Reddingsboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Polite, 2 mei 2010.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @norwin, bedankt voor je link!! Ik ga bij de plaatselijke hobbyzaak eens vragen naar decorfin glasverf. En anders maar bestellen, waar jij het gekocht hebt. Denk dat ik maar voor de kleur geel ga. Dat is het meest passend naar mijn mening.

    Groet,

    Polite
     
  2. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
  3. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Was je bij Pipoos geweest in de Oosterstraat, of Flokstra in de Stoeldraaiersstraat?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Waarom de led's "verven"? Dit is heel erg inefficiënt. Je houdt dan een heleboel licht tegen waardoor je een relatief zwak lichtje overhoudt.
    Led's zijn te verkrijgen in heel veel kleuren ook gele. Je kan eventueel ook een trucje uithalen door een dubbele led te gebruiken,. In dit geval een rode en een groene led in één huisje. Zulke led's hebben drie pootjes zodat je elke led apart van stroom kan voorzien. Door de stroom door die twee led's te variëren kan je de kleur aanpassen. De kleur is dan een mengging en loopt van rood via oranje naar geel naar uiteindelijk groen of andersom.
    Natuurlijk zijn er ook 3 kleuren led's, zogenaamde RGB led's. Daarmee kan je in theorie elke gewenste kleur maken. Dit wordt zeer veel gebruikt, je vindt het bijvoorbeeld in led strips.
     
  5. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @MikeMohawk , ik ben bij Pipoos geweest. Flokstra was ook nog een optie geweest, maar niet zo gauw aan gedacht. Heb wel het idee, dat Flokstra een ruimere keus heeft.

    @Ernst Grundmann , ik snap je verontwaardiging wat betreft het "verfen" van de led's. Misschien is je het fotootje je ontgaan ( zoals gepost). Maar hier kun je zien, dat de mast verlichting (veels) te vel is. Met een verflaagje probeer ik dat enigszins te dimmen. Aangezien ik net alles geverfd heb, en de bedrading niet eenvoudig is te veranderen, was ik voornemens om de led's te verfen.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ooit wel eens gedacht om transparante lak te mengen met pigmentstofjes? Niet te veel natuurlijk. Kijken wat de werking is.
    Niet dat het goedkoop is... maar bij de Doe het zelf... meen de Hornbach in Groningen wel eens een rekje zien staan met 10-tallen pigmentstofjes...
    Je kan eens kijken bij Okaphone of je met krimpkous nog iets kunt dimmen. Ze hebben een assortiment aan diameters en verschillende kleurtjes. Ook transparant-opaque. En dat laatste kan interessant zijn! Dat dimt behoorlijk de licht-pit!

    En dan natuurlijk gekleurde foliën, zelfklevend polyester, zeer dun. Vroeger had je van Mecanorma of Letraset deze plakfolies in PMS tinten (een drukkers kleur-definitie).
    Spul was razend duur. Voor schetsen, tekenwerk en presentaties kon dat wel uit.
    Met de komst van de computer en kleurenprinter was dat alles niet meer nodig.
    Wellicht heeft Bossina teken en schildersbenodigdheden in Groningen nog restpartijen van dat spul. Verder de kleurfolies van snoepjes en bon-bons... of de transparante Oracover modelvliegtuigfolies.
    Nog best lastig om dat overwogen mooi gedimd te krijgen!

    Verder is het verhaal van Ernst weer zeer, zeer interessant!
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik ben helemaal niet verontwaardigd hoor, verre van dat zelfs. Maar als de led te veel licht geeft kan je heel simpel de weerstand aanpassen (hoger maken) waardoor de stroom minder wordt en de led minder licht gaat geven. En als die weerstand ook al in de bedrading of de mast zit kan je gewoon benedendeks een extra weerstandje in de draad opnemen. Dat lijkt me makkelijker dan veel van wat is aangegeven. Hoewel daar heel inventieve oplossingen bij zijn. Kleurfolies van snoepjes en bon-bons, je moet het maar bedenken. :thumbsup: :)
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @H.B.Busking , transparante lak in combinatie met pigment, had ik ook nog niet aan gedacht!! Zeker ook het proberen waard. Kan altijd even bij Hornbach aan voor pigment. In ieder geval, kijken of ze dat daar hebben. Ook het verhaal van Okaphone, hou ik in mijn achterhoofd. Heb nu inmiddels potje glasverf (geel) in huis, en ga daar eens mee aan het stoeien op glas.

    @Ernst Grundmann , heb geen idee of er al een weerstand is gemonteerd. Ook niet te zien. Alle electronica ( verlichting) is op een dergelijke manier weg gebouwd, dat hier niet eenvoudig is bij te komen. Zoals aangegeven, ga eens stoeien met wat verf. Of ik het alleen bij geel hou, is nog maar de vraag. Lichtbruin, lijkt me ook nog een optie. Of een combinatie van.
     
  9. DirkPattje

    DirkPattje

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Zuidbroek
    Hallo Andre, de boot ziet er prachtig uit, heb je misschien zin om naar de KNRM reddingsbootdag op 30 april
    .in Harlingen te komen er komen veel KNRM model boten en in September komen er nog meer model reddingsboten
    op de dag van de Oude reddingsglorie in Lemmer,dus hierbij hartelijk welkom.
    vr gr Dirk.
     
