reductie op een methanol motor?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door femmo, 17 jan 2013.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dat wordt erg mooi met de grote drieblads prop...

    [​IMG]

    P-40N NEIAF

    Groeten, Ramses
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    :shock:

    Of was het gelukkig toch alleen maar de uitlaat? :)

    Anyway, wordt inderdaad vast erg mooi. :p


    jan.
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nee de originele gaten pastten niet dus ik had 2 gaten bijgetapt, maar niet diep genoeg.
    Dus de motor zat maar met 2 schroeven vast, en niet diagonaal.
    Daardoor trilde die los. Even dieper tappen of door en met contramoer, dan is het opgelost.

    Het klapperen van de motor stelde ons wel voor een raadsel.....

    Kleppendeksel losgehaald, nokkenas blootgelegd....waar komt die rammel toch vandaan?
    Van de steun dus....
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou als ik jou was, toch proberen daar een beveiliging voor te verzinnen....
    Het moet niet zo moeilijk zijn om een mechaniekje (of electronisch gadget) te verzinnen wat het gas dichtklapt als die riem breekt, zodat je motor wat meer overlevingskans heeft....

    Groet, Bert
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Heb ik ook over zitten dubben.
    Het is wel zo dat er een aardig vliegwiel aan de motorpulley zit waarmee de motor gewoon normaal doordraaide, hij toerde mzar een klein beetje op....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... dat kleine beetje is de ruimte die er zit tussen max toegelaten toerental, en het toerental waarbij de kleppen gaan zweven. Heel veel verder komt hij niet.... Maar als je pech hebt, ontmoeten klep en zuiger elkaar dan op een manier die niet de bedoeling was... Kun je op zoek naar kleppen en een zuiger, minstens...

    Groet, Bert
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nee hij liep half gas toen de riem knapte en toerde niet naar volgas op.
    De servo van mijn teststand stond ook nog eens verkeerd om, maar bewijst wel mijn gedachte;
    Toen ik meteen gas dicht wilde gooien (wat dus open bleek te zij), TOEN toerde de motor op, dus puur door gas geven, niet door het verlies aan prop gek genoeg....
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    zo alles vast gezet en weer getest;
    motor kwam mooi op toeren, dat zag er veel belovend uit....tot ik af en toe iets weg zag springen.....

    De tanden van de riemen trekken het niet......

    ik had wat geshimd omdat ik de riem erg los vond staan, zou riemspanning dit kunnen veroorzaken, of is het toch de stotende belasting van een 4takt die me nekt..?

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik gok dat de riemspanning erg hoog staat hier kunnen dit soort riemen erg slecht tegen.
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Riemspanning was woensdagavond al meer dan genoeg, als je er daarna nog extra shims onder hebt gezet zal de riem nu (veel) te strak hebben gezeten.

    Groeten, Ramses
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee, het bewijst niks: geen enkele smoorklepgeregelde motor toert op als bij half gas de belasting wegvalt. Dat komt door de weerstand die de instromende lucht van de gasklep ondervindt: die remt de zuiger, maar vooral, die verlaagt de compressie-einddruk zo sterk dat de motor geen puf heeft om te overtoeren....
    Trap op een 80 km weg maar eens de koppeling van je auto in zonder het gas los te laten, en de motor zal wel iets op toeren, maar ver onder de rode lijn blijven... Maar de kans op riembreuk is het grootste bij vol gas....

    Riemspanning kan heel kritiek zijn, zeker bij korte riemen: Te slap en hij knapt, te strak en hij vreet de tanden op.

    Maar eerlijk gezegd: die drager/reductie, is berekend op dat de hartlijn van de krukas precies op het vlak van de motordragers ligt... die "slapte" van de riem, zal volgens mij precies de bedoeling van de ontwerper zijn geweest, dus ik denk dat je gewoon niet had moeten shimmen...
    De klappen van een X-cc viertakt zijn bij benadering even groot als die van een X-cc tweetakt. Als die reductie berekend is voor een 10 cc tweetakt, kan hij de klappen van een 10 cc viertakt ook hebben....

    Het vermogen van mijn 23 cc Zenoah gaat via een heel wat smaller T-5 riempje, wat heel wat losser staat....

    Groet, Bert

    Groet, Bert
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ga ik proberen

    EN dus de shims er onder uit en mijn 2e (en laatste *slik*) Eriks riempje testen
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer vliegwielwerking op krukas creƫren?
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ja had ik ook bedacht...het zijn de piekbelastingen die me nekken.
    Volgens de specialisten van Eriks heeft het hoogstwaarschijnlijk niet met riemspanning te maken. Nadeel van groter vliegwiel is straks meer gewicht om mee te zeulen.

    hier reactie van Eriks:

    Hallo Femmo,

    Als de tanden afbreken duidt dat meestal op een overbelasting van deze tanden. Een te hoge voorspanning kan leiden tot overmatige slijtage maar zelden tot het eraf trekken van de tanden of het moet wel heel erg te hoog zijn waardoor de tanden niet meer goed in de schijven lopen en waardoor je op basis van de e-modulus van de het materiaal een permanente verlenging in de riem gaat aanbrengen. Ik ga van dit laatste geval echter niet uit.

    Nu moet ik wel zeggen dat dit type riem vanwege zijn lagere belastingwaarde en tandvorm niet vaak wordt toegepast in dit soort applicaties. Ik denk dat een Gates Powergrip GT3 5MGT beter op zijn plaats zou zijn. Hier zit echter een probleem aan vast. Deze past niet in de bestaande tandriemschijven en is niet in de lengte 215 mm verkrijgbaar (200-225).

    Wellicht is het handig als je mij even opgeeft welke tandriemschijven je hebt (aantal tanden) motorvermogen en toerental. Dan kan ik bereken welke het beste zou zijn. Kun je de tandriemschijven nog verder uit elkaar of naar elkaar toe stellen.
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nieuwe pulleys en riem onderweg.
    Gates gt3 vertanding (powergrip)

    Dan kan ik een nieuwe reductie unit engineeren en laten maken.
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hoeveel tanden hebben er contact bij de kleine pulley?
    Ik kan evt aan 213 en 216mm riemen komen. breedte zoals jij wenst.
     
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    7.7 tanden theoretisch dus.

    Heb nu een 225 riem.
    Zijn jouw lengtes eindloos?

    Pb anders even over kosten enzo
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    en kan je ook aan alu pulleys komen?
    heb ik nodig voor de prop Pulley.
    Eriks heeft standaard alleen staal
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik heb je mail beantwoord;)

    Maar 7.7 tanden is eigenlijk te weinig.. ik hou meestal 9 tot 10 als minimum aan. (bij een 3mm riem)
    Kan je niet iets grotere pulleys samen met een langere riem monteren? voor wat meer raakvlak?
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen

Deel Deze Pagina