Reely CF 3

Beste Lezers,

Ik wil gaan beginnen met mijn eerste RF auto. Dit moet ik doen met een beperkt budget. Buiten het feit dat goedkoop duurkoop kan zijn ben ik benieuwd waarom ik wel of niet een Reely carbon fighter 3 zou moeten aanschaffen.

Ik wil wel gaan voor een fullscale omdat ik dit er toch een stuk mooier uit vind zien dan een 1:10.

Graag wil ik ook weten of deze auto in de toekomst makkelijk uit te breiden is, vermogen op te voeren, of de auto compatibel is met andere onderdelen buiten het eigen merk om. Ik zag namelijk dat de duurdere merken wel vrij "compatibel" met elkaar zijn.

Alvast bedankt voor de tips!

Ik heb er net een heel verhaal over in de Modelbouw Aktueel geschreven.

De auto is degelijk, moet de motor is niets mis alleen de wegligging van de 2wd is minder. De 4wd versie kost maar een paar tientjes meer maar dan krijg je niet die mooie stoere body erbij maar een gewone. Voor een 130 euro heb je de 4wd conversie welke je eventueel later als upgrade kan kopen. Ik vind het een must voor deze auto welke van origine ook een 4WD is.

Het chassis zou hetzelfde zijn als de MCD was mij vertelt.

Prijs valt mee, maar ik heb vaker gehoord dat Reely niet zo goed is.
Het is voor een reden goedkoper, en dat is vaak slechtere kwaliteit of mindere service.
Ook zie ik er zo 1-2-3 geen aftermarket onderdelen, dus eigenlijk geen tot zeer weinig upgrades.
Reely zit je al snel bij Conrad te kijken.
Opzicht geen ramp maar zou wel handiger zijn als je het gewoon bij een shop zou kunnen bestellen.
Op Ebay vind ik vrijwel niks over de CF, en dat zegt al een hele hoop helaas.
Ook op Conrad staan alle reserve delen, en ik vind de prijs in verhouding toch best hoog.
Bijvoorbeeld kosten de Reely onder draagarmen per twee 15 euro, terwijl de FG draagarmen samen 19 euro kosten, terwijl de FG aanschaf nieuw al 2x keer zo hoog ligt.
Daarom zijn goedkopere wagens meestal duurkoop omdat de onderdelen meestal in verhouding kwaliteit-prijs hoger ligt.

Ik heb gelezen dat de CF3 een kloon is van een FS racing model, welke ook een kloon is van de MCD Evo 2, dan is de vraag of FS of MCD onderdelen passen, vrees het niet.

Persoonlijk, zou ik kijken voor een tweedehandse FG, dat past nog het meeste in je budget en genoeg (web)shops die je onderdelen en upgrades kunnen leveren.
Ook heel veel onderdelen en upgrades staan op bv. Marktplaats etc. mocht je wat krapper bij kast zitten.

Mijn broertje heeft ook een carbon fighter 1:5 hij is er zeer over te spreken.
Afstellen is lastig omdat het met hele kleine stukjes moet. Maar als hij loopt gaat hij goed. Tevens zit er een beest van een motor op 30cc. En dat merk je wel want houd hem niet bij met mijn 26 cc fg marder. Kwa kwaliteit is hij ook goed mijn broetje heeft hem nu ongeveer 1,5 jaar en heeft alleen het schroefdraad uit het armpje getrokken.

Maar het is een eigen keus. Die je moet nemen.

Gr ben

Bedankt voor deze info. Het geeft natuurlijk niet dat af en toe een onderdeel kapot gaat. Ik ga er wel vanuit dat dit gaat gebeuren.

Ik hoop met deze auto de techniek te leren en in de toekomst hem aan te passen/upgraden. De eerste stappen zijn de auto voorzien van allerlei sensoren en die realtime te streamen naar een laptop.

Het setje voor de 4WD heb ik zien staan bij conrad. Echter kan je er dan nog wel mee driften? Ik ben zelf eigenlijk wel te spreken over hun kwaliteit en service. Dus dat het bij hun vandaan moet komen vind ik niet zo erg.

