Regelaar bovenop een Lipo.... dom idee?

Hi,

Vraag me niet waarom maar ik ben al een tijdje bezig om de beste opbouw van electronica voor een Ark X400 te bepalen.... Steeds weer kom ik uit op de gedachte om de regelaar op de lipo accu te bevestigen. Vanzelfsprekend op een dusdanige wijze dat bij een accu wissel de regelaar ook eenvoudig kan worden overgezet. Ik kan me echter voorstellen dat dit niet optimaal is ivm warmte ontwikkeling. Echter..... door het zo te doen komt de regelaar net boven een opening in de kap te zitten waardoor deze keurig door de lucht zou moeten worden gekoeld.... Daarnaast zorg ik ervoor dat er een ruimte van enkele mm's blijft tussen de regelaar en lipo middels wat kleine schuimopbouw... Volgens mij heb ik ook het voordeel dat ik de kabels van de regelaar bijzonder kort kan maken.....

Kunnen jullie me vertellen of ik wat tekortkomingen van deze gedachte over het hoofd zie? Wat zijn jullie ideeen hierover.....

Groet en alvast bedankt!

Vincent

Korte kabels is altijd beter dan lang, maar ik zou kiezen voor zo kort mogelijke kabels tussen motor en regelaar.
Verder moet je natuurlijk zorgen dat je regelaar goed zijn warmte kwijt kan en niet de accu kan verhitten.
Schuim tussen de regelaar en accu kan ervoor zorgen dat de regelaar juist weer minder goed zijn warmte kwijt kan.

Geeft denk ik hooguit pas problemen zomers bij 25 graden.....
Maar dan moet je sowieso oppassen he ;)

@erwin,

Sorry maar ik doel ook juist op de kabels tussen accu en regelaar. De regelaar komt bijna 'bovenaan' de lipo te zitten.... paar centimeter kabel er tussen et voila....

Groet, vincent

Op zich vind ik het ook nog niet zo'n gek idee, wat ik me alleen afvraag is hoe je het met de 3 fase van de motor gaat doen, Bij alleen plus en min kan je het mannetje vrouwtje trukje uithalen, bij 3 draadjes wordt dat lastig. De kans dat je je een keer vergist is aanwezig en dan draait de motor verkeerd om.

Natuurlijk niet zo erg want met de brandstof heli gebeurd dat ook wel eens, geef je gas er gebeurd er niks omdat je vrijloopt, maar voor een electro is dat toch een minder gevoel.

gr Remco

winkje zei:
Hi,

Vraag me niet waarom maar ik ben al een tijdje bezig om de beste opbouw van electronica voor een Ark X400 te bepalen.... Steeds weer kom ik uit op de gedachte om de regelaar op de lipo accu te bevestigen. Vanzelfsprekend op een dusdanige wijze dat bij een accu wissel de regelaar ook eenvoudig kan worden overgezet. Ik kan me echter voorstellen dat dit niet optimaal is ivm warmte ontwikkeling. Echter..... door het zo te doen komt de regelaar net boven een opening in de kap te zitten waardoor deze keurig door de lucht zou moeten worden gekoeld.... Daarnaast zorg ik ervoor dat er een ruimte van enkele mm's blijft tussen de regelaar en lipo middels wat kleine schuimopbouw... Volgens mij heb ik ook het voordeel dat ik de kabels van de regelaar bijzonder kort kan maken.....

Kunnen jullie me vertellen of ik wat tekortkomingen van deze gedachte over het hoofd zie? Wat zijn jullie ideeen hierover.....

Groet en alvast bedankt!

Vincent

Vincent,

ik heb zelf de Jazz 80-6-18 regelaar boven een Nicad ontvangerakku bevestigd. Ze raken elkaar niet.

Ik denk dat je voor alle zekerheid Corien eens zou kunnen vragen.
Die heeft daar ongetwijfeld een electronische toelichting voor.

vr.gr.
Joyce

Back