Redingboot George Dijkstra (1:20)

Na het bouwen van de bruinvis http://www.modelbouwforum.nl/threads/reddingboot-bruinvis-atlantic-21-lesro-models-1-12.234402/ ben ik weer verder gegaan met de bouw van de George Dijkstra.
Ik was al een stuk op weg en hij heeft even stof liggen happen op de plank, maar we gaan er weer met de volle 100% voor.
Voor degene die het niet weten het is een reddingboot uit de vloot van de KNRM van het type Valentijn, inmiddels zijn er al een aantal gepasseerd op het forum dus origineel is het niet, maar toch wel een mooi schip :)

Tevens is dit het eerste vaartuig die ik compleet vanaf de tekening heb gemaakt. De andere modellen waren meestal toch al een stuk in de goede vorm of veel andere onderdelen waren aanwezig. Hij is nog lang niet af maar ben toch wel een beetje trots dat het tot zover toch is gelukt. Oké de eerste romp ging niet goed en landen dus ook in de container, maar na wat herberekeningen en vooral niet opgeven lukte deze wel.

Het model zal helaas wel statisch worden dit omdat ik het al stoer genoeg vond voor zo'n eerste tekening project. De romp en opbouw zijn van balsa en wat triplex, uiteraard met een laagje epoxy en het hier en daar nodige plamuur, zo kan die als die af is toch nog eventueel te water als sleepobject.
Overige onderdelen ben ik voornamelijk van styreen aan het maken en hier en daar een stukje hout waar nodig.

Kan een heel verhaal ophangen maar denk dat de foto's meer zeggen. Tips en tricks zijn natuurlijk welkom al heb ik al veel van jullie uit de andere verslagen geleerd.

Tot de volgende update
Groeten Rick
DSC_0142_zpswv2dwskw.jpg

DSC_0139_zpst9xalfpj.jpg

DSC_9197_zpschbuzlku.jpg

DSC_9196_zpsql7gyeba.jpg

DSC_9203_zpslq4zeuh4.jpg

DSC_9256_zpsniw7pzky.jpg

DSC_9257_zpsbwc5rfup.jpg

Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit Rick. Wel een kort bouwverslag, maar het resultaat ziet er goed uit. Ook mooie details in de boot.
Succes met een eventueel volgend project.
Groeten Roelof

Dacht ik dat de stickers er mooi op zaten, werd ik erop gewezen dat de sticker van de stuurhuis pet niet klopte.
En inderdaad er stond reddinboot ipv reddingboot... maarja dat kan gebeuren, gelukkig met niet al te veel moeite kwamen ze er weer mooi af. Dat word van de week dus even een nieuwe maken.

Maar goed dan bij deze ook maar weer gelijk een kleine update. Ik ben begonnen met de railling op het achterdek, had eerst een begin met messing maar kreeg het toch niet netjes gesoldeerd. Dus uiteindelijk maar weer vertrouwd met styreen aan de slag, moet zeggen het gaat weer aardig.
Heb de bakboords zijde nu af tot de helft van het achterdek, maarja toen waren de profielen weer op dus dat word weer naar de winkel. Heb een klein malletje gemaakt van hout waar ik de styreenprofielen in leg/buig en voorzichtig verwarm. Als ze er uitkomen hebben ze allemal mooi dezelfde ronding.

Zie hier het eerste stukje. (als de tube vast zit klopt die mooi, lijkt nu wat rommelig)
DSC_9259_zpswu0jitrz.jpg

DSC_9260_zpswy019wye.jpg

En we zijn weer een stapje verder.

Ik ben verder gegaan met de antislip stukken op het dek, deze zijn van styreen tegelprofiel plaat. Dit kwam precies overeen met het origineel dus was vrij simpel om te maken.
Verder heb ik de mast afgemaakt (op 2 antennes na) en zijn de vlaggen gemonteerd.
De railing is ook zo goed als klaar inclusief het kistje. Aan de zijkant van het kistje zitten nog een MOB lamp en een SART, ook deze zijn zo goed als klaar.
Ook een begin gemaakt de achterdekbolder en de kabel rol eronder. De Tube krijgt ook wat meet detail nu ik begonnen ben met de zwarte stoot strippen aan de zijkant. Deze bestaat ook weer uit styreen halfrond profielen en een zwarte folie er overheen, even met de fohn erover en het geheel trekt mooi strak en zit als een huis.

Een aantal details staan er nog los op en kunnen dus wat scheef zitten, maar is altijd wel zo leuk voor de foto.
DSC_9377_zpsypwwrdal.jpg

DSC_9378_zpsjz7fmufg.jpg

DSC_9379_zpshdcffiak.jpg

Ondanks het mooie weer zijn we toch nog even bezig geweest met de Dijkstra.

De tube is zo goed als af, alle banden zitten er mooi strak om heen en ook de details kwa antislip stukken en opblaas ventielen zitten erop. Ook op het dek zijn alle antislip vlakken vast geplakt. Op het motorruim en boven op het stuurhuis zijn ook de antislip stukken aangebracht, uitglijden lukt nu niet meer :)
Verder heb ik de stopzak gemaakt en deze achter in de daarvoor bestemde houder aan de railing gemonteerd.
De kleine doppen van het Pre-wetting systeem zitten ook op de railing rondom gemonteerd. Hiervoor heb ik weer de 2mm rond profiel styreen gebruikt, deze in de vorm van de voet van de railing gevijld en met een 1mm boordje het gaatje erin gemaakt.
Ook op verschillende plekken nog wat ontbrekende decals aangebracht, alleen die van de SART en de MOB lamp nog en dan is dat gedeelte ook klaar. De stoelen/sleepbolder en de drenkelingen netten op het achterdek zijn ook af en gemonteerd.

Nu rest nog wat kleine details en de jets plus de diepwater inlaat.

Tot zover weer.

DSC_9613_zpspymg7lqg.jpg

DSC_9611_zpsa1qjqw0u.jpg

Back