reed-contacten blijven "plakken"

Hallo,

Ik ben bezig met splinternieuwe reed-contacten waar nog niet aan gesoleerd is. Deze ben ik aan het testen met een multimeter en een zeer sterke magneet uit een HDD. Na een paar keer schakelen blijft deze in de gesloten toestand en met een paar keer tikken gaan ze wel weer open. Kan dit door de gebruikte magneet komen dat er nu 3 stuks niet betrouwbaar meer werken??
Wie heeft dit ook al eens ondervonden?

Hans

hallo hans

ja de magneet is het probleem
ook reeds ondervonden
zo eentje uit een plastieke deur sluiting is meer dan voldoende
die hd magneet maakt de twee contakten zelf magnetische na een tijdje verdwijnt dit wel weer

groetjes raf

Hallo,

Ik ga eens magneet-contacten die in beveiligingsinstallaties gebruiken. Laat wel weten wat het resultaat hiervan is.

Hans

Hans,

Hoe "zwakker"de magneet des te sneller schakelt het Reed contact(of magnetische schakelaar), het effect wat optreed is remanent magnetisme en in het geval van een sterke magneet kan het een aanzielijke tijd duren voor het contact schakelt. Tikken kan er toe leiden dat het contact beschadigd, het contact zal altijd in de oorspronkelijke stand komen, afhankelijk van het type NO (normally open) of NC (normally closed). Het vinden van de juiste magneet sterkte is een kwestie van trail en error.

Succes,

Hans

Back