  10. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.

    Dirk,

    Je hebt een pb.
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Vandaag getracht, een simpel stuurwiel in elkaar te flansen voor de Cornelia. Had als basis een roede van een gordijnrails. Binnenste gedeelte ( kruis) heb ik van alluminium genomen. Echter dit laat zich niet zo makkelijk solderen. Maar iets opnieuw verzinnen!!
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe dik is dat stuurrad Polite? Je schrijft een roede, maar ik zat aan een houten ring te denken. Zou je het niet kunnen lijmen met 2-C of secondelijm? Gr. Klaas.
     
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo Klaas,

    Ik was ook niet helemaal volledig in mijn berichtgeving. Maar je was warm. Heb dan welliswaar geen houten ring genomen maar een "ijzeren" ring. Binnenwerk had ik alluminium voor gekozen. Echter dat laat zich zomaar niet solderen. Sec lijm of 2comp lijm is uiteraard ook nog een optie. Maar weer eens een poging ondernemen. :D Gr. polite.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Zomaar even een gedachtenspinsel. Moet het van blank metaal, of ga je het stuurwiel schilderen? Als het geschilderd wordt maakt bouwmateriaal niet veel uit en zou je koperdraad kunnen gebruiken. Hoepel maken, zes spaken. De 6 spaken soldeer op een M-3moertje, eventueel V vormig buigen om de naaf wat naar voren te zetten. Daarna de hoepel erom solderen. Heb je een kek stuurwieltje. Als hij mooi is geworden kun je hem na het afvijlen van overtollig tin poetsen. Schuren en schilderen gaat ook natuurlijk. Gaat ook van messing ronde staf. Dat is wat stuggeren sterker. Wel de soldeervlakken goed pas maken en zo weinig mogelijk tin + vloeimiddel gebruiken. Gr. Klaas.
     
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, uiteindelijk zal het stuurwiel geschildert worden. Bouwmateriaal maakt inderdaad niet zo heel veel uit. Maar was voornemens om het te solderen. Wat betreft een moer, heb je me aan het denken gezet. Kan een dopmoer gebruiken om de bolling aan de voorzijde van de naaf te voorzien. Heb wel een fotootje van hoe het stuurwiel zou moeten worden. Wil graag het orgineel benaderen. Denk dat ik maar even langs Krikke moet voor wat beter materiaal.

    Gr. Polite image.jpeg
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe groot is de diameter van het wiel Polite? Gr. Klaas.
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Als je bedoelt het origineel?? Dat weet ik zo niet. Maar als ik zo mag schatten(naast de persoon) ca 80 cm? Ring die ik zou willen gebruiken is 45 mm. Wellicht iets aan de grote kant. Gr. Polite.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik zo kijk schat ik het wiel niet groter dan 50 cm, eerder 40. Kijk maar naar de persoon die erbij staat. Breder dan de man zijn heupen is hij niet. Bij mij meet ik over de heupen zo'n 40 cm. Heb nog een stukje trekdraad (1,5 mm roodkoper met zwarte mantel) liggen. Eens kijken of daar iets uit te fröbelen valt. Even geduld. Gr. Klaas.
     
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Bedankt dat je meedenkt Klaas!! Maar als ik kijk naar de lengte van de man, denk ik zeker dat het stuurwiel 3x in de man zou passen. Ga er gemakshalve even vanuit, dat de man ca 1.80 groot is. Spreek me nu even tegen, door te denken dat het stuurwiel een diameter van 80 cm zou hebben. Blijft een beetje een gok!! Gr. Polite.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik dacht 2 tot 2,25 x spuitbus WD 40? Iets perspectief in de foto...

    v2.jpg

    Maar, je zou ook aan de hand van proportie naar het model kunnen toerekenen.

    Even grof opgezet in Photoshop...

    v3.jpg

    En dan zie je dat het stuurwiel er ongeveer 3x in past, + nog iets ruimte. Dus proportioneel, owfel in verhouding tot de kajuitbreedte. Overigens zal er later zal er niemand over struikelen... hoor je alleen maar ''mooie boot m'neer'' :cool:

    Als je het wiel wilt maken, kijk dan eens na op het internet hoe een autosportstuur uit hout wordt vervaardigd, als inspiratie. Nardi stuur bijvoorbeeld, of van oudere Alfa's, sturen worden ook gerestaureerd en staan er vast plaatjes op het net. Geeft in ieder geval een idee voor 'iets'.
    Verder zou het mogelijk 'moeten' zijn om uit smalle repen vineer een stuurwiel uit hout op te trekken?
    Houte eerst nat maken, scheutje ammonia bij het inweken, dan kletsnat een voldoende lengte om een buis wikkelen van de juiste diameter, dat laten drogen. Dan heb je een mooie droge meewerkende houtkrul. Die kan je met CA lijm in het gareel brengen om diezelfde buis. Wel cellofaan effe om de buis, anders is het gereed product niet te lossen, en dan net zo lang wikkelen en tacken met CA tot je een mooie ring hebt van voldoende dikte.
    Dat kan je dan in model schuren, etc t/m aflakken. Dat was ik van plan voor mijn FL-8 SAR boot te doen... daar is het iets van 45 tot 50 mm diameter...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2016

Deel Deze Pagina