Refit Graupner Rubin

Ik heb enige tijd geleden een tweedehands Rubin op de kop getikt, en wil deze nu weer vaarklaar maken.
De boot ziet er momenteel -in mijn ogen- niet uit: niet strak, details ontbreken etc.
Hij moet dus geheel aangepakt worden.
Ik loop echter tegen twee zaken aan; een gebroken helmstok en loszittende scepterpotten.

Beslagdelen zijn ook op ebay.de niet meer te vinden, dus die helmstok zal ik zelf moeten namaken. Dat gaat ook wel lukken.

De vraag is echter; monteer ik wel of geen zeereling op deze boot? Uit ervaring met een eerder ge- en (van nieuw af aan) verbouwde Comtesse weet ik dat reling toch een kwetsbaar item is, en je er op enige afstand weinig van ziet.
Thuis op z'n steun is dat anders, en is menigeen verbaasd dat zoiets ook nog kan zeilen!

Aamgezien andere details helaas ook niet meer volledig aan boord zijn als lier-handles en -pockets, leiogen voor op de genuarails, een van de genuarails ontbreekt...

De verleiding is groot om 'm heel strak maar weinig gedetailleerd te maken.

Heeft een van jullie een adres waar ik nog beslagdelen zou kunnen krijgen? Of zouden jullie de kleinere details ook weglaten?

//BB

Hallo //BB,

Moet de Rubin te pronk staan, of wil je er veel mee gaan zeilen?

Veel varen betekent veel vervoeren en dan is elk kwetsbaar detail teveel...

Groeten, Jan.

Lees het verslag eens van bouwverslag-vo65

Hier heb ik een uitleg gedaan hoe je al die onderdelen demonteerbaar maakt, Bram heeft dat toegepast .
Zo heb je het complete model om te pronken, en een kaal weinig kwetsbaar schip om te varen. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil ermee zeilen! (en van mijn broers wil er ook een... ;o))
Inmiddels wel al de nodige foto's op internet gevonden van Rubins; met en zonder reling.
Ik moet eerlijk zeggen dat de boot ook op het water veel beter "smoelt" met reling dan zonder.

Of 'ie ook weer wit wordt met de rode accenten -zoals de echte Rubin - weet ik nog niet. Het origineel is later verkocht en kreeg een andere kleurstelling & naam. (Met blauwe waterlijn; en de naam werd Hesperia) En ook inmiddels is het jacht weer in andere handen overgegaan en is er o.a. een groot stuurwiel op gekomen...

Ik heb er helaas geen tekening bij; als jullie mij daaraan zouden kunnen helpen...

Het is een semi schaalmodel van een IOR 1-tonner jacht, en een voordeel is dat ze daardoor veel op elkaar lijken.
Vooralsnog heb ik me voorgenomen er weer reling op te zetten, en 'm het uiterlijk mee te geven van een X-yacht (een IOR one-tonner bijvoorbeeld)

Bedankt voor de tip van het bouwverslag VO65! Altijd handig dat soort tips. Ik hang hier zelf nog maat net rond, en heb nog lang niet alles gelezen & gezien...

Wat wel leuke sites zijn om boatsies te kieken zijn die als sailing scuttlebutt, shockwave40, cruiser racer, en gewoon google afbeeldingen op IOR jachten...

Ik kijk er naar uit om met deze grote bak de plas op te gaan! Mijn tot nu toe gebouwde bootjes zijn maar kleintjes: Comtesse (geheel vanaf nieuw anders gebouwd/gemodificeerd, twee Skandia's(1 restauratie en 1 nieuw), een Seawind, een MicroMagic en de laatste was een Sirius van Robbe.
De ervaring leert dat hoe groter de boot deste mooier het vaarbeeld. Een MM is handig aan boord en op vakantie, maar toch wel een hobbelpaard vergeleken met de grotere boten.
Eigenlijk zijn al mijn boten anders dan standaard m.u.v. de tweede Skandia. Dat is zeg maar een classic plastic cruiser. ;o)
De laatste, die Sirius, heeft o.a. rvs 0.1x19 verstaging met wantspanners en een carbon kiel van Stockmaritime, de alu mast wordt nog vervangen door een koolstof versie en het tuig verhoogd naar 1.60 meter.

Ik zal eens kijken hoe ik wat foto's kan uploaden of doorlinken hier.

Back