zelf te denken aan donkerbruin.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Op mijn scherm lijkt de hoepel eerder zwart. Bij mijn zeilboot had het RVS stuurwiel een opgeschuimde zwarte hoepel. Ze waren er ook in bruin, dan leek het een kruising tussen kurk en leer. Essen hoepels kwamen ook wel voor. Zelf vind ik mahonie wel een mooie warme kleur. Je ziet, met dit verhaal kun je alle kanten op. Is nachtwerk geworden zie ik. Toen ik nog continudienst liep zat ik na de middagdienst nog graag een uurtje te knutselen. Gr. Klaas
     
  14. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, het was inderdaad laat gisteravond. Kan niet altijd direct in slaap komen na een nachtdienst. Maar heb het stuurwieltje inmiddels voorzien van een bruine hoepel. Nu kan hij gemonteerd worden in de reddingsboot. image.jpeg
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi uitgewerkt hoor?! Je had van die dingen vroeger wel in bussen en vrachtwagens zitten. Maar dan was het een knop.
    In het Engels zouden ze het denk ik een 'crank' noemen, als scheepsterm weet ik het niet. Heb nog ergens een scheepstermenbijbel in een verhuisdoos staan... Er is vast een naam voor. Ze zaten immers ook op scheepslieren.
    Gr Bas
     
  16. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @H.B.Busking, bedankt voor je compliment!! Ben er ook wel content mee!!

    De juiste benamming voor de "stuurpen" weet ik ook zo niet. Maakt verder ook niet uit. We begrijpen elkaar wel! :D
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi wieltje geworden Polite! Die krukken kon je ontzag voor hebben. Hebben voor menige gebroken vinger of arm gezorgd. Weet de eigenlijke naam ook niet. Ze waren ook in opklapbare vorm, maar als het wiel rondtolde wilden ze wel eens onverwacht uitklappen, met alle gevolgen van dien. Vaak zat er nog een messing ring om, waarmee je hem in uitgeklapte vorm kon borgen. Wij liepen eens met het lege schip achteruit varend met het roer in de oever van het Winschoterdiep. Vader zijn arm bezeerd, achterste lagerhuis op de roef gebroken en de roerkoning krom. Lagerhuis gewisseld met een andere op het roefdek en met 2 man moeten sturen naar de werf. Daar is het roer gedemonteerd en de boel weer gericht. Dat soort dingen zal jouw stuurwiel niet overkomen denk ik. Gr. Klaas.
     
  18. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, dank voor je compliment!! Snap precies wat je bedoelt! Heb als kleine jongen vroeger regelmatig mijn hoofd gestoten aan dat kl... ding!! :mad: Wat je benoemd met messing ring, klopt helemaal. Zo hadden we dat ook op schip! Wat betreft het in de wal lopen, hadden jullie een omkeerbare motor? Na mijn weten is mijn paps vroeger hierdoor met de voorsteven in de wal gevaren.

    Tja, zal mijn hoofd waarschijnlijk niet stoten aan deze "stuurpen" :D
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee Polite, we hadden geen omkeerbare motor. 5 Cilinder Bolnes met Reintjes keerkoppeling. We hadden die reis stookolie gelost bij de centrale in Groningen. Toen onze kinderen klein waren had ik in de stuurhut de box met de ene kant op de bank staan en aan de andere kant er een paar bezemstelen aan gebonden. Zo konden de mannen niet bij het stuurwiel en ook uit het raam kijken. De oudste zoon wist op 2 jarige leeftijd in Friesland en Groningen alle windmolentjes te staan. Hij was gek op alles dat draaide. Had voor hem een eigen stuurwieltje aan de wand gemonteerd. Gr. Klaas.
     
  20. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, aha!! Een blikken Bolnes, althans zo noemde mijn vader ze vroeger!! Haal wat zaken door elkaar blijkbaar, want die zal niet in de steilsteven hebben gestaan. :D
     

Deel Deze Pagina