regelaar blokkeerd

• Topicstarter Topicstarter Xearo
  • Startdatum Startdatum
X

Xearo

Guest
als ik rustig gas geeft rijd mijn auto gewoon en als ik 1x volgas heb gegeven dan blokkeerd de regelaar en blijft er een rood lampje branden.

het gaat om de volgende regelaar: HeLen 20A 5-12cell

hoe kan dit en hoe is dit op te lossen?

De oplossing zal waarschijnlijk de aanschaf van een nieuwe accu zijn :cry: .

Zo te lezen treedt de onderspanningsbeveiliging in werking. Bij deze regelaar weet ik niet precies bij welke spanning de motor wordt afgeschakeld, maar bij de meeste regelaars ligt dit rond de 5 Volt.

Zodra een elektromotor gaat draaien daalt uiteraard de accuspanning een beetje. In welke mate deze daalt is afhankelijk van de stroomopname van de motor en (de inwendige weerstand van) de accu. Als de accuspanning zó fors daalt, dat deze direkt onder de 5 Volt duikt is meestal de accu stuk. Ook slechte stekkers kunnen zoiets veroorzaken, dus kijk eerst daar eens naar.

vind het vaag.

heb de accuspanning gemeten, was nog 7,4 volt voor een 6cellenpakketje. maar heb het aan de lader gehad en het probleem was opgelost...

Je moet de accuspanning ook niet onbelast meten. Dit zegt namelijk niets van de ladingstoestand. Ook een volledig lege 7,2 Volt accu geeft na enige tijd weer boven de 7,2 Volt aan. Doet-ie dat niet, dan is er een cel stuk.

In dit geval dus met een draaiende motor.

Vaak is het voldoende om met een belasting van enkele honderden milliAmperes gedurende 15 à 30 sec. te meten om vast te stellen of een accu al aardig leeg is. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld het voorlicht lampje van een fiets gebruiken.

Back