regelaar heet en motor niet

• Topicstarter Topicstarter vandepoppe
  • Startdatum Startdatum
V

vandepoppe

Guest
hallo, ik heb een grauper stiletto met een sonik rv 15 regelaar. Ik heb onderhand mijn 23turns nosram motor vervangen door een 19*1 corally modyfied. Met die oude motor vaarde ik met een type k prop 34,5mm. Daar vaarde hij perfect op. Met die nieuwe motor (dezelfde schroef) word de regelaar heet ( brande mijn vingers) maar de motor werd niet warm. Ook als ik wat verder weg vaarde kreeg ik veel storing en haperde hij als een gek. Op het laatst hield hij er zelfs mee op en ging na 10 sec weer verder. Komt dit haperen door de regelaar?? Moet ik nu een kleinere prop steken?
Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt
Jorn

Hallo Jorn,

Met een 19T motor kom je blijkbaar aan de grens van wat je regelaar aankan, zeker als je dezelfde prop als bij de 23T motor erop houdt.

Probeer eerst een kleinere prop, of eentje met minder spoed (als die in de K-serie bestaan).
Als de regelaar dan nog als tostie-ijzer fungeert, zou ik een zwaarder exemplaar aanschaffen.

De storing die je beschrijft doet me denken aan een ontbrekende of te simpele (één condensator i.p.v. drie) motor ontstoring.

Groeten, Jan.

ok bedankt,
de regelaar kan tot 15 turns hebben. Ik ga morgen een kleinere schroef halen en dan zie ik wel. Hoe moet ik die motor ontstoren dan??

Doormiddel van een condensator, 470 nF/250 V (474) Voor over de
motor contacten en de 4,7 nF/250 V (472) van de motor naar het huis
(2 keer) Correct me if I'm wrong. maar je kunt ze gewoon in setjes
kopen bij in de meeste modelbouwwinkels. (ontstoor setjes)

vriendelijke groet Jon

De waarden van de condensatoren verschillen wel eens wat, ik gebruik 47nF en twee keer 10 nF, maar de waarden die Jon aangeeft zullen ongetwijfeld ook hun werk doen.

Houdt de pootjes zo kort mogelijk en laat geen restanten uitsteken, die werken namelijk weer als zender voor de storingen.
Isoleer de pootjes daar waar ze kortsluiting zouden kunnen veroorzaken, met een stukje krimpkous, bijvoorbeeld.

De kretologie op regelaars, over hoeveel turns ze aankunnen, is in een boot van beperkte waarde, het gaat er meer om wat de permanente belasting in A is.

In onze 50 cm mono1 bootjes werkt een 600 motor aan 7 cellen 3300mAh op een 36-37,5 mm K-prop en trekt dan gemiddeld 22-25 A, waarbij de aanloopstroom bij het wegvaren gemakkelijk twee keer zo hoog kan uitvallen.
In deze boten gebruiken we een Jeti JES350 regelaar en in de praktijk blijkt deze 35A (vlieg)regelaar meer dan voldoende.

Groeten, Jan.

Als je regelaar warm wordt, en je krijgt een "storing" en na 10 sec gaat
ie weer verder, dan zou het ook de beveiliging kunnen zijn.

Maw, je belast teveel.

Gr, Remmie 8)

gewoon overbelsting.

ik heb een nolimit reg uitgevikt in een boot met een 21turns motor.

je moet het zo zien.
het is een auto reg.

in een auto word alleen hogestroom getrokke bij het optrekken en het versnellen.
zodra het rolt is er minder weerstand waardoor er minder stroom word getrokken.

een boot heeft altijd weerstand
het water
de prop die altijd in het water slaat.

een 15turns reg ligt gelijk aan een 40 amp reg.
en een 19 turns met een 34,5mm prop trekt net wat meer als 40 amp.

je ken een 32mm prop probeeren

succes

greetz jaimy

@Jorn: Je motor kan de ampere's wel aan, maar de regelaar niet.
Er zal dus een zwaardere regelaar moeten komen, of je zal iets aan het verbruik van je motor moeten doen.
(Een kleinere schroef of een schroef met minder spoed.)
Stoppen en na tien seconden weer doorgaan lijkt op thermische overbelasting in de regelaar, veroorzaakt door een te hoge stroom. (teveel opgenomen ampere's)

ik heb een supreme boot met een speed 600 race op 8 cellen,heb het zelfde probleem sinds ik er een grotere prop op heb gezet,hij gaat als een speer alleen mijn regelaar wordt bloed heet,heb een 90 ampere regelaar(no limit) geprobeert en deze wordt zelfs heet.

Back