Reddingsboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Polite, 2 mei 2010.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Heb inmiddels het stuurwiel gemonteerd in de reddingsboot. Lijkt het wat?? image.jpeg image.jpeg
     
    norwin vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er keurig uit Polite! Zet je er nog een stuurman bij? Beetje uitdaging moet er blijven natuurlijk. Gr. Klaas.
     
  3. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Heb ik wel eens aan gedacht Klaas. Echter deze zijn er niet of nauwelijks op deze schaal. 1:10.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze is al te groot. In 1971 de box ontgroeid zat hij aan een tuigje met de achterkant van de stuurhut als speelterrein. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Marco_Polo vindt dit leuk.
  5. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Kom ik een nieuw fotootje tegen op het internet van de Cornelia. Zie dat de vlag toch hoger zat. Dit dus ook maar gedaan. Tevens zie ik ook, hoe de thuishaven op het achtersteven is geplaatst. image.jpeg
     
  6. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Schopje van enkele jaren, (excuus daarvoor) zie dus ook op de onlangs gevonden foto op het internet, dat de zeeleuw ook een “bruine” gedeelte heeft waar de winch op staat. Ga er gemakshalve vanuit, dat dit in begin jaren van de Cornelia Clasina ook is gebruikt. Zo kom je iedere keer weer wat verder.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Soms moet je een wat langere adem hebben om je schip compleet te krijgen. Op mijn Smit Finland heeft het ook 10 jaar geduurd eer de laatste appendages erop kwamen. Hoe gaat het in de MK met de hermotorisering? Komt wel geen blikken Bolnes in, maar ben toch benieuwd. Gr. Klaas.
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Moi @k-k , er komt idd geen blikken Bolnes in. (Lol) destijds was de Cornelia Clasina uitgevoerd met een volvo penta. Moet nog langs de bouwmarkt voor wat hoekprofiel om de Bühler te monteren.

    Groet,

    polite
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    4E1855A4-DD3D-4E0A-83DA-9B37BE97D303.png

    Kom je wederom een fotootje tegen op het internet van de ori gebouwde zeeleeuw. Zie nu dat het gedeelte onder de winch van oorsprong ook bruin was. Zou dit ook zo zijn geweest bij de Cornelia Clasina?

    groet,

    polite
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de Zeeleeuw en Cornelia zie je ook verschillen in de kleuren van de opbouw. Bij Cornelia is de voorkant donker. Werd waarschijnlijk vuil door landvasten en schoenzolen. Gr. Klaas.
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Moi Klaas, ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt met het verschil van de kleuren in de opbouw. Misschien dat je dit iets nader kunt toelichten. Ik zie dat zo niet namelijk. Wat ik nog wel zag, is dat er rond om de bolders een soort van hoogglans lak is gebruikt. Maar of dit van oorsprong op de Cornelia is gebruikt is ook nog maar de vraag uiteraard. Ik denk, dat ik het gedeelte onder de winch maar bruin ga doen. Steekt ook nog een beetje af bij al het grijze op het dek.


    Groet,

    polite
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2020
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu ik op de tablet de foto's bekijk en uitvergroot zie ik dat het zwart tegen de voorkant van de Clasina een kleed(je) is. Zou daar de naam mee afgedekt zijn en het schip nog gedoopt moeten worden? Het lijkt dat er langs de kanten en ook een paar banen op het dek in de glanslak zitten. Ook boven het roerkwadrant? zie je glansverf. Het doffe gedeelte zal anti-slip verf zijn. Is er niemand meer te achterhalen die op deze boot heeft gevaren? Gr. Klaas.
     
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Moi Klaas,
    Ik begrijp nu de verwarring. Je kijkt naar een eerdere foto die ik heb geplaatst. (Zwart/wit) En inderdaad daar zit een doek voor de de opbouw. Ik denk dat dit een foto is geweest van de onthulling van de Cornelia Clasina. Maar heb daarna dus nog een kleurenfoto gepost. (maar had je ook al gezien dus) Hier is duidelijk te zien dat het gedeelte onder de winch bruin is. Maar goed, dit is dan de Zeeleeuw. Het zou inderdaad mooi zijn om een oud schipper van de Cornelia te achterhalen. Misschien de huidige KNRM maar eens een mailtje sturen, of zij me verder kunnen helpen of doorverwijzen.

    Groet,

    polite
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moi Polite, Het kan nooit kwaad om er wat energie in te steken. En soms komen er bijdragen uit een heel onverwachte hoek. Lag er ooit niet zo'n vlet in, of zo je wilt op Marken? Kom net in een ander verslag ene Arjen tegen die de Cornelia Clasina van Vlieland kent. Zie link. Zou er een gemeenschappelijk project van maken. Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-frankrijk-hulp-gevraagd.268866/page-2
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2020
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Moi Klaas,

    ik heb zowel KNRM aangeschreven, de huidige eigenaar en Arjen. Dit was overigens wel een goede tip, want zijn vader en opa hebben er nog op gevaren. Bedankt daarvoor. Wellicht kom ik nu wat verder.

    we wachten rustig af.

    Groet,

    Polite.
     

Deel Deze Pagina