Als je wilt driften moet je geen 2wd hebben en zeker ook niet een bigscale. 2wd rijdt nogal ongecontroleerd maar met 4wd kan je best wel op zand een powerslide maken.

Telemetrie is heel leuk maar als gewone gebruiker heb je er niets aan. Je moet een doel hebben om het goed te benutten maar als je doel gewoon het willen verwezelijken is hou ik je niet tegen.

Doel van de data is het automatisch corrigeren van onbalans, het meten of een aanpassing heeft geleid tot verbetering of juist verslechtering. Als programmeur ben ook meer geïnteresseerd in het automatiseren/tunen van de systemen en het bezig zijn met de techniek. Het zelf rijden zal in mijn geval "bijzaak" zijn.

Het enige "slechte" aan reely vind ik persoonlijk de wielen en de servo's, mijn broer heeft een 1/5 reely carbon breaker (monster truck) en had vanaf de eerste week al wielen die dolgedraaid waren. na een paar maanden was ook de stuurservo kapot, nieuwe gestoken en dag nadien was de gas/rem servo ook al kapot. Voor onderdelen van reely moet je bij rc-force.de kijken, veel goedkoper dan bij conrad. Powerslide's zijn zeker en vast mogelijk met de 2wd monster truck.
Ik hoop dat je hier wat aan had :D

Bedankt! Het is iets om rekening mee te houden. Daarnaast ben ik direct opzoek naar een geluidsdemper/einddemper. Ik zoek me rot maar kan eigenlijk niets vinden. Ik wil namelijk mensen zo min mogelijk tot last zijn en iets vermogensverlies maakt me daarbij niet zoveel uit. Waar moet ik op zoeken om z'n demper te vinden? Is hier een specifieke term voor?

Ik heb wel een filmpje gezien waarbij er via een buisje een einddemper op gezet kon worden wat een enorm verschil in geluid maakte. Wellicht kan het snel kapot omdat het er buiten hangt. Ik zal in het begin toch eerst oefenen op asfalt en beton dus verwacht niet al te veel problemen mee.

Alvast bedankt!

DDM heeft een extra einddemper te koop, de kun je met wat uitlaat slang bevestigen.
Ook kan je een demper van een terugloop pijp gebruiken, en hier een bevestiging voor maken.
Minibike demper kan je gebruiken hiervoor, en alle drie kun je al rondom de 30 euro kopen.

Ik heb er net een heel verhaal over in de Modelbouw Aktueel geschreven.

De auto is degelijk, moet de motor is niets mis alleen de wegligging van de 2wd is minder. De 4wd versie kost maar een paar tientjes meer maar dan krijg je niet die mooie stoere body erbij maar een gewone. Voor een 130 euro heb je de 4wd conversie welke je eventueel later als upgrade kan kopen. Ik vind het een must voor deze auto welke van origine ook een 4WD is.

Het chassis zou hetzelfde zijn als de MCD was mij vertelt.

Het chassis is gebaseerd op de eerste MCD's niet de Evo's , aangezien de auto's gebouwd zijn voor een optimale gewichtsverdeling bij 4x4 rijden ze in 2wd ronduit bagger ;)

Prijs valt mee, maar ik heb vaker gehoord dat Reely niet zo goed is.
Het is voor een reden goedkoper, en dat is vaak slechtere kwaliteit of mindere service.
Ook zie ik er zo 1-2-3 geen aftermarket onderdelen, dus eigenlijk geen tot zeer weinig upgrades.
Reely zit je al snel bij Conrad te kijken.
Opzicht geen ramp maar zou wel handiger zijn als je het gewoon bij een shop zou kunnen bestellen.
Op Ebay vind ik vrijwel niks over de CF, en dat zegt al een hele hoop helaas.
Ook op Conrad staan alle reserve delen, en ik vind de prijs in verhouding toch best hoog.
Bijvoorbeeld kosten de Reely onder draagarmen per twee 15 euro, terwijl de FG draagarmen samen 19 euro kosten, terwijl de FG aanschaf nieuw al 2x keer zo hoog ligt.
Daarom zijn goedkopere wagens meestal duurkoop omdat de onderdelen meestal in verhouding kwaliteit-prijs hoger ligt.

