reden van statorplaatjes

hallo mensen,

bij elektromotoren zie je altijd dat de stator in allemaal laagjes metaal is opgebouwd. is het ook mogelijk om dit te vervangen voor een massief deel?
en wat is de reden van al die laagjes doet dat iets speciaals?

ik hoop dat jullie het antwoord hebben,

groeten Robert

Het hele fijne weet ik er niet van maar het heeft te maken met de wervelstromen door het anker. Met lamellen zijn er minder verliezen.

Door de stator te verdelen in onderling door lak geïsoleerde schijfjes, verminderen de wervelstroom verliezen in het statorblik aanzienlijk. Een massieve stator zou de motor afremmen, zeer slecht voor het rendement van de motor, en de stator zou zeer warm/p*sheet worden. Daarom zijn de kernen van transformatoren ook als dunne plaatjes uitgevoerd.

See these eddy current demos:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=465019

Zelfbouw dynamoter voor e-motoren. Een ex-harde schijf met magneten, fungeert als remschijf.
LRK Site
-> EM 4/2001 Performance Measurements on Electric Motors

De TGV trein gebruikt (ook) wervelstroom remmen, evenals rollercoasters.

hartelijk bedankt voor de antwoorden!

ik heb het allemaal eens door gelezen maar het laat wel zien dat het niet werkt ja.

ook las ik dat het bij kleine motoren minder uitmaakt vanwege dat het exponentieel toeneemt en hier gaat het om een kleine 12mm inrunner motor met een stator van buiten 11 en binnen 9mm en een lengte van 15mm.

weet iemand een plek of persoon die stator plaatjes kan frezen? ik kan niets vinden met google :-(

groeten Robert

Waar is de motor voor bedoeld? Foto's? Stator uitwendig 11 en inwendig 9mm geeft tandjes van 1mm hoogte???

Geen kattenpis om te (laten) doen, en al helemaal niet voor een paar stuks. Stansen (stempels en matrijzen paar duizend euro), laseren, etsen, waterjet, vonk-eroderen, plus eventueel nabehandelen (ontlaten, ). En het is niet zomaar blikstaal (chroom-cobalt staal is het beste). Je kunt beter een andere motor kanibaliseren.

www.BATT-MANN.de heeft nog Statorbleche onder
diversen.

Zelf laten maken:
Pontus Claesson (a.k.a. runnjarn)
constuction for a 12mm and 16mm stator - RC Groups
Project "60-stator poles heli direct drive" - RC Groups

klopt geheel maar zelf iets maken is toch veel leuker ;-)

en ik heb nog geen hk inrunners van 12mm gezien die magneten en wikkelingen hebben die bij 180 graden niet weg zijn 8)

Elke magneet (wat je privat ) kan kopen gaat boven de 120 graden kapot .

En of je wikkeldraad dat uithoud ben ik ook nog niet van overtuigt .

Ik heb hier ook nog zelfgemaakte motoren liggen .
Die magneten zijn maar tot 80 graden standvast volgens de fabriek. ;)

Alles wat je na gebruik niet kan aanpakken(op E-gebied) gaat kapot en word overbelast .

Of lipo , motor , regelaar , alles hetzelfde.

Mvg Johan

Statorplaatjes (laten) maken kun je gevoeglijk vergeten Robert. Schroef eens wat harde schijven open en kijk of daar geschikte maat in zit.

Hoe sterker magneten, hoe lager hun Curie-temperatuur.

Back