Reddingsboot

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 12 apr 2022.

  1. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Ik wil een reddingsboot maken om een zeilscheepje op te halen indien de batterij leeg is bijvoorbeeld. Ik denk aan een klein speedbootje en daar dan armen omheen te maken. Iemand ervaring daarmee?

    Groet, Mabo

    DA6FFD22-5803-4317-8A45-082E02405847.jpeg
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dag Mabo
    Als je tijdig de ontvangeraccu wisselt, zal je je zeilboot nooit hoeven op te halen ivm een lege accu.
    Het grootste gevaar is dat je boot komt vast te zitten aan een obstakel of aan de lagerwal geraakt.
    De vraag is of je dan niet meer hebt aan een zg lawinestok of een werphengeltje.

    Maar jouw vraag was wie ervaring had met een boot met armen.
    Sorry, ik dus niet.
     
  3. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Is een springertug niet handig daarvoor, met een haak die je achter een stag kan hajen?
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt: 13 apr 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  5. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,.

    Maarten, Springertug even op gezocht en kan zeker ook. Tegelijk een kant en klaar goedkoop speedbootje kan met wat aanpassingen ook.

    Dimitri, dat zijn goede voorbeelden. Die link naar de low battery alarm gevolgd, en heb die gelijk besteld. Goede tip dank!

    Groet. Mabo
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mabo, Je hebt al wat voorbeelden van rescueboten gezien. Net als Maarten zit ik ook in de richting van een springertug te denken en dan eventueel er een lanceerbaar dregje op te "prutsen". Zelf heb ik mijn beide sleepboten daarvan voorzien. Bijgaand een filmpje, waarop bij 2:15 de dreg wordt gelanceerd. De dreg is gemaakt van koperdraad, met daaraan een 1,25 m. lang stuk touw. Een elastiek wordt gespannen langs een 30 cm lange stok. Een oogje in het touw bij de dreg wordt bevestigd aan de sleephaak. Die kan d.m.v. een servo worden ontgrendeld. Het elastiek ontspant zich en de dreg wordt schuin omhoog gelanceerd. In mijn geval was het maar een kleine aanpassing op bestaande schepen. Een rescueboot met een duwframe is geschikt om een vrij liggend schip naar de wal te duwen. Terughalen uit lagerwal is wat complexer. Kijk maar wat jou het meest aanspreekt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2022
    Mabo en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Een mooie contraptie Klaas, gr. Maarten
     
  8. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Klaas, inderdaad mooie contraptie zoals Maarten typeert, moest opzoeken, leuk woord.

    Leuk om te zien dat filmpje en de werking van de dreg. Mooi, kunstig samengesteld. Top.

    Groet, Mabo
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    RIMG0979.JPG Om eerlijk te zijn heb ik het deels afgekeken op de modelbouwclub in Rozenburg Mabo. Daar werd de dreg gelanceerd door een gespannen stukje verenstaal. De grendel werd geactiveerd door een servo. Hierboven de sleephaak van Smit Finland. Wordt ontgrendeld met een lijntje dat door een miniservo wordt strak getrokken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2022
  10. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Klaas,

    Evengoed mooie configuratie en goed idee.

    Een bootje maken met alle servos e.d. is duurder dan het speedbootje van 30 euro en 5 euro materiaal. Moet op speedbootje een maand wachten en ga na aflevering een buizenframe maken. En mogelijk achter een katrol met touw en mini drijvers. Dan heb ik 2 opties. 1 is duwen, 2 is trekken door eerst eromheen te varen en zo het touwtje om het noodlijdend scheepje te krijgen en dan op sleeptouw nemen. Zag daar een filmpje van.

    Maar of het met dit speedbootje werkt weet ik nog niet. Misschien te weinig power. Mocht het niet lukken dan ga ik er een project van maken en investeren in airmotor met servo's. Dan kom ik al gauw boven de 100 euro uit zo te zien op Ali express. Dus hoop dat speedboot optie werkt.

    Ben momenteel aan het bedenken hoe de constructie om het speedbootje moet worden. Het is het model wat ik in de eerste post liet zien. Tips altijd welkom.

    Groet, Mabo
     
  11. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    Zoals je in het filmpje ziet heeft zo'n speedbootje het al lastig met een vlakke speedboot laat staan met nog een zeil oppervlak erbij, maar ben benieuwd naar jouw bevindingen er mee. Die afschietbare dreg is erg goed bedacht maar je moet denk ik wel scherpschutter zijn om er precies mee te werken zeker op afstand !
     
  12. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Dimitri,

    Ja inderdaad, met wind in de zeilen en dan trekken of duwen lijkt mij met deze opzet spannend. Die ik heb besteld is een goedkoop speedbootje met wel twee schroeven. Ik ga het meemaken.

    Ik ben benieuwd. Ik plaats hier eind mei een filmpje van wat het is geworden, afhankelijk van levering.