Ik heb gelezen dat de CF3 een kloon is van een FS racing model, welke ook een kloon is van de MCD Evo 2, dan is de vraag of FS of MCD onderdelen passen, vrees het niet.

Persoonlijk, zou ik kijken voor een tweedehandse FG, dat past nog het meeste in je budget en genoeg (web)shops die je onderdelen en upgrades kunnen leveren.
Ook heel veel onderdelen en upgrades staan op bv. Marktplaats etc. mocht je wat krapper bij kast zitten.

Voor de Reely is zat te vinden op Ebay , wel zorgen dat je Duitsland meeneemt in de zoektocht en er gaat een wereld voor je open :!: ;-)

De Reely is geen kloon van een kloon :!: Het is simpelweg een rebranded FS racing , gewoon een kwestie van een ander stickertje dus.... Zoek de Graupner MT6 voor de gein maar eens op ;-)

Mijn broertje heeft ook een carbon fighter 1:5 hij is er zeer over te spreken.
Afstellen is lastig omdat het met hele kleine stukjes moet. Maar als hij loopt gaat hij goed. Tevens zit er een beest van een motor op 30cc. En dat merk je wel want houd hem niet bij met mijn 26 cc fg marder. Kwa kwaliteit is hij ook goed mijn broetje heeft hem nu ongeveer 1,5 jaar en heeft alleen het schroefdraad uit het armpje getrokken.

Maar het is een eigen keus. Die je moet nemen.

Gr ben

De Reely's hebben geen :!: 30cc motor , maar een simpele 26cc.
De chinezen bij FS kijken niet zo nauw met cijfertjes en hebben er 30 opgeplakt terwijl het maar 26cc (berekend aan de hand van slag en diameter door iemand op een FS forum) is.

De Reely's zijn leuke auto's die in kwaliteit niet echt onder doen voor een FG , het plastic is meer dan goed te noemen en doet echt niet onder voor dat van FG :!:

Aandachtspunten zijn de standaard motor bij 4wd (komt dan gewoon vermogen te kort) en de grote motor/tandwielplaat. De kunstofplaat wil nog weleens vervormen of smelten rond de lagers en dan je tandwielen slopen.

De alu plaat is dan ook zeker bij 4wd een must als het gaat om upgrades.

Verders een leuke bak , zorg als het kan wel dat je een versie neemt met dubbele stuurservo's . Met een enkele servo moet je wel een heeeeellleeee goeie servo hebben wil je een beetje strak kunnen blijven sturen.

Weet je zeker dat het een FS racing car is? Op de site van FS racing praten ze over 1:5 en als ik bij de Carbon Fighter kijk staat er 1:6.

Mja... geef het beestje een naam, het is maar niet wat voor een body er op komt.

Maar 2wd is inderdaad een ramp, zoals ik ook in mijn review geschreven heb is de midmotor constructie erg nadelig.

Weet je zeker dat het een FS racing car is? Op de site van FS racing praten ze over 1:5 en als ik bij de Carbon Fighter kijk staat er 1:6.

Heb al een aantal jaar een aardig verbouwde versie ;)
Dus ja ik weet het zeker.......

@Roelof :
Klopt , de originele MCD's zijn afkomstig van een Turkse ingenieur met als hobby rally rijden... Vanuit die achtergrond heeft ie dus een chassis gebouwd met een perfecte gewichtsverdeling voor een 4x4 met een middenmotor.Design is inmiddels een jaar of 15~20 oud geloof ik en het was de eerste productie 4x4 bigscale...

In de originele 4x4 uitvoering is het een heerlijke auto om mee te rijden , 2wd is het een ramp omdat het gewicht dan gewoon net voor de achteras hoort te zitten zoals bij de FG's en vergelijkbare auto's en niet in het midden.

Laatst bewerkt:
Hoe zit dit dan precies met de verhoudingen? Ik zie bv. andere motorblokjes staan van 30 en 31 cc voor de 1:5. past zoiets dan ook op de CF?

Yups...

Onroads hebben meestal de aanduiding 1:5 en offroads 1:6 , zoals Roelof al zei is het vooral de kap die de "schaal" bepaald.

De motoren hebben allemaal dezelfde maat alleen de cilinderinhoud verschilt en afhankelijk van het merk de bevestigingspunten.

Let even op dat we ondertussen op de CF3 zitten en de CF2 wel 26cc had. Ik ga er vol vertrouwen van uit dat de CF3 wel 30cc heeft. Ik heb in ieder geval geen moment van underpower bemerkt.

Nog een laatste paar vragen voordat ik volgende week de bestelling doe:

Wat voor een accu's en laders moet ik erbij aanschaffen? Ik zag iets van een hump pack 6v 1500 mAh. Deze wordt ook gebruikt voor de servo's? ik neem niet aan dat er een dynamo in de auto zit ..... Wat raden jullie mij aan om als starter naast deze auto aan te schaffen? (uiterst noodzakelijke)

[Edit]

Ik heb het al gevonden. De auto ICM ontvanger accu, lader en wat penlites zijn besteld!

Laatst bewerkt:
Kom volgende week vrijdag,zaterdag en of zondag langs bij raco2000.
Daar wordt de offroad GP gereden daar zijn een aantal 4wiel aangedreven wagens ingeschreven waar onder een aantal MCD's
Is een mooie gelegenheid om eens te kijken wat de heren allemaal bij zich hebben enz.
En kan je de wagens vergelijken met die van jou.

Het chassis is gebaseerd op de eerste MCD's niet de Evo's , aangezien de auto's gebouwd zijn voor een optimale gewichtsverdeling bij 4x4 rijden ze in 2wd ronduit bagger ;)

Voor de Reely is zat te vinden op Ebay , wel zorgen dat je Duitsland meeneemt in de zoektocht en er gaat een wereld voor je open :!: ;-)

De Reely is geen kloon van een kloon :!: Het is simpelweg een rebranded FS racing , gewoon een kwestie van een ander stickertje dus.... Zoek de Graupner MT6 voor de gein maar eens op ;-)

De Reely's hebben geen :!: 30cc motor , maar een simpele 26cc.
De chinezen bij FS kijken niet zo nauw met cijfertjes en hebben er 30 opgeplakt terwijl het maar 26cc (berekend aan de hand van slag en diameter door iemand op een FS forum) is.

De Reely's zijn leuke auto's die in kwaliteit niet echt onder doen voor een FG , het plastic is meer dan goed te noemen en doet echt niet onder voor dat van FG :!:

Aandachtspunten zijn de standaard motor bij 4wd (komt dan gewoon vermogen te kort) en de grote motor/tandwielplaat. De kunstofplaat wil nog weleens vervormen of smelten rond de lagers en dan je tandwielen slopen.

De alu plaat is dan ook zeker bij 4wd een must als het gaat om upgrades.

Verders een leuke bak , zorg als het kan wel dat je een versie neemt met dubbele stuurservo's . Met een enkele servo moet je wel een heeeeellleeee goeie servo hebben wil je een beetje strak kunnen blijven sturen.

waarom zoeken op GRAUPNER MT6 het is een FS KING KONG en zijn zeker geen slechte auto's heb in drie jaar tijd een draagarm afgebroken en tandwiel plaat ral gereden maar voor de rest zeker goede auto's onderdelen is zijn ook redelijk aan te komen zijn ook veel upgrades voor FS verkrijgbaar dus als FS is zeker wel te tunen rij zelf met een Chung Yang 26cc met andere carb erop en ik rij soms met een iets aangepaste Samba 5 uitlaat moet je het eerste bochtje iets aanpassen :razz: maar past wel goed en werkt ook fijn wielen zijn niet altijd even goed heb inmiddels al vier paar rond gemaakt dus rij nu met FG wielen zijn veel beter weet niet of je er wat aan hebt maar kijk maar

Back