regelaar defect

hallo, mijn vader is daarnet een beetje heel erg dom geweest een heeft de + en - van zijn robbe rookie navy omgewisseld, met als resultaat een rokende en doorgebrande regelaar!!!

Kan iemand deze voor ons reparen? of toch op laten sturen naar robbe??

Alvast bedankt,

Arnold

ik ken het probleem, je kunt em even openmaken en kijken of de vrijloopdiode is doorgebrand.... is dit het geval, loshalen en gwn verder gebruiken, als alles zwart is, zal robbe je er ook geen nieuwe meer voor terug sturen.

Ik spreek uit ervaring, echter wel over een 8A regelaartje zonder achteruit.... daar was door verkeerde polariteit de vrijloopdiode doorgebrand, et ding kon ik gerust missen volgens een electronica-afgestudeerde :wink: ,met als gevolg een "gerepareerde" regelaar, vlieg er nu nog mee.....

groeten,
Monkey

eh..........ik ben één van het type 'electronicalee' .....

Wat is de vrijloopdiode??ik heb hem naast me liggen!!

Arnold

bij mij was het een vierkant-rechthoekig blokje, met een wit streepje zoals je dit ook ziet bij "normale" diodes..... heb et kapotte ding niet meer, kan wel foto maken van waar die zat... roept u maar.

groete

dit is trouwens de achterkant.........behoorloijk zwart!! Rijp voor de sloop denk ik

afb4084.jpg

om te beginnen het zwart met een puntig schroevendraaiertje tussen die contacten uitkrassen, voorzichtig voor andere contacten, "onderhuids"
multimeter over alle diodes zetten... testen maar, en evt over contacten..... je bent er wel even zoet mee...

multimeter op diode stand zetten, en kijken of ie maar naar 1 kant iets meet
als ie ookal draai je de meetpinnen om iets aangeeft, en dus in een bepaalde mate stroom doorlaat lossolderen dat ding.

heb je msn, anders krijgen we hier zon forumvervuilend lulverhaal?

groeten,
Monkey

nee, naast de rooie accukabel zit een zwart blokje met cijfers erop, daaronder zit en klein zwart blokje , die is gescheurd en kapot.

Arnold

afb4087.jpg

ow... ik kan zo niet zien wat dat zou kunnen zijn, kun je een beetje solderen? pak soldeerbout en soldeer het kapotte ding los, test daarna of iet weer doet of niet, zo niet, even een draadje op de 2 oude contacten solderen, doet ie dan niet weet ik het niet. dit is wat ik zou doen.... niet boos worden als ie dalijk nooit meer doet

Robbe geeft 24 maanden garantie op regelaars. Dit is ongeacht de manier, waarop ze mishandeld zijn. Alleen als ze opzettelijk ter ziele zijn geholpen of als er zelf aan gesleuteld is, vervalt de garantie. Uiteraard moet wel het aankoopbonnetje aanwezig zijn.

@Monkey,
Alleen regelaars, die uitsluitend in 1 richting kunnen regelen en die ook nog eens geen rem hebben, zijn voorzien van een vrijloopdiode. Uiteraard kan de regelaar niet zonder, want waarom zouden ze 'm er anders in stoppen? Bij gewone transistoren heb je veel kans, dat alles heel blijft. Bij fets is het snel afgelopen. Ook zal de ontvanger het niet prettig vinden als de motor-retourstromen niet terug naar de accu kunnen.

kwist niet van die garantie, stuur snel trug, en soldeer er niet aan! :oops:
ik heb idd nog zon prehistorisch microregelaartje... en ik zelf ben geen afgestudeerd electrotechnicus..... ik weet alleen dat dat ding met gat bij mijn regelaartje een fet was.... en ja ik weet dat niet alles met een gat een fet is.... :oops:

Groeten
Monkey

nou, t apparaatje is ouder dan de 24 maand garantie :-(

Dus gewoon maar even ter reparatie wegbrengen? als ikzelf met mn soldeerboutje bezig ga dan is ie straks helemaal rijp voor de sloop!

Arnold

dan zullen we dat gaan doen.

tenzij er hier op het forum een handig iemand uit t noorden des lands is die het voor mij kan doen.

Arnold

Back