    Groet, Mabo
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    De dreg schiet je niet af op afstand, maar met de achterkant van de sleepboot tegen het gestrande model. De dreg blijft allicht ergens achter haken. Daarna voorzichtig trekken. Belangrijk is dat de sleepboot tijdens het trekken bestuurbaar blijft. Daartoe zit de lijn met de dreg vast aan de beting. Aangezien een gestrand schip vaak aan lagerwal ligt moet je rescueboot daarmee om kunnen gaan. Leuke uitdaging om daarvoor iets te bedenken toch? Nog grotere uitdaging is om al varend en zeilend uit de problemen te blijven. Gr. Klaas.
     
  14. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ben duwbakje voor mijn springertje aan het maken, met verwisselbare dekken. Een dek wordt een reddingsdekje. Op het filmpje het idee:
     
    Herby63 en Mabo vinden dit leuk.
  15. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Klaas

    Ja ik had zelf al bedacht dat je de dreg dichtbij het noodlijdend schip afschiet. Ik vind die constructie vernuftig en spannend, temeer je maar een poging hebt en gelijk ergens moet aanhaken.

    Maarten, dat is ook een mooie contraptie. Goed te zien op het filmpje hoe het werkt. Ik zou dan op mijn bootje een railing maken als houvast voor de haak. Voordeel is ook veel controle en je kunt meermaals proberen aan te haken. Ontzettend leuk dit soort vernuftige vondsten en filmpjes.

    Het voordeel van een duwboot lijkt me dat je op afstand beter zicht hebt op wat je moet doen om achter bootje te liggen en voort te duwen. Ik denk echter dat als zeilbootje aan lager wal ligt het systeem van jullie met aanhaken en trekken zekerder is om het bootje terug te trekken Ipv duwen.

    En het duurt nog zolang voordat mijn Ali speedbootje komt. Als ik jullie vondsten zo zie krijg ik zin om toch zelf een heel eigen ontwerp te maken.

    Zojuist met 30 km/u wind met zelfbouw bootje gevaren. Is wel paar keer fors schuin gegaan tot dek aan toe, een kant stukje onder waterspiegel. Ook het nieuw geïnstalleerd alarmpje (tip Dimitri) ging op gegeven moment af. Dat werkt prima.

    Thuis bootje open en zag had toch wat water gevat. Gelukkig is de electra goed afgeschermd. Toch blij als mijn reddingsbootje af is. Toch onbestemd gevoel als ze ver op het water is.

    Groet, Mabo
     
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ben je aan lagerwal gaan kijken om te zien hoe het er daar met deze wind aan toe gaat? Heb je dan het geduld om een andere boot in het water te laten en er heen te varen of ren je de kant van het onheil op, en redt je de boot? Ik zou altijd voor het laatste gaan. En dit is nog maar een briesje…

    Naast de reddingsboot zijn er twee andere dingen die je kan doen om een comfortabeler gevoel te krijgen tijdens het zeilen. Zeilen op plassen waar je er aan alle kanten bij kan óf zeilen terwijl je zelf aan lagerwal staat zodat de boot weer naar je toe geblazen kan worden als je alle zeilen viert.

    Of vindt je het gewoon een leuk project? Dat is natuurlijk ook helemaal dikke prima, ook niet alles wat ik doe heeft directe noodzaak… :banana:
     
  17. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Zeiler,

    Dank voor je reactie.

    In het midden van de plas waar ik vaar is een eilandje voor vogels. Daar kom ik niet bij. Een andere plas is zo groot dat het nog wel even kan duren voordat het eventueel aan lager wal raakt. Een reddingsbootje geeft controle, tijdwinst en een betere gemoedstoestand wetende dat mocht er onverhoopt iets mis gaan het snel opgelost kan worden. Neemt niet weg dat het ook een leuk project is.

    Groet, Mabo
     
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ik bedoel ook dat je moet gaan varen aan de kant waar het lagerwal is, kitesurfers doen dat bijvoorbeeld ook.

    Maar prima!
     
  19. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Zeiler, oh zo, ja dat is beter. Alleen zitten daar vaak de vissers met hun hengels. En ik wil niet afhankelijk zijn van de stand van de wind.
    Groet, Mabo
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo maken we met elkaar wat roei- of zeilboten los. Vanmiddag even gevaren met mijn avatar. Mooi schoon water en een groot rondje over de plas (Zwanenmeer Oostvoorne) gemaakt. Op ongeveer 50 meter afstand een van de plastic boeitjes, die op de plek van een fontein ligt), geramd. Gelukkig geen schade. Waarmee ik maar aan wil geven dat op zo'n afstand een reddingsactie met een rescueboot(je) slecht te overzien is. Maarten zijn oplossing is ook een mooie. En dat is net de kracht van het Forum. Met elkaar oplossingen bedenken en in de praktijk toepassen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2022
    Mabo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina